Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس روابط بین الملل گفت: امیدواریم به زودی شاهد "همدلی و وفاق" در میان همه جریانات داخلی با الویت منافع ملی بر منافع جناحی باشیم. زیرادر سایه چنین شرایطی خواسته‌های ما در امور سیاست خارجی با کمترین هزینه و بیشترین فایده به منصه ظهور نائل خواهد آمد.

سعید محمدی، کارشناس روابط بین الملل در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو، در خصوص اقداماتی که بهتر بود در طول سال ۹۸ در حوزه سیاست خارجی انجام می‌شد و جای خالی آن به چشم می‌خورد، گفت:سال ۱۳۹۸ صحنه فراز و فرود‌های پر اهمیتی در عرصه روابط و فعالیت‌های سیاست خارجی ایران بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد:دستگاه سیاست خارجی کشور همانند همه سال‌های پس از انقلاب شکوهمند اسلامی، در سال ۱۳۹۸ نیز در پی تامین منافع ملی و تحقق اهداف و اصول سیاست‌های خرد و کلان ترسیم شده برای این حوزه بود. علیرغم اینکه آمریکا خروج یکجانبه از برجام به عنوان "توافق بین المللی و مورد تایید شورای امنیت" داشت و متعاقب آن اوج گیری کارشکنی، فشار و ایجاد موانع متنوع سیاسی و اقتصادی در قالب تروریسم اقتصادی توسط آن رژیم، اما این روند نتوانست مانع از فعالیت‌های موثر و موفقیت آمیز دستگاه دیپلماسی در صحنه‌ی بین الملل و روابط با کشور‌ها شود.

این کارشناس روابط بین الملل با بیان اینکه دستگاه سیاست خارجی بنا به وظائف محوله و حوزه اختیاراتی که دارد همه اقدامات را برای پیشبرد منافع ملی در فراسوی مرز‌ها و یا در ارتباط با جامعه بین المللی به شکل دو یا چند جانبه به انجام رسانده است تصریح کرد: کسب توفیق برای پیشبرد یک هدف در فراسوی مرز‌ها به حمایت جامع همه جریانات حاکمیتی در داخل کشور نیاز‌مند است. همانگونه که موفقیت کل دولت در عرصه امور داخلی نیز نیازمند چنین حمایت‌هایی می‌باشد.

محمدی تصریح کرد: پیوستن ایران به FATF به منظور توسعه همکاری‌ها و مشارکت فعال بین المللی ایران حایز اهمیت بالایی بود؛ ولی لوایح مربوطه که توسط دولت تهیه شد، پس از تصویب در مجلس شورای اسلامی، در مجمع تشخیص مصلحت نظام بلاتکلیف ماند.

این کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه قرار گرفتن نام ایران در لیست سیاه FATF نتیجه بی تصمیمی در کشور بود افزود: در نتیجه این بی تصمیمی و علی رغم تمامی تلاش‌های دیپلماتیک، ایران بار دیگر در لیست سیاه FATF قرار گرفت. این امر برای ایرانی که در امر مبارزه با تروریسم بین المللی، قاچاق مواد مخدر و پولشویی هزاران جوان خود را از دست داده است بسیار ناعادلانه است.

وی با اشاره به اینکه با قرار گرفتن ایران در لیست سیاه، فقط دشمنان ایران همچون ترامپ، بن سلمان، نتانیاهو و کاسبان تحریم، خرسند شدند یادآور شد: این در حالی بود که علاوه بر مجموعه‌ی دولت و دستگاه سیاست خارجی، کشور‌های دوست هم برای پیوستن به FATF توصیه کرده بودند. آن‌ها اعلام کردند که در صورت قرار گیری ایران در لیست سیاه، همکاری با کشورمان بسیار سخت خواهد بود.
محمدی ادامه داد: خصوصا اینکه دستگاه سیاست خارجی با بررسی همه جانبه این موضوع، عواقب و چشم انداز مخاطرات را بخوبی ترسیم و برای تصمیم گیری در اختیار مراجع ذیربط قرار داده بود، اما به سبب عدم همراهی برخی در مجمع، تصمیم لازم و مقتضی ور این باره گرفته نشد؛ لذا اینک با شیوع کرونا در ایران علاوه بر سایه‌ی سنگین تحریم‌های غیر قانونی و جنایتکارانه‌ی آمریکا، متاسفانه قرار گیری نام ایران در لیست سیاه FATF، مشکلاتی را برای مبادلات، تامین مالی نیاز‌های حوزه اقتصاد کشور به ویژه در امر تهیه دارو، تجهیزات و ملزومات بیمارستانی واقلام ضروری پزشکی، بوجود آورده است.

این کارشناس مسائل بین الملل ابراز امیدواری کرد:با بروز این شرایط سخت و بغرنج، همچنان این احتمال وجود دارد که مجمع تشخیص مصلحت نظام برای کاهش درد و رنج مردم کشورمان، موضوع تایید لوایح مرتبط با پیوستن به FATF را در اولویت قرار داده و مانع از تعبیر خواب‌های آشفته‌ی رژیم‌های تروریستی واشنگتن، تل آویو و ریاض در قبال ایران شوند.

محمدی در پایان خاطر نشان کرد:امید است همانگونه که شاهد حضور همه ایرانیان از افکار و عقاید مختلف در تشیع پیکر سردار شهیدمان، سردار سلیمانی بودیم روزی هم شاهد "همدلی و وفاق" در میان همه جریانات داخلی و الویت منافع ملی بر منافع جناحی باشیم. در سایه چنین شرایطی خواسته‌های ما در امور سیاست خارجی با کمترین هزینه و بیشترین فایده به منصه ظهور نائل خواهد آمد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: ایران سال 98 دستگاه دیپلماسی دستگاه سیاست خارجی ایران در لیست سیاه همه جریانات بین المللی بین الملل منافع ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۳۲۱۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تهران و اسلام آباد؛ فرصت‌های پیش رو برای همکاری

جمعیت، وسعت و همسایگی و همچنین قدرت بالای نظامی از جمله ویژگی‌هایی هر دو کشور محسوب می‌شود و از این رو تلاش‌هایی زیادی صورت می‌گیرد تا میان اسلام آباد و تهران تنش بوجود آید و طبعا بروز هر گونه تنشی میان دو کشور برای هر دو خطرناک است.

این نکته را باید در نظر داشت که هر دو کشور دارای دشمنان و رقیبان سنتی هستند. هند رقیب اصلی پاکستان بشمار می‌رود و از سویی دیگر اسرائیل هم دشمنی سنتی ایران محسوب می‌شود و طی هفته‌های اخیر هم شاهد افزایش تنش میان جمهوری اسلامی و رژیم صهیونیستی بودیم. مضاف بر اینکه برای ایران رقبای منطقه‌ای دیگری هم وجود دارد.

موضوع دیگر اقتصادی است. در شرایط کنونی پاکستان به لحاظ اقتصادی وضعیت خوبی ندارد و علاوه بر اینکه جمهوری اسلامی هم سال‌ها است که درگیر تحریم است و طبعا بعد از اجرایی کردن قانون صلح قرن ۲۱ از سوی ایالات متحده ممکن است با تشدید فشار‌ها از سوی غرب مواجه شویم؛ بنابراین طبیعی است که دو دولت برای همکاری با هم در حوزه‌های مختلف اقتصادی تعاملاتی داشته باشند.

نکته دیگر اینکه هر دو کشور در نواحی مرزی با گروه‌های تجزیه طلب مواجه هستند و علاوه بر اینکه پدیده تروریسم هم از جمله مسائلی است که به عنوان یکی از مشکلات سر راه هر دو کشور وجود دارد و بنابراین همکاری در این حوزه‌ها حتما باعث ارتقای وضعیت امنیتی در نواحی مرزی میان دو کشور خواهد شد. 

 از این رو، اقتضای وضعیت جاری و همچنین مبتنی بر واقعیت‌های موجود گسترش روابط و تعاملات میان ایران و پاکستان است. مضاف بر اینکه هر دو از پیشینه تاریخی خوبی در حوزه روابط سیاسی و امنیتی برخوردارند.

طبعا گسترش روابط میان اسلام آباد و تهران بر نوع تعاملات آن‌ها با دیگر همسایگان هم تاثیرگذار خواهد بود. در واقع ایران و پاکستان مطلقا در حوزه افغانستان رقیب هم محسوب نمی‌شوند و هر دو کشور می‌توانند برای رسیدن ثبات در افغانستان با هم همکاری خوبی داشته باشند. 

نگاهی به گذشته نشان می‌دهد که ایران و پاکستان هر دو از تاریخچه درخشانی در حوزه روابط همسایگی برخوردارند و بویژه در حوزه استراتژیکی می‌توانند تعاملات خود را گسترش دهند.

دیگر خبرها

  • همدلی نخبگان و مدیران گره‌گشای مشکلات استان است
  • رئیسی: توسعه همکاری با کشور‌های همسایه از اولویت‌های سیاست خارجی ایران است
  • توسعه همکاری با پاکستان از اولویت‌های سیاست خارجی ایران است
  • تهران و اسلام آباد؛ فرصت‌های پیش رو برای همکاری
  • به واسطه وجود بزرگانی مثل اقبال لاهوری با مردم کشور پاکستان احساس همدلی می‌کنیم
  • دولت همسو با افزایش تولید و اشتغال از بازارهای داخلی و خارجی بهره‌ می‌گیرد
  • ۹ گزینه داخلی و خارجی کاندیدای سرمربیگری بسکتبال ایران
  • توسعه پایانه های مرزی و افزایش پروازها میان ایران و پاکستان
  • چالش‌های سیاست خارجی در ۱۴۰۳؛ ایران با کدام پرونده‌های مهم روبروست؟
  • هزار دف عظمت پالنگان را جهانی کرد