Web Analytics Made Easy - Statcounter

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون پشت پرده امهال نکردن سه ماهه اقساط تسهیلات بانکی، کرونا ۱۵ درصد از جامعه شاغل را تحت تأثیر قرار داده است، تعطیلی واحد‌های تولیدی مرتبط با کرونا ممنوع است، رکود عمیق اروپا در سال جاری بدیهی است، لیر ترکیه در سراشیبی سقوط و تصمیم عربستان برای افزایش صادرات نفت را در بر دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پشت پرده امهال نکردن سه ماهه اقساط تسهیلات بانکی

محمود بهمنی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در واکنش به عدم همکاری برخی بانک ها در اجرای بخشنامه بانک مرکزی برای تعلیق سه ماهه پرداخت اقساط بانکی، گفت: «متأسفانه در شرایط کنونی برخی بانک ها زیر بار اجرای این بخشنامه نمی روند، البته بانک ها دلایلی را برای این مسئله مطرح می کنند. بانک مرکزی در بخشنامه و دستور العمل خود اعلام کرده که بانک ها باید به مدت سه ماه پرداخت اقساط تسهیلات را تعلیق کنند، حال اگر بانک ها این دستور را نیز اجرایی کنند؛ این احتمال وجود دارد که بعد از گذشت سه ماه از وام گیرندگان سود و جریمه دیرکرد را دریافت کنند که این مسئله دیگر امهال تسهیلات نیست. در شرایط کنونی مشکل اینجاست که دولت هنوز تکلیف موضوع امهال تسهیلات بانکی را مشخص نکرده است، دولت باید به بانک ها برای اجرای دستور العمل مذکور اعلام کند سود تسهیلات را دولت پرداخت می کند اما بانک ها هم باید از دریافت جریمه خودداری کنند. از این رو تا وقتی که این مسئله شفاف و تعیین تکلیف نشود، بانک ها نیز زیر بار اجرای این بخشنامه نمی روند. متأسفانه دولت در چند هفته اخیر تنها به اقدامات رسانه ای و تبلیغاتی روی آورده است و هیچ اقدام عملیاتی در این عرصه صورت نگرفته است که نمونه آن عدم هماهنگی میان دولت و بانک ها در امهال اقساط تسهیلات است. بنابراین دولت باید در این رابطه دست از شعار دادن بر دارد و واقعا اقدامات جدی را انجام دهد.» /خانه ملت

کرونا 15 درصد از جامعه شاغل را تحت تأثیر قرار داده است

معاون اقتصادی رئیس جمهور گفت: بر اساس برآورد ما بیماری کرونا ۱۵ درصد جامعه شاغل و تولید ناخالص ملی را تحت تأثیر قرار داده است. محمد نهاوندیان در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود: خسارت به تولید ناخالص ملی ۱۵ درصد، اما تابع بازه زمانی است. وی اضافه کرد: اگر جلوی بیکاری این افراد گرفته شود آثار ثانویه آن بر اقتصاد کشور نیز کاهش می‌یابد. اگر در سه ماه بتوانیم بیماری کرونا را کنترل کنیم و حوزه سلامت به ما چراغ سبز نشان دهد آثار زیانبار کرونا بر اقتصاد کشور بسیار کاهش می‌یابد که نمونه آن صنعت گردشگری است که می‌تواند در تابستان، رکود کنونی خود را جبران کند.

تعطیلی واحدهای تولیدی مرتبط با کرونا ممنوع است

سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صمت گقت:  پیرو ابلاغیه های به تمامی روسای سازمانهای استانی از سوی معاونت امور صنایع ابلاغ شد تحت هر عنوان و حتی تعمیرات به هیچ کدام از واحدهای تولیدی مرتبط با بیماری کرونا اجازه تعطیلی داده نشود.

رئیس اتحادیه املاک: نمی دانیم چه کسانی علاقه مند به بالا رفتن قیمت مسکن هستند

رییس اتحادیه مشاوران املاک در پاسخ به این سوال که دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی اوایل فروردین ماه جاری گزارشی از رشد 8 درصدی قیمت مسکن در اسفند ماه پارسال منتشر کرد، آیا این رشد قیمت در شرایطی که میزان معاملات کاهشی است را می‌توان پذیرفت؟ گفت: یک معضلی که متاسفانه سالهاست در کشور با آن مواجه هستیم، این است که اقتصاددانان ما سیاسی هستند و این بدترین بیماری برای اقتصاد کشور است. وی با بیان اینکه نمی دانیم چه کسانی و چه گروهی علاقه مند به بالا رفتن قیمت مسکن هستند، افزود: همواره قبل از عید و آغاز سال جدید برخی گمانه زنی‌هایی در مورد رشد قیمت مسکن در سال بعد مطرح می‌شود، به همین دلیل یک رشد معاملات در اسفند ماه رخ می‌دهد، اما همه به خوبی می‌دانند و مشهود بود که به دلیل شیوع ویروس کرونا میزان معاملات و مراجعات به مشاوران املاک کاهش یافته بود.پس وقتی معاملات کاهش دارد، رشد قیمت مسکن بی معنی است.

خسروی ادامه داد: ما خودمان در کف بازار هستیم و از گزارشات اعضای اتحادیه املاک و دفاتر مشاور املاک این طور برمی آمد که رشد قیمت مسکن در اسفند ماه آن هم طی شرط و شروطی در حد دو یا سه درصد بود. حال این رشد 8 درصدی قیمت مسکن را باید پرسید که از کجا و بر اساس چه معیاری منتشر شده است. وی با تاکید بر اینکه این روزها ویروس کرونا بر بازار مسکن سایه افکنده و باعث شده تا فروشنده‌های مسکن از ترس آینده نامشخص بازار با تردید تصمیم به فروش مسکن بگیرند، اظهار داشت: بسیاری از فروشنده ها از فروش مسکن منصرف شده و این اقدام را به روزهای پایانی فروردین و ماه اردیبهشت موکول کرده‌اند. /فارس

رکود عمیق اروپا در سال جاری بدیهی است

«پل تامسِن» مدیر اجرایی صندوق بین المللی پول در اروپا با انتشار پستی در تارنمای رسمی این نهاد نوشت: اراده رهبران منطقه یورو برای استفاده از تمام قوا به منظور تثبیت یورو نباید دست کم گرفته شود. وی معتقد است که مداخله گسترده بانک مرکزی اروپا و درخواست رهبران اروپایی از سازمان مکانیسم ثبات اروپا (ESM) برای تکمیل کردن تلاش دولت‌ها در تسهیل قوانین مالی، به کشورهایی که بدهی بالایی دارند، اجازه می‌دهد تا با قدرت به بحران فعلی پاسخ دهند. به گفته تامسن، اقتصادهای برتر اروپا به ازای تعطیلی هر بخش که به منظور جلوگیری از شیوع کرونا رخ می‌دهد، ماهانه ۳درصد از تولید ناخالص داخلی خود را از دست می‌دهند و «رکود عمیق اروپا در سال جاری بدیهی است.»

لیر ترکیه در سراشیبی سقوط

روند تضعیف لیر که از هفته های گذشته آغاز شد دیروز نیز ادامه یافت تا جایی که نرخ برابری لیر در مقابل دلار به کمترین سطح خود در طول دو سال اخیر رسید. به گفته فعالان بازار، اصلی‌ترین دلیل ریزش لیر در حال حاضر نگرانی از پیامدهای اقتصادی کرونا بر روی اقتصاد ترکیه است به ویژه حالا که صنعت گردشگری این کشور به دلیل لغو پروازها و کنسلی رزرو هتل‌ها با چالشی جدی مواجه شده است. به دنبال افزایش شمار قربانیان کووید-۱۹ به ۱۶۸ نفر، محدودیت های تردد در برخی شهرهای ترکیه وضع شده و در پایتخت حرکت کلیه قطارها متوقف شده است.  در آخرین دور از معاملات ارزی استانبول، هر دلار با ۰.۵ درصد صعود به ۶.۵۸۴ لیر رسید تا به این ترتیب کاهش ارزش لیر در برابر دلار طی سه ماه نخست امسال از هشت درصد فراتر برود. ارزش پول ملی ترکیه از سال ۲۰۱۸ تاکنون ۴۰ درصد در برابر اسکناس آمریکایی تضعیف شده است. در برابر دیگر ارزهای مهم، نرخ برابری هر یورو معادل ۷.۲۵۸ لیر و هر پوند معادل ۸.۱۶۱۹ لیر اعلام شد.

دلیل افزایش قیمت دلار چیست؟

رئیس شورای عالی کانون صرافان در پاسخ به این سؤال که در شرایطی که تقاضا به شدت افت کرده چرا نرخ ارز افزایش یافته است، گفت: مسأله این است که معامله‌ای نمی‌شود، زیرا اگر قرار بود تقاضایی در بازار وجود داشته باشد، با توجه به تعطیلی اغلب صرافی‌ها قیمت نرخ باید افزایش قابل توجهی می‌داشت. وی ادامه داد: نرخ‌هایی که در برخی کانال‌های تلگرامی منتشر می‌شود، غیر واقعی و ساخته و پرداخته دلالان است. در واقع دلالان در شرایط نبود مشتری و تقاضا بین خود معامله کرده و نرخ تعیین می‌کنند. به نقل از فارس؛ سلطان‌زاده تأکید کرد: در واقع در نبود صرافان رسمی بازار به دست دلالان افتاده است. وی در مورد راهکار جلوگیری از جولان دلالان در شرایط فعلی گفت: یکی از پیشنهاد‌ات ما به بانک مرکزی این است که صرافی‌ها بتوانند ارز را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به صورت الکترونیکی و در قالب یک اپلیکیشن‌ رسمی به متقاضیان واقعی ارز بفروشند و ارز را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به درب منازل و یا آدرس تعیین شده توسط مشتری ارسال کنند.

تصمیم عربستان برای افزایش صادرات نفت

وزیر انرژی عربستان گفت: عربستان در نظر دارد تا از ماه می صادرات خود را به 10.6 میلیون بشکه در روز افزایش دهد، زیرا این کشور نفت کمتری را برای تولید برق می‌سوزاند و همچنین مصرف داخلی کاهش یافته است. عربستان قبلا و زمانی که توافق سه ساله اوپک میان اعضای اوپک و دیگر تولیدکنندگان بزرگ نفت نظیر روسیه در ماه جاری میلادی از هم پاشید، تصمیم گرفته بود میزان تولید خود را افزایش دهد. این مقام سعودی گفت: افزایش صادرات نفت خام از ماه می با حدود 600 هزار بشکه در روز آغاز خواهد شد. وی افزود: «این افزایش نتیجه جایگزین کردن نفت خام با گاز طبیعی در تاسیسات گازی الفاضله است که برای تولید برق استفاده می‌شود.» وی همچنین توضیح داد: به علت کاهش حمل و نقل در نتیجه اقدامات احتیاطی در جهت محدود کردن شیوع ویروس کرونا، تقاضا داخلی برای محصولات پتروشیمی کاهش یافته است. به نقل از فارس؛ عربستان اعلام کرده است که در ماه جاری میلادی به شرکت ملی نفت این کشور یعنی آرامکو دستور داده تا به تولید نفت تا رکورد 12.3 میلیون بشکه در روز در ماه های آتی و صادرات بیش از 10 میلیون بشکه از ماه می ادامه دهد.

کرونا پالایشگاه های نفت را از نفس انداخت

قرنطینه سه میلیارد نفر در جهان که معادل ۴۰ درصد از جمعیت جهان هستند، تقاضا برای سوخت را دچار افت شدیدی کرده است. بانک آمریکایی گلدمن ساکس پیش بینی کرده که تقاضا برای نفت در هفته جاری ۲۶ میلیون بشکه در روز کاهش پیدا می کند که معادل بیش از یک چهارم  میزان تقاضا در سال ۲۰۱۹ است. منابع آگاه به رویترز اظهار کردند که پالایشگاههای اروپایی در مواجهه با قرنطینه گسترده مردم این منطقه، تولیدشان را تاکنون برای آوریل حداقل ۱.۳ میلیون بشکه در روز کاهش داده‌اند و انتظار می رود تولیدشان را کاهش بیشتری دهند. این کاهش علاوه بر کاهش ۷۰۰ تا ۷۵۰ هزار بشکه در روز تولید است که پیش از این از سوی پالایشگاههای اروپایی برنامه ریزی شده بود. در ترکیه که مصرف کننده بزرگ فرآورده های نفتی مانند سوخت جت و دیزل است، پالایشگاه توپراس میزان فعالیت تاسیسات پالایش خود در ترکیه را به دلیل افت تقاضا برای سوخت، ۲۰ تا ۵۰ درصد کاهش داده است.

پالایشگاه گرانگ ماوث انگلیس به ظرفیت ۲۰۰ هزار بشکه در روز دو واحد از سه واحد خود را در دو هفته گذشته تعطیل کرده است. با این حال سخنگوی این پالایشگاه بدون توضیح بیشتر، به رویترز گفت: این محل باز و فعال است. پالایشگاهها در ایتالیا، آلمان و اسپانیا تولیدشان را کاهش داده یا به طور کامل تعطیل کرده‌اند. در هند که سومین اقتصاد بزرگ آسیا است، شرکت ایندین کورپ و شرکت پالایش و پتروشیمی مانگالور پالایش نفت خام را یک سوم کاهش داده و برای خرید نفت وضعیت اضطراری اعلام کرده‌اند که به آنها اجازه می دهد دریافت نفت قراردادی را به تاخیر بیاندازند.جمعیت یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون نفری هند تحت قرنطینه سه هفته ای قرار گرفته که بزرگترین قرنطینه در جهان است. به نقل از ایسنا؛ بر اساس گزارش رویترز، در کانادا، شرکت پالایش نورث آتلانتیک به سهامدارانش اعلام کرد که تولید پالایشگاه "کام بای چنس" به ظرفیت ۱۳۰ هزار بشکه در روز را به دلیل نگرانی نسبت به ایمنی کارکنان تعطیل می‌کند  که نخستین پالایشگاهی خواهد بود که به دلیل اپیدمی کرونا در آمریکای شمالی فعالیتش را متوقف می‌کند.

 

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: کروناویروس نوروز 99 جهش تولید شبکه اجتماعی شاد احمد سعادتمند اتحادیه املاک قیمت مسکن بازار ارز گرانی دلار کروناویروس نوروز 99 جهش تولید شبکه اجتماعی شاد احمد سعادتمند میلیون بشکه در روز هزار بشکه در روز اقساط تسهیلات بانک مرکزی کاهش داده قیمت مسکن رشد قیمت بانک ها سه ماه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۳۲۱۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت جهانی طلا کاهش یافت یا افزایش؟

به گزارش قدس آنلاین، قیمت طلا بیش از ۲ درصد در روز گذشته کاهش یافت و به پایین‌ترین رقم طی یک هفته گذشته رسید. نگرانی در مورد درگیری‌های خاورمیانه آرام‌تر شده و باعث شده تمایل سرمایه‌گذاران به خرید طلا به عنوان یک پشتوانه ایمن در برابر سرمایه‌های مخاطره آمیزتر مانند سهام کاهش یابد.
قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۷۷ کاهش به  ۲۳۰۹ دلار و ۳۷ سنت رسید. قیمت معاملات آتی طلا در بازار کامکس نیویورک هم با یک کاهش ۰.۹۵ درصدی به ۲۳۲۴ دلار رسیده است.
تهران قصد ندارد پاسخی به حمله ادعایی رژیم صهیونیستی به خاک این کشور دهد، بدین ترتیب تنش‌های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه آرام‌تر شده است.

افزایش شاخص‌های اصلی وال استریت طلا را تحت فشار قرار داده و تقاضا برای این فلز گرانبها به عنوان یک سرمایه گذاری ایمن را کاهش داده است.
تنش‌های ژئوپلیتیکی به همراه خرید بالای طلا توسط بانک‌های مرکزی قیمت این فلز گرانبها را در دوازدهم آوریل به اوج ۲۴۳۱ دلار و ۲۹ سنت رسانده بود.
سرمایه‌گذاران حالا منتظر شاخص هزینه‌کرد مصرف فردی در آمریکا هستند که قرار است در روز جمعه منتشر شود و می‌تواند سرنخ‌هایی در مورد دورنمای کاهش نرخ بهره آمریکا ارائه دهد.
رئیس فدرال رزرو شیکاگو در روز جمعه گفت روند کاهش تورم در سال جاری میلادی متوقف شده است.‌بدین ترتیب احتمال به تعویق افتادن زمان آغاز کاهش نرخ بهره وجود دارد.
نرخ بالای بهره هزینه نگهداری طلا به عنوان یک سرمایه غیر سودده را افزایش داده و تمایل به خرید آن را پایین می‌آورد.
در میان سایر فلزات گرانبها، قیمت نقره با ۰.۸۲ درصد کاهش به ۲۷ دلار و ۳۰ سنت رسید و پلاتین با یک کاهش ۰.۸۰ درصدی، ۹۱۴ دلار و ۹۹ سنت معامله می‌شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • قیمت نفت اندکی بالا رفت
  • قیمت جهانی طلا کاهش یافت یا افزایش؟
  • رونمایی از پشت پرده گرانی خودرو
  • پشت پرده عجیب آگهی‌های فروش مسکن؛ وسوسه نشوید!
  • قیمت نفت کاهش یافت
  • در خرید مسکن بی گدار به آب نزنید / پشت پرده آگهی های خانه ارزان
  • پشت پرده عجیب آگهی‌های فروش مسکن
  • نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی: قیمت‌ها در اسرائیل هر ۵ دقیقه بالا می‌رود
  • آثار منفی کاهش تولید پالایشگاه‌های نفت بر ارزش صادرات روسیه
  • تاثیر کریپتو بر بازار جهانی طلا/ قیمت طلا کماکان صعودی خواهد بود