Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-03-28@16:34:40 GMT

الزامات و پیش­ نیازهای جهش تولید

تاریخ انتشار: ۱۲ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۳۴۲۷۹

الزامات و پیش­ نیازهای جهش تولید

یک کارشناس اقتصاد نوشت: فعالیت‌­های تولیدی و بخش مولد در هر کشوری از مهمترین ارکان سیستم اقتصادی به حساب می‌­آید.

نامگذاری سال 1399 به عنوان جهش تولید این سوال را مطرح می‌­سازد که پیش­‌نیازها و الزامات تحقق رشد و جهش تولیدات داخلی چیست.

این نوشتار سعی دارد، به جای توصیف آثار جهش تولید بر اقتصاد ایران به اختصار به چند عامل تاثیرگذار بر رشد و جهش تولید اشاره کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تامین مالی تولید

زیاد شنیده­‌ایم که علی رغم وجود حجم نقدینگی بالا در اقتصاد ایران، واحد­های تولیدی با مشکلات فراوانی در تامین سرمایه در گردش خود مواجه هستند.

توضیح این تناقض آشکار (از یک طرف حجم نقدینگی بالا و از طرف دیگر مشکلات تامین مالی واحدهای اقتصادی) بدون در نظر گرفتن وجود پررنگ بخش­های نامولد در اقتصاد ایران، حجم عظیم منابع مالی سرازیر شده به این بخش، علل و پیامدهای آن­ها ناقص و فاقد ارزش کارشناسی است.

تا زمانی که عایدی بخش نامولد بسیار بیشتر از بخش تولیدی باشد و هزینه و ریسک درآمدی آن کمتر از بخش مولد است، نقدینگی عظیم دست مردم و سرمایه‌­گذاران به سمت تولید تغییر جهت نمی‌­دهد. در کنار هدایت و گردش  بخش قابل توجهی از منابع مالی مردم که در بخش­های غیرمولد سرگردان است، تمرکز بانک­ها و بازار سرمایه بر اعطای تسهیلات و تامین مالی واحدهای تولیدی از پیش نیازهای ضروری محسوب می‌­شود.

برنامه‌­ریزی برای محدود کردن بخش نامولد اقتصادی

گسترش روزافزون بخش نامولد در اقتصاد ایران در چند دهه اخیر معلول رفتارهای اقتصادی دولت­ها و اتخاذ سیاست­های گوناگون اقتصادی طی این دوران است.

مشاهدات فراوانی تایید می‌­کند که در بازرگانی داخلی درآمد و سهم چرخه توزیع و واسطه به مراتب از سهم تولیدکنندگان بیشتر است. درآمدهای سرشار شاغلان بخش­های نامولد جذابیت این بخش را برای سرمایه‌­گذاری افزایش داده است.

از طرفی موانع و مشکلات ساختاری بخش تولید مانند نامناسب بودن فضای کسب و کار، هزینه‌­های بالای تولید، ریسک درآمدی آن و کاهش روز افزون سهم فعالان بخش تولیدی از کیک درآمد ملی نه تنها موجب عدم استقبال نیروی جوان جویای کار از فعالیت در این بخش شده، بلکه باعث روی­ گرداندن شاغلان بخش­های تولیدی به سمت مشاغل غیرتولیدی و دلالی نیز شده است.

تعدادی از کارشناسان اقتصاد بین‌­المللی در دهه 40 شمسی با حضور در ایران و بررسی اقتصاد ایران بیان کردند که مردم ایران علاقه زیادی به سرمایه‌­گذاری در حوزه زمین و مسکن داشته و ورود به بخش تولید در اولویت اول سرمایه‌­گذاری آنها نبوده است. با گذشت چند دهه شاهد آن هستیم که این رویه نه تنها تضعیف نشده است، بلکه با چنبره زدن دلالی‌های چندلایه در این حوزه، سرمایه‌­گذاری در مسکن و زمین از ماهیت بلندمدت خود فاصله گرفته و حالت سفته‌­بازی و دلالی هفتگی و ماهانه به خود گرفته است.

از یکسو هجوم پرتعداد و سفته‌­بازانه افراد و نهادهای رانت ­جو به سمت بازارهای مسکن، زمین، طلا و سکه، ارز و گسترش واحدهای تجاری نظیر پاساژها و مال­های لوکس که کالاهای وارداتی و رقیب تولیدات داخلی را با هدف کسب درآمدهای سرشار در مدت زمان کوتاهعرضه می‌­کند و از سوی دیگر تعطیلی یا کاهش ظرفیت فعالیت کارخانه‌­ها، اثبات به حاشیه راندن بخش تولید در اقتصاد کشور است.

اتمام پروژه­‌های نیمه تمام بخش خصوصی و عدم افتتاح پروژه‌­های جدید

یکی از اقدامات ضروری برای رشد و جهش تولید در هر اقتصادی سرمایه­‌گذاری گسترده در بخش تولیدی است که توسط بخش خصوصی یا بخش دولتی انجام می‌­شود. با وجود تحریم­‌ها، محدودیت در تامین کالاهای واسطه‌­ای، سرمایه‌­ای و همچنین فناوری وارداتی مورد نیاز بخش تولید داخل کشور، سرمایه‌­گذاران بخش خصوصی علاوه بر نیاز به وجود چشم‌­انداز روشن اقتصادی و قدرت برنامه­‌ریزی در فضای باثبات اقتصادی، به تامین مالی از سوی بانک­ها، بازار سرمایه و حمایت های دولت نیاز دارند.

در این راستا با توجه به وجود پروژه‌­های نیمه تمام تولیدی که تحریم­ها و افزایش هزینه‌­ها، موجب توقف آنها شد، پیشنهاد می‌­شود دولت و متولیان امر ضمن پرهیز از کلنگ زدن طرح­های جدید، بر اساس ارزیابی­‌های دقیق فنی-اقتصادی و اولویت دادن به تولیدات رقابت‌­پذیر، با فناوری بالا، کالاهای واسطه­‌ای و سرمایه­‌ای، منابع محدود مالی را برای تکمیل این پروژهای نیمه تمام و راکد اختصاص دهند.

افزایش بهره­‌وری و گسترش بازارهای خارجی

از دیگر پیش‌­نیازهای جهش تولید اهمیت دادن به مقوله بهره‌­وری است. التزام به افزایش بهر­ه‌­وری (نسبت ستانده به داده) یکی از اقدامات ضروری مسئولان و سیاست‌­گذاران اقتصادی است که می‌­تواند باعث استفاده از همه ظرفیت­های بلااستفاده کارخانجات و کارگاه­های تولیدی شود.

طی چند دهه گذشته اتکای دولت به درآمدهای حاصل از صادرات نفت و سایر ثروت های بین نسلی و سهم بالای دلارهای نفتی در منابع بودجه‌ای دولت، از توجه کافی به مالیات و منشا آن یعنی بخش­های تولیدی رقابت­‌پذیر، با فناوری بالا و ارزش افزا کاسته شد.

از این‌رو حمایت از مراکز تولیدی دانش بنیان، ایجاد بازارهای پایدار خارجی باید محور سیاست­های اقتصادی قرار گیرد. صادرات کالاهای ساخت داخل به کشورهای همسایه و سایر نقاط جهان نیازمند روابط دیپلماتیک هوشمندانه و باثبات بر اساس حفظ منافع ملی است که این امر وظیفه مهم سیاستگذاران حوزه روابط بین­‌الملل را برای تقویت و جهش تولیدات داخلی نمایان می­‌سازد.

ثبات بازار ارز

نرخ ارز به عنوان یک متغیر کلیدی پیوند­ دهنده اقتصاد داخل با اقتصاد خارج است. با توجه به ساختار بازار ارز در ایران، سهم اصلی دولت در سمت عرضه بازار ارز و محدودیت­‌های فروش نفت و تامین ارزهای مورد نیاز بازار، شاهد حساسیت بالای این بازار نسبت به وقایع مختلف داخلی و خارجی هستیم.

نوسان­‌های نرخ ارز در چند سال اخیر و تلاطم­‌های مدام آن موجب بی‌­ثباتی این بازار، چشم‌­انداز مبهم اقتصادی و عدم امکان برنامه‌­ریزی بلندمدت برای فعالان اقتصادی شده است.

نوسانات مزبور ارز موجب مشکلات مضاعفی در تامین و واردات مواد اولیه، کالاهای سرمایه‌­ای و واسطه­‌ای مورد نیاز بخش­های تولیدی کشور شده است. از این‌رو بانک مرکزی به عنوان سیاست­گذار ارزی بایستی با اتخاذ تدابیری موجبات بازگشت ثبات و آرامش نسبی به بازار ارز و سایر بخش­های مرتبط را فراهم آورد.

لزوم آموزش فنی و حرفه‌­ای و پرهیز از مدرک گرایی

یکی از راهکارهایی که در میان­ مدت و بلندمدت ضامن جهش تولیدات با کیفیت و رقابت‌­پذیر داخلی خواهد بود، اهمیت دادن به مهارت­های فنی و حرفه‌­ای است.

باز کردن درهای موسسات آموزشی کم­ کیفیت که رویکرد مدرک­ گرایی در آنها پررنگ است و مشغول کردن  تعداد زیادی از جوانان مستعد به اخذ مدارک مقاطع تحصیلات تکمیلی نه تنها گرهی از مشکلات بخش تولید باز نمی­‌کند، بلکه ادامه روند افزایش تعداد دانش ­آموختگان مقاطع تحصیلات تکمیلی، ضمن بالا بردن سطح انتظارات شغلی آنها، باعث افزایش نرخ بیکاری آنها به علت کمبود شغل­ متناسب با تحصیلاتشان می­‌شود. چرا که این نیروها به طور کلی به کارهای دفتری و ستادی علاقه مند بوده و از کارهای عملیاتی و تولیدی که بیشتر حالت اجرایی دارند، فاصله دارند.

از این رو شناسایی مهارت­ها و مشاغل مورد نیاز بخش­های صنعت، کشاورزی، خدمات و همچنین گسترش آموزش مهارت‌های فنی-کاربردی یک الزام بنیادی برای جهش تولید به حساب می‌­آید.

مهدی گوهررستمی- کارشناس اقتصادی

انتهای پیام/ب

منبع: فارس

کلیدواژه: اقتصاد ایران تولید جهش رشد اقتصاد ایران جهش تولید تامین مالی بازار ارز مورد نیاز بخش تولید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۳۴۲۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حل مشکلات ثبتی بیش از هزار واحد صنعتی در استان تهران با پیگیری ستاد اقتصاد مقاومتی

رئیس کل دادگستری استان تهران با اشاره به پیگیری ویژه راهبرد تعیین شده از سوی مقام معظم رهبری(مدظله العالی) مبنی بر «جهش تولید با مشارکت مردم» از صدور سند مالکیت و حل مشکلات ثبتی بیش از هزار واحد صنعتی در استان تهران با پیگیری ستاد اقتصاد مقاومتی دادگستری کل استان تهران خبر داد.

به گزارش ایسنا، علی القاصی ضمن گرامی‌داشت ولادت با سعادت کریم اهل بیت امام حسن مجتبی علیه‌السلام و آغاز سال ۱۴۰۳ و بهار طبیعت از پیگیری ویژه راهبرد تعیین شده از سوی مقام معظم رهبری(مدظله العالی) مبنی بر «جهش تولید با مشارکت مردم» خبر داد و گفت: با توجه به دستورات و تأکیدات ریاست محترم عدلیه، دستگاه قضا به‌عنوان یکی از قوای سه گانه به‌منظور تحقق عینی و عملی راهبرد تعیین شده از سوی مقام معظم رهبری(مدظله العالی) ایفای نقش خواهد کرد و در همین راستا مجموعه قضایی استان تهران نیز به مسئولیت‌های قانونی خود در این حوزه به‌طور ویژه عمل می‌کند.

رئیس کل دادگستری استان تهران ضمن اشاره به برخی از اقدامات دستگاه قضا در استان تهران به‌ منظور حل مشکلات و موانع موجود در مسیر فعالیت واحدهای تولیدی و صنعتی اظهار کرد: در سال گذشته سیاست دستگاه قضا در دوره «تحول و تعالی» مبنی بر حمایت قانونی از چرخه تولید به‌ عنوان یک اولویت در دستور کار دادگستری کل استان تهران قرار داشته و بر همین اساس، پیگیری‌های ویژه‌ای به‌منظور رفع موانع و مشکلات مورد اشاره در قالب ستاد اقتصاد مقاومتی دادگستری کل استان تهران با مشارکت سایر دستگاه‌ها صورت گرفت. 

وی در همین زمینه از صدور سند مالکیت و حل مشکلات ثبتی بیش از هزار واحد صنعتی در استان تهران با پیگیری ستاد اقتصاد مقاومتی دادگستری کل استان تهران خبر داد و گفت: خوشبختانه پیگیری‌های مجموعه قضایی استان تهران در جهت حل مشکلات واحدهای تولیدی منتهی به احیا و راه‌اندازی هفت واحد تولیدی و صنعتی غیرفعال و جلوگیری از تعطیلی ۴۸ واحد تولیدی و صنعتی فعال با جمعیتی بالغ بر شش هزار و ۵۰۰ نفر نیروی کار گردید.

القاصی در بخش دیگری از سخنان خود به نتایج و دستاوردهای حاصل از تشکیل «کارگروه مدیریت تحقق و رسیدگی در پرونده‌های مربوط به شرکت‌های تولیدی و شهرک‌های صنعتی» در سال گذشته اشاره کرد و گفت: در خلال بررسی پرونده‌های مرتبط با واحدهای تولیدی و صنعتی توسط کارگروه مذکور، مشکلات و مسائلی احصاء گردید که ناشی از برخی رویه‌ها و ناهماهنگی‌ها میان دستگاه‌ها و ادارات مختلف بود که در همین زمینه مقرر شد تا نتایج حاصل از آسیب‌شناسی‌های صورت‌گرفته به‌منظور اصلاح رویه‌ها و تقویت هماهنگی میان‌بخشی مورد استفاده قرار گیرد.

بر اساس گزارش رسانه و ارتباطات دادگستری کل استان تهران، رئیس کل دادگستری استان تهران در بخش پایانی سخنان خود با تأکید بر اینکه رویکرد دستگاه قضا با توجه به راهبرد تعیین شده از سوی مقام معظم رهبری(مدظله العالی) برای سال جدید، تقویت تعامل با سایر بخش‌ها و شناسایی ظرفیت‌های مشارکت مردم در امر جهش تولید است، گفت: با توجه به تأکیدات و دستورات ریاست محترم قوه قضاییه این موضوع به‌عنوان یک اولویت در دستور کار دادگستری کل استان تهران قرار دارد و مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • دستگاه قضایی، حامی بنگاه‌های اقتصادی و فعالیت های تولیدی خواهد بود
  • جهش تولید از نیازهای اساسی کشور است
  • واردات انواع تجهیزات و قطعات راهبردی به مجتمع بندری امام خمینی
  • کاهش ۵۰ درصدی سود سهام عدالت روندسرمایه گذاری را نزولی کرد
  • ضرورت اصلاحات مالیاتی لازم در جهت تقویت تولید/ چگونه سرمایه‌های خرد مردمی به سمت بخش مولد اقتصاد جذب می‌شود؟
  • ضرورت ارتقای امنیت سرمایه گذاری
  • تحلیلی بر پیش نیازهای تحقق شعار سال
  • مشارکت مردم در تولید، چگونه؟ | فردین آقابزرگی
  • حل مشکلات ثبتی بیش از هزار واحد صنعتی در استان تهران با پیگیری ستاد اقتصاد مقاومتی
  • تلخ و شیرین اقتصاد در ۱۴۰۲