Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-19@19:53:34 GMT

کرونا در کمین ییلاقات مازندران

تاریخ انتشار: ۱۱ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۲۶۳۴۵

کرونا در کمین ییلاقات مازندران

ویروس کرونا که از هزاران کیلومتر آنطرف تر و از کشور چین آغاز شد ، پس از چهل روز مهمانی در مازندران و سرایت به چندین هزار نفر در استان ، اکنون در سراشیبی قرار گرفته است. 

شهرهای مازندران که نخستین مقصد کرونا بودند بنابر آمارهای رسمی، در حال حاضر شرایط با ثباتی را طی می کند و در برخی از شهرها ساحلی حتی تعداد مرگ ناشی از ویروس کرونا نیز در روزهای اخیر به صفر رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

تازه‌ترین نگرانی کرونایی مازندران حرکت این ویروس از مناطق شهری به روستاها است که بیشترین آسیب پذیری را به دلیل مسن بودن جمعیت و محدودیت شبکه بهداشتی را به دنبال خواهد داشت. 

البته با توجه به اینکه اغلب روستاهای دائمی مازندران در نزدیکی شهرها قرار داشته و تقریبا قابلیت کنترل دارند، آنچه بیش از همه نگران کننده است انتقال ویروس کرونا به روستاهای ییلاقی و فصلی است.  

روستاهایی که به دلیل دور افتادگی و قرار گیری در مناطق صعب العبور از امکانات بسیار محدود بهداشتی و درمانی برخوردار بوده و در صورت شیوع ویروس کرونا در این مناطق به دلیل بافت قدیمی از نظر ضدعفونی پذیری نیز با مشکلات روبرو خواهند بود. 

روز گذشته نماینده وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی در مازندران گفت که رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی ، کانون شیوع ویروس کرونا را به سمت روستاهای مازندران کشانده است.

طبق گفته مسئولان سلامت استان آمار بستری بیماران مشکوک به کرونا در روستاهای مازندران در روزهای اخیر افزایش یافته در حالی که وضعیت شهرها رو به بهبودی رفته است.

حال همزمان با آغاز فصل بهار و نزدیک شدن به کوچ عشایری به ییلاقات مازندران نگرانی ها در انتقال ویروس کرونا به ییلاقات استان در حال افزایش است. نگرانی که از همین حالا زنگ خطر کرونایی را در ییلاقات استان به صدا در آورده است.

شیوع کرونا در مناطق ییلاقی نگران کننده خواهد بود

متخصص بیماری های عفونی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت : وضعت زندگی و بافت ییلاقات مازندران بسیار متفاوت از مناطق شهری و روستایی استان است. 

رضایی ادامه داد: بخش قابل توجهی از ییلاقات مازندران که اغلب آنها فصلی و کوچ نشین هستند، از کمترین امکانات بهداشتی برخوردار بوده و بسیاری حتی خانه بهداشت و درمانگاه هم ندارند.

وی با بیان اینکه امکانات و تجهیزات بهداشتی نخستین اولویت در پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا است، افزود: در صورت شیوع ویروس کرونا در مناطق ییلاقی با وضعیت نگران کننده جدیدی روبرو خواهیم بود. 

این متخصص بیماری های عفونی همچنین به بافت روستاهای ییلاقی اشاره کرد و گفت: بسیاری از روستاهای ییلاقی از خیابان های خاکی، امکانات بهداشتی خصوصی محدود مواجه هستند که نه تنها ساکنان را به شدت آسیب پذیر می کند، بلکه می تواند به زنجیره انتقال سرعت ببخشد.

رضایی با بیان اینکه اغلب ییلاق نشینان ما زندگی وابسته و در ارتباط نزدیک با یکدیگر دارند، افزود: این نوع زندگی کاملا با شیوه قرنطینه خانگی مقابله با کرونا در تضاد قرار دارد و البته خانه نشینی کرونایی را در روستاهای ییلاقی غیر ممکن می کند.

کوچ پذیری کرونا به سمت مناطق شهری

این پزشک عفونی با اشاره به اینکه در حال حاضر ویروس کرونا در مناطق شهری در حال فروکش است ، گفت: با توجه به اینکه بسیاری از شهرنشینان ما خوش نشین یا زندگی دوگانه میان شهر و روستاهای ییلاقی دارند، این مسئله می تواند باعث بازگشت ویروس کرونا به مناطق شهری شود. 

به گفته رضایی انتقال ویروس کرونا به روستاهای ییلاقی می تواند  زنجیره انتقال ویروس را تبدیل به چرخه انتقال روستا به شهر و شهر به روستا کند. 

فصل کوچ را عقب می اندازیم

مدیر امور عشایری استان مازندران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه فصل کوچ عشایر اوایل خرداد ماه است ، اظهار داشت: در صورت عادی نشدن شرایط فصل کوچ را به تاخیر خواهیم انداخت. 

سید صمد کاظمی با بیان اینکه برخی از کوچ ها از مسیرهای شهری و روستاهای پایین دست انجام می شود، افزود: طبق آخرین تصمیم گرفته شده در این زمینه باید شرایط برای کوچ به وضعیت عادی برسد و سلامت و بهداشت عمومی در این زمینه رعایت شود. 

وی همچنین گفت: بررسی های ما نشان می دهد که شیب شیوع کرونا وضعیت نزولی دارد اما درصورت نیاز فصل کوچ را تا یک ماه به تاخیر خواهیم انداخت. 

به گفته مدیر امور عشایر مازندران تا کنون تقریبا با تمامی عشایر استان در این زمینه صحبت شده و ابزارهای لازم برای تاخیر انداختن فصل کوچ نیز تدارک دیده شده است. 

کاظمی با بیان اینکه جمعیت عشایری و کوچ نشین استان پنج هزار و ۹۰۰ خانوار و ۳۰ هزار نفر است ، افزود: بر اساس آخرین گزارشات هیچ مورد مشکوک ابتلا به ویروس کرونا در میان عشایر استان دیده و گزارش نشده است. 

ویروس کووید-۱۹ یا همان کرونا که برای نخستین بار در دی ماه سال گذشته از استان ووهان چین شیوع یافت ، از ابتدای اسفند ماه سال ۹۸ در کشور و استان مازندران مشاهده شد. 

بر اساس آخرین آمار هم اکنون یک هزار و ٣٠٠ نفر بیمار مشکوک به ویروس کرونا با علائم تنفسی حاد مشکوک به کرونا بر اساس تشخیص بالینی در مراکز درمانی استان مازندران بستری هستند.

منبع: جماران

کلیدواژه: بودجه 99 ویروس کرونا استان مازندران بهداشتی و درمانی چین شهری و روستایی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی بودجه 99 ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی ییلاقات مازندران روستاهای ییلاقی ویروس کرونا ویروس کرونا انتقال ویروس مناطق شهری فصل کوچ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۲۶۳۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش نرخ بیکاری در انگلیس به رقمی بی سابقه

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ با مشخص‌تر شدن آثار دوران پس از همه گیری کرونا، آمار‌ها در انگلیس بیانگر افزایش شدید نرخ بیکاری در این کشور است.
به گزارش شبکه تلویزیونی اسکای نیوز، دهه‌ها قبل بازی‌های ویدئویی میلیون‌ها نفر از مردم را سرگرم خود کرده بود، اما حالا با پیشرفته‌تر شدن بازی‌های ویدئویی مردم می‌توانند با همین بازی‌های ویدئویی به اعماق دریا رفته و یا در مسابقات شرکت کنند. هر ساله صد‌ها بازی ویدئویی جدید به بازار عرضه می‌شود. تنها در انگلیس بیش از ۴۰ میلیون نفر از مردم هر روز بازی ویدئویی انجام می‌دهند، اما حالا مخاطبان بازی‌های ویدئویی افزایش قابل توجهی یافته و حتی آنهایی که شغل شان را از دست می‌دهند هم برای گذراندن اوقات بیکاری به این بازی‌ها روی آورده اند. میزان بیکاری در انگلیس به رکورد تازه‌ای رسیده که برخی از آن به عنوان تاثیر با تاخیر همه گیری کرونا یاد می‌کنند. مردم در زمانی که به دلیل همه گیری کرونا در قرنطینه بودند بیش از هر زمان دیگری به بازی‌های ویدئویی روی آوردند. ارزش سهام صنعت تولید بازی‌های ویدئویی تنها در یک سال بیش از ۲۰ درصد رشد داشته است، اما این رشد در مدت دو سال پایدار نبود. در مدت دو سال قبل بیش از ۱۹ هزار نفر در انگلیس شغل خود را از دست دادند. تنها در چهار ماهه نخست سال ۲۰۲۴ نیز بیش از هشت هزار نفر در سراسر جهان شغل خود را از دست دادند.

دیگر خبرها

  • بازدید استاندار سیستان و بلوچستان از روستاهای سیل زده بخش پلان شهرستان چابهار
  • پیدا شدن بقایای ۳ جوان مفقود شده در ییلاقات سامانلو مشگین‌شهر
  • آغاز کوچ عشایر و ممنوعیت ورود دام به مناطق ییلاقی
  • خطر حمله گاندو‌ها در کمین سیل‌زدگان
  • افزایش دمای هوا تا یکشنبه در مازندران
  • توجه ویژه دولت برای رفع عقب ماندگی های بخش آب در مازندران
  • سیل در کمین ۱۲۰۰ روستا در سیستان و بلوچستان
  • سیلاب راه ارتباطی ۳۷ روستای ریگان را مسدود کرد
  • افزایش نرخ بیکاری در انگلیس به رقمی بی سابقه
  • آسمان مازندران صاف همراه با افزایش تدریجی دما