Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر علوم با بیان اینکه ایران اخیراً تفاهم‌نامه‌ای را با یکی از کشورهای اروپایی برای انجام یک تحقیق ۴ ساله در مورد بیماری‌های واگیردار از جمله کرونا و تاثیرات اجتماعی و اقتصادی و بهداشتی آن منعقد کرده است، خاطرنشان کرد: این تحقیق با مشارکت ۱۰ موسسه تحقیقاتی از ایران و ۱۰ موسسه تحقیقاتی خارجی صورت می‌پذیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کشورهای مختلف جهان از جمله ایران از نتایج این تحقیق بهره‌مند خواهند شد.

به گزارش ایسنا، سومین نشست مجازی کشورهای عضو یونسکو درخصوص علوم آزاد و همکاری‌های بین‌المللی با حضور ۱۹۰ وزیر، نماینده سازمان‌های جهانی و نمایندگان کشورهای مختلف، عصر  دوشنبه (۱۱ فروردین) برگزار شد.

در این ویدیو کنفرانس (وبینار) که با حضور و مشارکت وزیران علوم و فناوری ۷۸ کشور از جمله دکتر منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران و وزرای کشورهای ایتالیا، آفریقای جنوبی، مصر، بولیوی، کره جنوبی، فرانسه، ایران، برزیل، پاکستان، چین، گرجستان، مالزی و معاون سازمان بهداشت جهانی برگزار شد، وزیران شرکت کننده نگاه خود را نسبت به نقش علم در کنترل بیماری کووید -۱۹ و ضرورت گردش آزاد اطلاعات علمی در دنیا و مشارکت در نتایج حاصل از تحقیقات بیان کردند.

دکتر غلامی، وزیر علوم در این نشست ویدئو-کنفرانسی که با محوریت "دسترسی آزاد به علم" به‌صورت همزمان برگزار شد، با قدردانی از سازمان یونسکو و همکاران آن سازمان برای برگزاری نشست‌های مجازی بین اعضای سازمان یونسکو گفت: بحران‌های بین‌المللی، فارغ از مرزبندی‌های سیاسی و جغرافیایی، نیازمند ائتلاف علمی با دسترسی آزاد و بدون محدودیت به علم و یافتن راهکارهای مؤثر برای حل چالش‌های جهانی از جمله کرونا؛ کمک به تصمیم‌سازی و سیاستگذاری‌های موثر، نجات مردم جهان و احیای سازمان ملل متحد به معنی واقعی آن است.

وی با بیان اینکه « جمهوری اسلامی ایران بر مقوله اشتراک دانش به‌عنوان مبنای اصلی دسترسی آزاد به علوم و همکاری‌های علمی بین‌المللی اعتقاد دارد»، افزود: ایران معتقد است که علم و دانش متعلق به همه مردم جهان است و مطالب و اطلاعات علمی باید به‌طور آزاد و فارغ از موانع سیاسی در دسترس عموم جهان و در جهت رفاه عموم مردم و انجام همکاری‌های علمی بین‌المللی برای حل مشکلات و چالش‌های بین‌المللی از جمله مبارزه با بحران کرونا باشد.

دکتر غلامی تصریح کرد: ایران در گذشته همکاری‌های علمی خود را با بسیاری از کشورهای منطقه‌ای، آسیایی، اروپایی و آفریقایی شروع کرده و در حال حاضر ۵۶۰ پروژه تحقیقاتی با موسسات و محققان خارجی در حال انجام است.

به گفته وی، تعداد ۵۵ هزار دانشجوی خارجی در ایران مشغول به تحصیل هستند و همین تعداد دانشجوی ایرانی نیز خارج از ایران تحصیل می‌کنند.

وزیر علوم با بیان اینکه ایران اخیراً تفاهم‌نامه‌ای را با یکی از کشورهای اروپایی برای انجام یک تحقیق ۴ ساله در مورد بیماری‌های واگیردار از جمله کرونا و تاثیرات اجتماعی و اقتصادی و بهداشتی آن منعقد کرده است، خاطرنشان کرد: این تحقیق  با مشارکت ۱۰ موسسه تحقیقاتی از ایران و ۱۰ موسسه تحقیقاتی خارجی صورت می‌پذیرد. کشورهای مختلف جهان از جمله ایران از نتایج این تحقیق بهره‌مند خواهند شد.

وی افزود: ایران در حال حاضر نه تنها با محدودیت‌های دسترسی آزاد به علوم مواجه است، بلکه با تحریم‌های غیرانسانی و غیرقانونی روبه‌رو است که جان هزاران نَفَر از مردم عادی کشور را تهدید می‌کند.

دکتر غلامی به‌عنوان وزیر علوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران و عضو کارگروه ویژه کرونا در سازمان یونسکو و با توجه به توانمندی‌ها و ظرفیت‌های علمی و تحقیقاتی ایران، ضمن اعلام آمادگی کشورمان برای همکاری‌های علمی و اشتراک‌گذاری تجارب و یافته‌های علمی در زمینه ویروس کووید ۱۹ با همه طرف‌های خارجی، تأکید کرد: در شرایط کنونی تبادل دانش، بهره‌گیری از تمامی داشته های علمی و انتقال تجربیات و دستاوردهای علمی به یکدیگر بدون چشم داشت مادی، زمینه غلبه بر این مشکل جهانی را به همراه می آورد.

وی همچنین از همه کشورهای جهان درخواست کرد با معرفی نمایندگانی تحقیقاتی خود، به "ائتلاف بین‌المللی دسترسی آزاد علمی" بپیوندند و با انجام کارهای مشترک تحقیقاتی در جهت بحران‌های جهانی از جمله مبارزه با کرونا گام بردارند.

وزیر علوم در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد: نخبگان دنیا باید در راستای گردش آزاد علمی و دسترسی همه به دانش، اقدام نموده و در مرحله اول بایستی سدهای پیش پای دانشمندان و محققان، همچون تحریم‌ها که متأسفانه به جامعه علمی هم کشیده شده است، برداشته شود.

بنابر اعلام روابط عمومی وزارت علوم، دکتر غلامی در پایان، پیشنهاد همکاری جهانی برای دستیابی آزاد به دستاوردهای علمی را ارائه کرد.

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران در نشست اول و دوم یونسکو نیز حضور و مشارکت فعال داشته و درخصوص آموزش از راه دور، بهره‌گیری از رادیو، تلویزیون و شبکه‌های اجتماعی برای ادامه آموزش بدون حضور بر سر کلاس‌ها، تجربیات خود را به اشتراک گذاشته است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: کروناویروس وزير علوم جمهوری اسلامی ایران همکاری های علمی بین المللی دسترسی آزاد دکتر غلامی وزیر علوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۳۳۳۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دسترسی آسان دانش‌بنیان‌ها به تسهیلات حمایتی با ایجاد پلتفرم جامع خدمات

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، روح‌الله دهقانی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور با حضور در «پردیس فناوری و نوآوری شهید طهرانی مقدم» از شتاب‌دهنده‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان، هسته‌های فناور و نوآور مستقر در این مرکز بازدید کرد.

دهقانی در حاشیه این بازدید با اشاره به حمایت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری از رقابت‌پذیری و ورود محصولات دانش‌بنیان به بازار‌های هدف، افزود: معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، از رقابت پذیر شدن شرکت‌های دانش‌بنیان با رویکرد موفقیت در عرصه بازار و تکمیل زنجیره ارزش صنایع حمایت می‌کند و در این راه از تمامی ابزارها، دسترسی‌ها و منابع ضمن به کارگیری ظرفیت‌های قانونی بهره می‌برد.

معاون علمی رئیس جمهور اضافه کرد: اکثر شرکت‌هایی که به معنای واقعی دانش‌بنیان هستند و کار دانشی می‌کنند، در صف دریافت حمایت و تسهیلات نیستند چرا که یا درگیر کار نوآورانه و فناورانه خود هستند و یا از این حمایت‌ها، چندان اطلاعی ندارند.

وی افزود: در فضای نخبگانی نیز شرایط همین گونه است و نخبگان واقعی، به دنبال کسب امتیاز و حمایت نبوده و نیستند؛ بنابراین برای شناخت شرکت دانش‌بنیان واقعی و نخبه کارآمد، رویکرد فعالانه را پیش گرفته‌ایم.

دهقانی، یکی از ابزار‌های حمایتی و تسهیل‌کننده کار نوآورانه را ابزار‌های متنوع و پرکاربرد پیش‌بینی شده در قانون جهش تولید دانش‌بنیان دانست و گفت: این قانون از ابزار‌های بسیار خوبی برخوردار است که استفاده بهینه مجموعه‌های دانش‌بنیان از این ابزار‌ها و سازوکار‌های حمایتی، شناخت کافی از ظرفیت‌های این قانون مترقی  را می‌طلبد.

وی ادامه داد: به همه شرکت‌های دانش‌بنیان توصیه می‌کنم دست‌کم یک‌بار این قانون را مرور کنند. ابزار‌های قانون یادشده برای تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان در عرصه رقابت، بسیار کارآمد هستند و برای گشایش و رقابتی‌تر ساختن فضای بازار، ابزار‌های خوبی در اختیار دارند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور بیان کرد: سال گذشته قریب به هفت هزار میلیارد تومان در قالب تسهیلات اعتبار مالیاتی به شرکت‌ها داده شد که معادل یک و نیم برابر کل بودجه معاونت علمی است.

دهقانی، پردیس فناوری و نوآوری شهید طهرانی مقدم را نتیجه تلاش‌های ارزشمند این شهید والامقام و تیم‌های انگیزه‌مند و فعال شرکت‌های مستقر دانست و گفت: برگ‌های نهال این پردیس نوآوری، نسبت به روز‌های نخست رشدی درخور توجه داشته‌اند و این پویایی را در مجموعه می‌توان به وضوح مشاهده کرد.

وی درهمین راستا ادامه داد: به طوری‌که جوانه‌های برآمده از این نهال، امروز بسیار رشد یافته و این پردیس فناوری، موفق شده است تیم‌های نوآور، نیرو‌های انسانی توانمند و مدل‌های جدیدی را برای دست یابی و عرضه محصول  شکل دهد.

دهقانی افزود: پلتفرم جامعی در معاونت علمی به زودی اجرایی خواهد شد که تمامی شرکت‌های دانش‌بنیان به تمامی ظرفیت‌ها، تسهیلات و امکانات در قالب یک سامانه خدمت جامع به تمامی حمایت‌ها دسترسی داشته باشند و بتوانند از این خدمات متناسب با نیاز خود مطلع شده و بهره ببرند و ضمن اینکه شبکه جامعه از توانمندی‌ها محصولات و ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان در قالب این سامانه جامع شکل بگیرد.

رئیس بنیاد ملی نخبگان با بیان این‌که در قالب نظام جدید ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان، شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا از مالیات معاف هستند، ادامه داد: در قالب این نظام جدید شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا که نیاز مبرم‌تری به این جنس از معافیت دارند بدون شرط و قید تا پنج سال از مالیات معاف هستند.

دهقانی اشاره کرد: در قالب همکاری معاونت علمی، فناوری و اقتثاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری و مرکز نوآوری شرکتی، شرکت‌های نوپا و مجموعه‌های مستقر می‌توانند از حمایت‌ها و تسهیلات بلاعوض در قالب یک سازوکار مبتنی بر پیشرفت توسعه محصول، از این حمایت‌ها بهره‌مند شوند.

وی افزود: همچنین ۱۰ میلیارد تومان حمایت سرمایه در گردش ریسک پذیر برای توسعه طرح‌های نوآورانه و پوشش ریسک این طرح‌ها در قالب یک حمایت قابل تبدیل به بلاعوض در نظر گرفته می‌شود.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور با بیان این‌که سامانه فراخوان‌های معاونت علمی می‌تواند زمینه مطلع شدن و بهره مندی شرکت‌ها از این حمایت‌ها فراهم کند، عنوان کرد: در قالب رویداد نکست ۱۵۰ میلیارد تومان به ۹ شرکت در شکل‌های گوناگون جایزه داده شد و این رویداد فرصت بسیار خوبی است تا شرکت‌ها بتوانند از حمایت‌ها بهره ببرند.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، پردیس فناوری شهید طهرانی مقدم اکنون ۱۸ شرکت و تیم فناور و نوآور را ذیل خود استقرار داده است که در حوزه‌های مختلفی همچون سلامت، الکترونیک، فناوری اطلاعات و ارتباطات، کشاورزی و صنایع غذایی و سایر فناوری‌های راهبردی با صنایع مختلف همکاری دارند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • زمان اجرای تعرفه‌های جدید پزشکی / تفاوت تعرفه‌های درمانی ایران با دیگر کشورها
  • عملیات «وعده صادق» نماد قدرت علمی کشور است
  • تلاش سازمان جهانی بهداشت برای انتقال مجروحان غزه به سایر کشورها
  • طهرانچی: عملیات «وعده صادق» نماد قدرت علمی کشور است
  • به خاورمیانه جدید خوش آمدید!
  • رئیس مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی وزیر علوم منصوب شد
  • خدمات تخصصی تنها بانک اطلاعات علمی با دسترسی آزاد در کشور
  • رییس مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت علوم منصوب شد
  • دسترسی آسان دانش‌بنیان‌ها به تسهیلات حمایتی با ایجاد پلتفرم جامع خدمات
  • ایجاد پلتفرم جامع خدمات برای دسترسی بهتر دانش بنیان‌ها به تسهیلات