Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-03-29@07:05:13 GMT

طرز تهیه قلیه ماهی تند و خوشمزه

تاریخ انتشار: ۱۲ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۳۵۰۹۲

طرز تهیه قلیه ماهی تند و خوشمزه

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، قلیه ماهی با گوشت ماهی ، سبزیجات و ادویه های جنوبی طبخ می شود و از معروف ترین غذاهای جنوب کشورمان محسوب می شود.

قلیه ماهی یکی از غذا‌های معروف جنوب کشورمان است که بسیار خوشمزه است. در ادامه طرز تهیه قلیه ماهی و نکاتی برای پخت آن را آموزش داده ایم.

مواد لازم برای تهیه‌ی قلیه ماهی:
ماهی ۵۰۰ گرم
* سبزی قلیه ماهی خرد شده ۵۰۰ گرم
تمرهندی ۲۰۰ گرم (نصف بسته)
پیاز ۱ عدد
سیر رنده شده ۲ قاشق مرباخوری
فلفل قرمز به مقدار لازم
نمک و زردچوبه به مقدار لازم

 

* مقدار سبزی قلیه ماهی: ۴۰۰-۳۵۰ گرم گشنیز و ۱۰۰-۱۵۰ گرم شنبلیله

 

طرز تهیه قلیه ماهی:

برای پخت قلیه ماهی ابتدا ماهی‌ها را با نمک و فلفل مزه دار کنید، سپس سبزی‌ها را ریز خرد کنید و با مقداری روغن تفت بدهید با شعله‌ی کم سرخ کنید تا نسوزد تا حدی که رنگ سبزی‌ها تیره شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سپس پیاز را خیلی ریز خرد کنید و داخل روغن سرخ کنید کمی که رنگ پیاز‌ها تغییر کرد، سیر رنده شده را اضافه کنید و سرخ کنید در این هنگام سبزی‌های سرخ شده را به آن اضافه کنید.

 

نمک و زردچوبه و فلفل و ادویه کاری به آن اضافه کنید؛ و هم بزنید سپس مقدار کمی آب داخل آن بریزید و اجازه بدهید تا چند قل بخورد سپس تمرهندی را با داخل کاسه‌ای بگذارید و روی آن آب جوش بریزید و اجازه بدهید چند دقیقه بماند تا نرم شوند سپس آن‌ها را از صافی عبور بدهید اگر دوست داشتید آب آن لعاب دار باشد زمانی که آب تمرهندی خنک شد به آن ۱ الی ۲ قاشق آرد اضافه کنید و هم بزنید تا گلوله نشود.

 

سپس آن را به سبزی‌ها اضافه کنید؛ و اجازه بدهید با حرارت کم جا بیفتد. در این زمان ماهی را سرخ کنید بستگی به ذائقه‌ی خودتان می‌توانید داخل آرد بغلتانید و بعد سرخ کنید می‌توانید به صورت ساده سرخ کنید و نیم ساعت مانده به آخر پخت قلیه ماهی، ماهی‌های سرخ شده را اضافه کنید و بگذارید مواد به خورد هم بروند.

 

خورش قلیه ماهی را با برنج ساده سرو می‌کنند.


قلیه ماهی، خوراک قلیه ماهی

تکنیک‌های پخت قلیه ماهی

 

نکاتی برای پخت قلیه ماهی:

• بعضی افراد دوست دارند از رب گوجه داخل قلیه ماهی استفاده کنند. به خاطر رنگ آن ۱ قاشق غذاخوری رب با پیاز‌ها تفت بدهید.

 

• اگر مایل نبودید خوراک قلیه ماهی لعابدار باشد از آرد استفاده نکنید.

• اگر میزان شنبلیله داخل قلیه ماهی بیشتر شود خورشت شما تلخ می‌شود.

• ترشی خورش قلیه ماهی از تمرهندی آن می‌باشد.

• برای پخت قلیه ماهی از ماهی شیر، حلوا سیاه، سنگسر، هامور، قباد، سرخو و ... استفاده کنید.

• اگر از ماهی قرل آلا استفاده کردید حتما آن را سرخ کنید.

• بعضی افراد ماهی‌ها را داخل قلیه ماهی خرد می‌کنند در این صورت ماهی‌ها را زودتر داخل آن بریزید.

• همانطور که می‌دانید جنوبی‌های کشور غذا‌ها را چرب می‌کنند و حسابی سرخ می‌کنند. به همین خاطر مراقب باشید سبزی‌های قلیه ماهی زمان سرخ کردن نسوزند. شما می‌توانید سبزی‌ها را کمی تفت بدهید و زیاد سرخ نکنید.

 

منبع: بیتوته

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: آموزش آشپزی طرز تهیه آشپزی ایرانی اضافه کنید برای پخت سرخ کنید ماهی ها سبزی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۳۵۰۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

با ۱۰ دسر عربی ساده و خوشمزه برای ماه رمضان آشنا شوید

 ماه رمضان، ماه پرستش و بخشایش خداوند است که غذا‌ها و نوشیدنی‌های مخصوص خود در سراسر دنیا شناخته می‌شود. خوردن انواع دسر‌های خوشمزه باعث می‌شود تا در مهمانی‌ها و جمع خانوادگی برای شما لحظاتی شیرین و آرامش‌بخش به ارمغان آورد. 

دسر‌های خوشمزه عربی از جمله خوراکی‌هایی هستند که برای افطار به شدت توصیه می‌شوند. 

در ادامه این مطلب شما را با چند دسر عربی ساده و خوشمزه آشنا خواهیم کرد.

۱- دسر عربی اُم علی

اُم علی یا مادر علی نام یک پودینگ شیرین مصری است که به جرات می‌توان آن را در زمره خوشمزه‌ترین دسر‌های این کشور قرار داد. تاریخچه این دسر عربی ساده و اقتصادی به زمان پادشاهی ایوبیان باز می‌گردد.

اُم علی همسر پادشاه مصر عزالدین آیبک بوده که این دسر خوشمزه را برای پادشاه طبخ می‌کرد و پادشاه نیز از خوردن آن بسیار لذت می‌برد. اما ظاهرا هووی ام علی یعنی شجر الدور که دل خوشی از این وابستگی نداشته دستور قتل اُم علی را صادر می‌کند و بعد به آشپز‌های دربار دستور می‌دهد که این دستر را به مقدار زیاد بپزند و در سراسر مصر میان توزیع کنند. این دسر عربی ساده و خوشمزه از ترکیب خمیر هزارلایه، شیر، شکر، وانیل، کشمش، بادام، مغز پسته و نارگیل ساخته می‌شود.

۲- دسر عربی بسبوسه

بسبوسه در کشور‌های مختلف با اسامی گوناگونی طبخ می‌شود؛ در ترکیه به آن ریوانی می‌گویند و در سوریه با نام نامورا شناخته می‌شود با این حال، این دسر عربی ساده و خوشمزه بیشتر در شرق خاورمیانه طبخ می‌شود.

بسبوسه یک کیک شیرین است که از آرد سمولینا تهیه می‌شود. این کیک در ادامه درون یک سیروپ شیرین غوطه ور می‌گردد که خود سیروپ نیز گاهی با استفاده از نارگیل یا گلاب طعم دهی شده است. بسبوسه را با انواع مغز، خامه یا به صورت ساده می‌خورند.

۳- دسر عربی کونفه

این دسر عربی شیرین، ترد و خامه‌ای که کنافه هم خوانده می‌شود بیشتر در مناطقی طبخ می‌گردد که قبلا تحت تصرف پادشاهی عثمانی بوده اند. کونفه در واقع نسخه خاورمیانه‌ای از چیز کیک است و از خمیر سمولینا و خمیر فیلو نودل مانند تهیه می‌شود و این خمیر نیز با پنیر سفید و نرم پر می‌گردد. کونفه بافتی ترد دارد و مانند بسیاری دسر‌های عربی دیگر درون سیروپ شیرین غوطه ور می‌گردد. اخیرا مدل‌های تازه‌ای از این دسر عربی ساده همراه با انبه در خاورمیانه سرو می‌شود.

۴- باقلوا

تاریخچه باقلوا نیز مانند بسیاری از غذا‌های خاورمیانه‌ای ظاهرا به دوره عثمانی بر می‌گردد با این حال این دسر عربی ساده و خوشمزه در کشور‌هایی مانند آلبانی، بلغارستان، یونان، آذربایجان، قاهره و گرجستان نیز طبخ می‌گردد.

باقلوا هم با چندین لایه از خمیر فیلو تهیه می‌شود که با مغز‌های خرد شده و سیروپ شیرین یا عسل پر شده اند. باقلوا یک شیرینی تُرد محسوب می‌شود و در ابعاد مستطیلی یا لوزی‌های کوچک سرو می‌گردد.

۵- ایش السریه

دسر ایش السریه که معنای تحت الفظی آن می‌شود نان کاخ سلطنتی معمولا در مناسبت‌های خاصی طبخ و خورده می‌شود. منشاء این دسر عربی ساده و خوشمزه ناشناخته است، اما برخی آن را لبنانی می‌دانند.

این دسر در واقع نوعی نان شیرین شده است که با سیروپ شیرین و خامه تزئین می‌شود و گاهی مغز‌های خرد شده روی آن می‌ریزند.

۶- لوکومانداس یا انگشتان زینب

این دسر در واقع نوعی خمیر سرخ شده است که با عسل، پودر قند یا سیروپ شیرین سرو می‌گردد.

گفته شده که تاریخچه دسر لوکومانداس یا انگشت زینب به صد سال پیش بر می‌گردد؛ یعنی زمانی که زنی به نام زینب آن را تهیه کرد.

۷- پودینگ برنج

پودینگ برنج در بسیاری از کشور‌ها طبخ می‌شود. گفته می‌شود دستور طبخ این غذا بیشتر در کتب پزشکی خاورمیانه آمده تا کتاب‌های آشپزی و هرجا حرف از تغذیه خوب و هضم مناسب غذا به میان آمده حتما اشاره‌ای هم به نام پودینگ برنج شده است. علاوه بر این در خاور میانه به تمامی افرادی که دچار بیماری‌های شکمی هستند توصیه می‌شود که پودینگ برنج را در برنامه غذایی خود قرار دهند.

این دسر عربی ساده و خوشمزه از ترکیب برنج و شیر تهیه م شود و در واقع همان شیربرنج خودمان است. برای شیرین کردن آن از شکر استفاده می‌کنند و گاهی با انواع مغز‌ها و دارچین روی آن را تزئین می‌کنند.

۸- قطایف

قطایف یک دسر عربی است که عموما در ماه مبارک رمضان طبخ و خورده می‌شود. گفته شده منشاء این دسر به دوران خلافت فاطمیان باز می‌گردد.

قطایف در اصل گلوله‌ای خمیری است که با پنیر‌های بدون نمک و انواع مغز پر می‌شود و غالبا درون روغن غوطه ور سرخ می‌گردد با این حال در برخی فرهنگ‌ها این دسر را درون فر یا تنور می‌پزند. قطایف با عسل، سیروپ شیرین یا پودر قند سرو می‌گردد.

۹- فطیر

فطیر (feteer maltout) که در ایران خودمان نیز به انواع و اقسام روش‌ها طبخ می‌شود نوعی دسر مربوط به دوران مصر باستان است که مصریان عادت داشتند آن را به خدایانشان تقدیم کنند. این دسر نیز از آن موقع به محبوبیت بالایی نزد مصریان و اهالی خاورمیانه دست پیدا کرده است.

فطیر به شکل سنتی اش درون یک تنور زمینی و به تعداد بالا پخته می‌شود. این نان شیرین را همراه با عسل، پنیر، مربا، شکر بسیاری گزینه‌های دیگر می‌خورند. فطیر همانطور که گفتیم انواع و اقسام زیادی دارد و با مواد و رویه‌های مختلفی تهیه می‌شود. امروزه فطیر را با انواع گوشت پخته شده یا افزودنی‌های شیرین نظیر کاستارد می‌خورند.

۱۰- حلاوه الجبن

حلاوه الجبن که معنای آن می‌شود شیرینی پنیز از جمله دسر‌های محبوب لبنانی است. این دسر از لایه نازکی از خمیر فیلو ساخته شده که درون آن با پنیز و نوعی کرم سنگین مانند کاستارد پر شده است.

حلاوه الجبن با گلاب یا سیروپ شیرین طعم دهی می‌شود و غالبا با مغز‌ها و خصوصا پسته تزئین می‌شود.

منبع: روزیاتو

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • با ۱۰ دسر عربی ساده و خوشمزه برای ماه رمضان آشنا شوید
  • پرورش 100 تن ماهی تیلاپیا در یک کارخانه ویتنامی (فیلم)
  • شیراز؛ شهر غذاهای خوش‌رنگ و عطرآگین
  • سوغاتی‌های خوشمزه خوزستان؛ کلوچه دزفول و موچی ایرانی در بهبهان
  • این سبزی را خشک کنید و به جای نمک در غذا ها و سر سفره استفاده کنید
  • (ویدئو) روش درست کردن هات داگ خوشمزه ویتنامی
  • پتانسیل تولید ۲ میلیون تن ماهی در قفس وجود دارد
  • نحوه پخت و سرو کوسه ماهی توسط یک آشپز مشهور (فیلم)
  • این پنیر خامه‌ای خوشمزه آلمانی را در خانه فقط در ۵ دقیقه درست کنید (فیلم)
  • طرز تهیه ۴ مدل سوپ خوشمزه و مقوی برای افطار