Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- یک نویسنده گفت: تعلیم و آموزش در درون خانواده مقوله‌ای مهم است لذا باید تلاش کرد تا کتاب در نگاه کودکان کالایی بسیار ارزشمند و ضروری برای زندگی قلمداد شود، متاسفانه امروزه شاهدیم که بچه‌ها حتی در روخوانی کتاب‌ها با مشکل مواجه هستند و این از اشتیاق آنان برای خواندن کتاب می‌کاهد. تاریخ انتشار: 09:00 - 12 فروردين 1399 - کد خبر: ۵۹۸۴۸۹

طیبه رضوانی نویسنده کتاب «اتوبوس شکمو» در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان پیرامون مخالفت برخی افراد با کتاب‌های ترجمه‌ای گفت: برخی افراد با کتاب‌های ترجمه شده برای کودکان مخالف هستند، آنها معتقدند باید فرهنگ کشور خودمان برای کودکان معرفی شود و سنت‌های کشور خودمان برای کودکان مطرح گردد، اما من معتقدم ما می‌توانیم سنت‌های درست کشور‌های دیگر را نیز معرفی کنیم، اما این مهم نیازمند آگاهی نویسندگان کودک در حوزه‌های روانشناسی و شناخت روحیه کودکان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر بخوانید: برای مطالعه آخرین کتاب منتشر شده اینجا کلیک کنید

وی به شیوه نگارش کتاب‌های کودک در کشور‌های توسعه یافته اشاره و ابراز کرد: بیشتر کتاب‌هایی که از کشور‌های توسعه یافته ترجمه و به زبان فارسی برگردانده می‌شود جذابیت ویژه‌ای برای کودکان دارد لذا نویسندگان با علم به روحیه کودکان و تسلط بر روانشناسی کودک می‌توانند داستان را تهیه کنند، این امر علاوه بر جذب مخاطب کودک آموزش‌های ارزشمندی را برای آنان در پی دارد.

رضوانی با اشاره به آسیب برخی کتاب‌های تالیفی کودکان خصوصاً در سال‌های گذشته تصریح کرد: برخی از کتاب‌های تالیفی کودکان که در سال‌های گذشته تولید و در چرخه نشر قرار گرفته به دلیل عدم توجه به استاندارد‌های لازم در حوزه نشر کودکان نه تنها مورد توجه مخاطبان قرار نگرفته بلکه ضرر‌هایی را نیز برای مخاطب کودک به همراه داشته است، لذا هر نویسنده‌ای که قصد فعالیت در حوزه تولید محتوا برای کودک و نوجوان را دارد، باید دوره‌های ویژه‌ای را در قالب آشنایی با اصول و چارچوب‌های نویسندگی برای کودکان و آشنایی کامل با روانشناسی کودک داشته باشد.

وی تاثیر نگارش در اصول و قواعد تولید محتوا برای سنین کودکان و نوجوانان را موضوعی مهم دانست و ابراز کرد: باید توجه داشت که کودک و یا نوجوان ما چه ژانری را علاقه دارد و کتاب‌هایی در همین زمینه برای آنان تهیه کرد تا قوه خیال و توانمندی‌های ذهنی آنان را فعال کنیم، باید توجه داشت که تأمین خوراک ذهنی نقش بسیار موثری در تربیت نسل آینده و پیشرفت و توسعه این سرزمین خواهد داشت.



رضوانی ذهن کودکان را سیال دانست و اظهارکرد: کودکان ذهنی سیال دارند، لذا باید در تالیف و تولید محتوا در چهارچوب قواعد خاص کتاب‌های کودکان به تولید محتوا پرداخته شود، از سوی دیگر انتقال تفکر بزرگسالانه با زبان کودکانه نمی‌تواند به عنوان کتاب کودک برای مخاطب جذابیت داشته باشد، زیرا کودک نمی‌تواند با آن ارتباط برقرار کند این مهم آسیب سختی به روحیه کودکان وارد می‌کند.

رضوانی مطالعه خلاق را مقوله‌ای ارزشمند برای پیشبرد اهداف توسعه سرانه مطالعه دانست و اظهارکرد: تعلیم و آموزش در درون خانواده مقوله‌ای مهم است لذا باید تلاش کرد تا کتاب در نگاه کودکان کالایی بسیار ارزشمند و ضروری برای زندگی قلمداد شود، متاسفانه امروزه شاهدیم که بچه‌ها حتی در روخوانی کتاب‌ها با مشکل مواجه هستند و این از اشتیاق آنان برای خواندن کتاب می‌کاهد.

نویسنده کتاب «مهدکودک گربه‌ها» خاطرنشان کرد: وقتی بچه‌ها کتاب می‌خوانند باید بتوانند بر روی آن تمرکز کنند و با روح کلمات آشنا شوند و ارتباط بگیرند باید توجه داشته باشیم که کوتاهی ما در مقوله فرهنگ سازی کتاب و کتابخوانی برای کودکان در آینده چالش‌های فراوانی را ایجاد می‌کند.
انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: اینجا اخبار ادبیات بازار نشر برای کودکان تولید محتوا برای کودک کتاب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۳۲۱۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۰ نشانه که کودک شما در آینده فردی موفق و سازنده می‌شود

اگر خودتان فرد شایسته‌ای هستید، حتما می‌خواهید فرزندانتان نیز افراد خوبی باشند. این به معنای القای ارزش‌های شفقت، مدارا، همدلی و اخلاق در آنهاست و این آسان نیست. با این حال، نشانه‌هایی وجود دارد که می‌گوید فرزندان شما با حس خوب درست و غلط بزرگ می‌شوند.

اگر قرار است فرزند شما واقعاً شخص خوبی باشد، ممکن است برخی از این علائم را نشان دهد.

۱) همدلی و شفقت
همدلی، یا توانایی قرار دادن ذهنی خود به جای دیگران، کلید یک فرد خوب بودن است؛ و در حالی که همدلی تا حدودی برای انسان‌ها طبیعی است، همه ما سطوح مختلفی از همدلی داریم. به علاوه، همدلی چیزی است که می‌توانیم در طول زندگی‌مان روی آن کار کنیم تا افرادی مهربان‌تر، بهتر و فهمیده‌تر شویم.

اگر فرزند شما در حال حاضر سطح بالایی از همدلی دارد، نشانه خوبی است که او به یک فرد خوب تبدیل خواهد شد. در کودکان، همدلی اغلب خود را به عنوان نگرانی برای احساسات دیگران نشان می‌دهد. این بدان معناست که آن‌ها ممکن است سعی کنند در صورتی که اطرافیانشان آسیب دیده یا غمگین هستند، از آن‌ها دلجویی کنند. اگر فرزند شما این کار را به طور طبیعی انجام دهد، احتمالاً بسیار مهربان خواهد بود.

۲) به اشتراک گذاشتن و سخاوت‌
نمی‌توان انکار کرد که اکثر بچه‌ها خودخواهانه دارند. اما لزوماً درست نیست که این به طور طبیعی برای آن‌ها اتفاق می‌افتد.

فلیکس وارنکن، محقق، می‌گوید: «آنچه که ما دریافتیم این است که بچه‌ها تمایل بیولوژیکی خود به خودی دارند که به دیگران اهمیت می‌دهند، بدون اینکه والدینشان از آن‌ها درخواست کنند. این باعث می‌شود باور کنیم که طبیعت انسان صرفاً خودخواه نیست و ما برخی از تمایلات نوع‌دوستانه داریم.»

بنابراین آنچه که یک فرد خودخواه را از یک شخص سخاوتمند جدا می‌کند، موضوع تربیت است، نه طبیعت. به عبارت دیگر، با تشویق این گرایش طبیعی به نوع‌دوستی در فرزندانتان، می‌توانید به آن‌ها کمک کنید تا افراد سخاوتمندتری شوند.

اگر کودک شما به سرعت اسباب‌بازی‌ها، آبنبات‌ها یا چیز‌های دیگری را که از آن لذت می‌برد با خواهر و برادر، دوستان یا دیگران به اشتراک می‌گذارد، نشانه خوبی است که شما در پرورش این ویژگی مثبت کار بزرگی انجام می‌دهید.

۳) صداقت
بچه‌ها از حدود سه سالگی دروغ می‌گویند. کودکان یاد می‌گیرند که دروغ بگویند و حقیقت را تحریف کنند، و دلایل زیادی وجود دارد که آن‌ها ممکن است این کار را انجام دهند، از جمله:

برای جلوگیری از ایجاد دردسر بخاطر کاری که انجام داده اند.
برای دیدن اینکه چگونه به دروغ پاسخ می‌دهید.
برای هیجان انگیزتر کردن داستان.
برای جلب توجه.
برای به دست آوردن چیزی که می‌خواهند.
برای جلوگیری از آسیب رساندن به احساسات دیگران.

اما اگر فرزندتان دروغ نمی‌گوید، حتی برای به دست آوردن آنچه می‌خواهد یا برای دور ماندن از مشکل، نشانه خوبی است که احترام عمیقی برای صداقت در او ایجاد کرده اید؛ و این یکی از ویژگی‌های کلیدی است که یک فرد خوب را می‌سازد.

۴) مسئولیت‌پذیری
همانطور که قبلاً اشاره کردم، بسیاری از کودکان تمایل به دروغ گفتن دارند تا از مسئولیت کار‌های خود اجتناب کنند؛ و اگر فرزندتان از انجام این کار امتناع کرد، نشانه خوبی است که او دارای یک احساس قوی از یکپارچگی شخصی است که امیدواریم یک عمر با او باقی بماند.

در واقع، این گرایش به مسئولیت‌پذیری، نشانه‌ی واضحی از کودکی است که انسان خوبی می‌شود. آن‌ها به اشتباهات خود می‌پردازند و زمانی که اشتباه کرده اند عذرخواهی می‌کنند. آن‌ها همچنین سعی خواهند کرد جبران کنند.

این نشان می‌دهد که آن‌ها تأثیر اعمالشان بر دیگران را درک می‌کنند و فعالانه برای اطمینان از مثبت بودن آن تأثیرات تلاش خواهند کرد. این یک نشانه عالی است.

۵) احترام به دیگران
احترام به دیگران می‌تواند به طرق مختلف خود را نشان دهد. بچه‌هایی که می‌دانند چگونه به دیگران احترام بگذارند، به حرف‌های آن‌ها گوش می‌دهند.

معمولاً، آن‌ها کودکان مطیعی هستند که از والدین، معلمان و دیگر شخصیت‌های معتبر سرپیچی نمی‌کنند. همچنین به خواهر و برادر و همسالان خود احترام می‌گذارند. آن‌ها به فضای شخصی بچه‌های دیگر احترام می‌گذارند.

اغلب احترام یک خیابان دو طرفه است. با احترام گذاشتن به فرزندانتان می‌توانید به آن‌ها کمک کنید اهمیت احترام به دیگران را بیاموزند؛ و این باعث می‌شود که آن‌ها به یک فرد واقعاً خوب تبدیل شوند.

۶) احساس همدلی
کودکانی که دارای احساسات عمیق و شفقت نسبت به دیگران هستند، تا جایی که امکان دارد حواسشان به کودکان دیگر هم هست. آن‌ها دیگر بچه‌ها را از بازی‌هایشان کنار نمی‌گذارند، و حتی ممکن است بچه‌های دیگر را به حلقه‌های اجتماعی خود دعوت کنند تا مطمئن شوند هیچ‌کس کنار گذاشته نمی‌شود.

اگر فرزند شما این کار را انجام می‌دهد، نشانه خوبی است که او احساس همدلی قوی دارد و همیشه به دیگران فکر می‌کند.

۷) مهربانی با حیوانات
بیشتر بچه‌ها حیوانات را دوست دارند. بچه‌ای که در مسیر تبدیل شدن به یک انسان خوب است، با حیوانات مهربان خواهد بود. آن‌ها نسبت به این موجودات آسیب‌پذیر مهربانی و همدلی نشان می‌دهند. کودکی که با حیوانات مهربان است نشان می‌دهد که نیاز‌ها و احساسات موجودات زنده دیگر را درک می‌کند.

۸) کنجکاوی در مورد دنیا
تقریباً همه بچه‌ها عمیقاً در مورد جهان کنجکاوند. اما اگرچه این کنجکاوی بخشی طبیعی از بزرگ شدن است، اما می‌تواند نشانه‌ای از کودکی باشد که با اخلاق خوب بزرگ می‌شود.

اگر کودک شما همیشه در مورد افراد دیگر سوال می‌کند، سعی می‌کند فرهنگ‌های دیگر و روش‌های دیگر زندگی را درک کند، نشانه خوبی است که او باز و بدون قضاوت است؛ و این‌ها برخی از مهمترین ویژگی‌های یک فرد واقعاً خوب هستند.

۹) تمایل به کمک
آیا فرزند شما بدون اینکه به او گفته شود در خانه کمک کند؟ آیا آن‌ها بدون اینکه از آن‌ها خواسته شود اسباب بازی‌های خود را جمع می‌کنند؟ آیا آن‌ها به بچه‌های دیگری که در مدرسه مشکل دارند کمک می‌کنند؟ آیا آن‌ها برای فعالیت‌های کلاسی داوطلب می‌شوند؟

این تمایل به کمک نشانه کودکی است که می‌داند آسان‌تر کردن زندگی برای یکدیگر مهم است. اگر کودک شما همیشه در تلاش است تا به دیگران کمک کند، نشان دهنده گرایش ذاتی‌اش به خیر است؛ و این چیزی است که می‌توانید برای کمک به آن‌ها برای تبدیل شدن به یک فرد واقعاً خوب پرورش دهید.

۱۰) سپاسگزاری
ما به عنوان پدر و مادر کار‌های زیادی برای فرزندانمان انجام می‌دهیم؛ و اغلب، چون آن‌ها هرگز چیز دیگری نمی‌دانند، بچه‌های ما این را بدیهی می‌دانند. با این حال، اگر فرزندتان به خاطر کار‌هایی که برای او انجام می‌دهید قدردانی کند، این نشانه قوی است که او در مسیر درستی برای تبدیل شدن به یک فرد خوب است.

امی مورین، روان درمانگر می‌نویسد: «آموزش قدردانی به کودکان می‌تواند به آن‌ها کمک کند احساس شادی کنند، روابط اجتماعی بهتری داشته باشند و سلامت و رفاه زندگی‌شان را بهبود بخشند.»

منبع: همشهری آنلاین

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • پویش آمد بهار جان‌ها تا پایان فروردین تمدید شد
  • جایزه ملی کتاب کودک و نوجوان در یک قدمی اجرا
  • ۱۷ هزار کودک در غزه والدین خود را از دست داده‌اند
  • بهترین زمان آموزش زبان دوم برای کودکان چه سنی است؟
  • سرمایه گذاری در حوزه تفریحات کودک
  • تعداد کودکان شیرخوارگاه های استان تهران به زیر ۱۰۰ کودک رسید
  • توصیه‌هایی برای جلوگیری از مسمومیت کودکان در سفر
  • مشارکت مردم در جهش تولید با ارائه تسهیلات مالی به کسب‌وکار‌ها
  • هواداران پرسپولیس عبدالکریم را در قطر سوژه کردند!
  • ۱۰ نشانه که کودک شما در آینده فردی موفق و سازنده می‌شود