Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@22:42:36 GMT

۱۴۰ فقره پروانه چرا در چهارمحال و بختیاری باطل شد

تاریخ انتشار: ۱۲ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۳۴۴۵۶

۱۴۰ فقره پروانه چرا در چهارمحال و بختیاری باطل شد

فرامز مردانی روز سه‌شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به تشکیل ۵۰۰پرونده تخلف چرای دام در سال گذشته در استان افزود: براساس  کمیسیون بند ۱۰ از این تعداد ۱۴۰ پرونده چرای با رای قطعی باطل شد.

وی اظهارداشت:در سالهای گذشته نیز در استان ۱۷۰ پرونده چرا دام باطل شد که شناسایی دامداران و مرتعداران متخلف و همچنین ورود دام زودتر به مراتع و کوچ زودهنگام عشایر در دستورکار ماموران یگان حفاظت منابع طبیعی قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون ۱۷هزار و ۵۰۰ فقره پروانه چرا در استان صادر شده است، افزود: ۸۰ درصد این پرونده‌ها مختص عشایر و تنها ۲۰ درصد مربوط به دامداران و مرتعداران است.

مردانی، با اشاره به صدور اطلاعیه‌ای چهارجانبه از سوی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری، نیروی انتظامی، دادگستری و امور عشایر استان مبنی بر جلوگیری و ممنوعیت ورود عشایر زودتر از ۲۵ اردیبهشت‌ماه به استان افزود: با متخلفان در حوزه چرای زودهنگام و همچنین کوچ زودهنگام عشایر برخورد قانونی انجام می‌شود.

به گفته وی،زمان ورود دام به مراتع استان از ۲۵ اردیبهشت امسال آغاز خواهد شد و ٣٠ شهریور نیز برای خروج دام از مراتع پیش‌بینی شده است.

مردانی، با اشاره به مواد ۴۴ و ۴۴ قانون حفاظت از جنگل‌ها و مراتع کشور و تبصره ۲ ماده ۴۷ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت گفت: ورود پیش از موعد مقرر دام به مراتع و بدون پروانه چرا یا مازاد بر ظرفیت پروانه چرا به مراتع، جرم محسوب می‌شود.

وی ،با تاکید بر اینکه چرای زودتر از موعد یکی از مهمترین عوامل تخریب مراتع و منابع طبیعی است، اظهار داشت: امسال با توجه به عقب افتادن سرما و همچنین ادامه‌دار بودن بارندگی در سطح استان، مراتع برای حضور دام و همچنین کوچ عشایر آماده نیست.

رییس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال وبختیاری گفت: با توجه به خیس بودن زمین،حضور دام در مرتع باعث تخریب مراتع و همچنین از بین رفتن خاک و کاهش علوفه و فقیر شدن مراتع می‌شود

به گفته وی، رویش گیاه در مراتع استان هنوز انجام نشده و باید رویش گیاه به مرحله بذر دهی برسد، تا دام بتواند از علوفه استفاده کند که این امر از تخریب مراتع جلوگیری کند.

مردانی، با اشاره به شیوع ویروس کرونا اظهار داشت: با جلوگیری از ورود دام به مراتع و همچنین جلوگیری از کوچ زودهنگام عشایر به استان، می‌توان از تجمع ها جلوگیری کرد.

وی افزود: هم‌اکنون مدیریت مراتع در ۳۳۰ هزار هکتار از عرصه‌های مرتعی استان اجرا می‌شود.

به گزارش ایرنا ،به استناد ماده ۸ آیین نامه اجرایی قانون اصلاح تبصره ۱ ماده ۴۷ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، اگر دامداران دارای پروانه چرای دام، بدون اخذ مجوز کتبی از اداره کل منابع طبیعی، این مجوز را به دیگری واگذار کنند، تمامی یا بخشی از محدوده پروانه چرا را بدون اخذ مجوز قانونی تغییرکاربری دهند یا مفاد مندرج در پروانه چرای دام را اجرا نکنند، پرونده چرای دام آنان محکوم می‌شود.

یک میلیون و ۹۰ هزار هکتار از عرصه‌های استان معادل ۶۶ درصد عرصه استان مراتع است که این مراتع دارای حساسیت خاص هستند. 

چهارمحال و بختیاری پس از فارس دومین استان عشایر نشین کشور است.

برچسب‌ها زندگی عشایری مراتع چهارمحال وبختیاری منابع طبیعی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: زندگی عشایری مراتع چهارمحال وبختیاری منابع طبیعی زندگی عشایری مراتع چهارمحال وبختیاری منابع طبیعی منابع طبیعی پروانه چرا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۳۴۴۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صدور و تمدید ۱۸۰ فقره پروانه استاندارد در استان اردبیل

حسنعلی حسین‌پور از تحقق ۱۰۰ درصدی برنامه عملکردی سال ۱۴۰۲ در حوزه ارزیابی انطباق استاندارد در استان اردبیل خبر داد و افزود: طی یک سال گذشته، در زمینه ارزیابی انطباق کالا‌های صادراتی مشمول استاندارد اجباری نیز تعداد ۱۷۶ فقره گواهینامه انطباق صادر شده است.

او گفت: پارسال در زمینه ارزیابی انطباق کالا‌های وارداتی مشمول استاندارد اجباری یک هزار و ۱۴ فقره گواهینامه انطباق توسط اداره کل استاندارد استان اردبیل صادر شده است.

سرپرست اداره کل استاندارد استان اردبیل همچنین از انجام یک هزار و ۲۹۷ مورد بازرسی فنی از واحد‌های تولیدی زیرپوشش این اداره کل در راستای صیانت از حقوق مصرف کننده طی یک سال گذشته خبر داد و اظهار کرد: در این مدت یک هزار و ۲۶۳ مورد نمونه‌برداری کالا از مراکز تولیدی استان اردبیل انجام شد.

حسین‌پور انجام ۳۳۷ مورد آزمون طرح کنترل بازار، ۲۳ مورد بازرسی طرح کنترل بازار کالای داخلی ویژه شب عید، ۵۱ مورد بازرسی طرح کنترل بازار کالای داخلی ویژه ماه مبارک رمضان و ۵۰۵ مورد بازرسی از تجهیزات شهربازی و زمین بازی را از جمله اقدامات اداره کل استاندارد استان اردبیل در یک سال گذشته ذکر کرد.

او اظهار کرد: شهروندان می‌توانند با ارسال کد ۱۰ رقمی مندرج در زیر علامت استاندارد درج شده بر روی کالا و خدمات به شماره پیامک ۱۰۰۰۱۵۱۷ از اصالت و استاندارد کالا اطمینان حاصل کرده و در صورت مشاهده موارد غیراستاندارد مراتب را به این اداره کل اطلاع دهند.

 

باشگاه خبرنگاران جوان اردبیل اردبیل

دیگر خبرها

  • طرح کنترل کوچ ومدیریت چرای دام تا پایان اردیبهشت
  • عشایرنقده ؛آماده کوچ به مراتع میانبند
  • صدور و تمدید ۱۸۸ فقره پروانه استاندارد در استان اردبیل
  • اجرای پویش بگذارید کتاب‌ها نفس بکشند در چهارمحال و بختیاری
  • اجرای آتش بُر در روستای بیشه
  • پویش «بگذارید کتاب‌ها نفس بکشند» در چهارمحال و بختیاری
  • صدور و تمدید ۱۸۰ فقره پروانه استاندارد در استان اردبیل
  • دفن غیراصولی پسماند در ۱۰۱ نقطه چهارمحال و بختیاری
  • بخشودگی ۴۱۰ میلیارد ریال سود تسهیلات بانک کشاورزی چهارمحال و بختیاری
  • کاهش تولید علوفه در کشور بر اثر کمبود بارش ها