Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، پیشرفت‌های علم و فناوری در زندگی یک یک ما نقشی پررنگ دارد. در سراسر دنیا محققان در حوزه‌های گوناگون در تلاش هستند تا گره از یک چالش و مشکل بگشایند. در سال‌های اخیر و با ورود کسب و کارهای نوپا ورود نوآوری به زندگی‌ها رنگ و بویی دیگر داده است.

صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی یکی از مراکزی است که با حمایت از محققان کشور آنها را در مسیر پرورش طرح و ایده، و به ثمر رساندن فعالیت‌های پژوهشی حمایت می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این حمایت‌ها در قالب طرح‌های پژوهشی، رساله‌های دکتری، گرنت‌ها و کرسی‌های پژوهشی و طرح‌های پسا دکتری انجام می‌شود که برخی از این چارچوب‌ها از سال‌ها پیش توسط صندوق دنبال می‌شده است. البته در سال 98 تغییراتی در این برنامه‌ها رخ داد.

ایمان افتخاری رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی درباره این تغییرات گفت: مهمترین تغییر در حمایت از دوره‌های پسا دکتری رخ داد. حمایت از این حوزه نزدیک به دو برابر افزایش یافت. همچنین نحوه پذیرش طرح‌های پژوهشی نیز تغییر کرد و رشد چشمگیری در درخواست حمایت از این حوزه را شاهد بودیم. البته در کنار این رشد کمی، شاهد ارتقای کیفیت طرح‌های برتر هم بوده‌ایم. به این ترتیب، در طول سال برای هر حوزه و کارگروه سه فراخوان منتشر می‌شود و بر اساس آن محققان به ارسال طرح‌های خود اقدام می‌کنند. در چارچوب این فراخوان‌ها در سال ۹۸، حمایت از ۳۳۹ رساله دکتری، ۲۰۹ پژوهشگر پسادکتری و ۴۴۰ طرح پژوهشی در صندوق به تصویب رسیده است.

12 دانشگاه برتر در برنامه پسا دکتری ویژه همکاری می‌کنند

تفکیک حوزه‌های علمی و تشکیل یک کارگروه مشخص برای پیگیری اقدامات هر حوزه، با میزان قابل قبولی از استقلال، یکی از رویکردهای صندوق است. رویکردی که رقابت پذیری محققان حوزه‌های مختلف را امکان‌پذیر و در عین حال هدفمند کرده و از سوی دیگر، تا حدودی آزادی عمل برای سیاست‌گذاری در هر حوزه را به وجود آورده است. رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی درباره این موضوع بیان کرد: در سال جاری این آزادی عمل در سیاست گذاری را باز هم افزایش می‌دهیم تا شاهد ارتقای کیفی و کمی بیشتر تحقیقات باشیم.

وی ادامه داد: پسا دکتری ویژه یکی از برنامه‌های جدیدی است که در سال گذشته در صندوق آغاز شد و تفاهم‌نامه آن با 12 دانشگاه برتر کشور منعقد شده است و اکنون در مرحله اجرا قرار داریم. در این دوره بسته حمایتی صندوق، شامل حق‌التحقیق و پژوهانه‌ای برای فعالیت‌های پژوهشی و سفرهای علمی، در اختیار پژوهشگر قرار می‌گیرد. از سویی بر اساس تفاهم با مراکز علمی افراد برجسته و دارای صلاحیت که عملکرد درخشانی در این دوره داشته باشند، جذب دانشگاه می‌شوند.

ارتباط دانشگاه و صنایع قوی می‌شود

صندوق برای ایجاد ارتباط قوی میان بخش پژوهشی کشور و صنعت برنامه‌ای را در سال 98 تعریف کرد که با عنوان پسا دکتری فناوری معرفی شده است. افتخاری در ادامه سخنان خود به این برنامه اشاره کرد و گفت: نخستین تفاهم‌نامه برای گسترش این برنامه در بهمن ماه سال 98 میان صندوق و یک شرکت فناور بزرگ امضاء شد تا رفع نیازهای فناورانه صنایع و شرکت‌های دانش بنیان در قالب طرح پژوهشی توسط محققان انجام شود. در این برنامه قصد داریم با ایجاد شرایطی، ادامه مسیر پژوهشگران دوره‌های پسا دکتری در دنیای فناوری را فراهم کنیم. با انتشار فراخوان برای طرح‌های پژوهشی، نیاز شرکت‌های صنعتی یا دانش بنیان مطرح می‌شود و پژوهشگران در قالب طرح، پیشنهادهای خود برای رفع این نیاز را ارائه می‌کنند. پس از ارزیابی مشترک طرح توسط صندوق و شرکت فناور یا دانش‌بنیان و در صورت پذیرش آن، در واحدهای تحقیق و توسعه این شرکت‌ها مستقر می‌شوند.

وی همچنین افزود: پس از دو سال و در صورت رضایت شرکت، پژوهشگر فعالیت خود را ادامه می‌دهد. تفاهم نامه در این حوزه برای 30 محقق امضا شده است و به زودی نیز نخستین فراخوان را منتشر می‌کنیم. پیگیری این حوزه در سال جاری- در قالب همکاری با شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان بیشتر- با جدیت انجام می‌شود تا بتوانیم پلی برای ایجاد ارتباط قوی دانشگاهیان و صنایع باشیم.

تعاملات بین‌المللی رشد کرد

افتخاری در بخش بعدی توضیحاتی درباره توسعه تعاملات بین المللی صندوق داد و گفت: 5 طرح فناورانه با آکادمی علوم چین و 5 طرح نیز با آکادمی علوم و فناوری این کشور برای حمایت نهایی شد. این طرح‌ها همه در حوزه‌های اولویت دار قرار دارند و به صورت مشترک میان محققان دو کشور انجام می‌شود که طرح‌های اثر گذاری هستند. همچنین در زمستان سال گذشته دومین فراخوان حمایت طرح‌های پژوهشی مشترک ایران و روسیه منتشر شد تا از پروژه‌های پژوهشی مشترک در زمینه‌های علمی حمایت شود.

وی در ادامه به آغاز فعالیت‌های معاونت بخش ترویج علم و فناوری در صندوق اشاره کرد و گفت: این معاونت بر اساس اولویت‌ها 5 برنامه فرهنگسازی حوزه علم و فناوری را در دستور کار خود دارد. «پاناسه» جشنواره و مسابقه ملی برای رقابت پایان نامه‌های دانشجویی نخستین برنامه این معاونت است. در این رویداد که با همکاری و مشارکت ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی برگزار می‌شود، عموم مردم باجذابیت‌های فعالیت‌های پژوهشی آشنا و از اتفاقات پژوهشی در حال انجام آگاه می‌شوند. پایان‌‌نامه‌ها در قالب ویدئوهای سه دقیقه‌ای و قابل فهم برای عموم بارگذاری می‌شوند. داوری مرحله نخست به صورت جمع سپاری و با مشارکت گسترده پژوهشگران کشور و خود شرکت‌کنندگان انجام می‌شود.

افتخاری درباره برنامه‌های صندوق در سال جاری نیز بیان کرد: در سال جاری در حوزه حمایت از رساله‌های دکتری پرداخت به صورت مستقیم به دانشجویان انجام خواهد شد. همچنین در این سال گرنت‌های پژوهشی متنوعی که با توجه به نیاز کشور تعریف شده است، در اختیار پژوهشگران تراز اول کشور قرار خواهد گرفت، که رویکرد صندوق در این خصوص اولویت دادن به حمایت از پژوهشگران جوانان و شاخص کشور در جهت شکل‌گیری گروه‌های پژوهشی پیشرو است. گرنت پیشتازان یک نمونه از این گرنت‌ها است که به محققان دارای سن کمتر از 50 سال تعلق می‌گیرد و در چارچوب آن توسعه تحقیقات میان رشته‌ای دنبال می‌شود. اعطای گرنت بنیان (حوزه علوم پایه) و گرنت‌هایی در حوزه علوم انسانی نیز از برنامه‌های صندوق در سال جاری هستند. علاوه بر این موارد، گرنت‌های آغاز و استقرار هم با هدف جذب و حمایت از محققان و فارغ التحصیلان دانشگاه‌های برتر دنیا در اختیار پژوهشگران قرار خواهند گرفت.

انتهای پیام/

169 / 336 طرح بین المللی پ پژوهش صندوق حمایت از پژوهشگران فناوری رساله دکتری

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: طرح بین المللی پژوهش صندوق حمایت از پژوهشگران فناوری رساله دکتری صندوق حمایت از پژوهشگران طرح های پژوهشی علم و فناوری انجام می شود معاونت علمی سال جاری دانش بنیان بین المللی برنامه ها پسا دکتری شرکت ها گرنت ها نامه ها طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۲۹۲۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشاط حاصل از فهم فناوری؛ بزرگترین دستاورد این دوره از مسابقات بین المللی ربوکاپ است/ مسابقات تزئینی نیستند، حمایت دولت ضروری است

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در افتتاحیه هجدهمین نمایشگاه بین المللی ربوکاپ دانشگاه آزاد اسلامی در جمع خبرنگاران که صبح امروز (چهارشنبه، ۲۹ فروردین ۱۴۰۳) در کتابخانه دکتر حبیبی واحد علوم تحقیقات برگزار شد، اظهار کرد: مسابقات ربوکاپ گرداننده آموزش و فناوری دانشگاه‌هاست، یعنی اگر نتیجه آموزش دانشگاه‌ها در حوزه آموزش عالی امتحانات دانشجویان است، در حوزه فناوری نتیجه در جنین مسابقاتی نمایان خواهد شد.

وی افزود: حوزه فناوری در ایران پس از انقلاب اسلامی از مدرسه آغاز شد و امسال برگزاری هجدهمین مسابقات بین المللی ربوکاپ ۱۴۰۳ را شاهد خواهیم بود که نقش تقویت کنندت و جهش دهنده به آموزش‌های دانشگاهی دارد.

طهرانچی تصریح کرد: امروزه هوش مصنوعی و رباتیک به عنوان یکی از پیش برنده‌های حوزه فناوری در دنیا مطرح است. پهپاد‌ها و سیستم‌های کنترل از راه دور در این راستا فعالیت دارند و خلاقیت دانش آموزان و دانشجویان از همین مسابقات بروز پیدا می‌کند که شبیه المپیاد‌های علمی است، اگر المپیاد‌های علمی را برای دانش آموزان و دانشجویان در حوزه علم ببینیم مسابقات ربوکاپ در حوزه فناوری خواهد بود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: تعداد شرکت کنندگان مسابقات ربوکاپ در سال جاری نسبت به سال گذشته ۲ برابر افزایش یافته است و حدود ۳۱۶ تیم، ۵ کشور خارجی به صورت مجازی و مستقیم، ۵۰ تیم دانشگاهی و بیش از ۲۴۰ تیم دانش آموزی در این مسابقات به رقابت با یکدیگر می‌پردازند.

طهرانچی گفت: شور و نشاط حاصل از تلاش شرکت کنندگان در فهم حوزه فناوری بزرگترین دستاورد این دوره از مسابقات بین المللی ربوکاپ دانشگاه آزاد اسلامی است.

سطح کیفی بالای شرکت کنندگان مسابقات ربوکاپ

‌وی با اشاره به استاندارد‌های کیفی شرکت کنندگان مسابقات بین المللی ربوکاپ اظهار کرد: با پیشگامی دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه مسابقات بین المللی داشته است، تیم‌های ایرانی در سطح بسیار استاندارد برگزار می‌شوند که نتیجه آن این است که دانش آموزان و دانشجویان پس از اعزام به مسابقات بین المللی دست خارجی به کشور بر نمی‌گردند و باعث افتخار بیشتر ایران در سطوح بالاتر خواهند شد.

طهرانچی درباره نقش مسابقات بین المللی ربوکاپ در هدایت تحصیلی دانش آموزان گفت: امروزه فقط با آموزش علم در حوزه آموزشی مواجهه نیستیم، بلکه آموزش فناوری هم از آموزش‌هایی است که باید از مدرسه آغاز شود، شاید بخشی از آموزش فناوری هم شامل بازی کودکان با اسباب بازی‌ها قبل از ورود مدرسه باشد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: در کشور رقیب بازی‌های مبتنی بر نرم افزاری و کامپیوتری در جای خودش اثرات مخربی دارد، اما برگزاری مسابقات بین المللی ربوکاپ کمک کننده تربیت نوجوانان و جوانان بر بستر کار عملیاتی در صحنه حقیقی و شور و نشاط حقیقی و جمعی آینده دانش آموز را می‌سازند؛ بنابراین تمام این موارد بخشی از تربیتی است که در فضای مسابقات بین المللی ربوکاپ انجام می‌شود.

جایگاه ارزنده فناوری رباتیک در عصر هوش مصنوعی

طهرانچی گفت: امروزه با ظهور فضای مجازی و هوش مصنوعی شاید خیلی از آموزش‌های داده مبنا جای خود را با آموزش‌های خلاق و نوآور عوض می‌کنند که بحث رباتیک از این منظر جایگاه ویژه‌ای دارد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پاسخ به سوال جایگاه و موقعیت جهانی مسابقات بین المللی ربوکاپ بیان کرد: سال‌هاست در حوزه دانش آموزی و دانشجویی جایگاه خوبی را کسب کرده ایم، البته هزینه این بخش بالاست و طبق صحبتی که با شرکت کنندگان داشتم، گفتند که برای حضور در مسابقات بین المللی ربوکاپ چند ده میلیون هزینه می‌کنند؛ بنابراین باید حوزه تربیت فناوری و دولت به این امر توجه کند تا بتواند در عدالت آموزشی آن را به سراسر کشور برساند، مسابقات فعلی کار تزئینی و اضافی نیست، بلکه متن آموزش است.

طهرانچی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی با سما هم بزرگترین مجموعه غیر دولتی آموزش و پرورش را داراست و خود دانشگاه حمایت جدی از طریق باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان جوان دارد تا این کار ادامه داشته باشد و اصل کار ما در برگزاری این مسابقات برای بخش‌های وابسته به دانشگاه حمایت است، اما نظام تعلیم و تربیت باید به این مسئله توجه داشته باشد تا برای تربیت فناور که نیاز امروز جامعه است بخش‌هایی فعالیت کنند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: در آموزش و پرورش تقریبا با جدیت به مسابقات بین المللی ربوکاپ نگاه نشده است و جای آن خالی است و ما تربیت علمی و فناوری را شاهد هستیم، نه فقط تربیت علمی.

انتهای پیام/

نادیا عابد

دیگر خبرها

  • نامه سرگشاده سهامداران و فعالان بازار سهام به رییس مجلس
  • پرداخت حقوق فروردین بازنشستگان صندوق فولاد با افزایش ۲۰ درصدی
  • رشد اقتصادی ایران به روایت صندوق بین‌المللی پول
  • لزوم رفع تبعیض بین دانشگاه آزاد و دانشگاه‌های دولتی در جذب اعتبارات پژوهشی و آموزشی
  • کمبودهای مالی، مقر سازمان ملل در ژنو را در خاموشی فرو برد
  • هشدار صندوق بین‌المللی پول در مورد شکنندگی مالی
  • هشدار صندوق بین المللی پول درباره بدهی دولت آمریکا
  • نشاط حاصل از فهم فناوری؛ بزرگترین دستاورد این دوره از مسابقات بین المللی ربوکاپ است/ مسابقات تزئینی نیستند، حمایت دولت ضروری است
  • ۷۵۰ هزار میلیارد تومان یارانه به طور مستقیم به مردم پرداخت می‌شود
  • اضافه شدن سرویس پرداخت مستقیم بازارپی به امکانات تپسی