Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-04-25@19:31:20 GMT

2 پادشاهی که در یک اقلیم می‌گنجند

تاریخ انتشار: ۱۱ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۲۲۰۶۰

2 پادشاهی که در یک اقلیم می‌گنجند

تعبیر سلطان برای «جهالت» و «نگرانی» حاکی از قدرت تأثیر این دو در جان انسان است؛ اما پرسشی که مطرح می‌شود این است که آبشخور این دو پدیده مهم در وجود انسان کجاست.؟

گروه استان‌های خبرگزاری آنا؛ یک  ضرب‌المثل ایرانی می‌گوید: 10 درویش در گلیمی بخسبند و  دو پادشاه در یک اقلیم نگنجند. به مناسبت ویروس کرونا  می‌خواهم از دو سلطانی بگویم که در یک اقلیم می‌گنجند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با شیوع ویروس کرونا برخی از مردم ما دچار ترس و نگرانی شده‌اند. سخن گفتن از نگرانی و استرس یکی از دغدغه‌های رایج در این ایام است؛ اما گروهی دیگر از مردم هم از روی جهالت برای پیشگیری از کرونا به الکل پناه بردند و با خوردن الکل‌های تقلبی جان خود را از دست دادند.

اینها کسانی هستند که از ترس مرگ خودکشی کردند. گروهی که  دچار ترس شدند به تعبیر امام سجاد(ع)، دچار سلطان جهالت شدند، امام سجاد علیه‌السلام در دعای هفتم صحیفه سجادیه از واژه سلطان الهم استفاده کردند.

گروه دوم نیز مغلوب سلطان الجهاله شدند، آنگونه که امام حسن علیه‌السلام در یکی از روایاتی که از ایشان نقل شده جهالت را به عنوان سلطان  یاد کردند.(کافی، ج2 ص235)

بسیاری افراد هم، اسیر هر دو این سلطان‌ها هستند. اینها هم ترسیده‌اند و هم به‌دلیل همین ترس سراغ رفتارهای غیرعاقلانه رفته‌اند، پس می‌بینیم که این دو سلطان چگونه در یک اقلیم گنجیده‌اند.

تعبیر سلطان برای جهالت و نگرانی حاکی از قدرت تأثیر این دو در جان انسان است؛ اما پرسشی که مطرح می‌شود این است که آبشخور این دو پدیده مهم در وجود انسان کجاست.؟

از روایات معصومین استفاده می‌شود که این دو سلطان یعنی سلطان جهل و سلطان اندوه تحت سلطه یک سلطان قوی‌تری هستند به نام شیطان. در دعای هفدهم صحیفه سجادیه که در واقع یک دوره شیطان‌شناسی است، امام سجاد(ع) اینگونه تعبیر می‌کنند: اللهم صل علی محمد و آل محمد و حول سلطانه عنا. آری این شیطان است که از روش‌های خودش استفاده می‌کند تا انسان‌ها را دچار اندوه افراطی یا آنها را وادار به رفتارهای جاهلانه کند؛ اما را ه چاره چیست؟

خوشبختانه سلطنت این سلاطین موقتی و محدود است، این سلاطین همگی مأموران خداوند هستند در عالم هستی. حتی شیطان هم تحت اراده خداوند در این عالم قدرت تأثیر دارد.

اما بالاترین سلطان عالم هستی که همه این سلاطین مأمور او هستند، یعنی خداوند متعال، مقهور هیچ قوه‌ای نیست. او سلطانی است که بالاتر از او سلطانی وجود ندارد و سلطنت او موقتی نیست. امام سجاد(ع) در دعای چهل و ششم صحیفه عرض می‌کند: سلطانک ثابت لایزول، یعنی خدایا سلطنت تو همیشگی و زوال ناپذیر است.

بنابراین راهکار غلبه بر سلاطین سه‌گانه، فقط و فقط پناه بردن به درگاه سلطان سلاطین یعنی خداوند متعال است. این تعبیر امام سجاد(ع) در دعای بیست و و پنج صحیفه است: اللهم فاقهر سلطانه عنا بسلطانک. یعنی خدایا با کمک سلطه خودت سلطنت شیطان را مغلوب کن. 

آری؛ این دعوت دین مبین اسلام، پیامبر اسلام و ائمه معصوم است.  باید با پناه بردن به خدا و کمک گرفتن از او بتوانیم بر ترس و جهالت خود غلبه کنیم تا ان‌شاءالله از شرّ ویروس کرونا نجات پیدا کنیم. 

اما  این  دستور  فقط  مخصوص  این  روزها  نیست. این  دستورها کهنه  شدنی  نیست.  همیشه  انسان  به  این  دستورهای فوق‌العاده  نیاز دارد و این یکی از فواید ایمان به خداست  که  انسان را از شرّ همه  شیاطین و همه  وسوسه‌ها نجات می‌دهد.

مجتبی جعفری عضو هیئت علمی و مدیر گروه معارف اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهر

انتهای پیام/4062/

منبع: آنا

کلیدواژه: نگرانی مجتبی جعفری جهالت امام سجاد ع یک اقلیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۲۲۰۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعبیر وارونه رؤیای آمریکایی/ راهپیمایی‌های گسترده حمایت از فلسطین در دانشگاه‌های ایالات متحده نشانه چیست؟

به گزارش قدس آنلاین، در طول ۷۵سال گذشته از تشکیل رژیم جعلی، هیچ دوره‌ای به اندازه ۶ماه اخیر، علیه جنایات اسرائیل در شهرهای مختلف آمریکا فریاد و شعار سر داده نشده بود، اعتراضاتی که ظاهراً حالا دانشگاه‌های آمریکا به کانون آن تبدیل شده‌اند. پس از یورش نیروهای پلیس نیویورک به محوطه دانشگاه کلمبیا در نیویورک و بازداشت ده‌ها معترض حامی فلسطین، دامنه اعتراضات به سایر دانشگاه‌ها از جمله ییل کشیده شد، اعتراضاتی که نسل جوان در مرکز آن قرار دارد.

موج بیداری در نسل جوان آمریکا
در همین راستا، امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل آمریکا در گفت‌وگو با قدس با اشاره به سرکوب معترضان حامی فلسطین در دانشگاه‌های آمریکا، گفت: خواسته تمامی دانشجویان در اعتراضات سه ماه اخیر در ایالات متحده آمریکا درباره موضوع نژادی، صنفی، قومیتی و یا مسلمانان نبود، بلکه مسئله‌ای فراگیر به نام عدالت در جهان بود. ما شاهد یک موج بیداری در نسل جوان آمریکا هستیم و این می‌تواند در سرنوشت این کشور در آینده تأثیرگذار باشد.

وی تصریح کرد: در کشورهایی همانند آمریکا که به عنوان یک نظام سرمایه‌داری شناخته می‌شوند، این اعتراضات به مثابه نقطه عطفی در جنبش‌های حقوق مدنی تلقی می‌شود. این در حالی است که تمامی سازماندهی‌های تجمعات دانشجویی در دانشگاه‌های آمریکا بر عهده قشر یهودی و مسیحیان این کشور است. امروز در جامعه آمریکا فلسطین به‌عنوان مصداق بارز نابرابری عدالتی در جهان تلقی می‌شود و همه جنبش‌هایی که در این کشور (آمریکا) مدافع عدالت هستند حول مسئله فلسطین جمع شده‌اند.

این استاد دانشگاه تأکید کرد: از زمانی‌که رژیم صهیونیستی با حملات وحشیانه خود به بیمارستان‌ها، مراکز درمانی، مساجد، مدارس و... دست به کشتار و نسل‌کشی زد، مردم به‌خصوص نسل جوان در کشورهای اروپایی و ایالات متحده آمریکا دربرابر این اقدامات واکنش نشان دادند. در ابتدا اعتراضات گسترده‌ای در خیابان‌های لندن، نیویورک، پاریس، برلین و... توسط آفریقایی‌تبارها، عرب‌زبانان، فلسطینیان و یهودیان برگزار شد و خواستار توقف فوری جنگ و آتش‌بس در غزه شدند.

تعبیر وارونه یک رؤیا
او اظهار کرد: به‌تدریج مسئله نسل‌کشی اسرائیل و نقض حقوق بشر توسط این رژیم در غزه در دانشگاه‌های غرب مطرح و اعتراضاتی در برخی از دانشگاه‌های آمریکا ازجمله کلمبیا (نیویورک) برگزار شد که واکنش تند طرفداران اسرائیل را در پی داشت.

ابوالفتح با اشاره به جلسه بازجویی و اخراج رؤسای سه دانشگاه آمریکا به جرم حمایت از غزه در کنکره آمریکا، گفت: کلودین گی رئیس دانشگاه هاروارد، لیز ماگیل رئیس دانشگاه پنسیلوانیا و سالی کورنبلوت رئیس دانشگاه آم‌آی‌تی، در جلسه استماع کنگره شرکت کردند که سرانجام لیز ماگیل رئیس دانشگاه پنسیلوانیا تحت فشارهای سیاسی لابی اسرائیل مجبور به کناره‌گیری از سمت خود شد. این در حالی است که در این سه دانشگاه هیچ فراخوانی برای نسل‌کشی یهودیان داده نشده بود اما مجلس نمایندگان آمریکا دعوت به تظاهرات در اعتراض به نسل‌کشی علیه فلسطینی‌ها را «فراخوان نسل‌کشی علیه یهودیان» قلمداد کرد.

وی با اشاره به موج دوم اعتراضات دانشجویان در بیشتر دانشگاه‌های آمریکا، گفت: دور جدید اعتراضات ازهفته اخیر در دو دانشگاه کلمبیا و ییل آغاز شده و به گفته مقامات پلیس، بیش از ۱۰۰نفر از دانشجویان بازداشت و عده‌ای ازجمله دختر ایلهان عمر، نماینده مسلمان حزب دموکرات آمریکا از دانشگاه اخراج شدند.

این کارشناس مسائل آمریکا در ادامه اظهار کرد: امروز دامنه اعتراضات به جنایات اسرائیل در غزه تنها متعلق به جامعه مسلمانان آمریکا نیست بلکه یهودیان در ایالات متحده با تشکیل سازمانی به نام «صلح» به دنبال برقراری آتش‌بس در غزه هستند. او تصریح کرد: امروز در آمریکا نسلی با عنوان زد یا نسل نت (از زمان متولد شدن خود با نمودهای عینی و ابزارهای جهان دیجیتال در ارتباط بوده‌اند) وجود دارد که چالش‌های جدی را برای نظام حکمرانی آمریکایی و چشم‌اندازهای مطرح و ادعایی از سوی آن ایجاد کرده است. چشم‌اندازهایی که بعضاً در قالب «رؤیای آمریکایی» و ارائه طرحی از مدینه‌فاضله آمریکایی به افکار عمومی آمریکا ارائه می‌شوند. 

سید حسین حسینی

دیگر خبرها

  • بشنوید// راه‌های نفوذ شیطان به خودتان را ببندید
  • داوطلبان هلال احمر ایثارگران واقعی هستند
  • عروس امام خمینی درگذشت
  • اصفهان، اقلیم معناست
  • حزب‌الله و تعبیر مقاومت هوشمند
  • سرمایه گذاری انسانی در ساماندهی نظام تعلیم و تربیت
  • تعبیر وارونه رؤیای آمریکایی/ راهپیمایی‌های گسترده حمایت از فلسطین در دانشگاه‌های ایالات متحده نشانه چیست؟
  • طب ایرانی یکی از اصول ششگانه سبک زندگی را محیط می‌داند
  • امام گفتند امروز، موضوع‌شناسی هم کار فقیه است!
  • (تصاویر) ضیافت شام رئیس امارات به افتخار سلطان عمان