Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-24@20:01:51 GMT

«نیکو شناسی جامع علمی کاربردی» راهگشای زندگی ام شد

تاریخ انتشار: ۱۱ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۲۸۸۸۹

«نیکو شناسی جامع علمی کاربردی» راهگشای زندگی ام شد

یک عروسک ساز گفت: در دوران دبیرستان مجموعه ای با عنوان «نیکو شناسی جامع علمی کاربردی» تهیه کردم که شامل دیدگاه های اطرافیان درباره من بود؛ کتابچه ای که نقش تعیین کننده ای در تغییر رشته ام از ریاضی به هنر داشت. 

خبرگزاری شبستان، سرویس فرهنگی- محمد پورعلم : پیش از این بخش هایی از گفتگو با «نیکو ناصرزاده»، عروسک ساز و موسس برند «نیکوک» در شبستان منتشر شد که ناصرزاده در آن ها جزییات متنوع و جالب توجهی از فعالیت هنری خود را بازگو کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آن چه در پی می آید بخش پایانی این گفتگو با این هنرمند جوان است: 

 

پیش از ورود به دانشگاه و در دوره دبیرستان، گرایشی به هنر و عروسک سازی داشتید؟

من کلاس چهارم دبستان که بودم به طور اتفاقی در یک المپیاد ریاضی شرکت کردم که از طرف بنیاد ملی نخبگان برگزار می‌شد. در آن زمان می‌خواستند یکسری از بچه‌های بااستعداد را شناسایی کنند و از پایه آن ها را برای المپیادهای دبیرستان آماده کنند. من آن جا تنها دانش آموز شهرستانی آزمون بودم و به طرز عجیبی اول شدم. از آن زمان این ذهنیت در من شکل گرفت که من قرار است مهندس شوم یا به هر صورت در رشته ریاضی تحصیل کنم. 

 

چه شد که به سمت هنر گرایش پیدا کردید؟

واقعا ریاضی را دوست داشتم و هنوز هم دوست دارم. روندی که گفتم پیش رفت تا اینکه تیزهوشان قبول شدم و تا سال دوم دبیرستان هم در رشته ریاضی تحصیل کردم. اما سال سوم دبیرستان بودم که به نظرم رسید باید برای ادامه تحصیلم تصمیمی جدی بگیرم. به این معنا  که باید بین هنر و ریاضی، یکی را انتخاب کنم.

 

چه طور متوجه شدید رقیب ریاضی برای شما هنر است؟

به خاطر این که من در آن سال ها به طور دائم مشغول کارهای هنری بودم. عروسک درست نمی‌کردم اما نقاشی می‌کشیدم. حتی یک بار با یک مجموعه عکس کلیپ درست کردم. به دلیل همین گرایش ها بود که شروع به تحقیق کردم. کتابچه ‌ای درست کردم به نام «نیکو شناسی جامع علمی کاربردی». شروع کردم با آدم های مختلف درباره خودم و خودشان صحبت کردن. مثلا از همه دبیرهایمان پرسیدم تا چه اندازه به کاری که انجام می دهید، علاقه دارید؟ در گذشته به چه رشته ای علاقه داشتید؟ از دوست‌هایم می‌پرسیدم که به نظرتان آینده من چه شکلی است و چه باید بکنم؟ این کار دو ماه طول کشید و تاثیر زیادی در تصمیم گیری من داشت. 

 

خاطره ای از حس و حال آن روزها دارید؟ این که چه طور 

بله، یک روز که برگشتم خانه، داشتم وسایل کیفم را خالی می‌کردم دیدم فقط دو کتاب دارم اما یک بسته پاستل، تعداد زیادی مدادرنگی و وسایل کاردستی درون کیفم بود. چون یک دوستی داشتم که با هم میز آخر می‌نشستیم و زنگ ‌های تفریح نقاشی می‌کشیدیم. یکهو دیدم این همان کاری است که من واقعا دلم می‌خواهد انجام دهم. هنوز هم فیزیک و ریاضی را عمیقا دوست دارم اما فعالیت های هنری را بیشتر دوست داشتم.

 

چه شد که گرافیک را برای ادامه تحصیل انتخاب کردید؟

آن زمان جشنواره خوارزمی شرکت کردم، در بخش ادبیات کودک، یک سال شرکت کردم چهارم شدم و مشمول ورود بدون کنکور به دانشگاه نشدم. اما سال بعد سوم شدم و بدون کنکور به دانشگاه الزهرا رفتم و گرافیک خواندم. 

 

طرحی که به جشنواره خوارزمی فرستادید، چه بود؟

یک کتاب شعر بود به نام «بابام یه پارچه آقاست». مجموعه ای بود که اشعار و تصویرسازی‌هایش کار خودم بود. 

 

حوزه ادبیات اعم از شعر و داستان را ادامه ندادید؟

چرا، اکنون با کمک استاد علی‌اکبری در زمینه داستان نویسی فعالیت می کنم. چند داستان کوتاه دارم اما به توصیه ایشان می خواهم اول رمانی که در دست دارم را به پایان برسانم و سپس داستان کوتاه را ادامه دهم. خودم بیشتر به داستان کوتاه علاقه دارم اما رمان نوشتن همواره قلقلکم می داده است. اتفاقا عروسک ایده رمانم را هم به تازگی ساخته‌ام.

 

ساخت عروسک ها چه قدر زمان می برد؟

مدت زمانی که ساخت هر عروسک‌ به خود اختصاص می دهد، متفاوت است و بیش از هر چیز به متریال آن وابسته است. از آن جا که بعضی از عروسک های من سرامیکی‌اند یا بخشی از بدنشان سرامیکی است، باید آن ها را با کوره درست کنم. کوره برای خودم نیست، به همین خاطر روند تولید آن ها زمان بر می شود و باید برای رنگ آمیزی و کارهای نهایی صبر کنم. بنابراین به تناسب جنس عروسک ها، تولید آن ها بین یک روز تا یک هفته زمان می‌برد.

پایان پیام/14

منبع: شبستان

کلیدواژه: عروسک دارم اما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۲۸۸۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از عمر جاودان «عروس دریایی نامیرا» چه می‌دانید!

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا،‌ عروس دریایی نامیرا (Immortal Jellyfish) یک موجود دریایی خارق‌العاده است که دانشمندان و دوستداران طبیعت را مجذوب خود می‌کند. چیزی که این عروس دریایی را بسیار قابل توجه می‌کند توانایی منحصر به فرد آن برای بازگشت به مرحله جوانی است! در میان تمام حیوانات مختلف که در سیاره ما زندگی می‌کنند، این عروس دریایی به دلیل قدرت باورنکردنی‌اش در معکوس کردن روند پیری متمایز است. تصور کنید پیر می‌شوید، فقط مثل یک مسافر زمان دوباره جوان شوید! این پدیده که به «تغییر متمایز» (transdifferentiation) معروف است، به عروس دریایی اجازه می‌دهد تا به طور بالقوه برای همیشه زندگی کند! گویی راز جوانی ابدی را در اعماق اقیانوس کشف کرده است.

هنگامی که عروس دریایی نامیرا  به پایان چرخه زندگی خود می‌رسد، به جای اینکه مانند بقیه موجودات زنده بمیرد، دچار دگرگونی قابل توجهی می‌شود. این جاندار شروع به تنظیم مجدد سلول‌های خود می‌کند و سلول‌های بالغ خود را به سلول‌های نابالغ تبدیل می‌کند! این فرآیند عروس دریایی را قادر می‌سازد تا دوباره به مرحله پولیپ (polyp) بازگردد و بار دیگر شبیه خودِ جوان‌ترش شود. دانشمندان هنوز در حال مطالعه و تلاش برای کشف رازهای پشت این توانایی شگفت انگیز برای بازسازی و اساساً فریب مرگ هستند. عروس دریایی نامیرا  مانند یک ابرقهرمان واقعی با قدرت بازسازی است!

این ویژگی منحصر به فرد عروس دریایی نامیرا  توجه بسیاری را به خود جلب کرده است و ما را در حیرت از شگفتی‌های دنیای طبیعی قرار می‌دهد. ایده موجودی که می‌تواند به طور مداوم ساعت بیولوژیکی خود را تنظیم مجدد کند، پرده از ظرفیت بی حد و حصر حیات برمی‌دارد. شاید روزی انسان‌ها با الهام از توانایی‌های باورنکردنی این عروس دریایی کوچک و در عین حال خارق العاده، اسرار جوانی ابدی را کشف کنند. تصور کنید بتوانیم زمان را به عقب برگردانیم و هر زمان که خواستیم از نو شروع کنیم!  

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • لحظه دوست داشتن و دوست داشته شدن، لحظه واقعی زندگی است
  • طرح مسطورا موجب دشمن شناسی و تربیت کنشگر عرصه جهاد تبیین می‌شود
  • بسترسازی برای مشارکت بخش خصوصی در ایجاد پایگاه‌های بزرگ‌داده
  • از ابتدا پیوند عمیقی میان فلسفه و باستان شناسی وجود داشته است
  • مقابله با معضلات فرهنگی به کمک کاربردی‌سازی سیره حضرت عبدالعظیم(ع)
  • از عمر جاودان «عروس دریایی نامیرا» چه می‌دانید!
  • دومین کنفرانس مطالعات میان رشته‌ای هنر با حضور اساتید برجسته برگزار می‌شود
  • حضور اساتید برجسته در دومین کنفرانس مطالعات میان رشته‌ای در ادبیات و هنر
  • با 6 تکنیک کهن ژاپنی زندگی و روابط تان را متحول کنید
  • معرفی نامزد‌های دومین جشنواره «عروسک‌خونه»/ زمان و مکان اختتامیه اعلام شد