Web Analytics Made Easy - Statcounter

شیوع ویروس کرونا تجربه متفاوتی از زیست و زندگی را برای انسان‌های سراسر جهان به‌وجود آورده است. تجربه‌ای که این روزها از آن به‌عنوان قرنطینه خانگی یاد می‌شود.

به گفته کارشناسان امر درمان در مسیر مبارزه با این ویروس یعنی کادر درمان، پرشکان و پرستاران متعهدی که با تعبیر واژه ایثار و از جان گذشتگی به شکل خستگی‌ناپذیر در خط مقدم مبارزه با این ویروس در جال مجاهدتی بی‌مثال هستند؛ برای تحقق شعار شکست کرونا یکی از اصلی‌ترین مواردی که می‌تواند به قطع زنجیره شیوع این ویروس مرگ‌بار منتج شود در خانه ماندن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تعطیلی فعالیت‌های فرهنگی و هنری در کنار تعطیلی بسیاری دیگر از فعالیت‌هایی که زیست اجتماعی انسان‌ها را معنا می‌داد، اتفاقی است که طی بیش از یکی، دو ‌ماهه اخیر جامعه ایران را همراه حود کرده است؛ به‌ویژه در این ایام که درحال سپری کردن روزهای نوروز باستانی ۱۳۹۹ هستیم. تلاش تمامی آحاد جامعه برای تحقق شعار شکست دادن کرونا از یک‌سو و ازسوی دیگر برنامه‌ریزی مسئولان و دست‌اندرکاران کلان کشور در مسیر متوقف کردن زنجیره شیوع کرونا و بازگشت فضای زیست اجتماعی به حالت عادی از مهم‌ترین اتفاقات و برنامه‌هایی است که در دستور کار تمامی مسئولان قرار گرفته است.

تردیدی در این مهم وجود ندارد که برای به بار نشستن تلاش مسئولان، اتحاد؛ همدلی و همراهی آحاد مردم از مهم‌ترین اتفاقاتی است که می‌تواند به تسریع قطع زنجیره شیوع کرونا و شکست دادن این ویروس مرگ‌بار در جامعه منتج شود.

در راستای فعالیت تمامی دست‌اندرکاران؛ برنامه ریزان و متولیان کلان بخش‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی جامعه؛ اهالی فرهنگ و هنر از نویسندگان و شاعران گرفته تا مترجمان، منتقدان و پژوهشگران نیز دست در دست یکدیگر دادند تا با همراهی پویش‌های اجتماعی شکل گرفته در مسیر شکست این ویروس هم سهم و دین خود را ادا کنند و از دیگر روی همراهی خود با آحاد مردم جامعه را این‌بار در قامت و جبهه‌ای دیگر به اثبات رسانند.

اهالی فرهنگ و هنر با همراهی خانه کتاب به‌عنوان بازوی فرهنگی یار مهربان در حوزه معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با راه‌اندازی دو پویش #تندرست_باش_ای_ایران و #بهار_نزدیک_است؛ طی روزهای پایانی اسفند ماه و آغاز تعطیلات نوروزی ۱۳۹۹ تلاش کرده‌اند تا با صحبت‌ها، پیام‌ها و یا دل‎نوشته‌هایی علاوه بر ادای سهم خود در تحقق هرچه بیشتر دعوت مردم به خانه ماندن و گسترش و توسعه پویش‌های نام‌برده مشارکت هرچه بیشتر آحاد مردم را برای صرف فعل اتحاد و همدلی در مسیر شکست دادن ویروس کرونا در کشور ادا کنند.

یکی از این افراد سعید تشکری رمان‌نویس، فیلمنامه‌نویس، نمایشنامه‌نویس و از اعضای بین‌المللی کانون جهانی تئاتر (ITCA) است. تشکری با پیوستن به دو پویش #تندرست_باش_ای_ایران و #بهار_نزدیک_است؛ پیام خود را در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی از یک‌سو و ازسوی دیگر در فضای مطبوعاتی منتشر کرده است. او در این پیام آورده است:

مردم خوب ایران سلام. من یک نویسنده هستم؛ سعید تشکری. کارم نوشتن است. برای شما رمان می‌نویسم. گمان می‌کنم که همه ما در اسفند ماه در تنهایی به سر برده‌ایم. یعنی در خیابان نبودیم؛ در پاساژ نبودیم؛ در کتاب‌فروشی نبودیم و تنها در خانه ماندیم. جایی‌که هیچوقت نبوده‌ایم! کنار همسرمان؛ فرزندان‌مان؛ نوه‌های‌مان؛ زندگی‌مان و کنار خودمان... حالا فرصت پیدا کرده‌ایم تا خودمان را بیشتر ببینیم و بفهمیم و قدر چیزهایی که حالا نداریم را در این نوستالژی دنبال کنیم. 

ممکن است امسال عید نوروز نتوانیم بیشتر همدیگر را ببینیم یا به سبک ایرانی این روزها را پشت سر بگذاریم. به نظر می‌آید که به فرایند جدیدتری رسیده‌ایم، به یک تکنولوژی؛ به یک نوع سبک زندگی جدیدتری رسیده‌ایم که وقتی بعد از این، همدیگر را می‌بینیم قدر همدیگر را بیشتر می‌دانیم؛ چرا که ممکن است فردا هم چیزهایی مانند دیدن همدیگر را از دست بدهیم. من ایمان دارم که این روزها می‌گذرد و تجربیات روزگاری که سپری کرده‌ایم به دستمان خواهد رسید که شاید بیش از این قدرشناس خداوند باشیم؛ چرا که دیروز، آرامش و آسایش را به ما داد و ما قدرش را ندانستیم. انشاءالله فردای مهربان که می آید قدر آن را بدانیم... نوروزتان پیروز.

مروری بر کارنامه فرهنگی سعید تشکری

سعید تشکری متولد ۱۳۴۲ در قوچان است. وی از سال ۱۳۶۰ فعالیت‌هایش را با عنوان نویسنده و کارگردان مطرح تئاتر و سینما، نویسندهٔ مقالات در مطبوعات در حوزهٔ ادبیات و هنر، داوری و منتقد جشنوارهٔ تئاتر فجر، شرکت در جشنواره‌های ملی و کشوری، چاپ آثار در حوزهٔ رمان، ادبیات نمایشی، ساخت فیلم و نگارش سریال‌های تلویزیونی و نگارش نمایشنامه‌های رادیویی در اداره کل نمایش رادیو تهران آغاز کرد و تا امروز ادامه داده است.

تشکری امروز نیز به عنوان یکی از رمان‌نویسان طراز اول کشور در حوزهٔ ادبیات دینی و انقلاب مطرح است. گواه آن، جایزهٔ سه دوره کتاب سال رضوی و کتاب سال شهید غنی‌پور، در سال‌های ۱۳۸۵، ۱۳۸۸و ۱۳۹۰ برای نگارش رمان بارِ باران که توسط انتشارات نیستان به چاپ رسیده‌است.

او بارها به عنوان نمایش‌نامه‌نویس، کارگردان تئاتر و فیلمنامه‌نویس برتر برندهٔ جایزه شده و با حضور در جشنواره‌های ملی و بین‌المللی چون فجر، امام رضا (ع)، یونیسف و … در کارنامهٔ سی و چند سالهٔ فعالیت ادبی – هنری عناوین زیادی کسب کرده‌است.

از آخرین کارهای او در حوزه تلویزیون می‌توان به نگارش بخش اول سریال زمانه که از سریال‌های موفق و پربینندهٔ شبکه سوم سیما بود اشاره کرد؛ و نیز در زمینهٔ ادبیات داستانی چاپ رمان‌های موفق پاریس پاریس، ولادت، رژیسور و بارِ باران از آثار اوست.

همچنین مجموعه نمایش‌های او در دو جلد توسط انتشارات نیستان به نام‌های وصل هزار مجنون و وقتی زمین دروغ می‌گوید چاپ شده، که مجموعه وقتی زمین دروغ می‌گوید در زمستان ۱۳۹۱ عنوان کتاب برتر سال را به خود اختصاص داد.

برچسب‌ها ویروس کرونا موسسه خانه کتاب ایران کتاب ادبیات پروندهٔ خبری پویش اجتماعیِ سهم من در کرونا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا موسسه خانه کتاب ایران کتاب ادبیات ویروس کرونا موسسه خانه کتاب ایران کتاب ادبیات سعید تشکری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۳۲۷۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توجه بیشتر به مشاهیر ادبی در نمایشگاه کتاب به گردشگری ادبی کمک می‌کند

امیرحسین حکمت نیا گفت: توجه بیشتر به مشاهیر ادبی در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران کتاب موجب رونق گردشگری ادبی خواهد بود.

امیرحسین حکمت‌نیا، مسئول میز ملی گردشگری ادبی در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به ستاد خبری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، گفت: گردشگری همچون دیگر عرصه‌های تخصصی از بخش‌های بسیاری تشکیل شده است و به عنوان یک صنعت شناخت زوایای مختلف آن راهگشا خواهد بود. دانش ما نسبت پدیده‌های نوظهور گردشگری و شناخت همه جانبه از ارکان این حوزه موجب رشد و شکوفایی است. قطعا کتاب‌های تخصصی یکی از ارکانی است که می‌تواند به فعالان حوزه گردشگری ادبی کمک کند تا با آخرین روش‌ها و آموزه‌های این حوزه آشنا شوند.

وی افزود: گردشگری ادبی از زیر مجموعه‌های صنعت گردشگری و یکی از ارکان گردشگری خلاق است که از سال ۲۰۰۰ میلادی به صورت حرفه‌ای وارد صنعت گردشگری شده و پیرامون آن کتاب و مقالات بسیاری به زبان‌های زنده دنیا به رشته تحریر درآمد. در کشور ما نیز در همایشی به مقوله گردشگری ادبی به خوبی پرداخته شد.

نویسنده کتاب «گردشگری ادبی در شیراز» ادامه داد: در این کتاب ظرفیت‌ها، توانمندی‌های و نقاط قوت و ضعف گردشگری ادبی شیراز را بررسی و معرفی کرده‌ام. همچنین پیشنهاداتی برای توسعه گردشگری ادبی شیراز به انضمام مسیر‌های گردشگری ادبی در شهر شیراز را ارائه دادم.

نیازمند حمایت از کتاب‌های تخصصی گردشگری ادبی هستیم

حکمت‌نیا در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این موضوع که حوزه گردشگری ادبی نیازمند تحقیق و معرفی است، عنوان کرد: حوزه کتاب و نشر می‌تواند با انتشار آثار تخصصی در این زمینه به گردشگری ادبی کمک کند و لازم است که انتشارات تخصصی به حوزه گردشگری ادبی ورود کنند و در زمینه چاپ کتاب، حمایت‌های مطالعاتی دانشگاهی در این رابطه انجام شود.

وی در رابطه با برگزاری سی‌وپنجمین دوره برگزاری نمایشگاه کتاب به عنوان یک ظرفیت گردشگری ادبی، گفت: نشست‌های تخصصی که در نمایشگاه کتاب برگزار می‌شود می‌تواند یکی از فرصت‌های ترویجی و آموزشی گردشگری ادبی باشد. این ظرفیت در نمایشگاه گردشگری که هر ساله در بهمن ماه برگزار می‌شود اتفاق افتاده و در چهار دوره گذشته نشست‌های تخصگردشگری ادبی را با حضور فعالان حوزه گردشگری ادبی برگزار کردیم.

ترویج رسانه‌ای گردشگری ادبی ضروری است

مسئول میز ملی گردشگری ادبی همچنین پیشنهاد کرد: تقاضا دارم از فعالان حوزه گردشگری ادبی که در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نیز نشست‌های تخصصی پیرامون گردشگری ادبی را برگزار کنند و به مفهوم حرفه‌ای گردشگری ادبی، افراد صاحب قلم و اثر این شاخه صنعت گردشگری را در نمایشگاه کتاب توجه رسانه‌ای کنند تا جامعه نسبت به شان و ضرورت گردشگری ادبی آگاه شود. در کنار فعالیت‌هایی که می‌توان در نمایشگاه کتاب انجام داد به طور کلی لازم است که صدا و سیما و دیگر رسانه‌های مکتوب و برخط نیز به معرفی گردشگری ادبی بپردازند.

مشاهیر ادبی ایران نقطه قوت گردشگری ادبی‌اند

حکمت‌نیا در بخش دیگری از سخنان خود توجه به میراث مکتوب جهانی را حلقه ارتباط نمایشگاه کتاب به عنوان یک رویداد بزرگ و مهم در حوزه کتاب با گردشگری ادبی دانست و گفت: مشاهیر ادبی میراث مکتوب ما را شکل داده‌اند مانند سعدی و آثارش و ابوریحان بیرونی و کتاب التفهیم او که راجع به ستاره‌شناسی است و در حافظه جهانی یونسکو ثبت شده است، کتاب مشهور المسالک و الممالک اثر ابراهیم‌ بن محمد اصطخری کتابی پیرامون جغرافیا و تاریخ جهان است و حدود ۱۰ قرن از تالیف آن می‌گذرد. این کتاب‌ها بارها چاپ شده و میراث مکتوب ما در حافظه جهانی به شمار می‌روند. ما باید در معرفی مشاهیری که قلم آنها امروز دارای آوازه میراث جهانی است، در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بیشتر بکوشیم و در گردشگری ادبی آنها را معرفی کنیم.

وی اضافه کرد: هر نوع تولید رسانه‌ای اعم از پادکست در حوزه آموزه‌های ادبی و معرفی پیام‌های آثار ادبی می‌تواند به مقوله گردشگری ادبی نیز کمک کند. چه بسا لازم است شورای سیاستگذاری نمایشگاه کتاب در اتاق فکر خود پیوست گردشگری نیز لحاظ کند تا گردشگری ادبی به طور تخصصی از طریق نمایشگاه کتاب پیگیری شود. در واقع علاوه بر گردشگری ادبی می‌توان زیرساخت‌های ترویجی سایر حوزه‌های گردشگری را نیز در نمایشگاه کتاب رقم زد.

این مدرس حوزه گردشگری ادامه داد: در بعد گردشگری روایت محور و توسعه گردشگری خلاق و گردشگری ادبی در کشورهای همسایه ما و بازارهای گردشگری اروپایی شکل گرفته است و لازم است کشور ما ایران نیز با ظرفیت‌های بسیار ارزشمند گردشگری ادبی، بازار تثبیت شده‌ای در این رابطه داشته باشد. آمادگی داریم تا در نمایشگاه کتاب تهران چنانچه فرصتی فراهم شود نشست‌های تخصصی گردشگری ادبی را برگزار کنیم و در این مهم نیز از برترین صاحب نظران بهره خواهیم گرفت.

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت (۱۴۰۳) در محل مصلی امام خمینی(ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

دیگر خبرها

  • همه‌چیز در مورد یک ویروس بهاری؛ بیشتر مراقب کودکان خود باشید
  • سفرای ایران از فرصت نمایشگاه کتاب تهران در توسعه دیپلماسی فرهنگی استفاده کنند
  • کافه‌نشینی، از ازل تا ابد
  • توجه بیشتر به مشاهیر ادبی در نمایشگاه کتاب به گردشگری ادبی کمک می‌کند
  • سیاره‌ای به نام کافه
  • کتاب های عجیب و غول پیکر یک کشیش! (+عکس)
  • تصاویر آخرالزمانی از خان یونس پس از عقب‌نشینی اسرائیل
  • تصاویر آخرالزمانی از خان یونس پس از عقب‌نشینی اسرائیل از خان یونس
  • نمایش جنایات صهیونیست‌ها پس از عقب‌نشینی از خان یونس
  • نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران فرصت مناسبی برای آشنایی با جامعه ادبی ایران و هند است