12 فروردین نماد عینی دموکراسی واقعی در ایران است
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۳۶۸۱۷
نماینده ولی فقیه در استان کردستان عنوان کرد: 12 فروردین 58 نشان داد در هیچ جای دنیا دموکراسی واقعی مانند جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد.
آیتالله سیدمحمد حسینیشاهرودی در گفتوگو با خبرنگار فارس در سنندج با تبریک 12 فروردین روز جمهوری اسلامی ایران به ملت همیشه در عرصه ایران، اظهار کرد: 12 فروردین 58 ویژگیهای خاصی دارد که پرداختن به هر کدام از این ویژگیها گوشهای از عظمت انقلاب اسلامی ایران را به تصویر میکشد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی تصریح کرد: یکی از ثمرات این روز، استقرار جمهوری اسلامی ایران در کشور است که در نوع خود بینظیر و بیمانند است.
نماینده ولی فقیه در استان کردستان افزود: انقلاب اسلامی به رهبری امام راحل و با حضور در صحنه مردم به پیروزی رسید و این مردم بودند که پای انقلاب ایستادند و در راه حفظ آن خون دادند.
وی با گرامیداشت یاد و خاطر شهدای انقلاب اسلامی، گفت: ملت ایران در ایام مختلف از آغاز پیروزی انقلاب تاکنون همواره در صحنههای سرنوشتساز برای دفاع از انقلاب ایستاده و هیچگاه عقبنشینی نکردهاند.
آیتالله حسینیشاهرودی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران ثمره خون پاک شهیدانی است که قبل از پیروزی انقلاب و بعد از آن به اشکال مختلف خون پاکشان را در راه انقلاب تقدیم کردند.
وی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی اولا از این جهت که در یک مدت کوتاهی یعنی کمتر از دو ماه این رفراندوم برگزار شد تا خود مردم نوع حکومت را انتخاب کنند.
وی افزود: 12 روز بعد از انقلاب در حالی که شرایط چندان آرام نبود امام راحل فرمان برگزاری رفراندوم دادند که در کمتر از دو ماه برگزار شد و بیش از 98 درصد از واجدین شرایط در انتخابات شرکت کردند و به انقلاب اسلامی رای مثبت دادند که این موضوع در دنیا بیسابقه است.
نماینده ولی فقیه در استان کردستان عنوان کرد: تا قبل از انقلاب اسلامی، غرب حکومتهای خود را مردمسالاری قلمداد میکرد ولی اتفاقی که در انتخابات 12 فروردین 58 در ایران افتاد، نشان داد در هیچ جای دنیا دموکراسی انقلاب اسلامی ایران وجود ندارد و به همین دلیل نام آن را دموکراسیدینی گذاشتند.
وی افزود: خود مردم نظام و رهبر خود را انتخاب میکنند پس این نظام، نظام مردمسالاری از نوع واقعی است و مردم در کشور ما همواره در انتخابات حضور چشمگیر دارند طوری که متوسط مشارکت مردم از میانگین دنیا بالاتر است.
انقلاب اسلامی، انقلابی بر پایه دین است
آیتالله حسینیشاهرودی تصریح کرد: تا استقرار جمهوری اسلامی حکومتی بر مبنای دین وجود نداشت بلکه با آن مبارزه میشد، از دوره رنسانس غرب همواره به دنبال القای این موضوع بود که دین نباید در سیاست ورود پیدا کند تا چه برسد به اینکه حکومتی را تشکیل دهد و نظامی داشته باشد.
وی گفت: این نظریه در 12 فروردین سال 58 با قاطعیت نابود شد چرا که نظامی در ایران با رای 98.2 درصد مردم انتخاب شد که بر محور اسلام قرار گرفته و تمام قوانین آن نیز بر همین مبنا تدوین و اجرا میشود.
نماینده ولی فقیه در استان کردستان اضافه کرد: سردمداران غرب از همان آغاز بر این باور بودند چنین نظامی مورد موافقت مردمی که حکومت شاهنشاهی بر آنها حاکمیت داشته پذیرفتنی نیست و شکست خواهد خورد.
وی افزود: با رای قاطع 98.2 درصد مردم تمام استدلالهای دشمنان به هم ریخت و با وجود همه هجمهها و برنامهریزی و پیشبینیهای آنان انقلاب ما الان 41مین سالگرد پیروزی خود را پشت سر گذاشت.
آیتالله حسینیشاهرودی عنوان کرد: انقلاب با وجود تمام هجمهها و کارشکنیهای دشمنان، امروز در عرصههای مختلف در جهان پیشتاز است و الان برای دنیا ثابت شده که قدرت نظامی ایران هم در سطحی است که امریکا که ادعای ابرقدرت دنیا دارد به هیچ وجه توان مقابله با این نظام اسلامی را ندارد.
حمله موشکی به عینالاسد اقتدار ایران را به رخ جهان کشاند
وی خاطرنشان کرد: حمله موفق سپاه ایران به پایگاه موشکی عینالاسد آمریکا در عراق قدرت بالای موشکی ایران و در نقطه مقابل ضعف امریکا را به جهان نشان داد چراکه حتی نتوانست کوچکترین جوابی بدهد.
نماینده ولی فقیه در استان کردستان تصریح کرد: انهدام پهپاد پیشرفته آمریکا از دیگر اقدامات مهمی بود که توانایی نظامی ایران را به جهانیان ثابت کرد.
وی افزود: در بحث ویروس کرونا که امروز جهان را درگیر کرده است ایران با وجود شرایط بحرانی هنوز از وجود امکانات لازم برای خدماترسانی به بیماران خبر میدهد این در حالی است که در بحث امکانات بسیاری از کشورهای جهان با مشکلات جدی مواجه هستند.
آیتالله حسینیشاهرودی گفت: در حالی که کشور ایران در تحریم مطلق به سر میبرد به لحاظ امکانات درمانی و حتی کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم کوچکترین کمبود و محدودیتی ندارد.
وی اذعان کرد: ما در شرایط محاصره و تحریم اقتصادی توانستهایم با موفقیت نظام سلامت را پیش ببریم و در کشور امریکا که ما را تحریم کرده با مشکلات به لحاظ امکانات درمانی مواجه است.
نماینده ولی فقیه در استان کردستان اظهار کرد: نظام جمهوری اسلامی ایران در طول 42 سال توانسته آنقدر پیشرفت کند که در نوع خود بینظیر و قابل مقایسه با گذشته نیست.
جمهوری اسلامی مسائل را به خوبی مدیریت و اداره میکند
وی تصریح کرد: الان وضعیت اروپا در بدترین شرایط قرار دارد ولی جمهوری اسلامی مسائل را به خوبی مدیریت و اداره میکند.
نماینده ولی فقیه در استان کردستان افزود: این نتیجه زحمات و مبارزات ضد استکباری ملت ایران و تحقق شعار استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی بود.
وی با بیان اینکه ملت ایران ثابت کرد خواهان استقلال بود و هرگز تن به وابستگی نمیدهند گفت: امروز به همین دلیل نه تنها در مسائل سیاسی بلکه در مسائل اقتصادی هم به هیچ جای دنیا وابسته نیست و تمام تجهیزات نظامی هم در داخل تولید میکنیم این در حالی است که ما قبل از انقلاب در زمینه غذایی به دیگر کشورها وابسته بودیم.
آیتالله حسینیشاهرودی خاطرنشان کرد: ملتی که تا قبل از انقلاب باید حق توحش به اروپائیان میدادند الان به برکت انقلاب اسلامی در اوج اقتدار و عظمت قرار دارد لذا باید همه قدردان این اقتدار و عظمت باشیم.
نظام اسلامی شکل نوینی از حکومت به دنیا نشان داد
وی تصریح کرد: با انتخاب نظام اسلامی از سوی ملت ایران دنیا با شکل نوینی از نوع حکومت روبرو شد حکومتهایی که آنها میشناختند و تبلیغ میکردند حکومتهای پادشاهی، دیکتاتوری و غیره بود اما انقلاب اسلامی بر نظام ولایت فقیه استوار است.
وی اقتدار امروز کشور را مرهون وجود امام راحل و رهبری دانست و گفت: امروز به وجود و برکت رهبری و نظام امامت و امتی که در کشور ما استوار است پیشرفت و اقتدار بیش از پیش را در ایران شاهد هستیم.
نماینده ولی فقیه در استان کردستان گفت: مقاومتی که ملت ایران در برابر تمام مشکلات داشته از برکت نظام جمهوری اسلامی است و این برکت تنها به داخل مرزهای کشور خلاصه نشده و برکت این نظام به ملتهای مستضعف جهان رسیده است.
وی افزود: کشورهای مختلف را از شر دشمنانشان نجات داده است و زمینه شکلگیری انقلابهای بر پایه دین اسلام را در آنها فراهم ساخته است.
انتهای پیام/2330/71
منبع: فارس
کلیدواژه: دین نماینده ولی فقیه جمهوری اسلامی ایران ایران نماینده ولی فقیه در استان کردستان آیت الله حسینی شاهرودی جمهوری اسلامی ایران انقلاب اسلامی ملت ایران
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۳۶۸۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
«مشارکت مردم» جوهرۀ مردمسالاری دینی
شاید یکی از زیباترین عیدیهایی که کام همه را شیرین کرد این عملیات بود. حقیقتاً عیدی زیبایی بود. اقتدار دشمنان اسلام شکست و اقتدار زیبایی برای جمهوری اسلامی در دنیا مطرح شد.
موضوع بحث این دورۀ ما مقوله «مشارکت» هست که برگرفته از شعار سال هست که امسال مقام معظم رهبری مطرح کردند، بخش اول آن تولیدی و اقتصادی بود و بخش دوم آن «مشارکت مردم»، که ما میخواهیم درباره قسمت دوم آن بحث کنیم و به سهم خودمان روی این موضوع کار کنیم. سالهاست که مقام معظم رهبری بحث «جهاد تبیین» را مطرح کردند، خیلی بحث مهمی است و ما در این بخش کمبود داریم. جهاد تبیین برای این است که ما اندیشه انقلاب را در همه عرصهها تبیین کنیم.
ما میخواهیم قدری علمیتر دربارۀ «مشارکت» بحث کنیم. تا الآن بحث درمورد مشارکت حداکثری و حضور مردم در پای صندوقهای رأی بوده که لازم هم هست؛ اما به عنوان یک نظریه به مشارکت پرداخته نشده است.
الان در در دنیا میخواهیم بگوییم ما «مشارکت» داریم و با مشارکتی که شما میگویید تفاوت دارد؛ حقیقتاً اینجا دست ما خالی است. هیچ چیزی به اسم «نظریه مشارکت»در نظام اسلامی، در جمهوری اسلامی و در مردمسالاری دینی نداریم. خیلی راجع به آن حرف زده شده است ولی آن را به یک نظریه تبدیل نکردهایم.
خود من که میخواستم در این موضوع مطالعه کنم، رفتم سراغ متفکرینی که در نظریه مشارکت کار کردند، متفکرین مسلمان تقریبا نداریم اگر هم کسی کار کرده است ترجمه مقالههای دیگر است. امام خمینی به عنوان بزرگترین متفکر کل اسلام بزرگترین صحنۀ مشارکت را در دنیای مدرن به وجود آورده است ولی ما نتوانستیم آن را به نظریه تبدیل کنیم.
در قانون اساسی مشارکت را ملت به دولت میدهد ولی الآن برعکس شده است؛ دولت باید به مردم بگوید بیایید رأی بدهید یا مشارکت کنید، در حالی که با مشارکت و رأی بیش از۹۸درصد مردم این نظام تشکیل شده است و مردم که حق تعیین سرنوشت داشتند از طریق انتخابهای مختلف، نظام، رهبر، دولت، مجلس و... را انتخاب کردند همان مردمی که طبق قانون اساسی صاحب مشارکت هستند، همان مردم امروز هم باید پای کار باشند.
الان وقتی صحبت از مشارکت میشود تلقی برخی این است که مشارکت یعنی انتخابات، یعنی صندوق رأی. در حالیکه همه مشارکت این نیست؛ شما یک نظام و انقلاب و سیستم جدیدی برای تشیع ایجاد کردید که امروز در قلب غزه اثرگذار شده است.
ما باید یک دستگاه معرفتی برای مشارکت درست کنیم که وقتی میگوییم مشارکت، یعنی روش زندگی در دنیای مدرن با همه سازوکارها و پیچیدگیهای آن. چطور الآن به موشک هایپرسونیک خود که جدیدترین ورژن موشک دنیا است، مینازیم. به همین شکل به جدیدترین ورژن فکری و اندیشگی مشارکت در دنیای جدید هم باید بنازیم.
دنیا شگفتانگیز شده بودند که امام به عنوان یک روحانی چگونه یک انقلاب بزرگی در قلب دنیای دو قطبی ایجاد کرد؟ اما بعد از آن ما میتوانستیم پیامهای جدیدی به دنیا مخابره کنیم؛ یعنی نظریهپردازی کنیم. ما در این بخش ضعیف بودیم، به تعبیر دیگر حوزه و دانشگاه ما ضعیف بوده است که نتوانستیم تئوریپردازی کنیم و به صورت علمی دستگاه معرفتی ما فعال شود.
رهبری فرمودند که ما خوب «نهضتسازی» و «نظامسازی» کردیم اما در بحث «دولتسازی» متوقف شدیم. یعنی بعد از چهل و چند سال هنوز از مرحله دولتسازی عبور نکردیم، هنوز طبق دیدگاه رهبری به «جامعهسازی» و «تمدن نوین اسلامی» نرسیدیم. چرا؟ چون نظریه تولید نکردیم.
وظیفه ما و همه جریانها و وظیفه حوزه و دانشگاه این است که به موازات پیشرفتهای نظامی، آستینها را بالا بزنیم و به میدان بیاییم و همه این ظرفیتها روی هم گذاشته شود و کار کنیم. چرا بعد از چهل سال رهبری گلایه میکند که ما نتوانستیم از دولتسازی عبور کنیم. مگرچند سال برای نظریهپردازی لازم است که یک کشوری وارد نظریهپردازی شود؟ مشارکت هم همینطوری است؛ در بخش مشارکت ما نظریه نداریم. مشارکت یعنی اینکه جریانهای فکری و احزاب، افراد، گروهها، دست به دست هم بدهند نگذارند انقلاب مورد هجمه واقع شود.
آیا امر به معروف و نهی از منکر مسئولیت همگانی نیست؟ مسئولیت همگانی یعنی مشارکت. مگر قرآن برای مشارکت نمی فرماید «تعاونوا علی البر والتقوی»؟در همه امور خیر و تقوا و ... کمک و مشارکت کنید. آیا مسائل فرهنگیای که در جامعه میبینیم، این از مصادیق بارز برّ و تقوا نیست؟ آیا نباید برای رفع این مسائل، مشارکت کرد؟ و نگذاشت ارزشهای انقلاب از دست برود؟ آیا اینها مشارکت نمیخواهد؟
امام بود که ولایت فقیه را از این نگاه فردی وارد عرصه اجتماع کرد و بر اساس آن حکومت تشکیل داد و مشارکت ایجاد کرد. یعنی یک پدیده فردی به اضافه مردم به یک قدرت برای اسلام و زیستن در سایه ارزشهای اسلامی تبدیل شد و این کار بزرگ باید به نظریه تبدیل شود.
مشارکت همگانی و فعال مردم در نظام اسلامی، جوهره و ذات اصلی مردمسالاری دینی است؛ مشارکت و مسئولیت همگانی در مدیریت جامعه اسلامی، نماد مردمسالاری دینی است. در نظام مردم سالاری دینی، مردم صاحب کار و ولی نعمت هستند. مردم داعی و دعوت کننده به مشارکت هستند نه اینکه برای حضور در صحنۀ مشارکت دعوت شوند. بر اساس این نگاه مشارکت حداکثری همواره ملازم با رقابت واقعی است.
خداوند در قرآن فرمود همه انبیاء را فرستادیم برای «لیقوم الناس بالقسط»؛ قیام به قسط یعنی مشارکت. یعنی مشارکت اسلامی ما بر خلاف مشارکت نظام لیبرالی و سکولاریسم، مبتنی بر عدالت و قسط و دین و ارزشها است. لذا ما باید نشان بدهیم که مبانی نظریه مشارکت بر اساس قرآن و روایات است.
الآن تعارضی در کشور ما وجود دارد و کلیپهای آن در دنیای مجازی هست که برخی می گویند ما مشارکت حداکثری نمیخواهیم چون اگر مشارکت حداکثری بشود ممکن است که مثلاً من رأی نیاورم؛ این فاجعه است. یعنی ما میان ارزشهای انقلاب تعارض ایجاد میکنیم. رهبری فرمودند که بین جریانهای فکری و نیروها و حامیان انقلاب رقابت واقعی ایجاد شود ولی برخی میگویند رقابت و حضور حداکثری نباشد و این تعارض است.
در درون نظریه نباید تناقص وجود داشته باشد. همه عرصهها و عناصر آن باید مکمل هم باشند. نظریه باید بتواند جامعیت داشته باشد و نقایص خود را رفع کند. یعنی بدانیم که مشارکت حداکثری مساوی است با نعمت، برکت، برخورداری، فراوانی و... یعنی مردم خودشان را صاحب کار و مالک این نظام و انقلاب و به تعبیر امام راحل خودشان را ولی نعمت ببینند.
نظریه مبتنی بر حقایق است و تخیلی نیست. بحثهای ذهنی و انتزاعی و کلی و واقعیات باید دیده شود. ما چهل و چند سال تجربه داریم، این تجربه مدیریتی کافی است که ما فراز و فرودها، نقطهضعفها و آسیبهایی که داشتیم را ارزیابی و براساس آن نظریه تولید کنیم.
دنیای غرب گفت دموکراسی بهترین شکل حکومت است. ما هم میگوییم مردمسالاری بهترین شکل حکومت است؛ منتها با مبنای دینی خودمان. اگر میگوییم بهترین شکل حکومت است باید نظریهپردازی شود. غرب نظریهپردازی کرده است و متفکرین آن مشخص هستند.
نکته بعدی این است که نظریه باید قابل اثبات و دفاع باشد، اگر کسی او را نقد کرد بتوانیم از او دفاع کنیم. مردم سودمندی آن را ببیند. اصلاً یک تعریف این است که مشارکت یعنی سودمندی. یعنی اینکه مردم حس کنند سودی میبرند و منفعتی دارد. سودطلبی و منفعت جزء مشارکت است و این نیاز به نظریهپردازی دارد.
ما باید این نظریه مشارکت را با نظریه مردمسالاری دینی جفت و جور کنیم. روزی که نظام ما جمهوری اسلامی در حال شکلگیری بود، امام محکم ایستاد و گفت «جمهوری اسلامی»؛ نه یک کلمه کم و نه یک کلمه بیشتر. این را به رأی مردم بگذارید. آن دفاع جانانه امام از مردمسالاری دینی مبنا داشت. ما امروز این مردمسالاری دینی را باید برای مردم تبیین کنیم.
ما مشارکت را باید در نظام مردمسالاری دینی تعریف کنیم. مردمسالاری دینی یک الگویی از نظم سیاسی اسلام است. اگر اسلام یک نظام سیاسی دارد، قاعدتاً چهار مدل و الگو دارد؛ الگوی حکومت نبوی، الگوی حکومت علوی، الگوی حکومت مهدوی، الگوی حکومت ولایت فقیه در عصر غیبت. هر کدام از الگوها هم با هم فرق دارند. اینها مبانی این مردمسالاری دینی هستند.
حاکمیت به ذات از آن خدا است، اما همان خدا مردم را حاکم بر سرنوشتشان کرده است، مردم هم این نظام را تشکیل دادند، این نظام، نظام اسلامی است و مشارکت در این نظام باید تعریف شود. در این نظام، دین محور و مدار است و فضیلت، ارزش، رضایت مردم، رأی مردم، هدایت مردم، حقمداری، قانونمداری و... که در بیانات مقام معظم رهبری مورد تأکید است، جزء اصول و مبانی مردمسالاری دینی و جزء اصول مشارکت ما هستند که باید تبیین شوند.
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1895750