Web Analytics Made Easy - Statcounter

این نسخه‌ خطی باقی‌مانده از سده ۱۱ هجری و باقی‌مانده از دوره صفویه به شماره ۲۰۳۴۸ در تالار صفوی موزه باستان‌شناسی و هنر دوران اسلامی در معرض نمایش است. نسخه‌ خطی صحیفه سجادیه به خط نسخ با ۲۱۷ صفحه و ۱۵سطر در صفحه، صفحات دارای جدول مذهب، زمینه متن زرافشان است. موضوع هر دعا در ابتدای دعا به قلم شنگرف نوشته شده و اسم کاتب و تاریخ کتابت محو شده ولی تا اندازه‌ای قابل خواندن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

جام چهل کلید برنجی برای حضرت ابوالفضل العباس

موزه ملی ایران همچنین برای ولادت حضرت ابوالفضل (ع) و روز جانباز روز یک‌شنبه ۱۰ فروردین، تصویری از جام چهل کلید برنجی باقی مانده از سده ۱۱ هجری (۱۰۳۹ قمری) در دوره‌ی صفوی را منتشر کرد.

این اثر که به شماره۸۵۴۰ در تالار صفوی موزه باستان‌شناسی و هنر دوران اسلامی موزه ملی ایران در معرض نمایش است، با پنجه دست در میان، مظهر حضرت ابوالفضل العباس (ع) در فرهنگ و هنر ایران است.

این جام با لبه کوتاه به خارج برگشته و پایه مدور کوتاه، بدنه‌ آن کروی محدب است که در مرکزش برآمدگی دایره شکلی وجود دارد. تمام تزیینات داخل و خارج ظرف شامل کتیبه‌هایی مختلف است که به خط نستعلیق، ثلث و نسخ نوشته شده و همچنین در سطح خارجی آن صور دوازده‌گانه فلکی در داخل ستاره هشت گوش کنده شده، همچنین در کف پایه کتیبه به خط نستعلیق نوشته شده است. در داخل جام، نوشته‌ای در داخل نقوش به طرح ترنج کنده شده است و در کف آن نقش شش صورت فلکی نیز وجود دارد.

در مرکز دایره بر آمده وسط نقش زحل با دست‌های متعدد، در هر یک شیی وجود دارد که کنده شده است. کتیبه‌ها نیز شامل سوره فاتحه، الکافرون، الاخلاص، الفلق، الناس، نصر، آیات ۲۵۵ تا ۳۵۷ سوره بقره (آیت الکرسی) ادعیه از جمله دعای نادعلی، صلوات بر ائمه معصومین (ع) و در کف خارجی (پایه) عبارت‌های آمرزیده باد که به فاتحه فراموش نکنند/والله اعلم بالصواب/ابتدا شد در الاول ماه رمضان المبارک سنه ۱۰۳۹ و تمام شد در دهم ماه ذوالحجه سنه ۱۰۰ آمده است.

این روزها به واسطه شیوع ویروس کرونا، همه اماکن تاریخی و فرهنگی ازجمله موزه‌ها تعطیل هستند. این درحالی است که طی سال‌های گذشته موزه‌های کشور نه تنها از ۲۸ اسفند تا ۱۶ فروردین ساعت فعالیت خود را افزایش می‌دادند و از ۹ صبح تا ۱۹ میزبان بازدیدکنندگان بودند بلکه موزه ملی ایران به رسم چند ساله خود یک روز را در نوروز به عنوان «شبی با موزه» اختصاص می‌داد و عموم جامعه می‌توانستند تا پاسی از شب به دیدن اشیای موزه بروند و درکنار برگزاری نوروزگاه از امکانات گردشگری شبانه و به نوعی گردشگری غذا که در خیابان سی تیر فراهم است نیز بهره‌مند شوند. 

اما امسال در نوروز ۹۹ هیچیک از این مراسم برگزار نمی‌شود و هیچیک از این اتفاقات نمی‌افتد زیراکرونا ویروس، مسبب فوت هزاران نفر شده است. در این میان تمام مراکز فرهنگی، هنری و تاریخی تعطیل شده‌اند. با وجود این، فضای مجازی فرصتی فراهم کرده مخاطبان علاقه‌مند به دیدن آثار موزه‌ای از خانه هم بتوانند این مهم را محقق کنند و چه بسا این‌بار بتوان از نمایی نزدیک‌تر و حتا با کیفیت بهتر و البته زمان بیشتر، این کار را انجام داد.

برچسب‌ها موزه ملی ایران میراث فرهنگی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: موزه ملی ایران میراث فرهنگی موزه ملی ایران میراث فرهنگی موزه ملی ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۲۷۲۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرواز پهپادهای اسرائیلی از داخل خاک ایران!

تعداد بازدید : 0 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی کیفیت 480 بازدید 18 شبکه افق اعلام کرد پهپادهای کوچک اسرائیلی که به سمت پایگاه هشتم شکاری ارتش در اصفهان پرتاب شده بود، به احتمال زیاد از نزدیکی‌های اصفهان پرتاب شده و از نظر عملی امکان ندارد منشأ پرتاب آنها، کشور دیگری باشد. جزئیات را می‌بینید و می‌شنوید.

دیگر خبرها

  • نتایج آزمون جشنواره سراسری قرآن و عترت (ع) دانشجویان اعلام شد
  • نتایج آزمون جشنواره سراسری قرآن و عترت دانشجویان کشور اعلام شد
  • رونمایی از نسخه‌های خطی آثار سعدی در موزه بزرگ خراسان
  • رونمایی ازنسخه‌های خطی آثار سعدی در موزه بزرگ خراسان
  • دو نسخه خطی گلستان سعدی در موزه بزرگ خراسان رونمایی شد
  • نسخه‌های خطی آثار سعدی در موزه بزرگ خراسان رونمایی شد
  • رونمایی از نسخ خطی آثار سعدی در موزه بزرگ خراسان
  • سردیس امیر سپهبد شهید قرنی رونمایی شد
  • پرواز پهپادهای اسرائیلی از داخل خاک ایران!
  • (ویدیو) کارشناس تلویزیون: ریزپرنده‌ها از داخل خاک ایران به پرواز درآمدند!