Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-20@00:05:27 GMT

سیزده به در، زمان گره‌زدن نیست

تاریخ انتشار: ۱۱ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۲۳۲۳۶

سیزده به در، زمان گره‌زدن نیست

سیزده به در که نمی‌توان گفت بلکه سیزده به توی سال ۹۹ زمانی برای نفس کشیدن طبیعت است، روز پاسداشت و گرامیداشت آنچه در پی سال‌ها، قدرش را آنچنان که باید، نمی‌دانستیم.

پارک‌ها و بوستان‌ها تعطیل شده و درختان کمی از تاب بستن‌ به شاخه‌ها و خط‌خطی شدن‌ تنه‌هایشان رهایی یافته‌اند و گل‌های نورسته نیز لگدمال نمی‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خطر آتش‌سوزی مراتع و جنگل‌ها به‌صورتی چشمگیر کاهش یافته و تردد در جاده‌ها نیز روان است.

گره زدن سبزه با آیین دیرینه سیزده به در، گره خورده است اما طبیعت مردم به ویژه ایرانیان با آرامش و بهار خوشایند گره بیشتری خورده و در شرایط گسترش کرونا ، جامعه با گرایش به خردگرایی از گره های سیزده به چشم پوشی می کند تا به مقوله اهمیت به تندرستی جنبه عملی ببخشد.

ماندن درخانه برای گشودن گره و گرفتاری بیماری کرونا را به جای گره سیزده به در ، برگزیده و بدین گونه مجال هواخوری به طبیعت بیرونی و درونی می دهد.

زمانی برای تنفس طبیعت 

نوروز ۹۹ قطعا در تاریخ ثبت خواهد شد، از آن رو که میهمانی ناخوانده و ناخواسته تمام رسم‌های کهن ایرانی را در سال نو به تعلیق درآورد و چشم‌ها را خیره به ساعتی کرد که این بیماری رخت بندد تا در سالگرد شکستش نوروزی باشکوه تر برپا کنند.

سیزده برای ایرانیان و پاسدارندگان نوروز، نه عددی نحس است و نه شماره‌ای که نخواهندش. سیزدهم فروردین‌ماه در تاریخ اسطوره‌ای ایران، روزی است که کمان آرش پهلوان، سرحدات کشور را تعیین کرد و پس از سال‌ها جنگ و کشاکش بین ایران و توران صلح افتاد و جشن سیزده نیز درواقع جشنی به پاسداشت حفظ مرزهای ایران است.

امروز مرزهای ایران اما در تهدید بیماری همه‌گیری است که پیر و جوان و زن و مرد نمی‌شناسد و جان‌ها را هدف گرفته است.

در خانه بمانیم و بگذاریم رودها و دریاها، سواحل و جنگل‌ها، پرندگان و حیوانات، بدون آدمی‌زاد و حضورش نفسی بکشند، به بیان دیگر می‌توان از همین امروز به این اندیشید که ۱۳ فروردین‌ماه ۹۹ همچنان روز پاسداشت طبیعت است و با ماندن در خانه‌ و اهمیت به هشدارها درباره ویروسی همه‌گیر، به‌گونه‌ای دیگر به طبیعت اطرافمان بها داده‌ایم.

مهار هیجانات،کلید رفتار اخلاق‌محور

ساناز چراغی، روان‌شناس در گفت‌وگو با ایرنا با بیان اینکه از بیماری کرونا در جهان باعنوان بحران یاد می‌شود، گفت: بحران پیشامدی ناگهانی است که وضعیتی ناپایدار را برای جامعه ایجاد می‌کند و در مورد کرونا، موجب اعمال محدودیت‌هایی شده که تحمل آن‌ها دشوار است.

وی افزود: در دل هر مشکل فرصت‌هایی بزرگ‌تر نهفته است؛ به بیان دیگر انسان‌های بزرگ قادرند بحران را به فرصت‌های بزرگ بدل کنند؛ بنابراین در این دوران که فقط واکنش ما تحت کنترل ماست و عملا توانایی دیگری در مواجهه با کرونا نداریم، باید بتوانیم با مهار هیجانات، رفتاری اخلاق‌محور و مبتنی بر نفع جامعه داشته باشیم.

این روان‌شناس ابراز کرد: در بررسی صحبت‌های افرادی که به مسافرت رفته‌اند یا وضعیت را نادیده گرفته‌اند، با واکنش‌های هیجانی بیش از واکنش‌های مسئله‌مدارانه مواجه می‌شویم؛ مثلا می‌گویند در سال فقط یک بار سیزده‌به در داریم و یک روز، روز طبیعت است، معمولا این افراد در تصمیم‌گیری‌هایشان آسیب‌ بیشتری می‌بینند تا افرادی که مسئله‌مدارانه با مشکل برخورد می‌کنند.

او با اشاره به اینکه باید با موضوع شیوع کرونا راه‌حل‌مدار برخورد کنیم، عنوان کرد: افرادی که مسئولیت‌پذیری بیشتری دارند در مدیریت بحران بیشتر موفق‌ خواهند بود؛ زیرا این افراد می‌دانند به عنوان بخشی از جامعه مسئولیت حفاظت از خود و اطرافیانشان را بر عهده دارند.

یک روانشناس: باید با موضوع شیوع کرونا راه‌حل‌مدار برخورد کنیم. افرادی که مسئولیت‌پذیری بیشتری دارند در مدیریت بحران بیشتر موفق‌ خواهند بود؛ زیرا این افراد می‌دانند به عنوان بخشی از جامعه مسئولیت حفاظت از خود و اطرافیانشان را بر عهده دارند.

به گفته‌ چراغی به جای غرزدن، پرورش افکار منفی و وسواس‌گونه ضروری است خونسردی خود را حفظ کنیم و بدانیم در هر صورت این روزها می‌گذرد و باید به توانمندی خود اعتماد داشته باشیم.

این روان‌شناس با اشاره به اینکه برخی افراد لذت‌طلبی آنی را به آینده‌نگری ترجیح می‌دهند، گفت: بعضی با این استدلال‌ها که تنها یک روز در سال باعنوان روز طبیعت نامگذاری شده است یا حوصله فرزندانمان با در خانه‌ماندن سر رفته، فقط در یک روز می‌خواهند به‌صورت لحظه‌ای از طبیعت لذت ببرند و این موضوع خطرات بسیاری را برای آنان ایجاد می‌کند.

چراغی با اشاره به اینکه پدر و مادرها باید سعی کنند برای فرزندانشان بیشتر وقت بگذارند، گفت: وضعیت کنونی، فرصت خوبی برای پرورش خلاقیت خود و فرزندانمان است.

برگزاری روز طبیعت در خانه با خلاقیت   

وی ادامه داد: امسال که نمی‌توانیم سیزده به در را در دل طبیعت بگذرانیم، از همین امروز با فرزندانمان صحبت کنیم و از آن‌ها برای برگزاری متفاوت روز طبیعت ایده بگیریم. از آن‌ها بپرسیم که با توجه به امکانات و فضای خانه، چه کار متفاوتی می‌توانیم انجام دهیم، این کار متفاوت می‌تواند تهیه غذایی خاص یا انجام بازی بخصوصی باشد.

مقاومت جامعه و اقناع مردم در برابر بحران  

علی عربی، استاد دانشگاه و جامعه‌شناس نیز در گفت‌وگو با ایرنا، موضوع چرایی بی‌توجهی برخی مردم به هشدارها و نادیده گرفتن ضرورت فاصله‌گذاری اجتماعی را به عنوان امری اجتناب‌ناپذیر، به ویژه در مناسبتی همچون روز طبیعت تحلیل کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که "چه باید کرد تا افراد جامعه ضرورت قبول حضور نیافتن در مکان‌های عمومی و ماندن در منزل را بپذیرند"، گفت: باید این سوال را اینگونه اصلاح کرد که چرا باوجود پیام‌ها و تصمیم‌سازی‌های دولت و ابلاغ دستورالعمل‌های مرتبط، همچنان در میان بخشی  از افراد جامعه در تمام طبقات اجتماعی و سنین متفاوت و با هر میزانی از تحصیلات، هنوز حساسیت اخلاقی موثر در ارتباط با همه‌گیری کرونا شکل نگرفته است.

این استاد دانشگاه ابراز داشت: می‌توان به شکلی یک‌سویه با مخاطب قرار دادن مردم، آنها را درباره بی‌توجهی به مسئولیت اجتماعی‌شان مورد سرزنش قرار داد یا آنها را به دلیل سهل‌انگاری در ارتباط با حفظ امنیت جانی سایر اعضای جامعه محکوم کرد؛ اما این تمام داستان نیست.

عربی با اشاره به داده‌های تصویری از بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته درخصوص نافرمانی اجتماعی درمقابله با کرونا، اظهار کرد: صرفا نمی‌توان تمام بار این نافرمانی را بر دوش مردم نهاد؛ زیرا چنین تبیینی نه‌تنها راه‌گشای سیاست‌گذاری‌های پیش‌گیرانه نخواهد بود که سبب می‌شود مدیریت مساله به شکلی چالش‌برانگیز به بحران منجر شود.

او ابراز داشت: براساس نگاهی جامعه‌شناختی متاسفانه نظام سلامت ایران مبتنی بر اصل پزشک‌سالاری سازماندهی شده است و به‌این ترتیب تمام سرمایه‌گذاری‌های صورت‌پذیرفته تاکنون مبتنی بر مقوله "درمان" بوده است؛ از همین رو این امر سبب شده با قرار گرفتن پزشکان در راس تمام پست‌های اجرایی نظام سلامت به شکل حداکثری، اصل پیشگیری به حاشیه رانده شود و جامعه نسبت به مفهوم سلامت در این زمینه در کمترین حد توانمند شود و  صرفا مبتنی بر داشته‌های فرهنگی عمل کند.

جلب نظرها به آمار ابتلا، کاهنده حساسیت اخلاقی است

به گفته عربی در چنین ساختاری، بدنه اجتماع تنها معطوف به شکل کمّی و آمار و ارقام ابتلا، درمان و تعداد مرگ و میر شده است؛ بنابراین نظام سلامت با نگاهی پزشکی و نه اجتماعی، انسان را به‌مثابه موجودی مجهز به عقلانیتی حسابگرانه در نظر گرفته است و تلاش می‌کند تا بدین شکل حساسیت اخلاقی جامعه را نسبت به رعایت دستورات پیشگیرانه برانگیزد، غافل از اینکه تقلیل یک اپیدمی به بیماری فردی و از سوی دیگر تاکید بیش از اندازه بر "اعداد" در جهانی که به وسیله اطلاعات خاص و عام بمباران می‌شود می‌تواند، کاملا نتیجه‌ای عکس داشته باشد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه در چنین فضایی افراد شروع به مقایسه‌هایی با خطای فاحش علمی می‌کنند، عنوان کرد: از همین رو است که برخی افراد جامعه نه تنها نسبت به اجرای دستورات پیشگیرانه مسئولیت‌پذیر عمل نمی‌کنند، بلکه به این نتیجه‌گیری خواهند رسید که مساله بیش از آنچه که باید جدی تلقی شده است.

یک جامعه‌شناس: مقایسه صرف آمار مرگ و میر باعث خطای فاحش علمی می‌شود؛ از همین رو  برخی افراد جامعه نه تنها نسبت به اجرای دستورات پیشگیرانه مسئولیت‌پذیر عمل نمی‌کنند، بلکه به این نتیجه‌گیری خواهند رسید که مساله بیش از آنچه که باید جدی تلقی شده است

مقایسه مرگ و میر کرونا با دیگر بیماری‌ها؛ یک خطای شناختی

وی برای مثال مقایسه تعداد مرگ و میر ناشی از آنفلوانزا، تصادفات جاده‌ای، بیماری‌های قلبی و عروقی، تلفات گرسنگی و ... اشاره کرد که بسیاری در شرایط کنونی به آن استناد می‌کنند و باعث شده حساسیت اخلاقی جامعه دچار انحراف و توهم شود.

عربی اظهار کرد: برخی بر اساس همین تفکر، از این روش برای راستی‌آزمایی‌ یافته‌های تجربی خود بهره می‌گیرند و با تاکید بر اینکه در میان هیچ‌یک از آشنایان و همسایگان‌شان موردی از ابتلای به بیماری مشاهده نکرده‌اند، بیش از پیش از مصونیت‌شان درمقابل کرونا اطمینان حاصل می‌کنند و مثلا حتی خود را برای روز سیزده به در آماده می‌کنند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه دولت باید تاکید ویژه‌ای در بازنمایی تصمیمات صحیحی که درخصوص تعطیلی بسیاری از مراکز و مراسم‌ها داشته باشد، گفت: در رسانه ملی نیز تنها به شکل حداکثری تاکید بر آمار ابتلا و مرگ می‌شود و بر این اساس، دعوت به در خانه ماندن می‌کند در نتیجه شرایط به نحوی یکسویه، کاملا مطلوب نشان داده می‌شود و حتی در شوهای تلویزیونی همچنانی تماشاگران به شکل حداکثری با بهانه‌هایی چون رعایت فاصله و تب‌سنجی در یکی از کانون‌های اصلی بیماری شرکت می‌کنند و بدین ترتیب مهر تاییدی بر نتیجه‌گیری‌های نادرست بخش قابل توجهی از جامعه زده می‌شود.

براساس طرح فاصله‌گذاری اجتماعی که از روز جمعه ۸ فروردین‌ماه آغاز شد و بنا بر تاکید معاون استاندار فارس، محمود رضایی کوچی در گفت‌وگو با ایرنا، امسال در فارس سیزده به در نداریم و انتظار می‌رود مردم همکاری‌های لازم در این زمینه داشته باشند.

طرح فاصله‌گذاری اجتماعی به‌منزله طرحی ملی دربردارنده راهبردها و دستورالعمل‌هایی برای جلوگیری از شیوع بیماری کروناست که فعلا تا ۲۰ فروردین ماه ادامه دارد؛ بر این اساس همه دستگاه‌های دست اندرکار از قبیل دستگاه‌های نظامی و انتظامی و دستگاه‌های اجرایی استان موظف به اجرای سختگیرانه طرح هستند.

بر این اساس، مطابق با ویژگی‌های جغرافیایی و مسیرهای ورود و خروج شهرهای استان، فرمانداران موظف هستند ممنوعیت عبور و مرور را اعمال کنند؛ همچنین به شهروندان توصیه شده است در روزهای دوازدهم و سیزدهم فروردین از منازل خود خارج نشود.

برای اجرای دقیق طرح فاصله‌گذاری اجتماعی مقرر شده است که اکیپ‌های ایست و بازرسی در دروازه‌های بیرون از شهرهای استان در بیش از ۱۰۰ نقطه مستقر شوند تا مانع خروج مردمی از شهر شوند که قصد رفتن به سیزده به در دارند؛ همچنین پلیس این اختیار را دارد که افرادی را که قصد سفر غیرضروری دارند تا سقف ۵۰۰ هزار تومان جریمه کند و اگر مقاومتی داشته باشند خودروی آنها را به مدت یک ماه توقیف کند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان فارس نیز در گفت‌وگو با ایرنا از ممنوعیت ورود و آمد و شد شهروندان در تمام مناطق چهارگانه زیست‌محیطی به‌منظور جلوگیری از شیوع و قطع زنجیره ویروس کرونا سخن گفت و اعلام کرد: ورود به این مناطق ویژه در روزهای پایانی هفته و سیزده‌به‌در امسال ممنوع است.

حمید ظهرابی ممنوعیت‌ها را شامل ورود به اثر طبیعی ملی، پارک ملی، مناطق حفاظت شده و پناهگاه‌های حیات وحش و همچنین مناطق شکار ممنوع عنوان کرد و گفت: یگان حفاظت محیط زیست استان به صورت شبانه روزی در مناطق حضور مستمر دارند و به‌صورت جدی از حضور افراد ممانعت می‌کنند.

بنا بر اعلام دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شمار مبتلایان بیماری کرونا در استان فارس تا یکشنبه ۱۰ فروردین‌ماه به ۷۱۲ نفر رسیده است؛ همچنین تاکنون ۲۷ نفر در اثر ابتلا به این بیماری در استان فارس جان خود را از دست داده‌اند، هم اکنون ۲۰۶ نفر از مبتلایان به دلیل مشاهده علایم محدود این بیماری در قرنطینه خانگی به سر می برند و ۲۶۸ نفر نیز با بهبودی کامل از بیمارستان ترخیص شده‌اند.

منبع: جماران

کلیدواژه: بودجه 99 ویروس کرونا آمار و ارقام بیمارستان بیماری های قلبی تنفس نوروز بودجه 99 ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی فاصله گذاری اجتماعی گفت وگو با ایرنا حساسیت اخلاقی بیماری کرونا فروردین ماه افراد جامعه روز طبیعت مرگ و میر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۲۳۲۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این باکتری‌ها به خون انسان تشنه هستند!

پژوهشگران «دانشگاه ایالتی واشنگتن» از کشف ویژگی جدیدی در باکتری‌ها خبر داده‌اند که آنها را به خون‌آشام تبدیل می‌کند.

به گزارش ایسنا، باکتری‌های مرگ‌بار جهان به دنبال خون انسان هستند و از آن لذت می‌برند.

به نقل از دیلی میل، پژوهشگران «دانشگاه ایالتی واشنگتن»(WSU) ویژگی جدیدی را به نام «خون‌آشامی باکتریایی» در میان باکتری‌هایی مانند «سالمونلا»(Salmonella) و «اشریشیا کلی»(E. coli) کشف کرده‌اند که به بروز بیماری‌های ناشی از غذا منجر می‌شود.

این که چگونه و چرا این ریزارگانیسم‌ها می‌توانند به طور ماهرانه‌ای از روده به سمت خون حرکت کنند تا کشنده باشند، مدت‌ها یک راز باقی مانده بود. پژوهشگران دریافتند که این باکتری‌ها به قسمت مایع خون یا سرم خون جذب می‌شوند. سرم خون حاوی مواد مغذی است که باکتری‌ها می‌توانند از آنها به عنوان غذا استفاده کنند.

عوامل بیماری‌زا به راحتی می‌توانند محل سرم را پیدا کنند و از راه بریدگی‌های کوچک دستگاه گوارش به جریان خون وارد شوند. این امر گاهی می‌تواند به مرگ در اثر «گَندخونی» یا «سپسیس»(Sepsis) در افراد مبتلا به بیماری التهابی روده منجر شود.

حتی کوچک‌ترین مقدار خون نیز برای جذب باکتری‌های خون‌آشام کافی است. این ویژگی درست مانند توانایی معروف کوسه‌ها برای تشخیص دادن یک قطره خون در ۱۰ میلیارد قطره آب است.

«آردن بایلینک»(Arden Baylink) استاد دانشکده دامپزشکی دانشگاه ایالتی واشنگتن و از پژوهشگران این پروژه گفت: باکتری‌هایی که جریان خون را آلوده می‌کنند، می‌توانند کشنده باشند. ما یاد گرفته‌ایم که برخی از باکتری‌های عامل عفونت‌های جریان خون، در واقع یک ماده شیمیایی را در خون انسان حس می‌کنند و به سمت آن می‌روند.

این پژوهش جدید نشان می‌دهد که انتروباکتری‌هایی مانند اشریشیا کلی و سالمونلا می‌توانند به اندازه یک فمتولیتر سرم خون را -مقدار بسیار کمی معادل ۰.۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۱ میلی‌لیتر- شناسایی کنند. هنگامی که باکتری‌ها بریدگی عامل نشت خون به روده را پیدا می‌کنند، اطراف آن جمع می‌شوند و به آن راه می‌یابند.

پژوهشگران از یک میکروسکوپ قوی برای بررسی کار باکتری‌ها استفاده کردند. آنها با تزریق مقادیر میکروسکوپی از سرم خون انسان، به شبیه‌سازی خون‌ریزی روده پرداختند و حرکت باکتری‌ها را به سمت منبع تماشا کردند. آنها باکتری‌ها را در حال رفتن به دنبال سرم خون مشاهده کردند که کمتر از یک دقیقه طول کشید.

این یک راهبرد به نام «کموتاکسی»(chemotaxis) است که باکتری‌ها با استفاده از آن به سمت غلظت‌های بالاتری از مواد ویژه حرکت می‌کنند.

پژوهشگران دریافتند سالمونلا یک گیرنده پروتئینی ویژه به نام «Tsr» دارد که آن را قادر می‌سازد تا سرم خون را حس کند و به سمت آن برود. آنها برای کشف Tsr از یک میکروسکوپ با وضوح بالا استفاده کردند تا به مشاهده اتم‌های پروتئین در تعامل با آمینواسید «سرین»(Serine) موجود در ساختار آن بپردازند. دانشمندان معتقدند سرین یکی از مواد شیمیایی خون است که باکتری‌ها آن را حس می‌کنند و به مصرف می‌رسانند.

به گفته پژوهشگران این پروژه، این درک جدید از چگونگی قرار گرفتن باکتری‌ها در جریان خون، راه را برای کشف داروهای جدیدی هموار می‌سازد که از سپسیس پیش از وقوع آن جلوگیری می‌کنند.

«سیینا گلن»(Siena Glenn) دانشجوی مقطع دکتری دانشگاه ایالتی واشنگتن و از پژوهشگران این پروژه گفت: با یادگیری این که چگونه این باکتری‌ها می‌توانند منابع خون را شناسایی کنند، در آینده می‌توانیم داروهای جدیدی تولید کنیم که این توانایی را از بین می‌برند. این داروها می‌توانند زندگی و سلامتی افراد مبتلا به بیماری التهابی روده را که در معرض خطر عفونت‌های جریان خون هستند، بهبود ببخشند.

عفونت‌های روده‌ای معمولا توسط سیستم ایمنی بدون مشکلات جدی و از راه‌هایی مانند اسهال برطرف می‌شوند اما افرادی که به بیماری‌های التهابی روده مانند بیماری کرون و کولیت اولسراتیو مبتلا هستند، در معرض خطر خون‌ریزی روده قرار دارند. خون‌ریزی روده می‌تواند به ورود باکتری به جریان خون منجر شود و عفونت باکتریایی جدی‌تری را به همراه داشته باشد.

درک دقیق این که چرا باکتری‌های روده در ورود به جریان خون از راه بریدگی‌های کوچک روده ماهر هستند، می‌تواند به دانشمندان کمک کند تا از بروز بیماری‌های جدی در افراد مبتلا به این بیماری‌های مزمن جلوگیری به عمل آورند.

این پژوهش در مجله «eLife» به چاپ رسید.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • درمان سرطان رایگان می‌شود
  • بیماری ایدز چیست؟ + فیلم
  • گوترش: خاورمیانه در لبه پرتگاه قرار دارد؛ زمان توقف چرخه خونین انتقام‌جویی فرا رسیده
  • گوترش: زمان توقف چرخه خونین انتقام‌جویی فرا رسیده است
  • تولید دارو از بره موم زنبور عسل توسط محقق همدانی
  • تولید و ذخیره سازی ۴۳ هزار تن بذر گندم در گلستان
  • چگونه می‌توان بیماری دیابت را کنترل کرد؟
  • این باکتری‌ها به خون انسان تشنه هستند!
  • از عوارض دیابت چه می‌دانید؟
  • علل ورم و پف کردن نقاط مختلف بدن