Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-23@08:44:48 GMT

آیا عنوان فاصله‌گذاری اجتماعی صحیح است؟!

تاریخ انتشار: ۱۲ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۳۷۸۷۱

آیا عنوان فاصله‌گذاری اجتماعی صحیح است؟!

ستاد ملی مدیریت و مبارزه با کرونا در راستای مقابله با شیوع این ویروس، طرح فاصله‌گذاری اجتماعی را راه‌اندازی کرد اما برخی جامعه‌شناسان، نقطه نظرات خاصی درباره عنوان فاصله‌گذاری اجتماعی دارند‌. ۱۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۸ اجتماعی آسیب های اجتماعی نظرات - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ جامعه ایران نیز مانند بسیاری از کشورهای جهان با شرایط خاصی مواجه شده و شاهد تغییرات اجتماعی در سازمان اجتماعی خود است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

باید به این نکته توجه داشت که تغییرات ناشی از بحران های فراگیر در تاریخ جوامع، تاثیرات اجتماعی فراوانی بر آینده ی آن جوامع می‌گذارد و منجر به تغییر در اهداف و ساختارهای اجتماعی و ... می‌شود مانند تغییرات ناشی از جنگ جهانی دوم1939-1945، شیوع آنفولانزای اسپانیایی در سال 1918-1920 و بسیاری تغییرات دیگر.

شرایط بحران کنونی نیز در حال و آینده تغییرات اجتماعی زیادی بر جای خواهد گذاشت، لذا باید زمینه و شرایط برون رفت از این شرایط فراهم شود. سازمان جهانی بهداشت یکی از راهکارها برای برون رفت از شرایط بحران را فاصله‌گذاری اجتماعی عنوان کرده‌است.

فاصله‌گذاری اجتماعی باید به در معنای فاصله فیزیکی معنا شود

منظور از فاصله‌گذاری اجتماعی یعنی ایجاد یک فاصله فیزیکی بین افراد و جلوگیری از اجتماع به منظور حفظ سلامت فردی و عمومی و باید توجه کرد استفاده از این واژه نباید منجر به از بین رفتن تعاملات اجتماعی شود و تنها در معنای فاصله فیزیکی معنا شود و شاید بهتر باشد به گفته «پروفسور الدریچ» استاد علوم سیاسی دانشگاه «نورس استرن» آمرکیا به‌جای واژه فاصله‌گذاری اجتماعی از واژه فاصله‌گذاری فیزیکی استفاده شود با این هدف که افراد  با یکدیگر در ارتباط باشند.

زیرا تعاملات اجتماعی از عناصر بنیادین جامعه محسوب می‌شود و زمینه ارتقاء همبستگی اجتماعی را فراهم می‌کند. مفهوم همبستگی حکایت از انواع مختلف ارتباطات بین اعضای جامعه است و به عنوان شرط لازم برای اداره منظم و صلح آمیز امور اجتماعی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

از پیش شرط های دست‌یابی به این شرایط، این است که شبکه روابط اجتماعی در بحران هایی مثل کرونا، منسجم تر و محکم تر شود، «جین جیکوبز» نظریه پرداز شهری سرمایه اجتماعی را در قالب شبکه‌های اجتماعی تعریف می‌کند که کارکردهای در جامعه دارند و غیرقابل جایگزین هستند.

جامعه‌هایی می توانند عواقب ناشی از فجایع را ترمیم کنند که دارای شبکه های اجتماعی ( روابط بین فردی و گروهی) قوی باشند و اطلاعات مربوط به ادامه حیات را در شرایط بحران با هم به اشتراک گذارند و زمینه ارتقا آگاهی  عمومی را فراهم کند . اما جوامعی با بدترین عواقب روبه رو می شوند که دارای شبکه ی اجتماعی ضعیف و عدم اعتماد و انسجام هستند.

 

جامعه‌هایی می توانند عواقب ناشی از فجایع را ترمیم کنند که دارای شبکه های اجتماعی ( روابط بین فردی و گروهی) قوی باشند

 

الدریچ می‌گوید : تلاش‌هایی که برای کند سازی انتشار ویروس کرونا برداشته می شود باید تحکیم روابط اجتماعی را ضمن حفظ فاصله‌گذاری فیزیکی تشویق کند.

لذا باید برای برون رفت از این بحران در جوامع کنونی که جوامع تله ماتیک خوانده می‌شوند یعنی جوامعی که جریان اطلاع و آگاهی مبتنی بر رسانه است. از سایر حوزه‌های عمومی برای ارتقاء آگاهی عمومی بهره گرفته شود و تعاملات اجتماعی از طرق دیگری مثل استفاده از رسانه‌ها و بسترهای مجازی و شبکه‌های اجتماعی سالم و تشکیل گروه‌های اطلاع رسانی بیش از گذشته باشد.

چرا که آنچه از بررسی های علمی و روانشناسی درباره حوادث و فجایع گذشته بر ملت ها بدست می‌آید این است که وجود روابط و شبکه‌های قوی و منسجم بین فردی و گروهی در مواقع بحران‌ها و بعد از آن، نهایتا خواهد توانست آسیب‌های ناشی از این فجایع را ( مثلا اضطراب ، افسردگی و ... ) کاهش دهد و ترمیم کند.

محیا شعیبی؛ دکترای جامعه شناسی

سروزیر ایالت سند: طرح فاصله گذاری اجتماعی در کشور دیر اتفاق افتاددولت باید قبل از تعطیلات نوروزی طرح فاصله‌گذاری اجتماعی را اجرا می‌کردرحمانی‌فضلی: طرح فاصله‌گذاری اجتماعی در روز 13 فروردین اجرا می‌شود

 

انتهای پیام/

R1356/P/S2,1417,41/CT4 واژه های کاربردی مرتبط ویروس کرونا جامعه

منبع: تسنیم

کلیدواژه: ویروس کرونا جامعه ویروس کرونا طرح فاصله گذاری اجتماعی شبکه های اجتماعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۳۷۸۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسأله حجاب فراتر از یک مقوله اجتماعی است

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام و المسلمین اسداله جعفری در نخستین نشست ستاد پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان در سال ۱۴۰۳ با انتقاد از کسانی که مقوله حجاب را صرفاً مقوله‌ای اجتماعی معرفی می‌کنند، اظهار داشت: وقتی مسأله حجاب، به دستاویزی برای ضربه زدن دشمنان به پیکره نظام تبدیل می‌شود و آنان با طراحی اغتشاشات و ترویج بی‌بند و باری و مفاسد اخلاقی، پایه‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی را هدف قرار می‌دهند دیگر نباید به موضوع حجاب، تنها با نگاه اجتماعی و فرهنگی نگریست بلکه این موضوع دارای ابعاد مختلف است.

وی در ادامه از فرماندهی انتظامی استان برای آغاز طرح نور به منظور برقراری امنیت اخلاقی و اجتماعی در جامعه با موضوع عفاف و حجاب تقدیر کرد و افزود: نیروهای فراجا و ستاد امر به معروف و نهی از منکر که در چارچوب قانون، اقدام به اجرای طرح عفاف و حجاب می‌کنند تحت حمایت دستگاه قضائی استان قرار دارند و هر گونه تعرض به آنها پیگرد قانونی و تشکیل پرونده قضائی را در پی خواهد داشت.

رئیس دستگاه قضائی استان خاطرنشان کرد: همزمان با اجرای طرح نور، دبیرخانه شورای پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان در طرحی با همین عنوان اقدام به تجمیع تمام قوانین و دستورالعمل‌های صادره در مقوله عفاف و حجاب کرده تا با ابلاغ آن به نهادهای دولتی، وابسته به دولت، اصناف و دیگر نهادهای خدمت‌رسان به آنان وظایف قانونی‌شان در امر عفاف و حجاب را گوشزد کند.

رئیس ستاد پیشگیری از وقوع جرم در پایان از نظارت مستمر و نامحسوس نهادهای نظارتی در این خصوص خبر داد و بر برخورد دستگاه قضائی با متخلفان تاکید کرد.

در ادامه این نشست سید محمد موسویان دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان نیز بر لزوم اجرای این طرح در همه مکان‌های عمومی تاکید و تصریح کرد: اگر طرح نور به طور کامل و صحیح اجرا شود کسانی که اقدام به کشف حجاب می‌کنند متوجه خواهند شد نه در اجتماع می‌توانند به سادگی تردد داشته باشند نه خدماتی از ادارات، نهادها و اصناف دریافت خواهند کرد.

محمدرضا جان‌نثاری معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار اصفهان نیز ضمن تاکید بر حساسیت موضوع عفاف و حجاب در جامعه و لزوم قرار گرفتن آن در اولویت گفت: همه مسئولان موظف هستند با حساسیت و اولویت، پیگیر اجرای قوانین امر عفاف و حجاب باشند چرا که عفاف و حجاب هم امر خداوند متعال است هم از منویات مقام معظم رهبری (مدظله) و هم قانون کشور است.

سرتیپ علینقیان‌پور فرمانده انتظامی استان اصفهان نیز هدف از اجرای طرح نور که به منظور ارتقا امنیت اخلاقی و تشدید مقابله با ناهنجاری‌های اجتماعی در استان اجرا می‌شود را افزایش احساس امنیت و ایجاد بستر و فضایی امن برای بانوان و خانواده‌ها در جامعه، مقابله مدبرانه، مستمر و هدفمند با هنجارشکنان و رعایت حقوق شهروندی با مقابله با افراد بی‌توجه به مسائل شرعی و اخلاقی در جامعه بیان کرد که از ۲۵ فروردین با نظارت در معابر، خودروها و فضای مجازی به اجرا درآمده است.

همچنین سردار فدا فرمانده سپاه صاحب الزمان از انجام تذکر لسانی توسط نیروهای بسیج در جامعه خبر داد و بر آمادگی سپاه برای همکاری با دستگاه قضائی و نیروی انتظامی به منظور اجرای هرچه بهتر طرح نور تاکید کرد.

در پایان حجت‌الاسلام‌والمسلمین مظاهری رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان از ارجاع موارد تخلف در حوزه عفاف و حجاب در ادارات به دستگاه قضائی خبر داد.

کد خبر 6083492

دیگر خبرها

  • گره تخصیص بودجه برای «رفع فقر سه دهک اول» باز نشد!؟
  • پس‌لرزه‌های توئیت عجیب کریمی قدوسی درباره بمب اتم
  • دامپزشکی سبزوار ۷۰ متخلف بهداشتی را به دادگاه کشاند
  • جنجال هوش مصنوعی در انتخابات هند
  • بی تحرکی، سلامت نوجوانان تیران را تهدید می‌کند
  • ممنوعیت تیک تاک آزادی بیان مردم آمریکا را نقض می‌کند
  • ورزشکاران جهان در شبکه های اجتماعی؛ 2 اردیبهشت 1403
  • سردار رادان در توئیتر صفحه‌ای ندارد
  • مسأله حجاب فراتر از یک مقوله اجتماعی است
  • مسئولیت اجتماعی از نگاه نهج البلاغه