Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-25@02:32:52 GMT

سد سفیدرود سر ریز شد/ ذخیره سازی ۱.۶۵ میلیارد مترمکعبی آب

تاریخ انتشار: ۱۱ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۲۵۲۰۴

به گزارش مهر، مهندس وحید خرمی در این باره اظهار کرد: به دلیل بارش‌های اخیر در حوضه آبریز بالا دست سد سفیدرود، ذخیره سد مذکور در وضعیت مطلوبی قرار دارد و امروز ۱۱ فروردین ماه ۱۳۹۹ سد سفید رود سر ریز شد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان تاکید کرد: به دلیل سر ریز شدن سد سفیدرود و رها سازی آب، برای جلوگیری از حوادث احتمالی، شهروندان عزیز از نزدیک شدن و استقرار در حاشیه و بستر رودخانه سفیدرود خودداری کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خرمی با بیان اینکه سد سفیدرود بزرگ‌ترین سد مخزنی گیلان است، تصریح کرد: در حال حاضر آب کشاورزی مورد نیاز ۱۷۲ هزار هکتار از مجموع ۲۳۸ هزار هکتار شالیزارهای موجود در استان گیلان به سد سفیدرود وابسته و از این منبع تأمین می‌شود.

وی در ادامه افزود: یک میلیارد و ۶۵ میلیون متر مکعب آب پشت سد سفیدرود جمع شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۵۲ میلیون مترمکعب بیشتر است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای گیلان ورودی لحظه‌ای آب سد سفیدرود را ۲۶۱ مترمکعب بر ثانیه و خروجی لحظه‌ای را ۱۹۲ متر مکعب بر ثانیه اعلام کرد و گفت: کشاورزان با توجه به توصیه‌های سازمان جهاد کشاورزی استان در خصوص آماده سازی و انجام مقدمات اولیه کشاورزی برای تقویم زراعی اقدام نمایند.

منبع: الف

کلیدواژه: سد سفیدرود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۲۵۲۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حال خوب سد شیرین‌دره بعد از بارندگی‌های بهاری + تصویر

در سال ۱۴۰۳ و با افزایش بارش‌های بهاری این روزها وضعیت ذخیره آب در سد شیرین‌دره به وضع مناسب رسیده و پیش‌بینی‌ می‌شود در سال آبی جاری حدود ۴۰ میلیون متر مکعب آب در این سد ذخیره شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بجنورد، سد شیرین‌دره یک سد خاکی با هسته رسی بر روی رودخانه شیرین  از سرشاخه‌های رودخانه اترک  است که در شهرستان مانه و در فاصله 65 کیلومتری شمال غربی شهر بجنورد واقع شده‌ است. کار ساخت این سد با گنجایش مخزن 91 میلیون مترمکعب در سال 1375 آغاز و در سال 1384 سد آبگیری و افتتاح شد. این سد از سال 1398 تاکنون با مشکل شدید کم بارشی و خشکسالی رودخانه اترک مواجه بود و موجب شد سطح آب در مخزن سد به کمترین میزان خود در در دهه گذشته برسد.

در سال 1403 و با افزایش بارش‌های بهاری این روزها وضعیت ذخیره آب در سد شیرین‌دره به وضع مناسب رسیده و پیش‌بینی‌ می‌شود در سال آبی جاری حدود 40 میلیون متر مکعب آب در این سد ذخیره شود. با توجه به اینکه شیرین‌دره مهم‌ترین منبع تأمین آب بجنورد است، افزایش ذخیره مخزن این سد از اهمیت اساسی برخوردار است.

سالانه 600 هزار مترمکعب رسوب‌گذاری در مخزن سد شیرین‌دره پیش‌بینی شده بود، اما در این سال‌ها سالانه 400 هزار مترمکعب، بیشتر از پیش‌بینی‌ها گل و لای وارد مخزن سد شده است.

انتهای پیام/311/

دیگر خبرها

  • افزایش ذخایر آبی سدهای مازندران
  • ذخیره سازی بیش از ۵۲ میلیون مترمکعب آب در پشت سد‌های گرمی
  • صرفه جویی ۱۲۰۰ مترمکعبی مصرف آب در دانشگاه بیرجند
  • حال خوب سد شیرین‌دره بعد از بارندگی‌های بهاری + تصویر
  • میزان ظرفیت تولید گاز به ۸۷۵ میلیون متر مکعب رسیده است
  • دریاچه ارومیه اینطور زنده شد | آمار رهاسازی آب به دریاچه ارومیه از ۴ سد بزرگ
  • دریاچه ارمیه اینطور زنده شد | آمار رهاسازی آب به دریاچه ارومیه از ۴ سد بزرگ
  • ذخیره کالا‌های اساسی مردم گیلان
  • رهاسازی بیش از ۴۴۶ میلیون متر مکعب آب به دریاچه ارومیه
  • رهاسازی بیش از ۴۴۶ میلیون مترمکعب آب به دریاچه ارومیه