Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایلنا»
2024-04-19@01:24:45 GMT

5 گام برای داشتن خوابی عمیق

تاریخ انتشار: ۱۲ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۳۷۸۰۳

به گزارش ایلنا، هر کسی که می‌خواهد خواب بهتری داشته باشد، اول از همه باید این کارهای اصولی را شروع کند، یعنی غذای سالم بخورد، به طور منظم ورزش کند، عوامل پر سروصدا و مزاحم را از اتاق خواب خود دور کند و موقع خواب از گوش‌گیر و چشم‌بند استفاده کند.

تمام نکاتی که عنوان شد، موارد ساده‌ای هستند که هر فرد با هر نوع سبک زندگی باید آن‌ها را رعایت کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما اگر چیزی بیشتر از استراحت خوب شبانگاهی می‌خواهید و به دنبال خواب عمیق و باکیفیت هستید، باید روش‌های دیگر را نیز امتحان کنید. یادتان باشد، خواب در هر کس متفاوت است و ممکن است روشی که برای بعضی افراد جواب می‌دهد، برای بعضی دیگر فایده‌ای نداشته باشد. پس روش‌هایی را که می‌گوییم امتحان کنید تا ببینید نتیجه چه می‌شود.

۱. حداقل یک ساعت قبل از خواب لامپ‌های پر نور را خاموش و نور صفحه‌ تلویزیون یا موبایل خود را کم کنید

همه‌ ما زندگی شلوغی داریم و موبایل، تبلت، کامپیوتر و تلویزیون ۲۴ ساعت و هر ۷ روز هفته از ما می‌خواهند با آن‌ها کار یا بازی کنیم. پس کم نور کردن صفحه‌ این وسایل کمک می‌کند بدن برای خواب آماده شود.

۲. هر شب در ساعت مقرری بخوابید، حتی در آخر هفته‌ها

داشتن خواب عمیق محصول عادت است. نمی‌توانید با ۵ روز مراعات و ۲ روز بی‌مبالاتی کاری را از پیش ببرید. فقط کافی است هر شب به طور منظم در ساعت مشخصی بخوابید تا به عادت تبدیل شود.

۳. دمای مناسب برای اتاق خواب‌تان را پیدا کنید

بعضی افراد دوست دارند در دمای بالا بخوابند. بعضی دیگر دمای پایین را ترجیح می‌دهند. اما فیزیولوژی بدن و علوم دیگر می‌گویند، میانگین دمای مناسب برای استراحت شبانه حدود ۱۹.۵ درجه‌ی سانتی‌گراد است.

۴. نزدیک ساعت خواب، غذا‌های سنگین نخورید یا ورزش سخت انجام ندهید

همه‌ ما زندگی پرمشغله‌ای داریم و به سختی می‌توانیم قبل از خواب و شروع روز بعد، برای غذا خوردن یا ورزش کردن، وقت پیدا کنیم. اما تاثیر این شب‌های پرکار و پراشتیاق در استراحت شبانه و وقتی خواب‌مان دائماً قطع می‌شود، خود را نشان می‌دهد. در نتیجه باعث می‌شود میزان خواب عمیقی که هر شب باید داشته باشیم، کاهش یابد؛ بنابراین گفته شده که بهتر است سه ساعت قبل از خواب ورزش نکنیم و غذای سنگین نخوریم.

۵. استرس نداشته باشید

البته گفتن این موضوع راحت‌تر از عمل کردن به آن است. گرچه وقتی استرس خود را کم می‌کنید - چه با کمک مدیتیشن و حرکات کششی یا طب سوزنی و تغییر در سبک زندگی - در هر صورت می‌توانید ذهن و بدن‌تان را آرام کنید و به خود شانس بیشتری برای استراحت شبانه بدهید.

از همین الان شروع کنید‌

می‌توانید علاوه بر روش‌های گفته شده، از ایده‌های دیگری نیز استفاده کنید. به طور مثال یک ساعت قبل خواب حمام داغ بگیرید یا از تشک‌های زمینی استفاده کنید. تشک‌های زمینی به منظور اتصال به زمین در داخل خانه هستند. این تشک‌ها معمولاً به کمک سیم به پریز برق متصل می‌شوند و فایده‌ آن‌ها این است که می‌توانند بدن را مستقیماً و بدون واسطه به انرژی زمین متصل کنند و این انرژی را به بدن انتقال دهند تا خواب بهتری داشته باشید.

به طور کلی فرقی ندارد از چه روشی برای خوب خوابیدن استفاده می‌کنید، هدف اصلی این است که به روش خود پای‌بند باشید و برای مدتی مطابق آن عمل کنید (حداقل یک هفته) تا با گذشت زمان بتوانید اثرات مثبتش را ببینید یا احساس کنید. یادتان باشد که می‌توانید هر روش را نیز متناسب با عادات خود تغییر دهید.

با آگاهی بیشتر از الگو‌های خواب و درک رفتار‌های خود و اینکه چگونه آن‌ها بر خواب شما تأثیر می‌گذارند، می‌توانید شرایط مناسب را برای بهبود و حفظ آن خواب عمیقی که می‌خواهید، فراهم کنید.

منبع: برترین ها

منبع: ایلنا

کلیدواژه: خواب آرام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۳۷۸۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت سرعت‌بخشی به اجرای پروژه بیمارستان ۱۰۰۰ تخت‌خوابی تبریز

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز با اشاره به کند بودن روند عملیات اجرایی بیمارستان یک‌هزار تختخوابی تبریز، توجه بیشتر دولت و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به تسریع در اجرای این پروژه را خوستار شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌شرقی، آیت الله محمدعلی آل هاشم ظهر امروز _چهارشنبه بیست و نهم فروردین_ در دیدار با معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اظهار کرد: سرعت بخشی به عملیات پروژه بیمارستان یک هزار تختخوابی یکی از مطالبات اصلی و مهم مردم این استان و بلکه استان‌های شمال غرب کشور است.

وی افزود: با توجه به اینکه آذربایجان شرقی به عنوان قطب درمانی شمال غرب کشور و حتی کشورهای همجوار محسوب می‌شود، انتظار می‌رود دولت و وزارت متبوع حمایت‌های کافی را در خصوص تکمیل این بیمارستان داشته باشد.

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز با اشاره به کند بودن روند عملیات اجرایی بیمارستان یک‌هزار تختخوابی تبریز، توجه بیشتر دولت و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به تسریع در اجرای این پروژه را خوستار شد.

آیت الله آل هاشم اضافه کرد: با وجود تمام مشکلات و کمبود تجهیزات و زیرساخت‌ها، کارهای فوق العاده‌ای در عرصه بهداشت و درمان به وقوع پیوسته است و معتقدیم امکانات کفاف این خدمت را نمی‌دهد از این رو تجهیز بیمارستان‌ها و ارائه خدمات در مناطق محروم باید مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: حضور چهره‌های متعهد و متخصص در صدر مدیریت دانشگاه علوم پزشکی تبریز باعث شده است تا مشکلی را در این دانشگاه نداشته باشیم.

کد خبر 745521

دیگر خبرها

  • دم‌کرده این گیاه مثل یک خواب‌آور قوی عمل می‌کند
  • خواب کافی و راحت یکی از پایه‌های اصلی سلامتی است
  • بهترین زمان برای نوشیدن قهوه
  • انحلال آنروا بحران انسانی در غزه را عمیق‌تر و قحطی را تسریع می‌کند
  • زنان کمتر می‌خوابند و استرس بیشتری دارند
  • زرد، آبی، بی‌خوابی/ چگونه تلفن هوشمند چرخه زیستی را مختل می‌کند؟
  • برد ناپلئونی زردها در دربی اصفهان/خواب عمیق ربیعی برای پیروزی
  • ضرورت سرعت‌بخشی به اجرای پروژه بیمارستان ۱۰۰۰ تخت‌خوابی تبریز
  • زرد، آبی، بی‌خوابی/ تلفن هوشمند چگونه چرخه زیستی را مختل می‌کند؟
  • چرا سر نماز حواسمان پرت می شود؟