Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-24@23:29:16 GMT

اساسنامه جدید فوتبال نیاز به تصویب در مجلس دارد؟

تاریخ انتشار: ۱۱ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۲۷۰۶۰

اساسنامه جدید فوتبال نیاز به تصویب در مجلس دارد؟

اصلاح اساسنامه فدراسیون فوتبال در شرایطی در دستور کار قرار گرفته است که برخی اعتقاد دارند باید به تصویب مجلس نیز برسد، اما واقعاً این اتفاق باید رخ دهد؟

به گزارش مشرق، بعد از اینکه فیفا با برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال پیش از اصلاح اساسنامه مخالفت کرد، مقرر شد اساسنامه تغییر پیدا کند. روند اصلاح اساسنامه اما با حاشیه‌های فراوانی همراه است، از بحث ایجاد کمیته اصلاح اساسنامه گرفته تا اختیارات کمیته تدوین مقررات.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

موضوع دیگری که مطرح می‌شود این است که اساسنامه جدید بعد از تصویب در مجمع فدراسیون فوتبال باید به تصویب هیئت وزیران و در ادامه مجلس شورای اسلامی و حتی شورای نگهبان برسد و بعد از آن برای ارائه به فیفا ارسال شود. اینکه اساسنامه جدید فدراسیون باید بعد از تصویب دولت به مجلس برود از سوی قاضی‌زاده هاشمی، نماینده مجلس در برنامه فوتبال برتر شنیده شد. بعد از او ابراهیم شکوری، سرپرست پیشین دبیرکلی فدراسیون نیز اعلام کرد که اساسنامه جدید باید به مجلس برود. سؤال اما این است که آیا باید اساسنامه در مجلس تصویب شود؟

سیدمجتبی طباطبایی، کارشناس حقوقی فوتبال در این باره گفت: به استناد بخش آخر اصل 85 قانون اساسی، مجلس می‌تواند تصویب اساسنامه سازمان‌ها و مؤسسات را به هیئت دولت واگذار کند و بر همین اساس و مستند به تبصره بند 11 قانون الحاق بندهای 11 و 12 قانون فهرست نهادها و مؤسسات عمومی غیردولتی مصوب 11 خرداد 76 اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی باید ظرف سه ماه از تصویب این قانون به پیشنهاد تربیت بدنی به تصویب هیئت وزیران برسد. 

وی افزود: موضوع این ماده فارغ از لوایح موضوع ماده 31 به بعد آیین‌نامه داخلی هیئت دولت بوده و صرفاً طرح‌های قانونی دولت است که طبق ماده 34 آیین‌نامه مذکور به مجلس شورای اسلامی ارسال می‌شود. همچنین اساسنامه فدراسیون‌ها از شمول اصل 125 قانون اساسی نیز خارج است.

بیشتر بخوانید:

نبی: می‌توانیم از تنگنای موجود عبور کنیم

این کارشناس حقوقی فوتبال تأکید کرد: با این شرایط ادعای اینکه اساسنامه باید بعد از  تصویب هیئت وزیران به تصویب مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان برسد، فاقد وجاهت قانونی است. هرچند به اعتقاد من به استناد بند 12 مقدمه اساسنامه فیفا مصوب سال 2016 در باب تعاریف، فدراسیون‌ها به‌عنوان عضو فیفا پذیرفته شده‌اند و از شمول مؤسسات و نهادهای عمومی خارج هستند. 

طباطبایی درباره اینکه اساسنامه جدید فدراسیون باید شامل رعایت چه نکاتی شود، عنوان کرد: این اساسنامه باید منطبق بر اساسنامه، مقررات، دستورات و تصمیمات فیفا تدوین شود که متأسفانه این موضوع نه در اساسنامه سال 86 و نه در اساسنامه سال 90 رعایت نشده است. به‌عنوان مثال نظر به تأکید فیفا بر حفظ استقلال اعضای ارکان قضایی فدراسیون (کمیته‌های اخلاق، انضباطی و استیناف) طبق بند پنج کد 52 اساسنامه فیفا، باید الزامات توسط مجمع عمومی انتخاب شوند، اما در ماده 35 اساسنامه فدراسیون فوتبال انتخاب اعضای رکن قضایی به پیشنهاد رئیس فدراسیون و از وظایف هیئت رئیسه قرار گرفته است. 

وی یادآور شد: حضور وزیر ورزش و جوانان نیز در مجمع عمومی فدراسیون جای ابهام دارد، بنابراین انتخاب اعضای مجمع نیز از نکات مورد تأمل و قابل اصلاح است. انتخابات مجدد رئیس یا هیئت رئیسه برای دوره‌های متوالی نیز باید اصلاح و محدود شود. به طور کلی آنچه به طور قطع و یقین همگان بر آن اذعان دارند، اصلاح اساسنامه در مدت زمان کوتاه و فوری با اخذ نظر از اعضای مجمع است که باید صورت واقعی به خود بگیرد. 

منبع: تسنیم

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا مدافعان سلامت سال جهش تولید اساسنامه فدراسیون فوتبال اساسنامه مجلس شورای اسلامی فدراسیون فوتبال اساسنامه فدراسیون اساسنامه جدید فدراسیون فوتبال اصلاح اساسنامه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۲۷۰۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرهنگسازی گسترش ورزش در جامعه کارگری ضروری است

رئیس فدراسیون ورزش‌های کارگری گفت: فدراسیون و وزارت ورزش روی گسترش عمومی و آموزش ورزش کارگری تاکید دارند و  آموزش در راستای فرهنگسازی در بین جامعه کار و کارگری و گسترش ابعاد فنی رشته‌های مختلف ضروری است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، جواد مرضی در حاشیه مجمع انتخاباتی هیئت ورزش کارگری استان اصفهان گفت: هیئت ورزش‌های کارگری استان حدود دو سال بود که با سرپرستی اداره می‌شد و از اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی و اداره کل ورزش استان زحمت زیادی کشیدند تا این هیئت بعد از مدت زمان‌ طولانی به سرانجام برسد و بتوانیم ورزش کارگری استان که سهم بزرگی در کشور دارد را به طور رسمی به چرخه خدمت‌رسانی به جامعه کارگری برگردانیم.

وی ضمن تبریک به "علیرضا تیغ‌ساز"، خطاب به وی گفت: بار مسئولیت سنگینی را بر دوش گرفته‌اید و توصیه می‌کنم که از ظرفیت اطرافیان خود استفاده کنید.

رئیس فدراسیون ورزش‌های کارگری افزود: این انتخابات در مقایسه با سایر هیئت‌ها در سطح بالایی برگزار شد و حضور 4 کاندیدا در انتخابات، افزایش توجهات به حوزه ورزش کارگری را نشان می‌دهد.

مرضی در ادامه با بیان اینکه وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی به متولی اصلی ورزش کارگری 3 مطالبه جدی دارد، گفت: دوره جدید فدراسیون دوره بلوغ ورزش‌های کارگری به حساب می‌آید و قطعا باید عملکردمان بهتر از ادوار قبل باشد و مسیر موفقیت را تسهیل کنیم.

نشست رئیس فدراسیون ورزش کارگری با کارگروه ورزش حزب موتلفه اسلامیجواد رمضی باز هم رئیس فدراسیون ورزش کارگری شد

رئیس فدراسیون ادامه داد: یکی از مهم‌ترین مسائل فعلی ورزش کارگری، اتصال حوزه سیاست‌گذار و مجری فعالیت‌های ورزشی به جامعه هدف است، ما همیشه بین هیئت‌ها و واحدهای صنعتی، فدراسیون و جامعه کارگری یک حلقه مفقوده داشتیم به شکلی که بسیاری از کارگران واحدهای صنعتی شاید حتی از مسابقات و برنامه‌های برگزار شده در این حوزه مطلع نبودند بنابراین یکی از وظایف ما آگاه‌سازی و تقویت هیئت‌های شهرستانی و کشاندن آنها پای کار است.

وی با بیان اینکه بسیاری از برنامه‌های ما در راستای خدمت‌رسانی به جامعه کارگری در سطح واحدهای صنعتی ارائه می‌شود، گفت: به طور مثال طرح دوشنبه‌‌های ورزش و کار در سطح واحدهای صنعتی بسیار محبوب شد و بخشی از پویایی جامعه کارگری را احیا می‌کرد.

رئیس فدراسیون یادآور شد: هیئت‌های استانی باید در این موضوعات ورود کرده و پویایی جامعه کارگری در سطح واحدهای صنعتی را در دستور کار قرار دهند، همچنین در حوزه ورزش همگانی باید به مسئولیت‌شان عمل کنند. علاوه بر این موضوع تقویت لیگ‌های ورزشی اهمیت بسیار بالایی دارد و باید به صورت جدی دستور کار قرار بگیرد.

وی ادامه داد: طبق قانون در مسابقات قهرمانی کشور از هر استان فقط یک تیم حق شرکت دارند و تلاش داریم تا به واسطه برگزاری مسابقات شرکتی، این محدودیت را حل و فصل کنیم.

مرضی در ادامه به برگزاری مسابقات تنیس روی میز کارگران کشور اشاره کرد و گفت: در حال حاضر بالغ بر 40تیم از شرکت‌ها و واحدهای مختلف ثبت‌نام کرده‌اند و مسابقات از هفته آینده آغاز به کار می‌کند، میزان استقبال از این مسابقات نشان می‌دهد که در ورزش کارگری چه ظرفیت بالایی وجود دارد و وظیفه داریم که از آن بهره‌برداری کنیم.

وی در ادامه با تاخیر بر اهمیت گسترش حوزه همگانی ورزش کارگری گفت: فدراسیون و وزارت روی گسترش عمومی و آموزش ورزش کارگری تاکید دارند و  آموزش در راستای فرهنگسازی در بین جامعه کار و تلاش و گسترش ابعاد فنی رشته‌های مختلف ورزشی در این جامعه ضروری است و باید ارتقای دانش مربیان، داوران و متخصصان ورزش کارگری در اولویت قرار بگیرد.

انتهای پیام/170

دیگر خبرها

  • وزیر ورزش: هر فدراسیون باید اساسنامه تخصصی خود را داشته باشد/ ۱۲۰۰ میلیارد برای بازسازی آزادی
  • اساسنامه شورای عالی نوجوانان و جوانان تصویب شد
  • تصویب و تکمیل اساسنامه شورای عالی نوجوانان و جوانان
  • تصویب نخستین آیین‌نامه سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش پس از ۱۲ سال
  • برگزاری نشست هیئت رئیسه فدراسیون جهانی ووشو با حضور علی‌نژاد
  • رضاییان رسما مدیرعامل فولاد خوزستان شد
  • فرهنگسازی گسترش ورزش در جامعه کارگری ضروری است
  • مهلت اجرای قانون اساسنامه «شرکت ملی پست» به مدت دو سال تمدید شد
  • تمدید مهلت اجرای قانون اساسنامه شرکت ملی پست 
  • تمدید دو ساله مهلت اجرای قانون اساسنامه شرکت ملی پست توسط مجلس