Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمد ملازهی کارشناس مسائل افغانستان در گفت وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اظهارات مقامات واشنگتن مبنی بر خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و توانایی نیروی نظامی این کشور در برقراری امنیت گفت: نه تنها نیرو‌های افغانستانی بلکه آمریکایی‌ها هم توانایی برقراری امنیت کامل در افغنستان را ندارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

 او افزود: در حقیقت معنای کنار آمدن آمریکایی‌ها با طالبان این است که نتوانستند آنها موفق نشدند به اهدافی که در سال ۲۰۰۱ برای خود طراحی کرده بودند دست پیدا کنند؛ البته دولت افغانستان هم ضعیف‌تر از آن است که بتواند در برابر طالبان مقاومت کند.

 

ملازهی با اشاره به اهداف واشنگتن در ایالات متحده اظهار کرد: آمریکایی‌ها بیشتر به دنبال این هستند که شرایطی به وجود آید تا طالبان و‌ دولت مرکزی به یک تفاهم برسند و آتش بس برقرار شود، از نظر آنها در چنین شرایطی افغانستان از شرایط فعلی خارج می شود. بنابراین اگر قرار بر ادامه جنگ باشد، طالبان در موضع کاملا برتر قرار دارد.

 

این کارشناس مسائل افغانستان با اشاره به قدرت طالبان در افغانستان، اضافه کرد: در حال حاضر حدود نیمی از کشور به طور مستقیم و غیر مستقیم تحت تسلط طالبان است، اما در کل اگر حساب بکنیم ارتش ملی و پلیس ملی افغانستان در سطح عالی نه آموزش دیده اند و نه امکانات کافی در برابر طالبانی دارند؛ حقیقت این است که اگر راه حل سیاسی پیدا نشود طالبان در موضع برتر قرار می‌گیرد و حتی ممکن است اگر آمریکایی‌ها پشت پرده توافقی نکرده باشند در آن صورت این دولت و این ساختار توان مقاومت دربرابر طالبان را نخواهد داشت.

 

ملازهی درباره امکان صلح میان طالبان و‌ دولت افغانستان بیان کرد: طالبان حاضر به مذاکره با این دولت نیست و اصلا این دولت را به رسمیت نمی شناسد؛ طالبان نه عبدالله، نه اشرف غنی، نه انتخاباتی که منشا اختلاف این دو شد و نه تیم انتخاباتی را به رسمیت نمی شناسند. البته باید گفت  اختلاف حاکمیت در کابل یقینا طالبان را مصمم‌تر خواهد کرد.

 

این کارشناس مسائل افغانستان ادامه داد: قطعی نمی‌توان گفت که طالبان با این دولت وارد مذاکره خواهد شد البته اگر تغییراتی به وجود آید و دولتی موقت شکل بگیرد، شاید در آن صورت میان طالبان و‌دولت موقت مذاکره‌ای صورت بپذیرد، ولی برداشت من این است با این دولت لااقل در کوتاه مدت وارد رایزنی نخواهند شد.

 

او درباره جابجایی نیرو‌های آمریکایی در منطقه گفت: آمریکا بخش مهمی از نیرو‌های خود را از منطقه خارج خواهد کرد، چون موضوع فقط به افغانستان محدود نیست و مسائل داخلی آمریکا هم مطرح است؛ زیرا ترامپ در سال انتخابات به سر می‌برد و  می‌خواهد از این موضوعی که در افغانستان پیش آمده بهره برداری تبلیغاتی در انتخابات بکند.

 

ملازهی در پایان تاکیدکرد: بنابراین نیروهای واشنگتن را به آمریکا بر می‌گرداند؛ البته شاید تعدادی از آن هارا در پایگاه‌های خود در منطقه جابجا کند، ولی در کل بنظر می رسد به استثنا دو پایگاه، بقیه پایگاه‌ها را تخلیه خواهد کرد.

 

او ادامه داد: هشت هزار نیرو آمریکایی در افغانستان باقی که دیگر ماموریت دخالت مستقیم در جنگ را ندارند و بیشتر مسئولیت آموزش پلیس های افغانستان را بر عهده دارند. در حقیقت حضور آنها  مستشاری خواهد بود؛ چرا که آمریکا هزینه جنگ را داده و بعلاوه تلفات جانی و زیان مالی شدیدی متحمل شده است؛ بنابراین نیرو‌های اصلی خود را خارج کرده ک یکی دو پایگاه را حفظ می‌کند و نیرو‌های مانده نیز از حالت جنگی به حالت مستشاری تغییر ماموریت خواهند داد.

 

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: افغانستان طالبان افغانستان آمریکایی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۳۷۷۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

العربیه: آمریکا به اسرائیل سلاح می‌دهد و به نفعش وتو می‌کند و برای غزه فقط نگران است

مقامات آمریکایی علناً نسبت به تلفات فزاینده غیرنظامیان در نوار غزه و سرنوشت فلسطین ابراز نگرانی کرده اند. در عین حال آمریکایی‌ها مانع از تصویب قطعنامه پذیرش فلسطین در سازمان ملل و هرگونه قطعنامه ضد اسرائیلی در این سازمان می‌شوند و همچنین اسلحه به اسرائیل می‌رسانند.

به نوشته العربیه، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در نشست اخیر وزرای خارجه کشور‌های گروه ۷ در ایتالیا از خطر آغاز عملیات نظامی در جنوب نوار غزه در شهر رفح توسط ارتش اسرائیل ابراز نگرانی کرد. به طور جداگانه، این سیاستمدار اشاره کرد که ظاهرا واشنگتن به دنبال تنش زدایی در خاورمیانه است.

این در حالی است که سیاست دوگانه واشنگتن نشان می‌دهد که ایالات متحده برای کمک به حل وضعیت اطراف نوار غزه اعتقاد ندارند.

العربیه خاطرنشان کرد که کاخ سفید در حال تکرار عملیات زمینی در رفح و تعهد خود به تثبیت زودهنگام وضعیت انسانی در غزه است. اما در عین حال، به گفته روزنامه نگاران عرب، در واقع "برای آوارگان در نوار غزه حتی مکانی برای برگشتن و زندگی فراهم نشده است. "

سیاست دوگانه آمریکا در قبال غزه و اسرائیل در وتوی اخیر این کشور در سازمان ملل نیز مشخص شد.

بلینکن در گفتگو با العربیه، در میان توضیحات آراسته سیاست واشنگتن، بهانه‌ای برای وتو و ممانعت هیئت آمریکایی از آخرین قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل یافت. وی اظهار داشت که این کار به منظور «آرامش اوضاع» انجام شده است!

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • چرا نماینده طالبان برای مذاکره درباره حقابه هیرمند به ایران نیامد؟ + جزئیات
  • طالبان: غربی‌ها فرهنگ خود را به دیگر کشورها تحمیل نکنند
  • خیز بلند چین در افغانستان؛ چالش‌ها و چشم‌انداز
  • آمریکا: درباره به‌رسمیت شناختن طالبان تصمیم نگرفته‌ایم
  • حزب‌الله عراق: عملیات علیه نظامیان آمریکا را از سر می‌گیریم
  • حزب‌الله عراق: عملیات علیه نظامیان آمریکایی را از سر می‌گیریم
  • آمریکا در اوکراین هم مانند افغانستان و ویتنام شکستی تحقیرآمیز می‌خورد
  • روسیه : آمریکا در اوکراین هم مانند افغانستان و ویتنام شکستی تحقیرآمیز می‌خورد
  • ادامه پرواز پهپادهای ناشناس بر فراز آسمان افغانستان
  • العربیه: آمریکا به اسرائیل سلاح می‌دهد و به نفعش وتو می‌کند و برای غزه فقط نگران است