Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-03-29@11:59:40 GMT

دورکاری به چه زیرساخت ها و فناوری هایی نیاز دارد؟

تاریخ انتشار: ۱۲ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۳۱۳۰۴

دورکاری به چه زیرساخت ها و فناوری هایی نیاز دارد؟

این روزها کشور شرایط بحران را با شیوع ویروس کرونا می گذراند و به مردم توصیه می شود تا حد امکان از خانه خارج نشوند از این رو بسیاری از ادارات، سازمان ها، شرکت ها و حتی روزنامه ها و ... سعی کرده اند حضور خود را در محل کار کمرنگ کرده و دورکاری کنند. اما سازمان و شرکت ها برای دورکاری به چه زیرساخت هایی نیاز دارند؟ از چه فناوری هایی می توانند برای دورکاری استفاده کنند؟ دورکاری با چه چالش هایی روبرو است؟ کارشناسان حوزه فناوری به این سوالات پاسخ می دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فناوری های دورکاری
«فناوری های زیادی برای دورکاری در جهان و کشورمان وجود دارد که می توان در شرایط کنونی از آنها بهره گرفت.» مانوئل اوهانجانیانس مدیرعامل ایسمینار با بیان مطلب فوق به «ایران» گفت: یکی از فناوری هایی که می توان برای ایجاد تعامل و برقراری ارتباط بین اعضای تیم و کارکنان سازمان ها و شرکت برقرار کرد استفاده از پیام رسان های داخلی و خارجی است. حرفه ای ترین اپلیکیشن هم «اسلک»(Slack) است که برای  گفت و گوی محیط کار طراحی و ساخته شده اما از آنجایی که این اپلیکیشن برای ما ایرانی ها تحریم است، عضو جدید نمی پذیرد . اما در این میان اقبال به سمت استفاده از پیام رسان های خارجی مانند تلگرام به دلیل امکانات بیشتر زیاد است ولی واتس اپ و پیام رسان های داخلی نیز می توانند، گزینه خوبی باشند. با این پیام رسان ها می توان ارتباطات کلامی و روزمره را در دورکاری انجام داد.
اوهانجانیانس با بیان اینکه در زمینه برقراری جلسات آنلاین نیز فناوری های زیادی وجود دارد، افزود: در این زمینه می توان از اپلیکیشن هایی مانند «اسکایپ» و «ایمو» استفاده کرد که اسکایپ بهتر از بقیه اپلیکیشن هاست اما از آنجایی که این نوع اپلیکیشن ها امکان برقراری جلسات آنلاین با تعداد محدود دارند و مهمتر اینکه امکان ارسال فایل و اسکرین شات و ... وجود ندارد به همین دلیل می توان از پلتفرم های وبیناری مانند «ایسمینار» استفاده کرد. در این پلتفرم ها از نرم افزارهای خارجی مانند  «ادوبه کانکت» (Adobeconect)، «گوتو میتینگ»(Gotomeeting)، «زوم» (Zoom) و  نرم افزار داخلی مانند «اسکای روم» استفاده می شود و امکان  برگزاری جلسات آنلاین با تعداد افراد بالا وجود دارد و می توان فایل و ... نیز ارسال کرد و از صدا و تصویر با کیفیت نیز بهره برد.
وی درباره نظارت بر کارکنانی که دورکاری می کنند، نیز گفت: برای نظارت بر افراد و وظایفی که قرار است از راه دور انجام دهند نیز نرم افزاری خوب خارجی  مانند «ترلو»  (Terlo)و تسکولو(نرم افزار داخلی) وجود دارد. با این نرم افزارها می توان برای هر کارمند وظایفی را تعریف و نظارت کرد. حتی برخی نرم افزارها نشان می دهند که یک کارمند چه کارهایی را به چه میزانی انجام داده است. حتی نرم افزاری وجود دارد که بر میزکار افراد نظارت می کند که افراد در میز کار خود چه میزان فعالیت داشته اند که از این نرم افزار در ایسمینار استفاده می شود.
این کارشناس حوزه فناوری معتقد است که این نرم افزارها و یا اپلیکیشن ها تنها بر اساس وظایف تعریف می شوند و مبنا میزان ساعت حضور نیست.
اوهانجانیانس چالش اصلی در دورکاری را نبود ارتباطات احساسی و هم افزایی تیمی عنوان کرد و افزود: اما برای ایجاد دور کاری باید ابتدا بلوغ تیم کاری مشخص شود و طبق آن از ابزارهای متناسب با بلوغ تیم، نرم افزار و اپلیکیشن و ... انتخاب شود. چون برای تیم هایی که بخواهند در زمان بحران از دورکاری استفاده کنند اما با ابزارها آشنا نباشند کار بسیار دشوار خواهد بود و اگر بخواهند دورکاری راه اندازی کنند برای هماهنگی و آموزش زمانی را باید صرف آن کنند به همین دلیل کسب و کارها و سازمان ها و شرکت هایی که با ابزارها آشنایی دارند کار آسانی در پیشرو خواهند داشت.
اینترنت و نرم افزار زیرساخت دورکاری
شاهین طبری مدیرعامل چارگون  نیز معتقد است که زیرساخت ها و فناوری های زیادی در زمینه دورکاری وجود دارد که اینترنت و استفاده از نرم افزارها در این زمینه می تواند مهمترین زیرساخت باشد و با آنها می توان ارتباطات صوتی و تصویری، چت و ... فراهم کرد.
طبری گفت:  برای ارتباطات پیشرفته مانند برقراری جلسات آنلاین و باکیفیت و بدون قطع صدا نیز باید سخت افزار ها و نرم افزارهایی را شرکت ها و مؤسسات و سازمان ها فراهم کنند تا بتوانند با استفاده از دوربین های ویدئویی هوشمند ارتباطات صوتی و تصویری را برقرار کنند و مهمتر اینکه باید امکان مکانیزه کردن اطلاعات تبادلی نیز وجود داشته باشد.
وی افزود: به عبارتی دورکاری در شغل های مختلف زیرساخت های مختلفی نیاز دارد از جمله زیرساخت ها تلفن و اینترنت است بنابراین بدون این دو امکان دورکاری وجود ندارد که خوشبختانه این دو در کشور وجود دارد . از سوی دیگر باید سازمان ها و شرکت ها سیستم های اطلاعاتی داشته باشند تا از طریق اینترنت آنها را برای کارکنان خود قابل دسترس کنند. البته اگر سیستم اطلاعاتی داخلی خود را راه اندازی نکرده اند اپلیکیشن هایی نیز وجود دارد که روی تلفن همراه کارکنان نصب می شود و می توان از آن طریق کارها را از راه دور انجام داد.
این فعال حوزه فناوری معتقد است ولی موضوع مهم در این میان استفاده از سخت افزار و نرم افزار نیست، بلکه ابعاد فرهنگی و آموزشی آن است.
وی گفت: از یکسو مدیران به بحث دورکاری اعتقادی ندارند چون به جرأت می توان گفت که 90 درصد معیار پرداخت پول در بین حقوق بگیران ساعات حضور کارکنان در محل کار است و کسر کار و اضافه کار هم بر همین مبنا صورت می گیرد و هیچ معیاری برای انجام وظایف بدون حضور در محل کار و نفرساعت تعریف نشده است. دورکاری نباید بر اساس  نفرساعت باشد و باید بر اساس تعریف وظایف کاری و دریافت کارهای انجام شده باشد.
طبری افزود: به عبارتی فرهنگ این مقوله وجود ندارد. سازمان ها وقتی خود را معرفی می کنند خیلی دوست دارند کارکنان خود را نشان دهند و هیچ سازمانی و مدیری افتخار نمی کند که کارهایشان را با دور کاری انجام می دهند؛ 5 نفر در سازمان دارند و 300 نفر بیرون از سازمان و در اقصی نقاط کشور در حال فعالیت هستند و بهره وری بالایی هم دارند آنها ترجیح می دهند هزینه بالایی صرف کنند ولی کارکنان هر روز صبح به محل کار مراجعه کنند و کارت بزنند و خروجی خوب کاری هم نداشته باشند.
وجود اطلاعات کاری بر بستر امن
مجید حصارکی، مدیر توسعه کسب و کار شرکت آی کن نیز  اعتقاد دارد که این روزها که ویروس کرونا شیوع یافته و مردم باید کمتر از خانه خارج شوند بهترین کار برای ادارات و سازمان ها دورکاری است.
حصارکی به «ایران» گفت: اگر سازمان و یا شرکتی به دنبال دورکاری است باید زیرساخت های سخت افزاری و نرم افزاری آن را پیش از این فراهم می کرد هرچند اگر چنین زیرساختی را فراهم نکرده باشند ولی باز می توان با استفاده از اینترنت و لپ تاپ کارکنان برای آماده سازی زیرساخت  اقدام کرد و البته کارکنان در چنین شرایطی نباید متوقع باشند و باید به حل بحران که همانا با سلامتی آنها و خانواده شان ارتباط دارد درراه اندازی دورکاری کمک کنند.
وی با بیان اینکه برای انجام دورکاری به زیرساخت نرم افزاری نیز نیاز است، افزود: اطلاعات کاری باید در یک بستر امن (اینترنت، اینترانت یا یک شبکه اختصاصی) انجام شود که در کشور اتوماسیون های اداری تحت وب با کیفیت بسیاری وجود دارند که می توان مکاتبات اداری را به صورت آنلاین با کمک کارکنان انجام داد. البته  برخی از مجموعه ها در کنار مکاتبات اداری به بستری برای مدیریت آنلاین فرم های کاری و اداری مانند مرخصی ها، مأموریت ها، جلسات، کارها، بازاریابی، حسابداری و... هم نیاز دارند البته در این حوزه هم نرم افزار های بومی خوبی در کشور وجود دارد که اصطلاحاً به این نرم افزار ها سیستم مدیریت فرآیند های کسب و کار می گویند و می توان از آنها بهره برد.
این کارشناس حوزه فناوری به مهم بودن ارتباط آنلاین بین کارکنان مجموعه ها نیز اشاره کرد و گفت: ارتباط سازمانی آنلاین مانند ویدئو کنفرانس، چت سازمانی یا گروه کاری سازمانی آنلاین و در لحظه در دنیای امروز جزو لاینفک دنیای اجتماعی و ارتباطات است و اگر چت سازمانی و ساختارمند را از دورکاری کم کنیم احتمالاً ارتباطات به مشکل می خورد و کارها آنگونه که باید و شاید پیش نخواهد رفت بنابراین برای این موضوع هم می توان از نرم افزار های مدیریت فرآیند های کسب و کار بومی که چت سازمانی را نیز دارند استفاده کرد  و به صورت مدیریت شده دراختیار کارکنان سازمان ها قرار داد.
وی نبود ساختار و روال ارتباطی بین واحدی یا بین سازمانی را یکی از چالش ها عنوان کرد و گفت: وقتی دورکاری صورت می گیرد کارکنان باید به صورت غیرحضوری با هم در ارتباط باشند درحالی که پیش از این در یک محیط کار به صورت نامنظم و بدون ساختار با هم در ارتباط بودند از این رو در همین راستا ممکن است با چالش های ارتباطی روبرو شوند.
حصارکی اعتقاد دارد کارکرد کارکنان نیز باید اندازه گیری شود و در حالت عادی شرکت های برای تعیین شاخص و اندازه گیری از  kpi (شاخصی برای اندازه‌گیری عملکرد در رسیدن به اهداف )یا okr(فرآیند رهبری برای تنظیم، ارتباط و نظارت اهداف) استفاده می کنند و برای دور کاری نیز مشکلی بوجود نمی آید اما اگر هیچ شاخصی تعریف نشده باشد  دورکاری برای اندازه گیری به مشکل می خورد بنابراین باید برای اینکه کارکنان دورکاری را با تعطیلی اشتباه نگیرند و عملکرد آنها ارزیابی شود باید شاخص هایی تعریف شود.

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: نرم افزار جلسات آنلاین پیام رسان ها حوزه فناوری نرم افزارها اپلیکیشن ها اندازه گیری سازمان ها نرم افزار زیرساخت ها نرم افزاری کسب و کار افزار ها برای دور شرکت ها محل کار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۳۱۳۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زمان ماندگاری آب‌های سطحی کاهش یافته است

استاندار خوزستان با اشاره به کاهش زمان ماندگاری آب‌های سطحی گفت: به تازگی بارش‌های مشابه در امارات و عربستان منجر به سیل و تخریب زیرساخت‌های شهری شد اما در اهواز اتفاق خاصی رخ نداد و با آمادگی و تمهیدات لازم آب‌های جاری تخلیه شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، علی اکبر حسینی محراب _چهارشنبه هشتم فروردین_ در گفت‌وگوی رسانه‌ای اظهار کرد: در روزهای اخیر دو باران شدید و رگباری به فاصله چند ساعت داشتیم که یکی ۱۷.۵ میلیمتر و دیگری ۴۴ میلیمتر بود، در واقع می‌شود گفت این بارندگی به اندازه ۹۰ درصد بارش سالانه در یزد، ۶۷ درصد بارش سالانه در کرمان و ۷۰ درصد بارش سالانه در خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان بود.

وی افزود: اخیراً بارش‌های مشابهی در امارات و عربستان که ادعا می‌کنند یک زیرساخت قوی دارند منجر به سیل و تخریب زیرساخت‌های شهری شد اما خوشبختانه در اهواز با لطف خداوند اتفاق خاصی رخ نداد و با آمادگی‌ها و تمهیدات اتخاذ شده و بهبود زیرساخت فاضلاب موفق شدیم آب‌های سطحی را تخلیه کنیم.

استاندار خوزستان ادامه داد: موضوع آب‌های سطحی و فاضلاب دو مقوله جداست؛ در برخی نقاط می‌شود فاضلاب و آب‌های سطحی را به صورت ترکیبی دفع کرد اما باید تمام توان خود را برای دفع آب‌های سطحی بگذاریم و شهرداری در این خصوص مسئولیت دارد و باید حتماً برنامه‌ریزی لازم را برای جمع آوری آب‌های سطحی با ایجاد زیرساخت‌ها به شکل‌های مدرن، سنتی و ترکیبی انجام دهد.

حسینی محراب تصریح کرد: در بارش اخیر نزدیک به ۱۰ میلیون متر مکعب در اهواز ریزش داشتیم و طبعاً تخلیه آن نیاز به زمان داشت و برخی مناطق دچار آب‌گرفتگی شدند که با کمک آبفا، شهرداری و بسیج امکانات آب‌گرفتگی ها تخلیه شدند.

وی توضیح داد: در سال‌های گذشته ماندگاری آب خیلی زیاد بود و گاهی ۳۶ ساعت تا یک هفته آب‌گرفتگی ادامه داشت؛ اما در دو سال فعالیت دولت سیزدهم طرح فاضلاب اهواز و کارون که طی حدود سی سال ۳۰ درصد اجرا شده بود به ۶۲ درصد رسید و ۳۱۷ کیلومتر لوله گذاری طی این مدت داشتیم که این امر منجر به کاهش مدت آب‌گرفتگی ها شده است.

استاندار خوزستان خاطرنشان کرد: امید است ادامه این طرح با تخصیص بودجه‌های لازم با شتاب بیشتری پیشرفت داشته باشد؛ اجرای این طرح در دفع آب‌های سطحی مؤثر است با این وجود یک طرح بزرگ‌تری برای دفع آب‌های سطحی لازم داریم.

کد خبر 739738

دیگر خبرها

  • سیلاب ۱۳۳ میلیارد و ۶۳۰ میلیون ریال خسارت به آزادشهر وارد کرد
  • قم برای رونق اقتصادی در صنعت گردشگری و زیارت می تواند موفق باشد
  • خسارت ۱۳۰ میلیاردریالی سیلاب به زیرساخت‌های عشایری الیگودرز
  • خسارت ۱۳۰ میلیاردی سیل اخیر در الیگودرز
  • عرصه امنیت زیرساخت رشد تولید در کشور است
  • نگاهی به اقدامات صورت گرفته برای رفع آبگرفتگی معابر اهواز
  • سیل ۱۳۰ میلیارد ریال به زیرساخت‌های عشایری الیگودرز خسارت زد
  • زمان ماندگاری آب‌های سطحی کاهش یافته است
  • تقویت زیرساخت‌های مالی صنایع خلاق با «مشارکت مردمی»
  • تقویت زیرساخت‌های مالی صنایع خلاق با «مشارکت مردمی» اجرایی می‌شود