روایتهایی کمتر شنیده شده از شیوع بیماری در تهران
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۲۲۵۳۲
به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، شاید این روایت «گرترود لاوثین بل» زن دیپلمات اروپایی از روزهایی که تهران درگیر بیماری وبا بوده است، کمی شبیه حال این روزهای ایران و شهر تهران باشد که این بار با ویروس کرونا درگیر شده است و با آمدن نوروز، برخی از مردم به جای قرنطینه در خانههایشان ترجیح دادند سفر را انتخاب کنند اما نه سوار بر الاغ بلکه سوار بر ماشین، زنجیره این ویروس را تا شهرهای دیگر هم بکشند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
«گرترود بل» آن روزها به همراه داییاش «سر فرانک لاسز» که وزیر مختار انگلیس در تهران بود به تهران سفر کرد. حاصل سیر و سیاحت او یادداشتهایی با عنوان «pesian pictures» در سال ۱۹۳۸ در لندن چاپ شد. این اثر با نام «تصویرهایی از ایران» توسط بزرگمهر ریاحی به فارسی ترجمه و منتشر شده است.
این دیپلمات زن درباره تابستان سال ۱۳۰۹ که تهران درگیر بیماری وبا شده، نوشته است: «وبا از مرز ایران گذشته بود. در مشهد بود! قرنطینه سهلانگارانهای بر تهران و ناحیه آلوده ایجاد شد و دستههای زائرانی که بیوقفه به سوی مشهد میرفتند از ورود به شهر مشهد منع شدند. آنگاه خبرهای روزانه تلفات پخش شد و شمار قربانیان با سرعت وحشتناکی رو به افزایش داشت. مشهد تقریبا خالی از سکنه شده بود زیرا همه کسانی که جان به در برده بودند به کوهها گریختند. بیماری در دهکدهها در حال گسترش به غرب بود. افراد خوشبین سر تکان میدادند و زیر لب میگفتند «تهران مصون خواهد ماند، محال است به تهران برسد» و سرانجام در یک لحظه راه دریای خزر را تصرف کرد و همچون متخصص جنگی زیرکی شهر را در حلقه محاصره خود گرفت. آنگاه مردم نفسها را در سینه حبس و آرزو کردند دوره بیتکلیفی پایان یافته و روز چارهناپذیر فرا رسد. ماه محرم بود و مردم هر شب در جنب و جوش پرشور مذهبی غرق میشدند و در تکیه دولت گرد میآمدند تا شاهد تعزیه باشند. روزها به این شکل گذشت. مردم از آب آلوده خوردند و شکم خود را از میوه آلوده انباشتند. ناگهان لحظه شوم فرا رسید: وبا در تهران بود. یک روز رقمی باورنکردنی برای تلفات ۲۴ ساعت گذشته در تهران بر سر زبانها افتاد و فردای آن روز، خبر از پا درآمدن شاه دهان به دهان گشت. اما وبا خیلی طول نکشید. باران مختصری از شمار تلفات روزانه چند صد نفر کاست و پیش از پایان شش هفته مردم به کوی و برزنهایشان برگشتند. دو هفته بعد، روستاهای اطراف نیز از بیماری پاک شد و زندگی عادی از سر گرفته شد. اثری جز تهیبودن مردم در بازارهای کوچک به چشم نمیخورد که در بعضی موارد تا یکسوم جمعیتشان از میان رفته و به همان تعداد بر قبرهای تازه گورستانها افزوده شده بود. اما به دنبال وبا بیماری دیگری آمد؛ تب تیفوئید، پیشآمد ناگریز بیتوجهی مطلق به تمام قواعد بهداشتی ...»
طبق نوشته مورخان، بیماری وبا آشنای دیرسال و بلای جان مردم تهران بود و چند سال یک بار، بویژه تابستانها، نازل میشد و گروهگروه قربانی میگرفت. درباریان و توانگران و گروهی از مردم که توان فرار داشتند، به ییلاقات میگریختند، شهر میماند و عفریت مرگ و مردم بیپناه.
«محمود خان احتشام السلطنه» هم در خاطراتش در اینباره نوشته است: «فرار از مقابل بیماری وبا تنها تدبیر و چارهجویی پادشاه و وزرا و رجال و اعیان در مملکت ماست که هرگاه این بیماری وحشتناک با بیرحمی به جان مردم بیچاره این مملکت میافتد و دامنه بروز و سرایت آن به پایتخت میرسد، پادشاه با اطرافیان و وزرا و اعیان دارالخلافه اردویی بزرگ تشکیل میدهند و در کوهپایههای شمال تهران روز به روز از برابر عفریت بیماری و مرگ عقبنشینی میکنند و به این چارهجویی شرافتمندانه اینقدر ادامه میدهند که با تغییر فصل و انقضای ماههای گرم و فرا رسیدن سوز و سرمای زمستان، هیولای بیماری و مرگ از پا درآید ... در راه کوهستان، سوار و پیاده، پیر و جوان، زن و مرد با کولهبار و خورجین از شهر خارج میشدند. لیکن خوب پیدا بود که هیچ یک هدف معینی ندارند و مقصد خویش را نمیشناسند. صف طولانی مردمی که از شهر خارج میشدند، عینا مشابه مردم شهرهای جنگزده و بمبارانشده که از وطن مالوف خود مهاجرت میکنند، بود و تهران در آن بلایا چنان بود که گویی خاک مرده بر سر شهر پاشیدهاند.»
در همان سالها و یکی از همین مرگامرگها، نخستین «پست امداد پزشکی» در کاشانک به وجود آمد.
«محمدحسن خان اعتماد السلطنه» در مرآت البلدان آورده است: «چون مردم دارالخلافه به واسطه ناخوشی از شهر به شمیرانات میروند، محمدعلی خان سرتیپ را به نظم شمیرانات امر فرمودند و مشارالیه دو چادر مریضخانه در کنار کاشانک زده و یکی طبیب معین کرده که هر یک از سربازان و سکنه دهات شمیران مبتلا به ناخوشی میشوند، در آنجا مشغول مداوا و معالجه گردند. برقراری این پست هم فایدهای نداشت و اندکی بعد در بعضی قرای شمیران از قبیل تجریش، جماران، نیاوران و ازگل نیز وبا بروز کرد.»
طبق نوشته سیروس سعدوندیان در کتاب «اولینهای تهران»، گذشته از وبا و طاعون، هر چند وقت یک بار هم سایر بیماریهای مسری بلای جان ساکنان تهران میشد و یکی از این بیماریها «تب نوبه» بود که درمان آن را مصرف «گنه گنه» میدانستند و گاهی شدت شیوع بیماری و مصرف فراوان دارو موجب نایابی «گنه گنه» میشد. به دنبال شیوع تب نوبه در سال ۱۲۷۸ هجری قمری، گرانفروشی و تقلب در دارو توسط سودجویان، بازار را آشفته کرد.
روزنامه «دولت علیه ایران»، شماره ۵۱۰ در اینباره نوشته است: «چون در هذه السنه ناخوشی تب نوبه در دارالخلافه تهران زیاد بود، گنه گنه به حدی مصرف شد که هم در قیمت به اضعاف مضاعف افزود و هم تقلبات در آن نمودند. با وجود این بسیار نایاب شده بود که برای اعاظم و اعیان کمتر به دست میآمد چه رسد به فقرا و مساکین. میرزا حسین دکتر، حب بسیار خوب مجربی مثل گنه گنه ساخته است که هم از آن ارزانتر و هم برای دفع اقسام نوبه مجربتر است. چنانکه به کرات امتحان کردهاند. موافق دستورالعملی که خودش میدهد، پانزده عدد آن را بخورند، هر قسم نوبه باشد رفع میکند بی آنکه دوباره عود کند و قیمت آن هم هر عددی صد دینار است و به غایت نافع و مجرب است. هر کس خواسته باشد باید از خود او که در محله چالمیدان در جوار خانه مرحوم «کدخدا شریف» محکمه دارد بگیرد.»
منبع: تابناک
کلیدواژه: کروناویروس نوروز 99 مسعود مولوی جهش تولید طرح فاصله گذاری اجتماعی روز جانباز تهران تهران قدیم شیوع وبا بیماری وبا دوره قاجار کروناویروس نوروز 99 مسعود مولوی جهش تولید طرح فاصله گذاری اجتماعی روز جانباز بیماری وبا گنه گنه
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۲۲۵۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
روایت فاطمه غفاری از ساخت فیلم و سریال کمتر از یک سال
تهیهکننده و بنیانگذار تکنولوژی ویرچوال پروداکشن تولید مجازی فیلم در واکنش به ساخت سریال و فیلمهایی که سالها به طول میانجامند این نکته را یادآور شد با تکنولوژی و فناوری هم میتوانیم زمان و هم هزینه تولید آثار مهم تلویزیون و سینما را کاهش دهیم. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، این روزها درباره ساخت سریالها و فیلمهای سینمایی که شخصیتهای ایرانی را معرفی میکند، اما با روایتِ خارجی نقدهای بسیاری مطرح میشود و در این میان بسیاری براین باورند که کُندی در روند تولیدی و افزایش هزینهها زیر سایه بهرمندی حداقلی از فناوریهای نوین شاید به ماجرا دامن زده و نکته نگران کننده است.
اوجِ این حرف و حدیثها با پخش سریال «حشاشین» که تنها ظرف مدت کمتر از یک سال ساخته شده بود، در برخی کشورهای همسایه ایران اتفاق افتاد که این زنگِ خطر را برای مسئولین و دستاندرکاران امر ایجاد کرده که میتوان در مدت زمان کمتر و هزینههای مقرون به صرفهتر سریالها و فیلمهای جریانساز و مهم ساخت.
زنگ خطر ماجرا اینجا ست که شاید یکی از بزرگترین موانع ساخت سریال و فیلم خصوصاٌ «الف ویژهها» همین فناوریهای جدید باشد که کار را به لحاظ زمانی کُندتر و اصطلاحاً تولید کارها را گرانتر میکند.
فاطمه غفاری تهیهکننده و بنیانگذار تکنولوژی ویرچوال پروداکشن تولید مجازی فیلم در ایران در این زمینه معتقد است، شاید بسیاری از سریالهایی که اصطلاحاً به آنها «الف ویژه» گفته میشود به دلیل طولانی شدن دوران تولید گران تمام میشود تا جایی که بسیاری از مدیران تلویزیون و سینما بعضاً از زیر بار ساخت این نوع کارها تنها به دلیل بالا بودن هزینهها، شانه خالی میکنند.
وی همچنین در جریان این گفتوگو به این نکته اشاره کرد که با فناوریهای جدید که اتفاقاً در سریالهایی همچون «حشاشین» از آن بهرهبرداری شده میتوان کارهای بزرگ و تأثیرگذار نمایشی را در کمتر از یک سال به سرانجام رساند.
این تهیه کننده شناخته شده عرصه فیلم و سریال درباره تجارب ساخت سریال با استفاده از فناوریهای نوین تصریح کرد: در کارخانه تولید مجازی فیلم، پروژههای بزرگی از جمله سریال «موسی(ع)» که چند صباحی تحت این فضا پیش رفت و «مهیار عیار» سریال جدید تلویزیون که این روزها خودش را برای آنتن سیما آماده میکند با استفاده از فناوریهای نوین ساخته شد. همچنین سریال نمایشخانگی «هفت» و البته بسیاری از سریالها و فیلمهایی که جزو تولیدات جدید و همکاریهای تازه با این کارخانه پیش میروند.
زیرسوال بردن تاریخ با "حشاشین"، تلنگر جدی به سریالسازانغفاری در واکنش به ساخت سریال «حشاشین» و کمکاریهایی که در ساخت سریالهای تأثیرگذار از شخصیتهای تاریخی با لوکیشنها و پروداکشنهای بزرگ اتفاق افتاده، تأکید کرد: شاید نکته جالب توجهی باشد که قرار بود داستان پرداخته شده در سریال «حشاشین» را ما بسازیم؛ یعنی حسن صباح. اما به هر دلیلی این اتفاق نیفتاد.
وی خاطرنشان کرد: اگر ما حمایت شویم حتماً هم هزینههای ساخت در فیلمها و سریالهای مهم و اصطلاحاً پرلوکیشن با پروداکشنهای زیاد کم میشود و هم آنقدر طول نمیکشد که مخاطب را چندینسال منتظر نگه دارد، مثلاً نیاز نیست تا 1405 منتظرِ سریال «سلمان فارسی» باشیم یا برخی سریالهای دیگر که در تاریخِ تلویزیون به عنوان ویترین ارزشمندی از آنها یاد میشود.
تهیهکننده و بنیانگذار تکنولوژی ویرچوآل پروداکشن تولید مجازی فیلم در خصوص همکاری با کشورهای خارجی افزود: شاید جالب باشد که بگویم هندیها در مذاکرات جدیدی که با ما داشتند خیلی علاقهمندند این روش و تکنیکهای ساخت سریال و فیلم بنابر فناوریهای جدید را ما به آنها بیاموزیم. در برخی از آثار و کارهایشان با آنها مشارکت کنیم.
وی ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و صداوسیما و نهادهای ذیربط در ساخت آثار نمایشی (تلویزیونی و سینمایی) این حمایت را داشته باشند که میتوانیم با استفاده از این تکنولوژیها کارهای بزرگی که بارها دربارهاش در فضایرسانه صحبت شده باید ساخته شوند تا جوانان ما از تاریخ این کشور به طور درست و به دور از تحریف خبردار شوند، اتفاق بیفتد. ما سالهاست که درباره ساخت «بازمانده2» یا برخی از کارهای دیگر درباره نبرد اسرائیل و فلسطین و حضور کشورهای مقاومت و یا بسیاری از کارهای سینمایی و سریالی اساطیری و تاریخی صحبت میکنیم اما اتفاق نمیافتد.
غفاری از تفاهم با سازمان صداوسیما برای راهاندازی یک شهرک بزرگ دیجیتال خبر داد که میتواند اتفاقات بزرگی را ایجاد کند. شاید روزهایی را ببینیم که سریالهای بزرگِ تاریخی برای معرفی شخصیتهای ارزشمند کشورمان را به جای چند ساله، چند ماهه بسازیم.
«وعده صادق» محقق شد؛ اما وعده ساخت «بازماندهها» خیر!این تهیهکننده و بنیانگذار تکنولوژی ویرچوآل پروداکشن تولید مجازی فیلم با بیان اینکه به سمت شبیهسازی انسانها برای استفاده در فیلمها و سریالها پیش رفتهایم، گفت: رسیدن به تکنیک ساخت فیلم و سریال با استفاده از شبیهسازی انسان اتفاق ارزشمند و بزرگی است که خوشبختانه به آن دست پیدا کردیم. مصداق بارز آن ساخت سکانسهایی از غزه است که به زودی از آن رونمایی خواهد شد.
او با اشاره به ساخته شدن فیلمها و سریالها با استفاده از فناوری کمتر از یک سال خاطرنشان کرد: وقتی نقدهایی را درباره سریال «حشاشین» میخواندم که فارغ از تحریف و زیر سؤال بردن تاریخ و یا به تعبیری با روایتِ غیرایرانی و غیراستناد شده در برخی از بخشها، ساخته شدن این سریال در چند ماه با استفاده از تکنولوژی خودش این نکته را برای من ایجاد کرد که ما با استفاده از این تکنولوژی که در دست داریم و در این کارخانه بسیاری از کارها پیش رفته میتوانیم زمینهساز این اتفاقات باشیم. ادعا نیست اما واقعاً برخی از کارهای تاریخی چند ساله را میتوانیم حتی یکساله و یا کمتر از یک سال هم تحویل بدهیم.
غفاری در پایان تأکید کرد: شاید برای برخی سؤال پیش آید چطور میتوان یک پروژه چند ساله را چند ماهه یا یکساله ساخت؟ با توجه به تغییرات بنیادی و ویژگیهای این روش تولید Virtualprodaction در صنعت سینما ما امکان ساخت پروژههای تاریخی سینمایی در مدت زمان کمتر از یک سال را داریم و با کاهش هزینه تولید در صورت حمایت سازمان سینمایی، صداوسیما میتوانیم با استفاده از فناوری های نوین همزمان چندین سریال و سینمایی بسازیم. ما توانستیم با پایهگذاری این روش و استفاده از این تکنولوژی، فیلمسازی را در ایران به شکل صنعت در بیاوریم؛ در واقع از روش سنتی به روش نوین و صنعتی رسیدیم.
انتهای پیام/