Web Analytics Made Easy - Statcounter

چند سالی است که نامگذاری‌های رهبر معظم انقلاب برای سال جدید رنگ و بوی اقتصادی به خود گرفته است، اصفهان نیز به دلایل مختلفی چون بحث گردشگری و صنایع دستی و همچنین داشتن صنایع مهم همچون فولاد مبارکه نقش بی‌بدیلی در اقتصاد کشور ایفا می‌کند، در این گزارش به مرور رخدادهای اقتصادی مهم اصفهان در سالی که گذشت می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، سال ٩٨ از هر منظر سال پرتنش و بالتبع پرخبری برای مردم ایران بود، ازدحام خبرهای داغ و پیاپی در نیمه دوم سال به‌شکلی بود که هنوز از بروز اتفاق و مواجهه با حاشیه‌های آن بیرون نیامده، با خبری از یک رویداد مهم دیگر برخورد می‌کردیم.

روزهای پر فراز و نشیبی که باعث شد مردم برای تحویل دادن سال و ورود به سال جدید بیشتر از همیشه اشتیاق داشته باشند، سالی که در روزهای پایانی خود با شیوع ویروس کرونا مصادف شد تا لیست حوادث ٩٨ را کامل شود.

سالی پر از بحران‌ را تجربه کردیم اما در کنار همین اتفاقات بود که ملت نجیب و صبور ایران بار دیگر ریشه‌دار بودن خود را نشان داد، تا جایی که از دل شهادت یکی از بزرگترین سرداران این سرزمین آن تشییع عظیم شکل گرفت و از خاکستر یک ویروس مرگ آور همدلی مردم رویید.

مردمی که از همیشه بیشتر شایستگی خود را برای داشتن وطنی آبادتر نشان دادند، از مردم گلستان و کرمان گرفته تا خوزستان و لرستان، همه در میان این ابتلا و آزمایش‌ها صحنه‌های نابی آفریدند که با معادلات و محاسبات جهانی سازگاری نداشت.

چند سالی است که نامگذاری‌های رهبر معظم انقلاب برای سال جدید رنگ و بوی اقتصادی به خود گرفته است، اصفهان نیز به دلایل مختلفی چون بحث گردشگری و صنایع دستی و همچنین داشتن صنایع مهم همچون فولاد مبارکه نقش بی‌بدیلی در اقتصاد کشور ایفا می‌کند، تعطیلات عید نوروز فرصت مناسبی را در اختیارمان قرار داد تا به مرور رخدادهای اقتصادی مهم اصفهان در سالی که گذشت بپردازیم.

در ادامه مروری خواهیم داشت بر ۱۰ خبر مهم اقتصادی استان اصفهان در سال ٩۸ (با کلیک روی عناوین جزئیات خبر را مشاهده کنید):

 

١. جذب ۴٠ میلیارد برای حمایت از دانش‌بنیان‌های اصفهان

مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری استان اصفهان در نشست خبری صندوق پژوهش و فناوری استان اصفهان با اشاره به خدمات این صندوق به شرکت‌های دانش‌بنیان اظهار کرد: این صندوق در سال ٨۴ تأسیس شد و تاکنون بیش از ۵٠ میلیارد تومان خدمات به شرکت‌های دانش‌بنیان و نوپا ارائه کرده است.

احمد ورد خاطرنشان کرد: تا کنون ١٠٠٠ مورد قرارداد تسهیلات، ضمانت‌نامه و سرمایه‌گذاری با شرکت‌های اصفهانی بسته شده و این صندوق با ۴٠٠ شرکت دانش‌بنیان در حال تعامل است.

٢.رتبه اول اصفهان در بومی‌سازی قطعات خودرو

رئیس انجمن قطعه‌سازان استان اصفهان در افتتاحیه نمایشگاه قطعات خودروی اصفهان گفت: استان اصفهان بیشترین مورد داخلی‌سازی قطعات خودروی کشور را بر عهده دارد و قطعه‌سازان استان اصفهان تلاش می‌کنند با استفاده از فرصت‌های موجود، ظرفیت بومی‌سازی قطعات خودرو در کشور را ارتقا دهند.

ابراهیم احمدی عنوان کرد: شرایط کشور و شرایط بنگاه‌های تولیدی، شرایط سختی است و زنجیره قطعه‌سازی و خودرو علاوه بر تحریم‌ها، با موانع داخلی نیز مواجه است؛ تحریم‌های داخلی و به واقع نگاه نادرست به صنعت خودرو و عدم وجود آزادی عمل در این صنعت همانند صنایع دیگر باعث شده تا مشکلات این صنعت از سایر صنایع بیشتر باشد.

٣.طلبه اصفهانی «رونق تولید» را از عمامه‌اش آغاز کرد+تصویر

ایران سابقه ١٢ هزار ساله در نساجی دارد ولی اکنون در سایه پدیده واردات و قاچاق کارخانه‌های نساجی بی‌رمق، فقط زنده مانده‌اند و در این شرایط یک طلبه در اصفهان به همراه دوستانش از همان اردوی جهادی که در آن حضور داشتند، تصمیم‌ می‌گیرند ندای رهبرشان را لبیک بگویند و در این راستا اقدامی به اندازه وسع‌شان انجام دهند تا در سال ۹۸ و رونق تولید به بار بنشیند.

با خواندن این گزارش به‌طور کامل به بررسی صنعت نساجی ایران و اصفهان و مشکلات این صنعت پرداخته و با کار طلبه‌ای که «رونق تولید» را از عمامه‌اش آغاز کرد نیز آشنا می‌شویم.

۴.کشاورز شرق اصفهان: وضعیتم نسبت به پارسال بهتر است

شرق شهرستان اصفهان و کشاورزی در این خطه باهم عجین شده‌اند به همین دلیل بود که خشک شدن زاینده‌رود طی ١٠ سال گذشته سرآغاز مشکلات زیادی در این منطقه شد.

حق آبه کشاورزان که فقط اسمی از آن وجود دارد وقتی به آن‌ها اختصاص پیدا نکرد، بعد از چند سال کشاورزان روز به‌ روز ندارتر شدند و تمام دارایی‌ها و اندوخته خود را فروختند و کم‌کم سفره‌هایشان کوچک و کوچک‌تر شد تا سونامی فقر در شرق اصفهان مطرح شود.

در این گزارش با مصاحبه با رئیس جهاد کشاورزی شهرستان اصفهان و گفت‌وگو با کشاورزی از شرق اصفهان به بررسی مشکلات کشاورزان شرق اصفهان پرداخته شده است.

۵. افتتاح ترمینال بار هوایی فرودگاه اصفهان با حضور وزیر راه+تصاویر

وزیر راه و شهرسازی در نخستین برنامه خود در اصفهان که با همراهی وزیر صمت انجام شد، ترمینال بار هوایی فرودگاه بین‌المللی شهید بهشتی اصفهان را افتتاح کرد، کارگو یا همان ترمینال بار هوایی فرودگاه اصفهان در زمینی با زیربنای ٢ هزار متر مربع و مساحت ١٧٨٠  متر مربع احداث شده است.

این ترمینال در مدت زمان ٢ ساله و با سرمایه‌گذاری نهایی ١٨ میلیارد ریالی به بهره‌برداری رسید.

۶. جوانی که تحریم و سرطان را با هم دور زده بشناسید

تا دلتان بخواهد در این کشور جوان خلاق و پژوهشگر داریم که کافی است عرصه‌ای به عنوان خلا به او معرفی شود ولی کم هم نداریم از قوانین دست و پا گیر و مسؤولانی که اعتقادی به این جوانان ندارند.

همان طور که روزی اجازه ورود سیم خاردار به کشور نمی‌دادند ولی امروز در قله اقتدار نظامی منطقه با تجهیزات تولید داخل هستیم، اگر برای امثال خودرو هم به جای امید داشتن به شرکت‌های فرانسوی و چینی و ... فقط اندکی به جوانان این کشور اعتماد می‌شد، اکنون به جای وارات خودرو از جمله صادرکنندگان خودروی با کیفیت می‌شدیم.

همین دغدغه، جوانانی را در شرکتی دانش‌بنیان  گرد هم آورده تا در شهرک علم و فناوری اصفهان دست به خلق ایده و تولید محصول بزنند؛ آن‌ها ابتدا کار را با شروع ساخت برانکارد و تخت بیمارستانی آغاز کردند ولی آن‌جایی که با تحریم‌ها بیشتر شد، به یک باره دست روی یکی از پیشرفته‌ترین دستگاه‌های پزشکی گذاشتند که تکنولوژی تولید آن فقط در دست چند کشور است.

در این گزارش با نوید نجات‌بخش مدیرعامل شرکت بهیار صنعت هم‌کلام شدیم تا با سختی‌های ساخت این دستگاه پیشرفته آشنا شویم.

٧. دستور رئیس قوه قضائیه برای تشکیل کارگروه حل مشکل آب اصفهان

آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه در دیدار با نمایندگان تشکل های کشاورزی استان اصفهان پس از شنیدن سخنان نمایندگان کشاورزان اظهار داشت: برای حل مسأله آب اصفهان کارگروهی را پیشنهاد می‌دهم، شامل معاون اول قوه، رئیس سازمان بازرسی کل کشور، رئیس دیوان عدالت اداری، وزیر نیرو، استاندار اصفهان، رئیس کل دادگستری، نماینده کشاورزان و رئیس هیأت نمایندگان که جلسه را تشکیل دهند و کار را پیگیری کنند.

رئیسی قانون را حامی کشاورز دانست و اذعان داشت: مثل قانون حمایت از کسب و کار از تولیدکنندگان که می خواهند کارآفرین باشند، حمایت قانونی از کشاورزان باید در رأس باشد.

٨. پایان عملیات یکی از پیچیده‌ترین پروژه‌های انتقال آب جهان

مشاور استاندار اصفهان در حوزه آب در نشست استانداران ادوار اصفهان و اصفهانی‌های استاندار در کشور اظهار کرد: حدود ٩٠٠ میلیون مترمعکب آب از استان اصفهان خارج می‌شود و پارامترهای مصرفی ما در استان بسیار بیشتر از آبدهی این استان است.

رضا آقایی گفت: سامانه و سد تونل کوهرنگ که از پیچیده‌ترین پروژه‌های انتقال آب در جهان است از سال ٧۵ شروع شد و در انتهای پایان سال جاری پایان عملیات آن را اعلام خواهیم کرد.

٩. رکورد کمترین مصرف آب برای تولید فولاد شکسته شد

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان به نقل از روابط عمومی فولاد مبارکه، به‌منظور تحقق هرچه بیشتر اهداف فولاد مبارکه در توسعهٔ متوازن و ارتقای دستاوردهای زیست‌محیطی طی ٢ سال اخیر بیش از ٢٠ پروژهٔ زیست‌محیطی در این شرکت با سرمایه‌گذاری بالغ‌بر ٢ هزار میلیارد ریال و ١٨ میلیون یورو عملیاتی شده است.

مدیر ایمنی، بهداشت و محیط‌زیست فولاد مبارکه  با تأکید بر این‌که فولاد مبارکه گفت: اجرای پروژه‌های متعدد به‌منظور کاهش حداکثری مصرف آب و دست‌یابی به رکورد کمترین میزان مصرف آب به ازای هر تن تولید در سال ١٣٩٧ (٢.٧ مترمکعب برتن تولید) بوده است.

١٠. جایزه جهانی «برترین سازمان‌های دانشی نوآور» به ایران رسید

بنا بر اعلام دفتر بنیاد جهانی MIKE در ایران فولاد مبارکه اصفهان موفق به دریافت جایزه جهانی MIKE، برترین سازمان‌های دانشی نوآوردر سال ٢٠١٩ شد.

بر اساس ارزیابی جهانی MIKE، در ٨ محور یکپارچه با پوشش سطوح مختلف سازمان در ٣ حوزه ساختار، منابع انسانی و ارتباطات و با تمرکز بر ارزش‌آفرینی سازمان مبتنی بر ٣ مؤلفه دانش، نوآوری و سرمایه فکری و در ۴ مرحله ارزیابی توسط کمیته بین‌المللی داوران از کشورهای سوئد، آلمان، انگلستان و رومانی انجام گرفته است.

انتهای پیام/۶۳۰۶۴/م۲۰/

منبع: فارس

کلیدواژه: اصفهان اقتصاد رهبر معظم انقلاب صنایع دستی اصفهان در سال فولاد مبارکه استان اصفهان قطعات خودرو دانش بنیان شرق اصفهان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۳۷۳۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گیشه روزنامه بازار پادکست |تیتر خوانی روزنامه‌های اقتصادی چهارشنبه ۲۹ فروردین

گیشه روزنامه بازار پادکست بازارنیوز، مروری کوتاه بر تیتر‌های روزنامه‌های اقتصادی داشته است.

 

 

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز_ محمود جباری؛ پادکست خبری پایگاه تحلیلی_ خبری بازارنیوز امروز، چهارشنبه (۲۹ فروردین) مروری کوتاه بر تیتر‌های روزنامه‌های اقتصادی داشته است.

 

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی برچسب ها: گیشه روزنامه ، گیشه روزنامه بازارپادکست ، گیشه روزنامه‌های اقتصادی ، تیتر خوانی روزنامه‌های اقتصادی ، اخبار اقتصادی لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000T96

دیگر خبرها

  • منظور: اقتصاد ایران در اوج تحریم‌ها رشد ۶ درصدی را تجربه کرد
  • جهادگران اقتصادی را لَنگ تسهیلات نگذارید
  • پیش‌شرط‌های مردمی‌سازی اقتصاد ایران
  • وضعیت بهتری در خصوص رشد اقتصادی و کاهش بیکاری نسبت به گذشته داریم
  • تولید فولاد ایران از مرز ۳۲ میلیون تن عبور کرد
  • گیشه روزنامه بازار پادکست |تیتر خوانی روزنامه‌های اقتصادی چهارشنبه ۲۹ فروردین
  • افتتاح دفتر حمایت از تولید و سرمایه گذاری در دادگستری
  • توجه به تعاونی ها و تولید آزاد راهکار تحقق شعار سال است
  • مسئولان به جای صندلی «مداخله‌جویی» روی صندلی «حکمرانی» بنشینند
  • روزنامه‌های اقتصادی چهارشنبه ۲۹ فروردین