Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک استاد حوزه و دانشگاه با بیان‌اینکه بر اساس آیات قرآن کریم انسان‌ها هنگام بلا باید به درگاه الهی تضرع کنند تا پناهی برای خود داشته باشند، گفت: انسان برای تضرع به پیشگاه الهی باید به یک بلوغ معنوی دست پیدا کند.

به گزارش خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین «علیرضا پناهیان» غروب یک‌شنبه، ۱۰ فروردین به مناسبت ماه شعبان به شرح مضامین مناجات شعبانیه در فضای مجازی پرداخت و اظهار کرد: تضرع به درگاه الهی مفهوم بسیار بلندی است که در فراز ابتدایی مناجات شعبانیه قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی با استناد به فرمایش امیرمومنان امام علی(ع) در مناجات شعبانیه مبنی بر اینکه الهی من در برابر پناه تو ایستاده‌ام و ایستاده ای بسیار کوچک و فقیر در برابر بزرگ و غنی مطلق هستم در حالی که به سوی تو تضرع می‌کنم، تصریح کرد: در قرآن کریم تضرع با همین معنا و مفهوم هفت بار به کار رفته است.

 

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه مفهوم و معنای تضرع صرفا به گریه و اشک اطلاق نمی‌شود گریه و اشک بخشی از تضرع است، ابراز کرد: تضرع کمال خضوع و التماس به خداوند متعال است؛ در این حالت انسان برای خود هیچ غرور و دارایی ای قائل نیست و بسیار خاضعانه در مقابل خداوند قرار می‌گیرد.

 

وی با بیان اینکه انسان در حالت تضرع شکسته‌حالی خود را به نمایش می‌گذارد، گفت: بر اساس آیات قرآن کریم انسان‌ها هنگام بلا باید به درگاه الهی تضرع کنند که پناهی برای خود داشته باشند.

 

تولیت مدرسه علمیه دارالحکمه افزود: اگر برخی افراد حتی هنگام بلاها در مقابل خداوند تضرع نمی‌کنند به این دلیل است که دچار قساوت قلب شدند و ابلیس هم این رفتار زشت را برای آنها زینت می‌دهد.

 

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان ادامه داد: علت بسیاری از گرفتاری‌ها و بلاهای بشریت به علت عدم تضرع آنها به درگاه الهی است؛ اولیاء الهی در اثر محبت و علاقه زیاد به خداوند مقابل او تضرع می‌کنند اما عموم مردم به هنگام بلا و گرفتاری به درگاه الهی تضرع می‌کنند.

 

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه انسان برای تضرع به پیشگاه الهی باید به یک بلوغ معنوی دست پیدا کند، اظهار کرد: امیرمومنان امام علی(ع) درباره قرب الهی  دارای بلوغ معنوی بودند به همین دلیل در مناجات شعبانیه احساس نیاز شدید خود به خداوند را بیان کرده و با تضرع به درگاه الهی ناله می‌زنند.

 

وی در پایان گفت: ما باید نسبت به ضرورت تقرب معرفت کسب کنیم و با تضرع از خداوند درخواست کنیم که ما را به خود نزدیک کند.

 

پایان پیام/487

منبع: شبستان

کلیدواژه: سبک زندگی اسلامی حجت الاسلام پناهیان درگاه الهی تضرع مناجات شعبانیه هنگام بلا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۲۳۷۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقویت معرفت و باور دینی کلید حل مشکلات فرهنگی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مازندران، آیت الله محمدی لائینی دراین نشست افزود: لایه اول فرهنگ همان باور است، روزانه باید باور‌ها و ایمان خودمان را قوی کنیم؛ ضعف معرفت و باور دینی اولین مسئله در حوزه فرهنگ عمومی است.

وی گفت:امیدواریم که جلسه شورای فرهنگ عمومی به خروجی مطلوب ولو سی‌درصدی برسد، قلیلی که در حال تقلیل نباشد و در حال تکثیر باشد خوب است، مثلا همین مسئله‌های زاد و ولد و ازدواج.که نیازمند توجه بیشتر است.

آیت الله لائینی تصریح کرد: تولید انسان در کنار صنعت و کشاورزی مهم‌تر و  پاشنه‌آشیل‌های جدی امزوز کشور است، یکی از مشکلات دستگا‌ه‌های اجرایی ما این است که مسئولینش این را باور ندارند مثلا در بحث رعایت پوشش، آنها را هم باید به این اصول فرهنگی با برگزاری کلاس و دوره باورمندتر کرد.

وی تاکید کرد: به فرموده مقام معظم رهبری، تعاونی‌ها، دانش‌بنیان، صنایع خانگی، کشاورزی و ... حوزه‌های مشارکت مردم است، سال گذشته سال مانع‌زدایی بود قطعا اول موانع یا گره‌های سر راه حرکت ماشین اقتصاد و تولید را مشخص کردید، برداشتن آن موانع خودش اولین عامل برای جهش تولید است.

دیگر خبرها

  • تقویت معرفت و باور دینی کلید حل مشکلات فرهنگی
  • توصیه‌هایی برای انتخاب رشته صحیح و اصولی
  • طرح مسطورا موجب دشمن شناسی و تربیت کنشگر عرصه جهاد تبیین می‌شود
  • مصادیق نصرت الهی در جامعه ایران/تقدیر از فراجا بابت طرح نور
  • هرگونه کمک برای پیروزی سریعتر محور مقاومت وبازسازی غزه پس از جنگ، یک ضرورت و تکلیف همگانی است
  • فرشتگان کاتب؛ حافظ انسان در زمان حیات
  • روحانیت باید توجه به آخرت را به جامعه تزریق کند
  • واکنش میرسلیم به ادعای تذکر رهبری به برخی مسئولان درباره گشت ارشاد /هرکسی در مقابل احکام الهی بایستد آدم فاسقی است
  • سه ویژگی نخست تواصی در مسیر «اخوت»
  • انسان به ذکر، یادآوری و توجه نیازمند است