Web Analytics Made Easy - Statcounter

هم‌زمان با اربعین حسینی در سال ۹۸، حدود ۴ میلیون ایرانی عازم عراق شدند که مرز مهران بیشترین تردد را داشت. همچنین پس از برپایی این حماسه، رویداد عظیم اربعین و موکب‌های حسینی توسط سازمان فرهنگی، علمی و آموزشی یونسکو، ثبت جهانی شد.

به گزارش خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس، حماسه پیاده‌روی اربعین یکی از برنامه‌های فرهنگی و مذهبی است که با توجه به تأکید ائمه اطهار (ع) در روایات مختلف، هرساله به همت عاشقان حسینی برگزار می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تشرف میلیونی زائران در حماسه اربعین حسینی/ حضور بیش از ۳ میلیون ایرانی در اربعین ۹۸

این مراسم در گذشته یعنی زمان حکومت صدام با توجه به سخت‌گیری‌های بعثی‌ها در سال‌هایی یا برگزار نشد یا به صورت محدود بود، اما با سرنگونی صدام و خروج نظامیان آمریکا از عراق و همچنین برقراری امنیت در این کشور با تلاش‌های شهید سپهبد قاسم سلیمانی و نیروهای حشدالشعبی، حماسه اربعین به صورت فراگیر و باشکوه برگزار شد تا جایی که در سال‌های اخیر شاهد حضور میلیون‌ها عاشق اباعبدالله (ع) از نقاط مختلف جهان بودیم.

 

سال گذشته نیز با توجه به برداشته شدن ویزا با هماهنگی مسؤولان ایران و عراق، پیاده‌روی اربعین رکوردی دوباره زد و بیش از ۳ میلیون ایرانی در ایام اربعین حسینی به عراق مشرف شدند.

آغاز فعالیت موکب‌های اربعین قبل از زمان مقرر

ستاد مرکزی اربعین برای برپایی این حماسه عظیم برنامه‌ریزی را از حدود ۴ ماه قبل آغاز کرد و با مذاکرات مسؤولان، مرز خسروی نیز پس از سال‌ها برای تردد زائران اربعین بازگشایی شد. همچنین با هماهنگی صورت گرفته با ستاد مرکزی اربعین، کمیته اسکان و تغذیه این ستاد، موکب‌هایی را در خاک ایران و همچین عراق تدارک دید و مقرر شد تا حدود یک هفته قبل از اربعین، این موکب‌ها فعالیت خود را آغاز کنند.

 

اما با توجه به افزایش تعداد زائران و آغاز سفرها از دو هفته قبل از اربعین، فعالیت موکب‌ها نیز زودتر از زمان مقرر آغاز شد، به طوری که بسیاری از موکب‌ها برای خدمت‌رسانی به زائران اربعین حسینی دو هفته قبل از اربعین در مرزها مستقر شدند.

بازگشایی مرز خسروی پس از سال‌ها/ تردد زائران اربعین از ۴ مرز 

هم‌زمان با آغاز پیاده‌روی اربعین، هر روز بر تعداد زائران افزوده می‌شد و زائران از چهار مرز زمینی مهران، خسروی، شلمچه و چذابه عازم عراق شدند و با افزایش روز افزون زائران، احمد محمدی‌فر دبیر ستاد مرکزی اربعین به مدیریت زمان توسط زائران اشاره و خواستار بازگشت زائران به کشور قبل از اربعین شد.


افزایش تعداد زائران و معطلی در مرزها / گیت‌ها خروجی بیشتر شد

با توجه به اینکه برخی مسؤولان پیش‌بینی افزایش این حد زائر در ایام اربعین را نمی‌کردند و مردم نیز در زمان‌های پیک به مرزها مراجعه کردند، صف‌های طولانی پشت مرزها تشکیل شد و حتی در ساعاتی از شبانه‌روز مرزهای بسته و امکان تردد زائران وجود نداشت. برای کنترل این امر، وزارت کشور با هماهنگی نیروی انتظامی در مرزها، گیت‌های خروجی را در مرزها به ویژه مرز مهران و شلمچه افزایش داد.

استقرار ناوگان حمل و نقل ایران در خاک عراق

البته یکی از دلایل معطلی زائران در مرزها، نبود وسایل حمل و نقل عمومی در خاک عراق بود که ستاد مرکزی اربعین پس از بروز مشکلات در زمینه حمل و نقل زائران در عراق، پیشنهاد استقرار ناوگان حمل و نقل عمومی ایران در عراق را به مسؤولان این کشور داد که اوایل از سوی آن‌ها پذیرفته نشد و با ایجاد نابه سامانی در مرزهای ایران و عراق، در نهایت مقرر شد تا در مرحله نخست یک هزار و ۲۵۰ اتوبوس و ۲۵۰ وسیله نقلیه برای تردد زائران ایرانی در مرزها مستقر شد.

 

با توجه به اینکه بسیاری از زائران از مرز مهران عبور کردند، بیشتر ماشین‌های مستقر نیز در این مرز فعالیت کردند و به دلیل ازدحام جمعیت در این مرز، مشکلاتی از جمله کمبود آب آشامیدنی در برخی ساعات ایجاد شد و حسن پلارک رئیس کمیته اسکان و تغذیه که برنامه‌های موکب‌ها را مدیریت می‌کرد، از برنامه‌ریزی برای تأمین مایحتاج زائران اربعین در مرزها خبر داد و بر این اساس، موکب‌ها برای پذیرایی از زائران تجهیز شد.

ممنوعیت کاپوتاژ خودروهای شخصی در ایام اربعین/ ۴۰۰ اتوبوس کاپوتاژ شد

همچنین با توجه به نبود زیرساخت‌های مناسب برای تردد خودروهای شخصی در عراق هم‌زمان با ایام اربعین، ستاد مرکزی اربعین از ممنوعیت خروج خودروهای شخصی به عراق در ایام اربعین خبر داد و مقرر شد تنها ۴۰۰ دستگاه اتوبوس کاپوتاژ شود که با هماهنگی‌های انجام شده این ماشین‌ها از مرز شلمچه عبور کردند.

 

این امر در حالی بود که در اربعین سال ۹۷، بسیاری از خودروهای شخصی از مرزهای مختلف به ویژه مهران کاپوتاژ شده بود که به دلیل نبود زیرساخت‌های مناسب برای تردد ماشین‌های شخصی در عراق، سال گذشته این امکان فراهم نشد و حدود ۱۰ روز قبل از اربعین کاپوتاژ خودروهای شخصی متوقف شد.

برداشته شدن ویزای عراق در محرم و صفر/ خروج زائران اربعین از کشور با برگه گذرنامه موقت

یکی دیگر از اقدامات ستاد مرکزی اربعین در سال گذشته، فراهم شدن امکان تردد زائران با گذرنامه موقت بود. با توجه به افزایش تعداد زائران و درخواست‌ها برای صدور گذرنامه، با هماهنگی عراقی‌ها برگه گذرنامه موقت برای برخی زائران صادر شد و زائران با به همراه داشتن این برگه‌ها از مرزها عبور کرده و به حماسه اربعین پیوستند.

در حالی که سال‌های گذشته زائران باید علاوه بر داشتن گذرنامه معتبر، ویزای عراق نیز اخذ می‌کردند که سال گذشته ویزای عراق برای ایام محرم و صفر برداشته شد و زائران بدون اخذ ویزا به عراق سفر کردند.

همچنین با توجه به اینکه بسیاری از زائران اربعین با خودروهای شخصی به مرزها مراجعه کرده بودند، پارکینگ‌های مختلفی در شهرهای مرزی تدارک دیده شد تا زائران خودروهای خود را در این پارکینگ‌ها قرار داده و با ماشین‌های موجود به نقطه صفر مرزی بروند. در همین رابطه در مرز مهران، ظرفیتی بالغ بر ۳۰۰ هزار پارک خودرو پیش‌بینی شده بود که چند روز قبل اربعین ظرفیت این پارکینگ تکمیل شد و رضا همتی‌زاده رئیس پلیس راه ایلام از زائران خواست تا سایر مرزها را برای تردد انتخاب کنند و خودروها را در پارکینگ‌های سایر مرزها مستقر سازند.


تردد بیش از ۶۰ درصد زائران اربعین از مرز مهران

تردد در مهران به دلیل اینکه مرز خسروی به دلیل برخی ناآرامی‌های عراق بسته شد، بیش از سایر مرزها بود. به طوری که به گفته محمدی‌فر دبیر ستاد مرکزی اربعین، ۶۰ درصد زائران از مرز مهران عبور کردند و مرزهای شلمچه، چذابه و خسروی از دیگر مرزهای پرتردد بودند. همچنین حدود ۲ درصد زائران از مرزهای هوایی به عاشقان حسینی در ایام اربعین پیوستند.

افزایش اعزام اصحاب رسانه و ظرفیت خدمات موکب‌های اربعین 

همچنین برای انعکاس حماسه عظیم اربعین، بیش از ۳ هزار نفر از اصحاب رسانه به عراق اعزام شدند و بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ موکب در ایران و عراق خدمت‌رسانی کردند. در سال گذشته ناآرامی‌هایی نیز در عراق ایجاد شد به طوری که برخی از مردم از وضعیت بیکاری گلایه‌مند بوده و به خیابان‌ها آمدند، اما در این میان، برخی سودجویان درصدد بودند تا بر موج اعتراضات سوار شده و این تحرکات را به نفع خود به اتمام برسانند تا به نوعی رابطه مسلمانان را به هم بزنند.

 

بر همین اساس، در ایام اربعین هم رسانه‌های ضدانقلاب که از وحدت مسلمانان و شیعیان و همچنین حضور میلیونی زائران حسینی در حماسه اربعین ناراحت بودند، سعی داشتند با تبلیغات منفی مانع تشرف عاشقان حسینی به حماسه اربعین شوند، اما مردم با بصیرت ایران بدون توجه به این تبلیغات با حضور حداکثری در پیاده‌روی اربعین همراه با مردم کشورهای دیگر، حماسه‌ای  آفریدند و به گفته استاندار کربلا بیش از ۲۰ میلیون زائر در این شهر حضور یافتند.

توزیع ۱۱ میلیون بطری آب در مرزها هنگام بازگشت زائران اربعین

با افزایش موج بازگشت زائران حسینی به کشور، موکب‌ها در مرزها برای تأمین مواد غذایی مورد نیاز زائران حسینی تجهیز شد، به طوری که به گفته حسن پلارک رئیس ستاد اسکان و تغذیه یکی از مهم‌ترین نیاز زائران با توجه به گرمای هوا، آب آشامیدنی بود که برای این منظور علاوه بر توزیع آب در بین‌ موکب‌های مستقر در مرزها، ۱۱ میلیون بطری آب نیز دپو‌ شد تا در بین زائران توزیع شود. 

دو روز قبل از اربعین تا یک روز پس از اربعین، موج بازگشت‌ها افزایش یافت و در نهایت با توجه به اطلاعیه ستاد مرکزی اربعین درباره مدیریت زمان بازگشت، فعالیت موکب‌ها سه روز پس از اربعین نیز ادامه یافت.

پس از بازگشت زائران، حسین ذوالفقاری رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی با تقدیر از عوامل و خادمان حسینی، از زائران نیز برای مدیریت زمان و توجه به برنامه‌ها  تشکر کرد.

سال گذشته رکورد زائر اربعین شکسته شد و حدود ۴ میلیون ایرانی به حماسه اربعین مشرف شدند که بیشتر این زائران نیز مسیر نجف تا کربلا را طی کردند. علاوه بر این، مسیر کاظمین تا کربلا نیز برای زائران مهیا شده بود و برخی نیز این مسیر را برای تشرف به کربلا در ایام اربعین برگزیدند.

 


اسکان زائران اربعین در جوار حرم حسینی و علوی/ ثبت جهانی اربعین و موکب‌ها در یونسکو

ظرفیت اسکان و تغذیه در اربعین سال گذشته افزایش یافت به طوری که علاوه بر موکب‌های مستقر در مسیر، صحن حضرت زهرا (ع) در نجف اشرف و صحن حضرت زینب (س) در کربلا نیز برای زائران آماده شده بود و بیش از ۷۰ هزار زائر در جوار حرم علوی اسکان داده شدند.

همچنین با توجه به حضور میلیونی زائران حسینی در حماسه اربعین، آذرماه سال گذشته رویداد عظیم اربعین و موکب‌های حسینی توسط سازمان فرهنگی، علمی و آموزشی یونسکو به ثبت جهانی رسید.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: اربعین حج عراق حماسه حماسه اربعین زائران حسینی نگاهی به اربعین 98 ستاد مرکزی اربعین ستاد مرکزی اربعین پیاده روی اربعین ایام اربعین خودروهای شخصی بازگشت زائران میلیون ایرانی زائران اربعین قبل از اربعین اسکان و تغذیه تعداد زائران حماسه اربعین اربعین حسینی زائران حسینی تردد زائران سال گذشته ثبت جهانی برای تردد مرز مهران حمل و نقل ماشین ها موکب ها سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۳۶۴۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجلیل از ۵۲ راننده داوطلب خدمت خالصانه سفر اربعین

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز چهارمحال و بختیاری؛ این رانندگان پارسال اقلام مصرفی ۲۵ موکب را بصورت رایگان و در قالب نذرسفر به کشور عراق منتقل کردند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی دانلود

دیگر خبرها

  • الهام حسینی از لیست مسافران جام جهانی وزنه‌برداری خط خورد
  • الهام حسینی به جام جهانی وزنه برداری نمی‌رود
  • الهام حسینی المپیک را از دست داد
  • رکورد پروازهای مسافری فرودگاه خارگ شکسته شد
  • تجلیل از ۵۲ راننده داوطلب خدمت خالصانه سفر اربعین
  • عراق به جام ملت‌های آسیا صعود کرد
  • رکورد ۱۰ ساله صدور پروانه در منطقه ۱۰ شکسته شد
  • رکورد ۱۰ ساله صدور پروانه ساخت در منطقه ۱۰ شکسته شد
  • تجلیل از رانندگان فعال اربعین حسینی در بام ایران + تصاویر
  • رکورد سرمایه‌گذاری خارجی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد