Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-19@16:04:08 GMT

۱۱ اثر منقول و غیرمنقول آذربایجان غربی ثبت ملی شدند

تاریخ انتشار: ۱۱ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۲۴۹۶۶

۱۱ اثر منقول و غیرمنقول آذربایجان غربی ثبت ملی شدند

جلیل جباری در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه از این تعداد پنج اثر منقول شامل سرگز مفرغی حسنلو، پارچ سفالی حسنلو، کتیبه سنگی بازار خوی و کاسه سفالی کتیبه‌دار خوی است افزود: شش اثر ناملموس نیز شامل غذای سنتی گوزلمه، جولابافی، کشتی سنتی گولشماخ، بازی سنتی قورد قویون، جوراب جوراب و مراسم تبرک انگور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی با بیان اینکه پرونده ۱۵ اثر دیگر در انتظار ثبت ملی قرار دارد گفت: سال گذشته حفاظت و مرمت ۱۰۶ اثر فرهنگی، تاریخی انجام شد، امسال نیز کارگاه مرمت برخی از این آثار دایر بوده و در صورت تزریق اعتبارات مورد نیاز مرمت این آثار ادامه خواهد داشت.

جباری با اشاره به انجام ۲۴ مورد انجام مطالعه و کاوش‌های باستان‌شناسی، تعیین حریم و بررسی و شناسایی مکان و محوطه تاریخی عنوان کرد: بعد از تعیین حریم دو اثر تاریخی تپه حسنلو و قلعه تاریخی بسطام اقدامات ثبت جهانی این دو اثر نیز آغاز و پرونده آنها برای ثبت به مرکز ارسال شده است.

۳۰ دستگاه کانکس در سواحل دریاچه ارومیه نصب شد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی با اشاره احیای دریاچه ارومیه و خیل گردشگران در تابستان سال گذشته به همراه نبود امکانات رفاهی اضافه کرد: امسال چند مجتمع تفریحی و گردشگری در حال ساخت در حاشیه دریاچه ارومیه در حال انجام است که پیش بینی می‌شود تا تابستان آماده بهره برداری شوند.

وی از نصب ۳۰ دستگاه کانکس در سواحل دریاچه ارومیه خبر داد و گفت: همچنین مسیرهای دسترسی به دریاچه ارومیه ضمن تعریض آسفالت شدند و دریاچه ارومیه امسال برای حضور گردشگران تابستانه آماده سازی شده است.

جباری در خصوص ایجاد اشتغال در بخش گردشگری استان عنوان کرد: طی سال گذشته ۳۰ طرح در حال ساخت در حوزه گردشگری اجراشده که ۲۵ تا ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است به‌طوری‌که با بهره‌برداری از آن‌ها برای ۹۳۰ نفر فرصت شغلی فراهم می‌شود.

۱۱۱ مورد موافقت اصولی احداث تأسیسات گردشگری صادر شد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی افزود: طی سال گذشته ۱۱۱ مورد موافقت اصولی برای احداث تأسیسات گردشگری در استان صادرشده است که حجم سرمایه‌گذاری پیش‌بینی‌شده برای این طرح‌ها بالغ‌بر ۶۳۷ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان بوده و طبق برآوردها برای ۲۱۲۱ نفر شغل ایجاد می‌شود.

جباری از تخصیص ۵۲۰ میلیارد ریال تسهیلات از منابع کارگروه اشتغال و رفع موانع تولید، صندوق توسعه ملی و اشتغال پایدار روستایی به بخش گردشگری استان خبر داد و بیان کرد: همچنین از محل منابع استانی برای حمایت از سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده در بخش گردشگری، ۲۵ میلیارد ریال کمک بلاعوض فنی و اعتباری به هشت طرح سرمایه‌گذاری گردشگری پرداخت‌شده است.

وی با بیان اینکه توجه به بوم گردی طی سالجاری را از اولویت‌های این اداره کل برشمرد و افزود: ۱۰ پروانه بهره‌برداری واحد بومگ ردی در سال ۹۸ در آذربایجان‌غربی صادر شده است و در حال حاضر ۲۶ واحد بومگردی در استان فعال هستند.

کد خبر 4889055

منبع: مهر

کلیدواژه: میراث فرهنگی آذربایجان غربی ثبت ملی ویروس کرونا ستاد مقابله با کرونا بوشهر شیوع کرونا ایلام گرگان سال جهش تولید سیلاب شهرکرد طرح غربالگری ماسک طبی بارش باران ضدعفونی تردد وسایل نقلیه آذربایجان غربی دریاچه ارومیه سال گذشته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۲۴۹۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساخت کمپینگ گردشگری غار سهولان مهاباد در دستور کار

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، رضا حیدری  در جلسه بررسی مشکلات سرمایه‌گذاری در کمپینگ غار سهولان مهاباد با اعلام این مطلب اظهار کرد: غار سهولان مهاباد از جمله جاذبه‌های طبیعی پربازدید استان است که همواره در لیست بالای بیشترین تعداد بازدیدکننده را دارد.

معاون گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی افزود: برای تقویت زیرساخت‌های گردشگری در این مکان کمپینگ گردشگری ایجاد می‌شود که شامل واحدهای اقامتی، سرویس‌ بهداشتی، نمازخانه و .‌.. بوده و برای احداث این کمپینگ نیاز است که دستگاه‌های مربوطه همکاری لازم را داشته باشند.

او گفت: حل مشکل تامین آب شرب و برق این کمپینگ از جمله مباحثی بوده که در پیش روی احداث این کمپینگ قرار داشته و در این جلسه برای حل آن هم‌اندیشی لازم با دستگاه‌های مربوطه انجام و در اسرع وقت عملیات تامین آب و برق آن اجرا می‌شود.

دیگر خبرها

  • لزوم فرهنگ سازی مناسب برای مشارکت مردم در احیای دریاچه ارومیه
  • علاقه مردم آذربایجان به مرحوم حسنی بی حد و اندازه است
  • واگذاری سهم دولت از اراضی محدوده شرکت تعاونی مسکن والدین شاهد ارومیه
  • اقامه نماز جمعه ارومیه به امامت حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی
  • دوره آموزشی آشنایی با قوانین بیمه و مالیات در صنعت گردشگری در ارومیه
  • ساخت کمپینگ گردشگری غار سهولان مهاباد در دستور کار
  • حل مشکل ۳۲ ساله مسکن شهرک شاهد ارومیه
  • کلنگ احداث سالن ورزشی سردار شهید زاهدی ارومیه به زمین‌زده شد
  • آخرین وضعیت دریاچه ارومیه |‌ ویدئو
  • بیش از هزار و ۲۰۰ حلقه چاه‌غیرمجاز در آذربایجان‌غربی مسدود شد