Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-03-29@05:16:33 GMT

بسته حمایت از گردشگری با نقد باز شد

تاریخ انتشار: ۱۱ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۲۶۲۱۱

بسته حمایت از گردشگری با نقد باز شد

معاون گردشگری درحالی از به نتیجه رسیدن بسته حمایت از صنعت گردشگری در دولت خبر داد که این بسته در ابتدای راه، با نقدهایی همراه شده است.

به گزارش ایسنا، ولی تیموری ـ معاون گردشگری ـ درباره جزئیات این بسته حمایتی که به واسطه خسارت‌های متحمل شده در زمان شیوع ویروس کرونا، شامل حال صنعت گردشگری شده است، توضیح داد: پس از پیگیری‌های مستمر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، دولت سرانجام با بسته حمایت از واحدها و فعالان گردشگری، با هدف حفظ اشتغال نیروی انسانی شاغل در حوزه گردشگری موافقت کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این بسته شامل:

۱. امهال سه ماهه مالیات، اعم از مالیات بر درآمد و مالیات بر ارزش افزوده است.

۲. تعویق سه ماهه بازپرداخت اقساط تسهیلات بانکی.

۳. امهال پرداخت ۲۳ درصد حق بیمه کارفرمایی پرسنل شاغل در واحدهای گردشگری.

۴. تعویق پرداخت قبوض حامل های انرژی (آب، برق، گاز) به مدت سه ماه و پس از آن به صورت اقساطی.

۵. امکان استفاده از اوراق سرمایه در گردش طرح «گام» (گواهی اعتبار مولد با هدف تامین نقدینگی بنگاه‌های مالی بدون افزایش تورم)

۶. امکان استفاده از تسهیلات بانکی با نرح ۱۲ درصد.

تیموری همچنین گفته است: تمدید دوره امهال موارد فوق الذکر از سه ماه به شش ماه در دست پیگیری است.

اما نقدهایی هم به این بسته حمایتی وارد شده است:

راهنمایان گردشگری با جمعیتی بالغ بر ۱۲ هزار نفر که تقریبا از نیمه دوم سال ۹۷ به دنبال وقایع سیاسی، وارد پیک بیکاری بلندی شده و برآورد شده این وضعیت تا شهریور ماه برای گروه زیادی از آن‌ها همچنان ادامه داشته باشد از جمله این منتقدان است که نمی‌داند از چه حمایت‌هایی برخوردار خواهد شد. معاون گردشگری پیش‌تر قول داده بود: پیگیر تخصیص وام کم‌بهره برای این گروه از فعالان گردشگری است.

تیموری اینک در پاسخ به نقدهای وارد شده از سوی جمعیت راهنما، مدرسان گردشگری و سایر فعالان این حوزه، تاکید کرده است که این بسته حمایتی، همه شاغلان این حوزه را که از طریق گردشگری امرار معاش می‌کردند، دربرمی‌گیرد.  

او درباره تکلیف کارمندان اخراج شده از مراکز گردشگری به علت تعطیلی‌های ناشی از شیوع کرونا نیز توضیح داده است: این کارمندان اگر بیمه باشند می‌توانند از محل بیمه بیکاری استفاده کنند.

معاون گردشگری در عین حال تاکید کرده است: واحدهای (گردشگری) که نیروی انسانی خود را در این مدت اخراج کرده‌اند نمی‌توانند از این مزایا (بسته حمایت از گردشگری) استفاده کنند.

پیش‌تر، حسن روحانی ـ رییس جمهور ـ تاکید کرده بود: از کسب و کارهایی که از شیوع ویروس کرونا، آسیب دیده‌اند مشروط به اینکه نیرویی را اخراج نکرده باشند و نکند، حمایت می‌شود. اگر بنگاهی صدمه دیده اما نیروی کار خود را اخراج نکرده مشمول تسهیلات ارزان قیمت می‌شود.

آمار جمعیت بیکار شده در صنعت گردشگری هنوز مشخص نشده است اما با تعطیلی بسیاری از مراکز اقامتی و دفاتر خدمات مسافرتی، موجی از بیکاری در این صنعت راه افتاده است.

عباس بیدگلی ـ مدیر اجرایی جامعه هتلدارن ایران ـ با اشاره به این موضوع، در توئیتی درباره این بسته حمایتی نظر منتقدانه‌ای داشته است: مهمترین بخش بسته حمایتی دولت به پرداخت حقوق کارکنان واحدهای گردشگری و هتل‌ها مربوط می‌شود که کماکان بی پاسخ مانده است. نیروی انسانی مهمترین سرمایه صنعت گردشگری است که به نظر می‌رسد خیلی مورد توجه دولتمردان نبوده است.

هتلداران که در تعطیلات کرونا، روزهای پرچالشی را سپری کردند و در این مدت با نقدهایی به واسطه نوع عملکردشان در پذیرش مسافر در برخی استان ها و مقاومت در استرداد هزینه کنسلی رزروها مواجه شدند، معقدند: صنعت هتلداری با توجه به وضعیتی که گردشگری در یک سال گذشته تجربه کرده و خسارت هایی که متحمل شده است، به حمایت های بیشتری از جانب دولت نیاز دارد.

آژانس‌داران نیز پیشتر نقدهایی را به این بسته حمایتی وارد کرده بودند؛ نظر آن‌ها بر این بوده که با توجه به حجم خسارات وارد شده به صنعت گردشگری به ویژه پس از اتفاقات آبان ماه، این بسته برای جبران خسارت‌ها ناکارآمد است و امهال، نمی‌تواند راه کار مناسبی باشد و این صنعت به تسهیلاتی با وام‌های کم بهره‌تر نیاز دارد.

برخی دیگر از فعالان گردشگری که اغلب، موقعیت خود را در آستانه ورشکستگی ارزیابی کرده‌اند، بر این نظرند که حمایت‌های بخش صنعت و گردشگری برابر نیست، در حالی که طبق گزارش وزارت صنعت، هر دوی این بخش‌ها از شیوع ویروس کرونا، ۱۰۰درصد آسیب دیده‌اند.

ستاد اقتصادی دولت مصوب کرده است: مجموعا ۷۵۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات با نرخ ۱۲ درصد به واحدها و کسب و کارهای آسیب دیده از شیوع ویروس کرونا پرداخت شود.

طبق توضیحات رییس کل بانک مرکزی، این تسهیلات به واحدهای آسیب دیده که اشتغال خود را حفظ کرده‌اند، پرداخت خواهد شد. بازپرداخت اقساط این تسهیلات، دوساله است و برای شروع بازپرداخت اقساط، تنفس چند ماهه در نظر گرفته خواهد شد و احتمالا از مهرماه پرداخت اقساط شروع می‌شود.

بانک مرکزی اواخر اسفندماه در بخشنامه‌ای به همه بانک‌ها، مصادیق بخش‌ها و رسته‌های کسب و کارهایی که به طور مستقیم از بیماری کرونا دچار بیشترین آسیب شده‌اند را پس از مصوبه شورای پول و اعتبار برای مساعدت، ابلاغ کرد که مراکز مربوط به گردشگری شامل هتل‌ها، هتل آپارتمان‌ها، مجتمع‌های جهانگردی و گردشگری، مهمان‌پذیرها مهمانسراها، مسافرخانه‌ها، زائرسراها، مراکز بوم‌گردی، مراکز اقامتی و پذیرایی و تفریحی و خدماتی بین راهی، دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری و موارد مشابه به تشخیص وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز جزو این رسته بوده‌اند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: گردشگري بسته حمایتی دولت کروناویروس شیوع ویروس کرونا بسته حمایتی معاون گردشگری بسته حمایت پرداخت اقساط صنعت گردشگری آسیب دیده سه ماه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۲۶۲۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صنعت نساجی با پیشینه‌ای ۴ هزار ساله در کاشان

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کاشان، گفت: برای معرفی بهتر صنعت نساجی کاشان نمایشگاه نساجی در کاشان دایر شد.

احمد دانایی نیا در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در اصفهان، اظهار کرد: صنعت نساجی با پیشینه ۴ هزار ساله در کاشان است که با توجه به اینکه سال گذشته این منطقه به‌عنوان شهر جهانی نساجی سنتی معرفی‌شده، تلاش می‌شود تا نساجی سنتی به گردشگران کاشان بهتر معرفی شود.

وی افزود: به همین مناسبت نمایشگاهی در طبقه بالایی مرکز هنرهای سنتی واقع در خیابان ملأ فتح الله دایر شده است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کاشان، گفت: این نمایشگاه با بیش از ۱۰ غرفه در رشته‌های نساجی سنتی، گلیم‌بافی، رودوزی سنتی، سفال و سرامیک، فیروزه‌کوبی، قلم‌زنی، میناکاری، منبت چوب، زیورآلات سنتی و تراش سنگ از ساعت ۹ تا ۲۰ میزبان گردشگران کاشان است.

دانایی نیا با اشاره به اهمیت برپایی این‌گونه نمایشگاه‌ها تصریح کرد: برپایی غرفه‌های صنایع‌دستی در کنار بازدید از اماکن تاریخی و جاذبه‌های گردشگری، سبب ایجاد تنوع دربسته سفر گردشگران و حمایت از هنرمندان صنایع‌دستی می‌شود.

به گزارش ایمنا؛ نمایشگاه صنایع‌دستی کاشان با بیش از ۱۰ غرفه از فردا نهم فرودین ماه تا بیستمین روز از از بهار میزبان گردشگران نوروزی است.

گفتنی است هنرهایی همچون مخمل‌بافی، شعربافی، بافت فرش کاشان، قالی‌بافی، زیلوبافی، گیوه‌بافی، رنگ‌رزی سنتی و بافت فرش جوشقان از جمله آثار ثبت‌شده در فهرست میراث ناملموس کشور مرتبط با نساجی سنتی هستند.

کد خبر 739757

دیگر خبرها

  • قم برای رونق اقتصادی در صنعت گردشگری و زیارت می تواند موفق باشد
  • توزیع 24 هزار بسته معیشتی در خوزستان
  • توزیع یک هزار بسته معیشتی بین نیازمندان سلماس 
  • صنعت نساجی با پیشینه‌ای ۴ هزار ساله در کاشان
  • توزیع ۵۰۰ بسته معیشتی بین خانواده‌های ایتام و محسنین بندرعباسی
  • اهدای ۵۰۰ بسته معیشتی به خانواده‌های ایتام و محسنین بندرعباسی
  • توزیع یک هزار بسته معیشتی بین مددجویان کمیته امداد هریس
  • تعرفه برق تأسیسات گردشگری تعیین شد
  • توزیع ۱۰۰۰ بسته معیشتی بین مددجویان کمیته امداد هریس
  • ایده‌ها و طرح‌های فناورانه صنعت غذا حمایت می‌شوند