Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایلنا، یادداشت وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به شرح زیر است:

همه‌گیری کووید ۱۹ در کنار ایجاد بحران در حوزه سلامت، هزینه‌های گسترده‌ای را بر اقتصاد جهانی و ابعاد مختلف زندگی اجتماعی فرهنگی جوامع بر جای گذاشته است. روبروشدن با چالش‌های این بحران عالمگیر در کشورهای مختلف یک مواجه بی سابقه، تجربه‌نشده و بسیار سخت بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این میان، درحالی‌که در ایران در شرایطی به جنگ کرونا رفته‌ایم که شدیدترین و ظالمانه‌ترین تحریم‌ها را هم تحمل می‌کنیم، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بسیج همه امکانات، از اوایل اسفندماه ۱۳۹۸، سیاست‌ها و تدابیر متعددی را برای ارائه خدمات درمانی به مبتلایان به کووید ۱۹، کنترل شیوع و قطع زنجیره انتقال ویروس  و حمایت از اقشار آسیب‌پذیر و افرادی که شغل و درآمدشان تحت تأثیر قرار گرفته تدوین و اجرایی کرده است که اشاره‌ای کوتاه به برخی از آنها خواهم داشت.

۱- بیش از ۵ هزار تخت بیمارستانی در مراکز درمانی سازمان تأمین اجتماعی برای خدمت‌رسانی به مبتلایان به کرونا اختصاص یافت و بیش از ۹۲۰۰ نفر بیمار در این مراکز بستری شدند و خدمت دریافت کردند.

۲- مراکز تولیدی دارویی- بهداشتی وزارتخانه، به‌ویژه درشستا، حتی با تغییر و گسترش خط تولید خود، تاکنون ۴۰۰هزار لیتر محلول و ژل ضدعفونی‌کننده دست (بر پایه الکل)،  بیش از ۳ میلیون لیتر محلول ضدعفونی‌کننده سطوح (بر پایه آب اکسیژنه یا آب ژاول)، ۶ تن ماده مؤثر هیدروکسی کلروکین را طبق دستورالعمل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تولید کرده‌اند. همچنین، شرکت‌های توزیع  نیز در ایام نوروز بدون محدودیت، محصولات  مقابله با این بیماری از جمله ۶/۱میلیون عدد ماسک سه‌لایه را بین مراکز درمانی توزیع کرده‌اند. در همین راستا، در مراکز سازمان فنی و حرفه‌ای نیز با اختصاص فضا و تجهیزات کارگاهی، تولید ماسک و لباس ایزوله، دستکش، و سایر تجهیزات مصرفیِ موردنیاز در حال انجام است.

۳- با توجه به اینکه قطع زنجیره انتقال ویروس و کنترل شیوع از طریق کاهش سفرها و ممنوعیت تجمعات و ایجاد فاصله اجتماعی از راهبردهای اصلی ستاد ملی مقابله با کرونا بوده است، از اوایل اسفندماه ۱۳۹۸ تمهیدات و تصمیمات متعددی (به‌ویژه درسازمان تأمین اجتماعی) برای عدم خروج غیرضروری مردم از منزل اتخاذ گردیده است. برای نمونه، کلیه رسیدگی های هیئت های تشخیص بدوی و تجدیدنظر سازمان تأمین اجتماعی و همه رسیدگیهای هیئت های حل اختلاف کارگری و کارفرمایی تا پایان فروردین ماه به تأخیر افتاد، ضرورت حضور و غیاب افرادی که از بیمه بیکاری استفاده میکنند تا پایان فروردین ماه برای کاهش سفرهای شهری و بین شهری متوقف شد، کلیه دفترچه‌های درمانی که تا پایان بهمن‌ماه اعتبار داشتند بدون نیاز به مراجعه به شعب سازمان یا کارگزاری‌ها تا پایان فروردین‌ماه ۱۳۹۶ تمدید اعتبارشدند و الزام به مراجعه حضوری برای ثبت درخواست بیمه بیکاری برچیده شد  و به جای آن سامانه الکترونیکی راه‌اندازی شد  که متقاضیان را از مراجعه حضوری بی نیاز کرده است.

۴- با توجه به اینکه این وزارتخانه مسئولیت خدمت‌رسانی به یکی از آسیب‌پذیرترین اقشار جامعه در مواجهه با کرونا را در سازمان بهزیستی بر عهده دارد، ضرورت داشت که از همه توان این سازمان برای حفاظت از این عزیزان استفاده کند. خوشبختانه، با مداخلات به‌هنگام و اقدامات کارآمد و ابلاغ پروتکل‌های متعدد بهداشتی و مراقبتی به همه مراکز تحت پوشش این سازمان شامل بیش از ۸۰۰ مرکز شبانه‌روزی نگهداری از سالمندان و معلولین عزیز،  بیش از ۶۰۰ مرکز شبانه‌روزی نگهداری کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست و شیرخوارگاه‌ها و بیش از ۱۰۰۰ مرکز اقامتی معتادان در حال بهبود ونظارت مداوم، به لطف خدا، تاکنون کمترین مورد ازابتلای معلولان، سالمندان، فرزندان و سایرافراد مقیم درمراکز این سازمان گزارش شده است که امید داریم همچنان این روند مطلوب به یاری خدا حفظ شود. در کنار این اقدامات استراتژیک و بسیار مهم، کمک‌هزینه برای تهیه اقلام بهداشتی و ضدعفونی‌کننده جهت پیشگیری ازکرونا به مراکز این سازمان تخصیص یافت و پرداخت شد.

۵-برای مواجهه با  تأثیرات شدید کرونا  بر حوزه اشتغال، کسب‌وکارها و حمایت از نیروی کار نیز تاکنون تدابیر متعددی اندیشیده شده است. افزایش مهلت‌های مربوط به فرایند انعقاد قرارداد و پرداخت حق‌بیمه بیمه‌شدگان صاحبان حرف ومشاغل آزاد، امهال سهم کارفرما برای فعالیت‌ها وکارگاه‌های مشمول قانون تأمین اجتماعی، پرداخت غرامت دستمزد ایام بیماری به کلیه بیمه‌شدگان مبتلا به بیماری کووید۱۹ و برقراری مقرری بیکاری برای کارگرانی که در این مدت بیکار می‌شوند. همچنین، با شناسایی تعاونی‌های فعال در حوزه البسه، دستکش و ماسک، تهمیدات لازم برای حمایت از آنها صورت گرفته است.

۶- در جهت کاهش استرس و اضطراب هموطنان از بیماری کرونا و کاهش خروج مردم از منازل، سامانه تلفنی ۱۴۸۰ سازمان بهزیستی فعال گردید و صندوق بازنشستگی کشوری نیز با مباشرت حوزه بهداشت و درمان در شهرهای درگیر کرونا به ارائه خدمات پزشکی به بازنشستگان پرداخت. صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر هم با حدود ۵/۱ میلیون نفر در این ارتباط تعامل نمود و به بیش از هزار خانوار که به نوعی نیازمند مشورت و مساعدت‌های لازم بودند، کمک‌های موردنیاز را ارائه کرد.

۷-  ایجاد سازوکارو سیاست‌های مشخص برای حمایت از اقشار کم‌درآمد در چهارچوب بسته‌های حمایتی دولت و با استفاده از اطلاعات بانک رفاه ایرانیان از دیگر اقداماتی بود که در حال انجام است و بر پایه آن، تاکنون به حدود ۳میلیون نفر از افراد ( با همکاری سازمان هدفمندی یارانه‌ها) بسته معیشتیِ ویژه پرداخت شده است.

تأکید می‌کنم در وزارت تعاون، کار ورفاه اجتماعی مجموعه تحولات مربوط به کووید ۱۹ در سطح جهانی و ملی رصد و سیاست‌ها و اقدامات مرتبط با مواجهه با کرونا، از طریق مشورت با نخبگان و کارشناسان، به‌صورت کاملاً انعطاف‌پذیر وبه‌موقع تدوین و اجرا می‌شود.

نکته آخر اینکه باور دارم با اتحاد، انسجام و تدابیرِ به‌هنگام و کارآمد می‌توانیم در مبارزه با کرونا، که ابعادی ناشناخته و تأثیراتی غیرمعین داشته است، پیروز شویم.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: شریعتمداری تأمین اجتماعی رفاه اجتماعی تا پایان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۳۴۸۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رتبه اول و دوم استان مرکزی در جذب تسهیلات و اشتغال‌زایی

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی گفت: این استان در جذب تسهیلات و اشتغال‌زایی رتبه اول و دوم را کسب کرده است و امید می‌رود این روند همچنان ادامه داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مرکزی، جمشید امیدی صبح امروز _سه شنبه چهارم اردیبهشت_ به مناسبت هفته کار و کارگر در جمع خبرنگاران اظهار کرد: روند اشتغال‌زایی در استان مرکزی از سال ۱۴۰۰ صعودی بوده است، به نحوی که تا سال گذشته ۱۵ هزار و ۷۲۰ شاغل به شمار شاغلین استان اضافه شده است.

وی افزود: امسال میزان تعهد ایجاد اشتغال در استان مرکزی ۱۱ هزار و ۶۲۴ فرصت شغلی است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی خاطرنشان کرد: این استان در جذب تسهیلات و اشتغال‌زایی رتبه اول و دوم را کسب کرده است و امید می‌رود این روند همچنان ادامه داشته باشد.

امیدی ادامه داد: هفته کار و کارگر امسال با شعار «مشارکت کارگر، جهش تولید و ایران قوی» از پنجم اردیبهشت آغاز می‌شود و تا یازدهم اردیبهشت ادامه دارد.

وی با بیان اینکه دیدار کارگران با رهبر معظم انقلاب و تجدید میثاق با آرمان‌های امام راحل از مهمترین برنامه‌های این هفته است، تاکید کرد: امشب ۴۲ نفر از کارگران استان مرکزی برای دیدار با رهبری به تهران اعزام می‌شوند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی از برگزاری بیش از ۴۰۰ برنامه در این هفته خبر داد و تصریح کرد: گلباران قبور مطهر شهدا، دیدار با خانواده‌های شهدای کارگری، حضور در نماز جمعه‌، برگزاری همایش پیاده‌روی جامعه کار و تولید، برگزاری میز خدمت، همایش ایمنی و بهداشت، نشست تشکل‌های کارگری و کارفرمایی، بازدید از بیمارستان تأمین اجتماعی، بازدید دانش‌آموزان از واحدهای تولیدی و برگزاری دوره آموزشی پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی از برنامه‌های هفته کار و کارگر است.

امیدی اضافه کرد: بازدید از مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای تولیدی، برگزاری مسابقات ورزشی، بازدید دانش‌آموزان از شرکت‌ها و واحدهای تولیدی، نواخته شدن ورزش صبحگاهی برای کارخانه‌ها، قدردانی از کارگران و گروه‌های نمونه واحدهای تولیدی از دیگر برنامه‌های این هفته است.

وی تاکید کرد: از دهم مهر تا یکم آذر سال گذشته، فراخوان برگزاری جشنواره امتنان استان مرکزی برگزار شد و تا اول آذر ادامه پیدا کرد که به ثبت‌نام ۴۴۰ کارگر، ۵۹ گروه کار و ۱۲۱ واحد در این سامانه منجر و ۱۰۸ بازدید میدانی توسط کمیته ارزیابی انجام شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی افزود: در این هفته بر اساس ارزیابی صورت گرفته از هشت واحد نمونه از جمله سه کارگر و دو کارگروه نمونه به تعداد هشت نفر، قدردانی می‌شود.

امیدی با بیان اینکه در سال‌های گذشته کارگر نخبه ملی نداشتیم اما امسال یک کارگر نخبه ملی و واحد نمونه ملی از استان مرکزی انتخاب شده است، گفت: مهمترین شاخص مورد ارزیابی در جشنواره امتنان، اختراع و نوآوری، ارزآوری، بهره‌وری، میزان اشتغال، مسائل زیست‌محیطی و انتقال فناوری و بومی‌سازی است.

وی اضافه کرد: نرخ بیکاری استان مرکزی از ۷.۸ درصد در سال ۱۴۰۰ به هفت درصد در سال ۱۴۰۲ رسیده و نرخ مشارکت اقتصادی استان هم در سال ۱۴۰۰، ۳۶.۶ درصد بوده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی تصریح کرد: این نرخ بر اساس میانگین‌گیری صورت گرفته در سال گذشته به ۳۶.۳ درصد رسیده است.

امیدی یکی از دلایل پایین بودن نرخ مشارکت را خروج زودتر از موعد کارگران از محیط کار به دلیل سخت و زیان آور بودن شغل آن‌ها دانست و ادامه داد: ضریب پوشش بیمه تأمین اجتماعی استان ۶.۵۶ درصد نسبت به سال ۹۹ رشد داشته است.

وی اظهار کرد: شمار بیمه‌شدگان اجباری در پایان بهمن سال گذشته نسبت به پایان بهمن سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۷.۱۷ درصد افزایش داشته است و در این مدت ۱۰ هزار نفر بازنشسته شده‌اند.

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی خاطرنشان کرد: در پایان بهمن سال گذشته تعداد کارگاه‌های فعال استان نسبت به پایان بهمن ۱۴۰۱ به میزان ۶.۲۵ درصد معادل هزار و ۴۸۲ کارگاه افزایش داشته است.

امیدی با بیان اینکه ۴۵۶۵ نفر در سال ۹۹ بیمه بیکاری دریافت می‌کرده‌اند، گفت: این میزان در پایان سال گذشته به دو هزار و ۹۴۲ نفر رسیده است.

وی افزود: آخرین فرصت ثبت اشتغال ایجاد شده سال گذشته دستگاه‌های اجرایی استان مرکزی در سامانه رصد همزمان با کشور، ۳۱ فروردین‌ماه امسال بود و از شنبه اول اردیبهشت‌ماه جاری، این سامانه برای ثبت اشتغال‌های سال جاری باز شده است.

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی با بیان اینکه استان مرکزی در بهار ۱۴۰۲ رتبه نخست پایش محیط کسب و کار را کسب کرده است، گفت: استان‌های زنجان و آذربایجان غربی در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفته‌اند.

کد خبر 747201

دیگر خبرها

  • افزایش ۴۹ درصد صادرات تعاونی های خراسان جنوبی
  • وجود ۱۴۸ هزار و ۷۴۲ کارگر دارای بیمه اجباری در استان
  • اعتلای ورزش کارگری با استفاده از ظرفیت‌های موجود
  • ۵۰۰۰ دانشجوی دستیاری و دکترای تخصصی تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گرفتند
  • رتبه اول و دوم استان مرکزی در جذب تسهیلات و اشتغال‌زایی
  • جزئیات خدمات درمانی «رایگان» تامین‌اجتماعی به بیمه‌شدگان
  • بیش از ۱۹ هزار شغل جدید در استان مرکزی ایجاد شد
  • ۱۲۰ هزار نخبه جامعه کارگری در ۳ سال اخیر شناسایی شدند
  • شناسایی ۱۲۰ هزار نخبه جامعه کارگری در ۳ سال اخیر
  • ارائه رایگان ۳۶ میلیون خدمت آزمایشگاهی به بیمه‌شدگان در مراکز درمانی تأمین‌اجتماعی