Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-04-25@07:07:01 GMT

آشنایی با تاریخچه و آیین و رسوم سیزده بدر در ویکی آنا

تاریخ انتشار: ۱۲ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۳۹۷۲۰

آشنایی با تاریخچه و آیین و رسوم سیزده بدر در ویکی آنا

در فرهنگ ایرانی، هیچ یک از روزهای سال نحس، بدیمن و یا شوم شمرده نشده است.

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، واژهٔ «سیزده‌به‌در» به‌معنای «سیزدهم به‌سوی در و دشت شدن» می‌باشد که همان معنی بیرون‌رفتن و در دامان طبیعت سرکردن را می‌دهد.

تمام ما ایرانیان به خوبی با این روز آشنایی داریم و هر ساله خاطرات زیادی را در این روز می سازیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اهمیت این روز در بین ایرانیان خیلی زیاد است و معمولا خانواده ها از چند روز قبل برنامه ریزی هایی را برای این روز انجام می دهند. سیزده فروردین در تقویم ما به نام روز طبیعت نام گذاری شده است و تعطیل رسمی می باشد.

تاریخچه 
روز سیزدهم هر ماه هم در تقویم باستانی ایرانیان “تیر روز” نام دارد که از آن ستاره ی باران آور می باشد و ایرانیان این روز را به عنوان اولین جشن تیرگان سال بر شمرده اند.

طبق روایاتی که در تاریخچه سیزده بدر قرار دارد ” جمشید شاه در این روز خیمه و خرگاه هایی برپا می کند و بارعام می دهد. وی این کار را برای چند سال متوالی انجام می دهد و این مراسم به شکل سنت و آیین در می آید و ایرانیان پس از آن این سنت را در کنار خارج از خانه و در دل طبیعت و کنار چشمه سار ها برپا می کنند”

آیا سیزده بدر روز نحسی است؟
در واقع نحس بودن عدد سیزده مربوط به فرهنگ اروپاییان است که در زمان نفوذ آنها به ایران در دوره صفویان خیلی ها را به اشتباهاتی خرافاتی در مورد این روز انداخت. همچنان با وجود صنعتی شدن و پیشرفت زیاد اروپا ، این باور در بین اروپاییان دیده می شود که سیزده عددی نحس است. امثال چنین خرافاتی در بین اروپایین کم نیست و با اینکه پیشرفت علمی در کشورهایشان بسیار زیاد است، اما در مقایسه با مردم شرقی ، شاید به خرافاتی تر هم باشند. مثلا نحس بودن روزی که گربه ای سیاه رنگ را ببینند و احتمال به وقوع پیوستن رویدادی شوم در صورت رد شدن از زیر نردبام از اعتقادات خرافی خیلی از اروپاییان می باشد. همچنین خوش شانسی آوردن نعل اسب و شوم بودن قرار دادن کلید خانه روی میز آشپزخانه از خرافات اروپاییان محسوب می شود. اما در بین فرهنگ ایرانی تنها مشکلی که عدد سیزده داشته، بد قلق بودن ان به دلیل بخش ناپذیری آن است که همین، نشان دهنده بالا بودن دانش ایرانیان در ریاضیات بوده است.
 همچنین در هیچ یک از کتاب های تاریخی و کهن ایرانی به عنوان یک روز بد یا نحس از سیزدهم فروردین ماه یاد نشده است بلکه در اکثر کتاب ها و نوشته های بجا مانده از ایران باستان ، از این روز به خجستگی و فرخندگی یاد شده است. یعنی در تاریخچه سیزده بدر نه تنها بدی و نحسی ای وجود ندارد، بلکه سرشار از خوبی و شادی است و یک جشن بزرگ ملی از مجموعه جشن های نوروزی محسوب می شود. 

اما تنها چیزی که در فرهنگ ایرانی می توانیم درباره ی عدد سیزده پیدا کنیم، «بد قلق» بودن عدد 13 به خاطر خاصیت بخش ناپذیری آن است.(این خود نشانه ای از دانش بالای ایرانیان از ریاضی و به کارگیری آن در زندگی روزمره است.)

آیین های سیزده بدر 
برپایی سیزده بدر شیوه ها و آیین های مختلفی دارد. سیزده بدر ،تیشتر روز نام دارد و شروع نیم سال دوم زراعی محسوب می شود. در این روز در ایران باستان مردم برای گرامیداشت این روز و نیایش به زمین های زراعی و کشتزارهای خود می رفتند و به شادی و پایکوبی می پرداختند. مردم در این روز معمولا سبزه های صحرایی را گرد آوری می کردند و به پختن برخی خوراکی ها مانند آش می پرداختند.

برخی از آیین های دیگر هم در روز سیزده بدر در بین ایرانیان انجام می شده است مانند فال گوش ایستادن، فال گرفتن مانند فال کوزه، سبزه گره زدن، بخت گشایی و برخی از آئین های دیگر در جزئی از تاریخچه سیزده بدر محسوب می شوند. آئین های سیزده بدر بسیار زیاد و گسترده بوده و بخشی از آن مانند فال گوشی با رسوم چهارشنبه سوری مطابقت دارد. بازی های گروهی، آهنگ ها و رقص ها و حرکات موزون گروهی، چیدن گیاهان صحرایی، پختن غذاهای عمومی مثل آش رشته و یا خوردن کاهو و سکنجبین، سوارکاری، نمایش های شاد و آب بازی از آیین های سیزده بدر محسوب می شوند.

در مناطق کردنشین، در پایان روز سیزده‌به‌در ۱۳ عدد سنگ را به پشت سر پرتاب می‌کنند؛ بدین معنا که آرزو می‌کنند بلایا و نواحس از شخص دور شود و به‌ازای هر سنگ یک آرزوی نیک می‌کنند.

توصیه مهم

همه ما این روزها به نوعی درگیر بحران کرونا هستیم و با توجه به بسته شدن بوستان ها و تفرج گاهها شاید عده ای برای گذران وقت و روز طبیعت به دشت و دمن پناه ببرند، از این رو عاجزانه تقاضا داریم امسال این روز را در کنار خانواده و در منزل سپری کنید.

 

انتهای پیام/

منبع: آنا

کلیدواژه: سیزده بدر سال 99 سیزده بدر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۳۹۷۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گذری به بازار تاریخی وکیل در شهر شیراز + فیلم

شهر شیراز در استان فارس واقع شده است و به عنوان یکی از زیباترین شهر‌های گردشگری ایران محسوب می‌شود. بازار وکیل یکی از مکان های تاریخی و دیدنی این شهر محسوب می شود که قدمت آن به دوران زندیه باز می‌گردد و معماری خاص بازار وکیل، یکی از علت‌های شگفتی گردشگران در بازدید از این بازار قدیمی است.

شهروندخبرنگار ما فیلمی از این بازار تاریخی را به نمایش گذاشته است که می توانید در ادامه مشاهده کنید.

منبع: شهروندخبرنگار - فارس

بیشتر بخوانید:

فیلمی از مسجد وکیل بازمانده‌ای از دوران زندیه

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

برای یادگیری اصول تصویربرداری خبری به صفحه «آموزش تصویربرداری برای شهروندخبرنگاران» مراجعه کنید

 

باشگاه خبرنگاران جوان شهروند خبرنگار شهروند خبرنگار

دیگر خبرها

  • گذری به بازار تاریخی وکیل در شهر شیراز + فیلم
  • روز جهانی لوازم التحریر ۱۴۰۳ + تاریخچه و پوستر World Stationery Day
  • پست معنادار و پیش‌بینی سعید حجاریان با تداوم دولت سیزده
  • پروژه «خانه شهر» تاریخچه و گذشته تهران را به تصویر می‌کشد/ احیای بافت میدان امام‌خمینی
  • باشگاه تراکتور کد داد؛ مذاکره با یحیی گل محمدی تایید شد!
  • آشنایی با محصولات و نمایندگی ABB
  • آشنایی با کشتی گیری که دیوید تیلور را نابود کرد!
  • آشنایی با انواع وام بانک مهر ایران + شرایط و جزئیات دریافت وام از ۱۰۰ تا ۳۰۰ میلیون
  • اسلام چطور این دختر مسیحی را متحول کرد؟ | ویدئو
  • آشنایی باشگاه‌های ورزشی با اصول باشگاه داری نوین