Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک تحلیلگر امور بین‌الملل با بیان اینکه شاهد نفس‌های آخر گروه‌های تروریستی در داخل سوریه و قطع ارتباطشان با حامیان خارجی‌ هستیم، گفت: تکاپوهای دولت ترکیه برای تغییر اوضاع از لحاظ میدانی و سیاسی بی‌نتیجه است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، به‌دنبال پیشروی و موفقیت‌های ارتش سوریه در استان حلب واقع در شمال این کشور و شکست تروریست‌ها، فرودگاه بین‌المللی پایتخت اقتصادی سوریه بازگشایی و نخستین پرواز از دمشق به حلب انجام شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

موفقیت ارتش سوریه در بازگشایی فرودگاه بین‌المللی حلب آن هم پس از ۹ سال از تسلط تروریست‌ها بر این نقطه راهبردی در حالی انجام شد که پیشروی‌های نیروهای دولتی سوریه در استان ادلب و مناطق غربی حلب برای آزادسازی آخرین مناطق تحت کنترل تروریست‌ها با سرعت هرچه بیشتر ادامه دارد.

بیشتر بخوانید:

بازگشایی فرودگاه بین‌المللی حلب نویدبخش پایان بحران در سوریه است

ناتو از عملیات نظامی ترکیه در سوریه حمایت نمی‌کند

شعیب بهمن، تحلیلگر امور بین‌الملل در گفتگو با خبرنگار حوزه غرب آسیا و محور مقاومت گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا درباره نبرد ارتش سوریه با تروریست‌ها در شمال این کشور گفت: آزادسازی مناطق مختلف سوریه به‌وسیله ارتش این کشور روند متناوبی را گذراند و آنها توانستند بر استان ادلب به‌عنوان مهم‌ترین پایگاه گروه‌های تروریستی منسوب به القاعده مسلط شوند.

ادلب سوریه

وی افزود: عناصر جبهة‌النصره به دلایل مواضع و رویکرد حمایتگرانه دولت ترکیه توانسته بودند به تسلط خود بر نواحی شمالی سوریه ادامه دهند، ولی درنهایت با عملیات‌های موفقیت‌آمیز ارتش سوریه به عقب‌نشینی از مواضع خود مجبور شدند. ارتش سوریه در حوزه میدانی توانست پیشروی‌های مهمی انجام دهد و جاده بزرگراهی حلب-دمشق موسوم به «جاده M5» را از تسلط تروریست‌ها خارج کند. 

تحلیلگر امور بین‌الملل درباره اهمیت راهبردی «جاده M5» تصریح کرد: این جاده‌ شمال و جنوب سوریه را به هم متصل می‌کند و دارای ارزش راهبردی برای مناسبات اقتصادی دمشق است. همچنین می‌تواند شهرهای بزرگ سوریه ازجمله حلب، دمشق و شهرهای جنوبی‌ همچون درعا را به یکدیگر متصل کند.

بهمن درباره تحولات شمال سوریه و آزادسازی مناطق راهبردی این کشور به‌وسیله ارتش سوریه گفت: خارج کردن نقاط مختلف سوریه از اشغال تروریست‌ها نشان‌دهنده آن است که شاهد نفس‌های آخر گروه‌های تروریستی در داخل سوریه و قطع ارتباطشان با حامیان خارجی‌ هستیم. تلاش‌ها و تکاپوهای دولت ترکیه برای تغییر اوضاع از لحاظ میدانی و سیاسی بی‌نتیجه است و اوضاع به گونه‌ای رقم می‌خورد که به سود گروه‌های معارض و حامیان خارجی‌شان نیست.

وی اوضاع کنونی را به سود دولت سوریه، جبهه مقاومت و روسیه خواند و گفت: با توجه به موفقیت‌های ارتش سوریه گروه‌های تروریستی سرنوشت نامعلومی دارند، زیرا دولت ترکیه طبق توافق سوچی نمی‌تواند آنها را به درون خاک خودش راه دهد. در دو سال اخیر موضوع ادلب به‌ دلیل نامشخص بودن وضعیت عناصر و گروه‌های تروریستی لاینحل مانده بود. در حال حاضر نیز گزینه‌های مختلفی مد نظر است که وضعیت مشخص شود.

بهمن گفت: با بررسی گزینه‌های موجود چندین راه حل به نظر می‌رسد؛ ازجمله اینکه عناصر تروریستی به‌وسیله ارتش سوریه در همان منطقه نابود شوند یا اینکه ترکیه مجبور شود منطقه و محدوده‌ای را برای فرارشان ایجاد کند. حتی ممکن است در خاک سوریه منطقه و محدوده خاصی برای حضورشان آن هم با پذیرش شروط خاصی ایجاد شود.

شعیب بهمن تصریح کرد: ترکیه حتی می‌تواند مانند موضوع انتقال گروه‌های مسلح به لیبی، برای عناصر مسلح شمال سوریه راه عبور از مرزهای خود را باز کند تا آنها بتوانند به کشورهای اروپایی یا دیگر کشورها منتقل شوند. با پیشروی‌های نیروهای دولتی سوریه در آینده‌ای نزدیک استان ادلب به صورت کامل پاک‌سازی می‌شود، ولی سرنوشت گروه‌های تروریستی با ابهامات زیادی مواجه است.

ارتش سوریه

این تحلیلگر امور اوراسیا درباره نقش روسیه در معادلات منطقه‌ای ازجمله اوضاع شمال سوریه گفت: برخلاف باور موجود، روسیه نقش میانجی ندارد، بلکه یک طرف مناقشه است و به صورت کامل از دولت سوریه حمایت می‌کند. نیروهای نظامی روسیه در عملیات آزادسازی ادلب حضور فعالی داشتند و این اقدام مورد حمایت مسکو است؛ در عین حال روس‌ها معتقدند گزینه‌های دیپلماتیک را نباید کنار گذاشت.

وی افزود: اگر بتوان با توافقی دیپلماتیک گروه‌های معارض را بیرون راند یا سازوکاری به وجود آورد که آنها بدون اعمال خشونت تضعیف شوند یا از بین بروند، مورد استقبال همه طرف‌ها ازجمله روسیه است. بنابراین روس‌ها تلاش می‌کنند پروژه سیاسی خود را پیش ببرند و در این راستا موافقت کردند تا با دولت ترکیه وارد مذاکره شوند.

شعیب بهمن در پاسخ به این سؤال که «آیا همگرایی ایران، روسیه و ترکیه در روند آستانه می‌تواند تضمین‌کننده صلح و ثبات در سوریه باشد»؟ گفت:‌ تاکنون روندی که به‌وسیله ایران، ترکیه و روسیه آغاز شده نتیجه و دستاوردهای بسیار مثبتی داشته است.

شاید بزرگ‌ترین و مهم‌ترین دستاورد این باشد که ابتکار عمل حل و فصل سیاسی موضوع سوریه را برای نخستین‌بار از دست بازیگران غربی خارج کرد و ما در عمل مشاهده می‌کنیم که هیچ‌یک از طرف‌های غربی به‌عنوان یکی از بازیگران مهم و عمده در پای میز مذاکره حضور ندارند.

وی افزود: موضوع اصلی این است که با آزادسازی ادلب، ترکیه در چه وضعیتی قرار خواهد گرفت؟ آنکارا به حمایت از نیروهای خود ازجمله «ارتش آزاد» و دیگر گروه‌ها همچون «احرار الشام» یا «فتح‌الشام» که در ادلب سامان داده بود ادامه می‌داد و حمایت‌هایش شامل حال دیگر گروه‌ها نیز می‌شد. هدف دولت ترکیه از حمایت از عناصر و گروه‌های مسلح این بود که  بتواند پای میز مذاکره سیاسی کارت‌های مؤثری برای چانه‌زنی داشته باشد. این در حالی است که در اوضاع کنونی اگر اوضاع ادلب به همین شکل پیش برود و ما شاهد آزادسازی مناطق مختلف باشیم، در عمل کارت‌های بازی و قدرت چانه‌زنی ترکیه بر سر میز مذاکره کاهش خواهد یافت.

شعیب بهمن تأکید کرد: کاهش قدرت چانه‌زنی ترکیه باعث شد به مذاکرات پیشین تحت عنوان آستانه آسیب وارد شود؛ ولی درباره وضع کنونی ایران و روسیه می‌توانند ازلحاظ سیاسی موضوع را مدیریت کنند، به‌نحوی که هم حضور گروه‌های تروریستی در داخل سوریه کاهش پیدا کند یا این گروه‌ها از بین بروند و هم اینکه ترکیه خود را بازنده بزرگ تحولات احساس نکند.

انتهای پیام/4106/4033/

منبع: آنا

کلیدواژه: ارتش سوریه ادلب اوضاع سوریه گروه های تروریستی ارتش سوریه تحلیلگر امور دولت ترکیه تروریست ها بین الملل شعیب بهمن گروه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۳۴۸۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسکو: چرا داعش فقط به دشمنان آمریکا حمله می‌کند؟

سخنگوی وزارت خارجه روسیه نوشت «پروپاگانداهای آمریکایی با این ادعا که حمله تروریستی جمعه مسکو توسط داعش انجام شده، خودشان را به تله انداخته‌اند. همین‌طور مشخص است که چرا آن‌ها این کار را انجام می دهند. مشخص است؛ چون آنها راه دیگری ندارند».

به گزارش ایسنا، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه می‌گوید شواهد مستقیم و غیر مستقیم زیادی از دخالت دولت کنونی آمریکا در حمایت مالی از «تروریسم اوکراینی» وجود دارد.

دیپلمات ارشد روسیه می‌گوید «این حمایت‌ها شامل مواردی چون میلیاردها دلار و حجم وسیعی از تسلیحاتی است که به رژیم کی‌یف داده شده، استفاده از زبان تهاجمی علیه روسیه و ملی‌گرایی خشن، ممنوعیت مذاکرات صلح درباره اوکراین و درخواست های مکرر برای ادامه درگیری، امتناع از گفت‌وگو درباره حملات تروریستی کی‌یف و حمایت گسترده سیاسی و رسانه‌ای از جنایات ارتکابی وحشتناک از سوی ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین می‌شود».

او معتقد است «تلاش‌های روزانه واشنگتن برای سرپوش گذاشتن بر اتهامات خود در کی‌یف و تلاش برای منحرف کردن قصور از خود و رژیم زلنسکی که با استفاده از داعش پرورش داده، دیگر مواردی که آمریکا به آن‌ها اهتمام ورزیده است اما اینجاست که آن‌ها در تله خود گیر افتاده‌اند».

زاخارووا در مقاله‌ای برای روزنامه Komsomolskaya Pravda با عنوان «بایدن داعش را دوست دارد، نه صلح را» نوشت: «در گذشته، واشنگتن فعالانه از مجاهدین در افغانستان به عنوان بخشی از تلاش خود برای مخالفت با اتحاد جماهیر شوروی حمایت کرد، به آن‌ها سلاح داد و این گروه را کنترل می‌کرد. هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه پیشین ایالات متحده به یاد آورد که چگونه آمریکا تصمیم گرفت مجاهدین را جذب کنند و نام وهابی، اسلام سنی را به افغانستان وارد کنند تا بر اتحاد جماهیر شوروی غلبه کنند. القاعده دقیقا از آن کمپین افغانستان بیرون آمد».

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در ادامه مطلب خود و با اشاره به اینکه «آن‌ها بعد از افغانستان به عراق رفتند»، نوشت: «در سال ۲۰۰۳، آمریکا با بهانه‌ای واهی به عراق حمله کرد و به یک‌باره، تمامی اعضای حزب بعث این کشور که هسته اصلی ارتش، پلیس و نیروهای امنیتی بودند، خودشان را بیکار یافتند. آن‌ها گروهی از متخصصان زبده و جوان بودند که بعدا کادر یک سازمان افراطی جدید را تاسیس کردند».

نیروهای امنیتی روسیه در محل حادثه تروریستی مسکو

او در ادامه نوشت: «در آوریل ۲۰۰۶، واشنگتن‌پست یک‌سری اسناد محرمانه پنتاگون را یافت که نشان می داد از ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۶ پروپاگاندای نظامی آمریکا به عمد "ابومصعب الزرقاوی" نخستین رهبر القاعده را در عراق بال و پر داد».

زاخارووا با اشاره به اینکه «در اکتبر ۲۰۰۶ نشست مشورتی مجاهدین گروه جدیدی را ایجاد کرد که تروریست‌های المصری و سایر گروهای افراطی را از داعش گردهم آورد»، نوشت: «آن‌ها ابوعمر البغدادی را که آمریکایی‌ها به هر دلیلی از زندانی در عراق آزاد کرده بودند، به عنوان رهبر جدید این گروه جدید افراطی منصوب کردند. او همکاری نزدیکی با اسلام گرایان سوریه برقرار کرد که علیه دولت قانونی بشار اسد می‌جنگیدند. در آوریل ۲۰۱۳، سازمان تروریستی گسترش یافته نام جدیدی به نام دولت اسلامی عراق و شام (داعش) داده شد. در سال ۲۰۱۴ این گروه قصد خود را برای ایجاد خلافت در عراق و سوریه اعلام کرد».

دیپلمات ارشد روسیه در ادامه نوشت: «آمریکایی‌ها تصمیم گرفتند تا با تشکیل ائتلافی با داعش مبارزه کنند. بنابراین، معلوم می‌شود که پس از القاعده، آمریکایی‌ها خواسته یا ناخواسته دستی در ایجاد یک هیولای دیگر به نام داعش داشته‌اند که متعاقبا در قتل‌های تروریستی وحشتناک در سراسر جهان افراط کرد. امروز کارشناسان و نیروهای امنیتی بازنشسته آمریکایی به نقش اصلی و تعیین کننده آمریکا در تولید و ایجاد داعش و طولانی کردن حیات آن اشاره می‌کنند».

او همچنین با اشاره به دخالت روسیه در بحران سوریه نوشت: «در ۲۰۱۵ و در واکنش به درخواست دولت مشروع سوریه، روسیه واحدی از نیروهای هوابرد خود را برای کمک به ارتش سوریه برای مقابله با تروریست‌ها اعزام کرد. نیروهای روس در برنامه‌های داعش برای تحمیل کنترل خود بر مناطق وسیعی در عراق و سوریه از جمله حلب و دمشق دخالت کردند. تروریست بین‌المللی شامل ده‌ها هزار شبه نظامی از بیش از ۸۰ کشور برای رسیدن به این اهداف تلاش می‌کردند. مداخله روسیه بود که ارتش سوریه را قادر ساخت تا این تهدید را متوقف کند و بیشتر کشور را از چنگ تروریست‌ها آزاد کند».

تروریست‌های النصره در سوریه

زاخارووا همچنین اشاره کرد که «ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در نشست مجمع عمومی سازمان ملل در سال ۲۰۱۵ سخنرانی و پیشنهاد کرد که یک جبهه متحد ضد داعش با الگوبرداری از ائتلاف ضد هیتلر ایجاد شود. واکنش غرب اما عدم پذیرش بود. آمریکا به‌جای کمک به ما برای مقابله با داعش، هر کاری از دستش برآمد برای مداخله در تلاش‌های ما انجام داد. جالب نیست، مگر نه؟».

او در ادامه نوشت: «اردوگاه آوارگان التنف که مامن افراط گرایی تحت کنترل آمریکا بود، به حیاتش در جنوب شرق سوریه ادامه می‌دهد. این اردوگاه به مامن و پناهگاهی برای تروریست‌ها بدل شده که آن‌ها پیش از آنکه به ماموریت‌های خود بروند، آموزش می‌بینند. کاخ سفید کاملان واضح از خط سیری تاکتیکی در سوریه تبعیت می‌کند، جایی که به ظاهر خود را متعهد کرده که "مخالفان میانه‌رو" از تروریست‌های داعش را به شیوه ای واضح و غیررسمی دسته‌بندی کند».

دیپلمات روس به عنوان مثال به «جبهه فتح الشام»  یا همان النصره سابق و شاخه‌ای از القاعده در سوریه اشاره کرد و نوشت، این گروه تروریستی و «سایر گروه‌های مسلح مشابه که در نهایت متحد شدند و "هیات تحریر الشام" را تشکیل دادند».

او در این‌باره توضیح داد: «تغییر نام وجود دارد اما تاکنون جدایی صورت نگرفته است. بر اساس شواهد، واشنگتن کل ماجرا را این‌گونه برنامه ریزی کرده است؛ می‌خواهد درگیری ادامه یابد و تعداد قربانیان چند برابر شود و در عین حال مانع از بین رفتن قطعی آن جایگاه تروریسم بین‌المللی شود».

زاخارووا همچنین نوشت: «عجیب‌تر اینکه، داعش در سال‌های اخیر برنامه‌هایش را تنظیم کرد و اکنون به دشمنان آمریکا مانند طالبان در افغانستان، ایرانی‌ها، مقام‌های مشروع سوریه و روسیه حمله می‌کند. این تنها چیزی است که در ظاهر، نهفته است و می‌توان از گزارش‌های خبری جهان به دست آورد».

بازداشت عوامل حمله تروریستی در مسکو

سخنگوی وزارت خارجه روسیه درباره مواضع آمریکا در قبال فلسطین هم نوشت: «در ۱۹۹۲، آمریکایی‌ها روند انتخاباتی دموکراتیک را برای فلسطینی‌ها تحمیل کردند. اختلافات بین آن‌ها با ایجاد یک حزب سیاسی به نام حماس در نوار غزه از طریق انتخابات دموکراتیک به اوج خود رسید. از مکاتباتی که اخیرا از حالت محرمانه خارج شده و بین مقامات وزارت خارجه ایالات متحده در سال ۲۰۲۱ است، مشخص شده بایدن پرداخت ۳۶۰ میلیون دلاری به حماس را که از طریق آژانس توسعه بین‌الملل آمریکا ارسال شده بود، لغو کرد».

او در ادامه نوشت: «دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، پرداخت‌ها را به حالت تعلیق درآورد، در حالی که بایدن دستور داده که این پرداخت‌ها از سر گرفته شود. نتیجه برای همه مشخص است. یکی از جزئیات این است که به نظر می‌رسد اسرائیل نزدیکترین متحد آمریکاست و با دیدن اقدامات حماس به شدت عصبانی است».

زاخارووا با طرح پرسشی درباره اینکه «آیا منطقی در اینها هست؟» جواب داد: «بله پول و قدرت. در وضعیتی این‌چنینی که یک ممنوعیت حقوقی بین‌المللی برای مداخلات مستقیم وجود دارد، انگیزه باطنی ایجاد "آشوب کنترل‌شده" و بازگرداندن نظم جهانی با کمک تروریست‌ها وجود دارد».

او در پایان نوشت: «سوال من از کاخ سفید این است؛ داعش واقعا چیست؟ نمی‌خواهید نظرتان را تغییر دهید؟».

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • نیویورک تایمز: تمرکز داعش بر یارگیری از تاجیک ها
  • ارتش سوریه حمله تروریست‌ها را خنثی کرد
  • دفع حملات تروریست‌ها توسط ارتش سوریه
  • هلاکت شماری از افراد تحریر الشام در کمین ارتش سوریه در جنوب ادلب
  • نیویورک تایمز: داعش بر یارگیری از تاجیک ها متمرکز شده است/ داعش برخلاف ادعاها نابود نشده است
  • توضیح آنکارا درباره دو عامل حمله تروریستی مسکو
  • تهران-آنکارا در مسیر تجارت ۳۰ میلیارد دلاری
  • دستگیری ۱۴۷ نفر در ترکیه به ظن همکاری با داعش
  • بازداشت ۱۴۷ مظنون داعشی در ترکیه
  • مسکو: چرا داعش فقط به دشمنان آمریکا حمله می‌کند؟