Web Analytics Made Easy - Statcounter

در بازدید از خانه موزه استاد شهریار بخشی از نسخه قرآن کتابت شده با خط این شاعر را می بینید و در جای دیگر دو ساعتی که در زمان مرگ شهریار ثابت مانده اند و اشیاء و لوازم شخصی و کتاب ها و تصاویری که برای هر بازدید کننده ای چشم نواز است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، خانه موزه استاد «شهریار» شاعر بلند آوازه  پارسی در محله مقصودیه تبریز قرار دارد؛ پلاک 31 کوچه مقصودیه با تصویری از «استاد محمد حسین شهریار » معرف خانه ای است که استاد شهریار از سال 1348 تا 1367 در این خانه ساکن بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

 

 در  خانه موزه به روی علاقمندان باز است حیاط خانه با مجسمه ای از استاد شهریار و باغچه ای از گل و درخت پذیرای بازدید کنندگان از این خانه موزه است.

 

 

وارد ساختمان می شوم  از پله ها بالا می روم صدای استاد شهریار در فضا پیچیده است و شعر معروف «حیدربابا» را می خواند گوشم با این شعر آشناست:

حیدربابا ، دوْنیا یالان دوْنیادى

سلیماننان ، نوحدان قالان دوْنیادى

اوغول دوْغان ، درده سالان دوْنیادى

هر کیمسَیه هر نه وئریب ، آلیبدى

افلاطوننان بیر قورى آد قالیبدى

گفته می شود: حیدربابا نام کوهى در روستای «خشگناب» زادگاه پدری شهریار است، او منظومه «حیدربابایه سلام» را نخستین بار در سال ١٣٣٢ منتشر کرد و از آن زمان تا کنون به زبانهاى مختلفى ترجمه شده است. حیدربابا سندى زنده است و پرده اى رنگین و برجسته از زندگى در روستا را نشان میدهد. مضمون اغلب بندهاى آن شایسته ترسیم و نقاشى است زیرا از طبیعت جاندار سرچشمه مى گیرد. قلب پاک و انسان دوستِ شهریار بر صحنه ها نور مى ریزد و خوانندگان شعرش را به گذشته هاى دور می برد حتى چشمه ها و زمین ها و صخره هاى اطراف خشگناب نام می برد و هر یک را در شعر خود جاودانگى مى بخشد. 

 

 

«الناز زمانی» مسئول خانه موزه استاد شهریار درباره این خانه موزه به خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان می گوید: منزل استاد شهریار، در زیربنایی بالغ بر ۲۵۰ متر و مساحتی حدود ۲۴۱ متر در ۲ طبقه ساخته شده‌است، ساختمان خانه استاد شهریار  مربوط به دوره پهلوی دوم است و در تبریز، در محله مقصودیه واقع شده است و این بنا در تاریخ ۲۷ اسفند ۱۳۸۶ با شمارهٔ ثبت ۲۲۷۲۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است. در این خانه استاد شهریار 19  سال اخر زندگی خود را گذارنده است، پس از درگذشت استاد شهریار در سال 1367 شهرداری تبریز در سال 1370 این خانه را از فرزندان استاد خریداری می کند و  از سال 1371 با عنوان خانه موزه ادبی شهریار کار خود را آغاز می کند.

 

مسئول خانه موزه استاد شهریار درباره آثار دیدنی خانه موزه این شاعر گفت: در این خانه مجموعه وسایل شخصی استاد، کتاب ها، اسناد و لوازم زندگی و اموال اهدایی به این شاعر پرآوازه در معرض دید بازدید کنندگان قرار گرفته است.

 شهریار علاوه بر اینکه شاعری پرآوازه است هنرمندی خطاط نیز هست و می توان به وفور در این موزه اشعاری که با خط وی نوشته شده اند را مشاهده کرد. آنچه در این خانه موزه بیش از همه مشهود است  کتاب های و نسخه های خطی استاد شهریار است، در این موزه کپی از دستخط نستعلیق کتابت قران که استاد شهریار خطاطی کرده نیز به چشم می خورد.

الناز زمانی درباره کتابت قرآن مجید از سوی استاد شهریار می گوید: استاد شهریار یک سوم قران مجید را به خط نستعلیق به رشته تحریر در آورده است و در موزه تنها کپی بخشی از آن در معرض دید عموم قرار گرفته است.

شهریار موسیقی هم می داند و سه تار هم می نوازد و 10 سال نزد استاد صبا شاگردی کرده است،  شهریار وقتی سه تار بدست می گرفته و می نواخته استاد صبا از سوز سه تار شهریار به گریه می افتاده است. در این موزه ساز کمانچه اهدایی هنرمند آذربایجانی به خانه موزه استاد شهریار هم به چشم می خورد. این ساز را هنرمند باکویی پس از فوت وی به این مجموعه فرهنگی و هنری اهدا کرده است.

 

 تندیس هایی از استاد شهریار هم در جای جای این خانه دیده می شود انگار که روح شهریار در خانه جاری است و وقتی برای مخاطب فضا با صدای موسیقی در هم آمیخته می شود لطافت عاشقانه های شهریار ناخودآگاه  حال و هوای غریبی را برای بازدید کنندگان به ارمغان می آورد .

 

آثار و لوازم شخصی شهریار در این خانه موزه به صورت منظم در ویترین هایی به نمایش درآمده اند اتاق نشیمن به همان شکلی که بوده حفظ شده حتی در یکی از اتاق ها رختخواب استاد نیز به همان صورت که پهن بوده دیده می شود، تمام دیوار های داخلی خانه موزه هم با قاب های عکس و تابلوهایی نقاشی و خط دیده میشود در میان اینها عکس هایی از شهریار  و فرزندان و دوستان اش نیز بچشم می خورند. البته ناگفته نماند در بین اشیاء این خانه موزه دو ساعت به چشم می خورد که بر روی ساعت درگذشت استاد شهریار یعنی ساعت 6:45 ایستاده است .

 

 

استاد «سید محمدحسین بهجت تبریزی» متخلص و معروف به شهریار از شعرا و عرفای صاحب نام ایران در سال 1285 در تبریز متولد شد پدرش سید اسماعیل معروف به حاج میر آقا خشکنابی از وکلای موثق و مجرب تبریز بود که قول و عملش در نزد علمای آن زمان سندیت داشت در سال 1288 به علت رویداد مشروطه شهریار به صلاح دید پدر به همراه خانواده نخست به قریه «قیش قرشاق» و سپس به قریه «خشکناب» مهاجرت کرد وی دروس رایج را در مکتب روستا فرا گرفت و ظاهرا در چهارسالگی  توان شاعری خود را با سرودن شعر گونه ای ترکی آشکار می کند؛ او علاوه بر فراگیری دروس سبک جدید در مدرسه متوسطه و رشدیه تبریز و نیز تحصیل علوم دینی در مدرسه طالبیه تبریز زبان فرانسه را در خانه از معلم سرخانه فرا گرفت و در چهارده سالگی برای ادامه تحصیل به تهران عزیمت و در مدرسه دارالفنون مشغول شد در 18 سالگی به اصرار پدر وارد مدرسه طب شد و در 22 سالگی برای گذراندن  دوره انترنی وارد بیمارستان سپه شد در 24 سالگی تب و تاب عاشقی و شوریدگی که در 17 سالگی آغاز شده بود و بالاجبار به فراق و جدایی انجامید، بحران حاصل از این شکست عشقی موجب ترک تحصیل شهریار شد و در همین سال ها مثنوی«روح پروانه » را چاپ کرد و در طی این سال ها با امیری فیروز کوهی و ابوالحسن صبا آشنا شد. در 24 سالگی «دیوان شهریار» با مقدمه «ملک الشعرای بهار»، «سعید نفیسی» و «پژمان بختیاری» چاپ شد  و در 26 سالگی در اداره ثبت نیشابور و مشهد مشغول خدمت شد  و پس از آن به خدمت در بانک کـشاورزی تهـران در آمد. شهـریار در تـبـریز با یکی از بـستگـانش ازدواج کرد که حاصل این ازدواج سه فرزند به نام‌های شهرزاد و مریم و هادی است. از میان شاعران و بزرگان ایرانی اساتیدی مثل صبا، نـیما، فـیروزکوهـی، تـفـضـلی، سایه و زاهدی روابط دوستی با  شهریار دارند. شهـرت شهـریار در میان کشورهای فارسی زبان و ترک زبان بی سابقه است و اشعارش به چندین زبان دنیا ترجمه شده است؛   شهرت منظومه «حیدر بابا سلام»  نـه تـنـهـا تا کوره ده های آذربایجان، بلکه به ترکـیه و قـفـقاز هـم رفـته و در ترکـیه و جـمهـوری آذربایجان چـنـدین بار چاپ شده است.

اگر گذرتان به شهر تبریز افتاد محله مقصودیه و خانه موزه شهریار را برای بازدید از یاد نبرید چرا که این خانه دیدنی هایی دارد که برای علاقمندان شعر و ادب پارسی خالی از لطف نیست.

پایان پیام/32

منبع: شبستان

کلیدواژه: خانه موزه استاد شهریار بازدید خانه موزه استاد شهریار استاد شهریار خانه موزه خانه موزه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۳۴۴۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بلیت فروشی دیدار تیم‌های تراکتور و ذوب آهن

بر اساس اعلام باشگاه تراکتور علاقه‌مندان و تماشاگران می‌توانند از طریق لینک مستقیم https://ticket.tractor-club.com بلیت این بازی را تهیه کنند و هنگام ورود به ورزشگاه نیز باید کارت ملی به همراه داشته باشند.

دیدار ۲ تیم تراکتور تبریز و ذوب‌آهن از مرحله یک هشتم نهایی جام حذفی از ساعت ۱۸:۳۰ روز جمعه هفتم اردیبهشت ماه در ورزشگاه یادگار امام تبریز برگزار می‌شود و بلیت فروشی الکترونیکی این دیدار تا ساعت ۱۶ روز بازی انجام می‌شود.

تراکتور سنگین‌ترین باخت تاریخ لیگ برتر خود را در هفته ۲۳ فصل جاری با نتیجه ۴ بر ۱ مقابل ذوب آهن تجربه کرد.

 پس از کناره گیری خمز از امروز حمید مطهری به طور موقت هدایت تراکتور را به عهده گرفته است.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) مدال ولایت را از امام زمان خود گرفت
  • آماده ارسال// حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) مدال ولایت را از امام زمان خود گرفت
  • بلیت فروشی دیدار تیم‌های تراکتور و ذوب آهن
  • سراسرنمای مقاومت باغ موزه دفاع مقدس پنج‌روز تعطیل شد
  • دومین مرحله سراسری کتابت قران کریم در سیستان و بلوچستان
  • فرشتگان کاتب؛ حافظ انسان در زمان حیات
  • پاسخ به ابهامات انجمن طراحان گرافیک/توجه به جوانان در هیات مدیره
  • توجه به توسعه زیرساخت‌های فرهنگی-هنری در شورای ششم کرج
  • پلاتوی بوستان خانواده مرداد ماه به بهره برداری می رسد
  • آغاز شمارش معکوس؛ احتمال قهرمانی رئال مادرید در لالیگا به فاصله ۳ هفته مانده تا پایان فصل