Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-04-20@03:46:46 GMT

میدجت‌ها چه نوع تجهیزات دریایی هستند؟

تاریخ انتشار: ۱۳ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۴۰۱۵۶

میدجت‌ها چه نوع تجهیزات دریایی هستند؟

شناورهای زیرسطحی کلاس «میدجت» به‌‍‌دلیل ابعاد کوچک، قابلیت حرکت در آب‌های کم‌عمق و سروصدای بسیار کم، مورد اقبال نیروی دریایی ارتش و سپاه قرار گرفته‌اند.

به گزارش خبرنگار حوزه امنیتی و دفاعی گروه سیاسی خبرگزاری آنا، شناورهای زیرسطحی کلاس «میدجت» نوع خاصی از زیردریایی‌های متعارف دیزلی با وزن حدود 500 تُن هستند که به‌‍‌دلیل ابعاد کوچک، قابلیت حرکت در آب‌های کم‌عمق و سروصدای بسیار کم، مورد اقبال نیروی دریایی ارتش و سپاه قرار گرفته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

غدیر، فاتح و خلیج فارس در زمره زیردریایی‌های کلاس میدجت قرار دارند و در راستای تقویت قدرت دفاع دریایی جمهوری اسلامی ایران نقش مهمی را بازی می‌کنند.

البته مراحل ساخت و تولید زیردیایی خلیج‌فارس توسط وزارت دفاع هنوز ادامه دارد و مشخصات کاملی از آن در دسترس نیست، اما گویا این زیردریایی پیشرفته‌ترین میدجت ایرانی محسوب می‌شود که نظر مثبت فرمانده نیروی دریایی سپاه را به خود جلب کرده و موجب شده پیش از پایان مراحل ساخت و رونمایی از آن،‌ از وزارت دفاع درخواست کند تا ندسا به این میدجت ایرانی تجهیز شود.

غدیر یک میدجت یا به عبارتی یک زیردریایی کوچک با وزن 150 تُن، طول 29 متر و عرض سه متر است. این زیردریایی اندازه بسیار کوچکی دارد و از سه بخش محل قرارگیری لوله‌های اژدرافکن، زیربرجک و موتورخانه تشکیل شده است.

این زیردریایی مجهز به اژدر 533 میلی‌متری از نوع والفجر با کلاهک 220 کیلومتری و بُرد 18 تا 20 کیلومتر است. همچنین سرعت غدیر به‌دلیل برخورداری از باتریهای پیشرفته به حدود 30 کیلومتر در زیر آب رسیده است.

غدیر به‌عنوان یک زیردریایی میدجت و کوچک برای عملیات‌های زیرسطحی در آب‌های کم‌عمق خلیج فارس و سواحل مکران، کارایی فوق‌العاده‌ای دارد و به‌دلیل همین کوچکی در آب‌های خلیج فارس و سواحل مکران برای درگیری با هدف، دست به کف‌نشینی می‌زند و چون سروصدای بسیار کمی دارد، به‌راحتی در زیرسطح با خطرپذیری بسیار پایین به گشت و شناسایی مبادرت می‌ورزد.

زیردریایی فاتح، دومین میدجت محبوب ایرانی است که مدنظر فرمانده نیروی دریایی سپاه قرار دارد، لذا در اینجا درباره این میدجت توضیحاتی ارائه خواهد شد.

زیردریایی ۵۲۷ تُنی فاتح به‌عنوان یک زیردریایی نیمه سنگین تلقی شده و از نظر مشخصات عملیاتی بسیار برتر از زیردریایی غدیر است و توانایی حرکت در عمق ۲۰۰ متر را به‌صورت عادی داشته و بیشینه عمق قابل دستیابی برای آن نیز ۲۵۰ متر است. فاتح توان دریانوردی به مدت ۳۵ روز را دارد که از این نظر نیز بهبود چشمگیری نسبت به زیردریایی غدیر مشاهده می‌شود. سرعت سطحی فاتح حدود 20 کیلومتر بر ساعت و در حالت غوطه‌ور حدود 25 کیلومتر بر ساعت است. این زیردریایی توانایی حمل موشک‌های زیرسطحی، موشک‌های دوش‌پرتاب سطح به هوا و همچنین امکان حمل نیروهای تکاور و رساندن آن‌ها به نقاط موردنظر را نیز دارد.

فاتح دارای چهار مقر پرتاب اژدرهای کالیبر ۵۳۳ میلی‌متری بوده و توانایی حمل هشت مین دریایی را نیز دارد و همچنین دارای دو اژدر رزرو است و همچنین موتور این زیردریایی از نوع توربو ژنراتور است که وظیفه تبدیل انرژی مکانیکی به الکتریکی را دارد.

در پایان باید به این نکته اشاره کرد که زیردیایی‌ها با ابعاد کوچک، کاراتر از زیردریایی‌های غول‌‌پیکر هستند؛ هرچند هرکدام از آن‌ها کارکرد خاص خود را دارند و برای شرایط خاص طراحی شده‌اند، اما چابکی‌ای که میدجت‌ها دارند، زیرسطحی‌های بزرگ از آن محروم هستند.

انتهای پیام/4079/

منبع: آنا

کلیدواژه: نیروی دریایی ارتش زیردریایی نیروی دریایی سپاه نیروی دریایی خلیج فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۴۰۱۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طلایی پوشان فاتح شهرآورد نصف جهان

به گزارش خبرگزاری صداوسیما،مرکزاصفهان؛ طلایی پوشان در شهرآورد هفتاد و چهارم اصفهان در ورزشگاه نقش جهان و دیداری معوقه از هفته هفدهم میزبان ذوب آهن دیگر تیم همشهری بودند که در پایان با تک گل شهریار مغانلو از که از روی نقطه پنالتی به ثمر رسید توانست پیروز شوند و ۳ امتیاز این دیدار را کسب کنند.
سپاهان با این پیروزی ۴۲ امتیازی شد و به رتبه سوم جدول رقابت‌های لیگ برتر صعود کرد. ذوب آهنی‌ها هم با این شکست با همان ۳۰ امتیاز قبلی در جایگاه هشتم باقی ماند.
دیدار‌های هفته بیست چهارم لیگ برتر فوتبال باشگاه‌های ایران درحالی از فردا آغاز خواهد شد که تیم‌های ذوب آهن و سپاهان باید روز یکشنبه ۲ اردیبهشت به ترتیب به مصاف آلومینیوم اراک و ملوان بندر انزلی بروند. دیدار‌های که ذوبی‌ها میزبان و سپاهان‌ها میهمان خواهند بود.

دیگر خبرها

  • نساجی فاتح جنگ هواپیماداران! برگشت قائمشهر به لیگ
  • «به افق فلسطین» فاتح خط مقدم جنگ رسانه‌ای
  • پیش بینی فاتح رقابت های لیگ قهرمانان اروپا 2023/24 توسط یک سگ خانگی / فیلم
  • تولید در پتروشیمی غدیر به ۱۲۰ درصد ظرفیت اسمی رسید
  • سپاهان ۱ - ۰ ذوب آهن/ زردپوشان فاتح دربی اصفهان شدند
  • کشتی حامل تجهیزات برای غزه دچار حریق شد
  • پنتاگون: کشتی حامل تجهیزات برای غزه دچار حریق شد
  • طلایی پوشان فاتح شهرآورد نصف جهان
  • سپاهان فاتح شهرآورد دیار زاینده‌رود
  • رژه تجهیزات نیروی دریایی در روز ارتش نیروی دریایی ارتش