Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رویداد24»
2024-04-24@02:51:50 GMT

لو رفتن اطلاعات ۴۲ میلیون کاربر ایرانی تلگرام

تاریخ انتشار: ۱۲ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۳۷۷۸۱

لو رفتن اطلاعات ۴۲ میلیون کاربر ایرانی تلگرام

رویداد۲۴ امیر ناظمی با اشاره به اینکه مرکز ماهر در این خصوص بررسی‌هایی انجام داده و گزارشی نیز تهیه کرده است، در توییتر خود نوشت: دی ماه ۹۶ در مورد امنیت نداشتن پوسته‌های تلگرام هشدار داده شده بود، در عین حال شواهدی وجود دارد که این اطلاعات به شیوه دیگری جمع‌آوری شده است.

معاون وزیر ارتباطات افزود: سایت ادعا شده با نام شکار که در شرکت رسپینا میزبانی می‌شده، شناسایی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گزارش برای رسیدگی قضایی به دادستانی ارجاع داده خواهد شد.

توییت امیر ناظمی رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران تا کنون تنها اظهارنظری است که از سوی مسوولان حفاظت از امنیت کاربران فضای مجازی منتشر شده و هنوز سوالات مهمی مانند این که سامانه شکار تحت مدیریت چه کسی است، سرنوشت اطلاعات چه می‌شود؟ فعالیت مرکز ماهر اکنون به چه نتیجه ‌ای رسیده، کدام سازمان در حفاظت از امنیت داده‌ها اهمال کرده‌اند؟ بی‌پاسخ مانده است.

اطلاعاتی که در حال حاضر در سطح اینترنت به فروش می‌رسد حاصل نشتی از سوی تلگرام اصلی نیست و به شکل دیگری جمع‌آوری شده است. این را مدیران تلگرام تایید کرده‌اند.

این اطلاعات نه تنها شامل آی‌دی تلگرام است بلکه اطلاعات دیگری مانند شماره تماس، عکس پروفایل و اطلاعات دیگری را همراه خود دارد. شنیده‌ها حاکی از آن است که نه تنها اطلاعات افرادی که از این پوسته‌ها استفاده کردند در حال فروش است، بلکه دیتای تمام مخاطبین آنها نیز در این ۴۲ میلیون دیتا، وجود دارد.

اکنون این دیتابیسی که از فروش آن صحبت می‌شود در سامانه «شکار» در دسترس نیست، اما کارشناسان فضای امنیت سایبری معتقدند، این دیتاها وجود دارند و بطور کامل نمی‌توان آنها را حذف کرد.

سه سال قبل زمانی که تلگرام فیلتر شد، پوسته فارسی تلگرام به نام‌های هاتگرام، طلاگرام، تلگرام طلایی و... وارد بازار شدند و از آن جایی که تمام امکانات تلگرام را داشتند و فیلتر نبودند، کاربران زیادی آن را نصب کردند. دی ماه سال ۹۶ مرکز ماهر اعلام کرد این پوسته‌ها از امنیت کافی برخوردار نیستند و کاربران نباید از آن استفاده کنند.

وزیر ارتباطات نیز اوایل پارسال این موضوع را مورد تاکید قرارداد و گفت: دی ماه ۹۶ اعلام شد «همه» پوسته‌های فارسی تلگرام فاقد امنیت هستند و البته بر اساس جمع‌بندی مرکزملی فضای‌مجازی عمل کردیم، اما این هشدارها زمانی اتفاق افتاد که تعداد زیادی از کاربران به استفاده از این اپلیکیشن‌ها عادت کرده بودند و دیتابیس‌شان هم در آنها ذخیره شده بود. این پوسته‌های فارسی تلگرام پس از مدتی به طور کامل از گوگل پلی و کافه بازار نیز حذف شدند.

منبع: ایرنا لینک کوتاه: کپی در کلیپ بورد کپی لینک برچسب ها: رویداد24 ، فضای مجازی ، تلگرام سرگرمی

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 فضای مجازی تلگرام پوسته ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۳۷۷۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اقدام مجلس نمایندگان آمریکا برای حفاظت از «داده‌های ۱۷۰میلیون کاربر»

ایتنا - شبکه اجتماعی «تیک‌تاک» روز یکشنبه، دوم اردیبهشت، طرحی را که روز شنبه در مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شد برای آزادی بیان در آمریکا نگران کننده خواند.
در این طرح مقرر شده است که اگر شرکت «بایت‌دنس» مالک چینی تیک‌تاک ظرف یک سال مالکیت آن را واگذار نکند این رسانه اجتماعی در آمریکا ممنوع خواهد شد.

این طرح که بخشی از بودجه تکمیلی امنیت ملی ایالات متحده شامل کمک به اسرائیل و اوکراین است پس از تصویب در سنا با امضای جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، به قانون تبدیل خواهد شد.

تیک‌تاک در بیانیه‌ای این ممنوعیت را نقض آزادی بیان ۱۷۰ میلیون آمریکایی خواند.

بسیاری از قانونگذاران آمریکایی از هر دو حزب جمهوری خواه و دموکرات و مقامات دولت بایدن می‌گویند تیک‌تاک خطراتی برای امنیت ملی در بر دارد زیرا چین می‌تواند این شرکت را مجبور کند داده‌های ۱۷۰میلیون کاربر آمریکایی خود را در اختیار پکن قرار دهد.

سناتور دموکرات مارک وارنر، رئیس کمیته اطلاعات سنا، روز یکشنبه گفت دولت چین می‌تواند از تیک‌تاک به عنوان یک ابزار تبلیغاتی استفاده کند.

برخی از دموکرات‌ها نیز نگرانی‌های مربوط به آزادی بیان را در مورد ممنوعیت تیک‌تاک مطرح کرده‌اند و در عین حال خواستار تدوین مقررات سخت‌گیرانه‌تری برای حفظ حریم خصوصی کاربران و داده‌های مربوط به آنها شده‌اند.

مجلس نمایندگان آمریکا در ۲۳ اسفند سال گذشته یک طرح قانونی دو حزبی را تصویب کرد کرد به «بایت‌دنس» حدود ۶ ماه فرصت داد تا مالکیت تیک‌تاک را واگذار کند که به معنی قطع روابطش با چین خواهد بود و در غیر این صورت با ممنوعیت فعالیت در آمریکا رو‌به‌رو خواهد شد.

پیشتر در سال ۱۴۰۱ کنگره ایالات متحده کارکنان فدرال را از استفاده از تیک‌تاک در ادارات دولتی منع کرد.

تیک‌تاک یکی از موضوع‌های رد و بدل شده در ملاقات بین بایدن و همتای چینی‌اش شی جین پینگ در آبان ماه سال گذشته بود. به گفته کاخ سفید بایدن در این دیدار نگرانی‌های آمریکایی‌ها را در مورد مالکیت این رسانه اجتماعی مطرح کرد.

مایکروسافت در اواسط فروردین در گزارشی اعلام کرد که چین از حساب‌های جعلی رسانه‌های اجتماعی برای نظرسنجی از رأی‌دهندگان آمریکایی در مورد آنچه در موردش اختلاف‌نظر دارند استفاده می‌کند تا بتواند تفرقه ایجاد کند و احتمالاً بر نتیجه انتخابات آمریکا، کره جنوبی و هند به نفع خود تأثیر بگذارد.

بر اساس این گزارش انتظار می‌رود گروه‌های سایبری تحت حمایت دولت چین، انتخابات مهم سال ۲۰۲۴ را هدف قرار دهند و کره شمالی نیز در این امر دخالت دارد.

دیگر خبرها

  • توییت جنجالی کاربر معروف روس درباره تحریم ها علیه ایران | عکس
  • دارایی کاربران ایرانی در کیف پول تلگرام مسدود شد؟
  • وقتی زلزله می‌شود در اعماق زمین چه خبر است؟
  • اقدام مجلس نمایندگان آمریکا برای حفاظت از «داده‌های ۱۷۰میلیون کاربر»
  • نتانیاهو به گالانت: اطلاعات حساس را فاش کردی!
  • ترکیه موشک‌های ایرانی را رهگیری کرده است؟ | واکنش ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه
  • ترکیه رهگیری موشک‌های ایرانی را تکذیب کرد
  • ۷ اپلیکیشن انحصاری اندروید که آیفون از آن‌ها محروم است
  • ترکیه رهگیری موشک‌ های ایرانی را تکذیب کرد
  • دسترسی به اطلاعات شهروندان آمریکایی قانونی می‌شود