Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/یزد این که مسئولان در این روزهای کرونایی در شرایط خانه‌نشینی چگونه اوقات خود را سپری می‎کنند یا برنامه‌شان برای روز طبیعت و سیزده بدر چیست؟ سئوال برخی از مردم باشد که در این گزارش به آن پرداخته‌ایم.

به دنبال شیوع کرونا در کشورمان شرایط خاصی بر کشور حکفرما شده و کارشناسان به کرات بر اهمیت «در خانه ماندن» و «پرهیز از سفرهای غیرضروری» تاکید کرده‌اند ولی در عین حال برای خیلی‌ها صرف اوقات فراغتشان در خانه به یک مشکل و دغدغه تبدیل شده است و نمی‌دانند که این زمان را چگونه سپری کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته شرایط کرونایی کشور این روزها مسئول و غیرمسئول، غنی و فقیر، کارمند و غیرکارمند نمی‌شناسد و همه اقشار جامعه را فرا گرفته است لذا در همین راستا به سراغ تنی چند از مسئولان استان رفتیم تا چگونگی گذران اوقاتشان در این ایام تعطیل اجباری را جویا شویم.

در وهله اول به سراغ استاندار یزد رفتیم هرچند که می‌دانستیم در این روزها قطعاً بیشترین زمان خود را در محیط کار و صرف پیگیری مسائل مربوط به بحران کرونا می‌کند.

«محمدعلی طالبی» استاندار یزد در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، می‌گوید: به دنبال شیوع کرونا از اواخر پارسال و تداوم آن تا سال جدید، هر روز به همراه همکاران دیگر در استانداری مشغول پیگیری مسائل مربوط به کرونا از طریق تشکیل جلسات مختلف، ارتباط با مقامات کشوری مانند وزرای کشور و بهداشت و همچنین حضور در جلسات ویدئو کنفرانسی ستاد ملی کرونا و ارتباط با فرمانداران هستیم و روزهای تعطیل ابتدای سال نیز به همین منوال گذشت.

وی حضور پررنگ در محیط کار و پیگیری مسائل استان به ویژه در شرایط کنونی را الزامی می‌داند، تصریح می‌کند: موظفم که در چنین موقعیتی و با وقت‌گذاری اعضای ستاد استانی، شرایط بهتری را برای استراحت و در خانه ماندن مردم فراهم کنم اما طبیعی است که در این ایام خانواده‌ام نیز انتظار داشته باشند تا وقت بیشتری را برای بودن در کنار آن‌ها بگذارم لذا سعی کرده‌ام تا حتی‌الامکان در این رابطه نیز اهتمام داشته باشم.

استاندار یزد می‌گوید: با توجه به لغو بسیاری از رفت‌ و آمدهای خانوادگی و بیرون از منزل، طبیعی است که خانواده انتظار دارند تا بیشتر در کنار هم باشیم و به همین خاطر نیز تاکنون بیشتر اوقات خود در خانه را صرف بازی‌های مختلف و تماشای تلویزیون با اعضای خانه کرده‌ام.

از بازی با بچه‌ها تا ارتباط مجازی خانوادگی

طالبی در این مورد اضافه می‌کند: با فرزندانم به خصوص اعضای خردسال خانواده بازی می‌کنم تا بچه‌ها روحیه خود را حفظ کنند و در این شرایط به آن‌ها سخت نگذرد، ضمن این که نمی‌توان از لذت کتاب خواندن در این شرایط هم به راحتی گذشت.

استاندار ابراز امیدواری می‌کند که مردم نیز در این شرایط به ویژه تعطیلات پیش‌رو با مراقبت و دقت بیشتری به توصیه‌های بهداشتی توجه کنند و در این رابطه با مصداقی از عملکرد خود و خانواده‌اش، می‌گوید: من با اطمینان می‌توانم بگویم در طول یک ماه گذشته، به خانه هیچ یک از اقوام و فامیل نرفته و به آن‌ها سر نزده‌ام و هیچ کدام از اعضای فامیل هم به خانه ما نیامده‌اند، پس می‌توان با درک این شرایط و جایگزین کردن ارتباط مجازی، اطمینان و آرامش را به دیگران مخصوصاً بزرگترهای فامیل منتقل کرد.

وی اظهار می‌کند: سعی می‌کنیم در خانه شرایطی را به وجود آوریم تا زمان به ما سخت نگذرد، البته همه ما به این مسئله امیداور هستیم که این دوران موقتی است و شرایط بهتری برایمان فراهم می‌شود و همه این بیرون رفتن‌ها و کارهای ناتمامی که انجام نشده و جا مانده‌اند را می‌توان در فرصت‌های بعدی جبران کرد.

نوید خبرهای خوش با اهتمام به در خانه ماندن

این وضعیت در مورد معاون عمرانی استاندار نیز به همین منوال است به طوری که بنا به اظهاراتش، او نیز این روزها بیشتر زمان خود را در بازدیدهای میدانی و حضور در محیط کار سپری می‌کند.

«محسن صادقیان» معاون عمرانی استاندار یزد در گفت‌وگو با ایسنا، بیان می‌کند: زیاد ماندن در خانه برای همه سخت است، چه برسد به مدت طولانی و این مسئله برای بچه‌ها و فرزندان خانواده بسیار سخت‌تر است اما این شرایط سخت را باید برای شکست ویروس همه‌گیر کرونا تحمل کرد و خودمان را به رعایت توصیه‌ها مقید کنیم.

وی با اشاره به این که ماندن در خانه می‌تواند در آینده‌ای نزدیک نوید کنترل این ویروس و خبرهای خوشی برای جامعه باشد، می‌گوید: البته با تمهیدات ترافیکی انجام شده در شهرها و روستاها در وهله اول امکان خارج شدن از شهر به خصوص شهر یزد با خانواده وجود ندارد و دیگر این که، وارد شدن به شهر و روستاهای اطراف نیز امکان پذیر نیست بنایراین بیرون رفتن از خانه جز اتلاف زمان در ترافیک و تاثیر منفی بر اعصاب و روان خانواده نتیجه دیگری نخواهد داشت.

صادقیان تاکید می‌کند: باید بدانیم در حالی که کادر درمانی و مسئولان تلاش‌های زیادی برای مهار این بیماری تاکنون انجام داده‌اند و در این رابطه نیز موفقیت زیادی کسب کردهاند، بیرون رفتن ما از خانه در ایام ۱۲ و ۱۳ نوروز ممکن است باعث وقوع یک فاجعه شود و تمام زحمت کادر پزشکی و مردم را به هدر دهد.

معاون استاندار با بیان این که پایان سال ۹۸ و پس از گذران یک سال پرفراز و نشیب با انتشار ویروسی منحوس در ایران و دنیا روبرو شدیم، می‌گوید: با توجه به شرایط کشور در مقابله با این ویروس و توصیه‌های جامعه پزشکی مبنی بر تردد نکردن و در خانه ماندن مردم، همه باید نسبت به رعایت توصیه‌ها تلاش می‌کنند که ما نیز از این موضوع مستثنی نیستیم و باید رعایت کنیم.

وی در رابطه با این روزهای قرنطینه و در خانه ماندن هم می‌گوید: در این مدت تعطیلات، خانواده من نیز در خانه هستند، وجود بچه‌ها در خانه و احتیاج به رفع نیازهای آموزشی و تفریح آن‌ها، دغدغه‌ی من است اما نحوه کار و شغلم به گونه‌ای است که تعطیلی و ساعت مشخصی ندارد و زحمت بیشتر بچه‌ها با مادرشان است.

وی اضافه می‌کند: گاهی اوقات که در منزل هستم، بخشی از اوقات را به موضوع آموزش فرزندان می‌گذرانم و چون زمان در خانه ماندن بچه‌ها زیاد شده و تقاضای بازی و تفریح و بیرون رفتن دارند، سعی می‌کنم در منزل و روی حیاط با آن‌ها بازی کنم، البته یک سری بازی فکری هم برای آنها تهیه کرده‌ام و بعضاً در این بازی‌ها مشارکت دارم.

به گفته صادقیان، بسیاری از زمانی که در خانه هستم نیز صرف تماشای فیلم و سریال‌های تلویزیون و شبکه‌های اجتماعی با خانواده به خصوص فرزندانم می‌شود.

تعطیلات کرونایی، فرصتی برای نوشتن کتاب

«مهدی باصولی» رییس سازمان جهاددانشگاهی یزد نیز این روزهای تعطیلات متفاوت عید را با هدف ماندن در خانه، صرف کارهای سرگرم‌کننده‌ای مانند مطالعه و تحقیق، تماشای فیلم و فعالیت‌های مشارکتی با خانواده کرده است.

وی با بیان این که این روزها فرصت مغتنمی را برای نوشتن کتاب و مطالعه برایش فراهم آورده است، اظهار می‌کند: همچنان به ماندن در خانه با هدف حفظ سلامت جامعه ادامه خواهم داد.

باصولی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، می‌گوید: در سال‌های گذشته در چنین ایامی، سفر و حضور در مناطق بکر و تفرجگاه‌ها و اطراف شهر، دغدغه خانواده‌ها بود که البته در سال‌های اخیر نیز با آسیب‌های نگران‌کننده‌ای به محیط زیست همراه بود اما امسال با شیوع کرونا و ضرورت ماندن در خانه، شاید حداقل فرصت خوبی شامل حال طبیعت و محیط زیست شود.

وی که این اپیدمی را در تاریخ معاصر بی‌مانند می‌داند، می‌گوید: شاید قبلاً این قبیل بحران‌ها به علت محدودیت‌ تردد شامل پیامدهای جهانی نبوده است ولی در عصر کنونی برای این که به سلامت از این بحران عبور کنیم باید توصیه‌های اعلام شده را عملی کنیم و برای پاسداری از سلامت جامعه، در خانه بمانیم.

این مسئول با اشاره به سختی‌های دوران قرنطینه و تبعات اجتماعی و اقتصادی آن، تصریح می‌کند: واقعیت این است که در خانه ماندن‌ها تبعاتی را در زمینه‌های اجتماعی و اقتصادی به همراه دارد و بعضاً خانواده‌ها را با مشکلاتی مواجه می‌کند ولی بی‌شک در جال حاضر چاره‌ای جز ماندن در خانه برای مهار این بیماری و گذر از این معضل نیست.

وی این ایام را فرصتی برای افزایش سرانه مطالعه افراد می‌داند و می‌گوید: افراد می‌توانند از این فرصت پیش آمده برای مطالعه بیشتر بهره گیرند و از ظرفیت‌های مفید فضای مجازی در این زمینه بهره‌مند شوند.

باصولی با تاکید بر این که طبیعت از دیرباز مورد احترام ایرانیان بوده، در رابطه با سنت پاسداشت روز طبیعت و سیزده‌بدر در شرایط کنونی، می‌گوید: هر چند این سنت ایرانی بهانه‌ای برای حضور پررنگ‌تر و توجه ویژه‌تر به طبیعت است اما باید امسال با نگاهی مسئولانه‌تر نسبت به جامعه در خانه بمانیم.

حیاط یا پشت بام خانه، فضای امن سیزده بدر ۹۹

البته «سیدمحمد رستگاری» فرماندار یزد، این روزها اوقات خود را صرف نظارت و بازدیدهای میدانی از سطح شهر برای پیشگیری از شیوع کرونا می‌کند و کمتر زمانی را در کنار خانواده می‌گذراند.

رستگاری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، تصریح می‌کند: گاهی آنقدر درگیر فعالیت‌های کاری مربوط به کرونا می‌شویم که فقط در ساعات شب و صرفاً جهت خواب به خانه می‌رسم و در این ایام که حضور در خانواده بیش از هر چیز دیگری اهمیت دارد، در خانه حضور ندارم.

وی که نگران ترددهای درون شهری و رفت و آمدهای مردمی است، می‌گوید: شکست کرونا نیازمند همتی همه جانبه دارد و همه باید با هم و دست به دست هم کرونا را شکست بدهیم لذا تاکید داریم در این روزها از فضای خانه بهتر استفاده کنیم.

وی با تاکید بر این که بعضا برخی افراد با اعتقاد به این که بیرون رفتن از خانه در روز سیزده بدر بدون ارتباط با دیگران هیچ مشکلی ندارد، می‌گوید: بیرون رفتن از خانه در هر صورت بدون مراودات اجتماعی ممکن نیست و مردم نباید با این اندیشه که اگر از خانه بیرون بروند و گوشه‌ای از طبیعت بساط خود را پهن کنند و با هیچ فردی در ارتباط نباشند، کرونا با آنها کاری ندارد، در واقع باید بدانند که با این اندیشه قطره قطره و ذره ذره اجتماع در روز ۱۳ فروردین از خانه‌هایشان بیرون می‌روند.

وی اضافه می‌کند: مردم می‌توانند برای حفظ این سنت امسال به طور استثنا در فضای خانه در محیط حیاط یا پشت بام غذا پخت کنند و دور هم لحظات خوشی را رقم بزنند.

فرماندار در پایان نیز از مردم می‌خواهد برای شکست کرونا و هدر ندادن زحمات کادر درمان و مسئولان و همچنین حفظ جان خود و خانواده و جامعه، همچنان در خانه بمانند.

روز طبیعت را در سیزده‌بدر ۱۴۰۰ جشن بگیریم

«جمال الدین عزیزی بندرآبادی» شهردار شهر میراث جهانی یزد هم در رابطه با روزهای قرنطینه به خبرنگار ایسنا، می‌گوید: این روزها به علت وظیفه‌ای که برای اداره امور شهر و هدایت کارها برعهده دارم، برخلاف دورکاری بسیاری از همکاران به اتفاق دیگر همکاران فعال در بخش‌های مختلف خدمات شهری و بحران و برخی مدیران، در طول روز هم در محل شهرداری و سطح شهر حضور دارم.

وی بیان می‌کند: البته به محض اتمام فعالیت‌هایم سریعاً به خانه می‌روم و زمانی که در خانه هستم نیز وقت بسیار را صرف پاسخ گویی به تماس‌ها، پیام‌ها و پست‌های فضای مجازی می‌کنم و اندکی هم مطالعه دارم.

وی که نگران سلامت جامعه به خصوص در روز ١٣ فروردین ماه است، از مردم می‌خواهد امسال همه با هم و در کنار هم با همکاری و همراهی و رعایت مراقبت‌هایی مربوط به سلامت جامعه، به خوبی و سلامتی از بحران کرونا عبور کنیم و در سال ١٤٠٠ مراسم جشن بزرگی را در دل طبیعت برگزار کنیم و همه با هم نوروز از دست رفته‌ی امسال را جبران کنیم.

شهردار یزد ابراز امیدواری می‌کند: امسال همه مردم با خوشی و سلامتی در جمع کوچک خانواده خود در خانه بمانند و سال آینده در چنین ایامی با همه عزیزانشان به دل طبیعت بروند.

آشپزی غذاهای یزدی در خانه

به سراغ یکی از مسئولان دیگر استان رفتیم، مسئولی که این روزها نه تنها مشغول کارهای مختلفی است بلکه با توجه به علاقه‌اش به آشپزی، از این فرصت برای پختن غذاهای یزدی استفاده می‌کند.

«سید مصطفی فاطمی» مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد در این مورد به خبرنگار ایسنا، می‌گوید: اوقاتی را صرف آشپزی می‌کنم چرا که عاشق آشپزی هستم و پختن غذاهای یزدی را که کمتر در طول سال به آن‌ها پرداخته‌ایم را در این روزها دنبال می‌کنم.

وی خاطرنشان می‌کند: البته در این روزها به اداره نیز برای انجام امور سر می‌زنم اما زمانی که در خانه هستم علاوه بر تکمیل پژوهشی در مورد تاریخ یزد، مطالعه را هم به عنوان یکی از مهمترین سرگرمی‌هایم دنبال می‌کنم.

فاطمی که این روزها مشغول مطالعه کتاب‌های تاریخ اجتماعی زرتشتیان، راز حافظ و رمان آنکارنینا است، می‌گوید: البته این روزها در شبکه‌های مجازی مختلفی نیز سیر می‌کنم.

مدیر کل میراث فرهنگی یزد که در این ایام اطلاعات بناهای تاریخی را کامل می‌کند، می‌گوید: به نظر من هر فردی در این ایام می‌داند که چه علایقی دارد و می‌تواند بر همین اساس، بهترین تصمیم را برای وقت گذرانی در خانه بگیرد اما شاد بودن و توجه به علایق در این تصمیم‌گیری‌ها حائز اهمیت است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی کروناویروس مسئولان نوروز99 خبرنگار ایسنا خانه ماندن ماندن در خانه گفت وگو استاندار یزد سلامت جامعه شیوع کرونا بیرون رفتن سیزده بدر توصیه ها بچه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۳۵۱۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرنوشت تلخ فراری دادن دختر ٢٠ ساله از خانه پدری!

 به گزارش تابناک، اعتمادآنلاین نوشت: سردار  علی ولی پور گودرزی رئیس پلیس آگاهی پایتخت اظهار داشت: ابتدای فروردین ماه سال جاری در پی مفقود شدن دختری حدودا 20 ساله و شکایت خانواده وی به پلیس، رسیدگی به این پرونده در دستورکار تیمی از کارآگاهان اداره چهارم پلیس آگاهی تهران قرار گرفت.

وی افزود: کارآگاهان در گام نخست طی انجام تحقیقات ابتدایی از شاکی دریافتند دختری جوان به بهانه خرید  از منزل بیرون رفته ولی پس از خروج از منزل دیگر به منزل بازنگشته است.

این مقام  پلیسی  ابراز داشت:  خانواده دختر حین تحقیقات کارآگاهان اعلام کردند اعضای خانواده او را در یکی از خیابان های مرکز شهر تهران سوار بر یک خودروی پراید مشاهده کرده اند

وی تصریح کرد: با تحقیقات میدانی معلوم شد این دختر به  همراه یک مرد جوان از مغازه ای اقلام خوراکی تهیه کرده است. به این ترتیب ابتدا چهره مرد جوان شناسایی و در نهایت با رصدهای اطلاعاتی هویت و مخفیگاه متهم شناسایی شد.

 
سردار ولی پور گودرزی متذکر شد: پس از مراقبت های نامحسوس و شبانه روزی با هماهنگی های قضائی  متهم در مخفیگاهش دستگیر و همراه دختر جوان به پلیس آگاهی انتقال یافت.

رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ در ادامه عنوان کرد: متهم در بازجویی اولیه اقرار داشت؛ حدودا 3 سال با این دختر آشنا بودم و به دلیل علاقمندی و قصد ازدواج با وی موضوع را باخانواده او درمیان گذاشتم، اما بدلیل اعتیاد به موادمخدر و استفاده از نوشیدنی های غیر مجاز  با مخالفت های شدید خانواده او روبروشدم و چاره ای جز فراری دادن او نداشتم که با طرح نقشه قبلی وی را از منزل خارج کردم و با خود به منزلم در مرکز شهر تهران بردم.

این مقام انتظامی در پایان خاطرنشان کرد: دختر جوان تحویل خانواده شد و پس از آن طی صدور قرار قانونی از سوی مراجع قضائی، متهم پس از تکمیل پرونده به زندان منتقل شد.

دیگر خبرها

  • روایتی غم‌انگیز از سرنوشت پدران و مادران سالمندان سنندج+فیلم
  • دیدار با خانواده معظم شهدا در سلماس
  • باز هم غفلت و بی‌توجهی مسئولان میراث فرهنگی/ نابودی تاج عمارت «امین‌لشکر»/ عکس
  • نامه زیبای یورگن کلوپ به کودک طرفدار لیورپول: مضطرب نباش، روزهای خوب فرا می‌رسند
  • گرامیداشت نوروز در خانه محلّه شهرداری بوکان
  • ارائه خدمات رایگان به آسیب دیدگان در مراکز بهزیستی
  • روایت استاد فلسطینی از زندگی خانواده‌اش در غزه
  • سرنوشت تلخ فراری دادن دختر ٢٠ ساله از خانه پدری!
  • پسر جوان دختر عاشق را از خانه فراری داد
  • شکوفایی اقتصاد روستاهای خدابنده با ایجاد خانه های بوم گردی