پاسخ قرآن به یک سوال: چرا نباید در شرایط کرونا به طبیعت برویم؟
تاریخ انتشار: ۱۳ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۴۰۲۹۸
درسهای قرآنی به ما میآموزد حفظ جان و امنیت از ملزومات تفریح سالم و طبیعتگردی محسوب میشود. ۱۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۰ فرهنگی دین ، قرآن و اندیشه نظرات - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، رفتن در دل طبیعت از نیازهای طبیعی انسان و سبب سلامت روان و نشاط روحی اوست. از این روست که گردش در طبیعت انسان را برای ادامه فعالیتهای روزمره زندگیاش یاری میرساند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
به عنوان نمونه امام صادق علیهالسلام فرمود: «شادابی در 10 چیز است: پیادهروی، اسبسواری، شنا، نگاه کردن به سبزه و ...؛ النُّشْرَةُ فِی عَشَرَةِ أَشْیَاءَ الْمَشْیِ وَ الرُّکُوبِ وَ الِارْتِمَاسِ فِی الْمَاءِ وَ النَّظَرِ إِلَى الْخُضْرَة». (المحاسن، ج1، ص14) یا پیامبر صلی الله علیه و آله در روایتی در تأکید بر پاسداشت حریم طبیعت فرمود «هر مسلمانی درختی بنشاند یا کشتهای بکارد و انسان یا پرنده یا چارپایی از آن بخورد، برای او صدقه محسوب میشود؛ مَا مِنْ مُسْلِمٍ یَغْرِسُ غَرْساً أَوْ یَزْرَعُ زَرْعاً فَیَأْکُلُ مِنْهُ إِنْسَانٌ أَوْ طَیْرٌ أَوْ بَهِیمَةٌ إِلَّا کَانَتْ لَهُ بِهِ صَدَقَة». (مستدرک الوسائل، ج13، ص460)
در آیات قرآن نیز تصریح بر گردش در طبیعت شده است؛ منتها آنچه در این دست آیات اهمیت دارد، تفریح و گردش با نیت عبرت از نشانههای طبیعت و یا نگاه به قدرت خالقیت خداست چه اینکه طبیعت در ذات خود به گونهای از سوی خداوند طراحی شده است که خواه ناخواه بُعد آرامشبخشی آن حاصل میشود، اما عبرت و تفکر در نشانههای خدا در این طبیعت کار فکر و عقل است.
اما اگر همین جنبه نیاز ذاتی انسان را مدنظر داشته باشیم، خداوند همین نیاز را در آیاتی از سوره یوسف علیهالسلام نهفته کرده است. خداوند در بخشی از آیات این سوره، آن زمان که برادران یوسف قصد توطئه علیه او کردند و تفریح بردن ایشان را بهانهای بر این نقشه قرار دادند، گفتند:
«قالُوا یا أَبانا ما لَکَ لا تَأْمَنَّا عَلى یُوسُفَ وَ إِنَّا لَهُ لَناصِحُونَ؛ اى پدر، تو را چه شده که ما را نسبت به یوسف امین نمىدانى با اینکه ما بدون تردید خیرخواه او هستیم»
«أَرْسِلْهُ مَعَنا غَداً یَرْتَعْ وَ یَلْعَبْ وَ إِنَّا لَهُ لَحافِظُونَ؛ فردا او را با ما روانه کن تا [ در دشت و صحرا ] بگردد و بازى کند، قطعاً ما نگهبان او خواهیم بود.» (آیات 11 و 12 یوسف)
به طور خلاصه در جمعبندی این آیات و مطالب چند نکته حائز اهمیت است:
الف) انسانها به ویژه در سنین کودکی به صورت ذاتی نیازمند تفریح و گردشند، همچنان که قوىترین منطقى که توانست حضرت یعقوب (ع) را تسلیم خواسته فرزندان کند، این بود که یوسف نیاز به تفریح دارد.
ب) اولویت اصلی، مراقبت از جان در قبال طبیعت است؛ یعنی آن زمان که خطر جانی متوجه انسان است، اقدام به این کار کرد. آنجا که برادران گفتند «وَ إِنَّا لَهُ لَحافِظُونَ؛ ما مراقبت او هستیم» نشاندهنده حساسیت بر محافظت خانواده در برابر تهدیدات نهفته در طبیعت است. البته در داستان یوسف علیهالسلام، پدرش یعقوب نبی به دلیل خواست خداوند راضی به این کار شد.
ج) عدم غفلت از فضای پیرامونی و حفظ امنیت برای حفاظت از جان نکته دیگر در این آیات است. همچنان که برخی مفسران مسئله دشمنشناسی را از دیگر نکات مهم این سوره بر شمردند، آنجا که برادران یوسف نبی با نیت توطئه علیه او، از یعقوب (ع) اجازه خواستند که را با خود به تفریح ببرند. یعقوب (ع) در پاسخ به درخواست آنها فرمود «قالَ إِنِّی لَیَحْزُنُنی أَنْ تَذْهَبُوا بِهِ وَ أَخافُ أَنْ یَأْکُلَهُ الذِّئْبُ وَ أَنْتُمْ عَنْهُ غافِلُون؛ بردن او مرا سخت اندوهگین مىکند و مىترسم شما از او غفلت کنید و گرگ او را بخورد».
از این فراز برداشت میشود معمولاً هرگز دشمنان با صراحت و بدون استتار براى ضربه زدن وارد میدان نمىشوند بلکه براى غافلگیری طرف مقابل، مجال هرگونه دفاع را از او میگیرند و کارهاى خود را در لباسهاى فریبنده و توطئههای نرم پنهان میکنند. برادران یوسف نقشه مرگ یا تبعید او را تحت پوشش عالیترین احساسات و عواطف برادرانه پنهان کردند، احساساتى که هم براى یوسف تحریکآمیز بود و هم براى پدر ظاهراً قابل قبول.
این همان روشى است که ما در زندگى روز مره خود در سطح وسیع با آن روبرو هستیم؛ ضربههاى سخت و سنگینى که از دشمنان قسمخورده، از این رهگذر خوردهایم کم نیست. گاهى به نام کمکهاى اقتصادى و بهداشتی و زمانى تحت عنوان روابط فرهنگى، گاه در لباس حمایت از حقوق بشر و زمانى تحت عنوان پیمانهاى دفاعی و نیز گاهی در قالب ترورهای بیولوژیک و گسترش بیماری سعی در ضربه زدن به این نظام و هرنظامی که مقابل آنها ایستادگی کنند دارند.
دشمنان گاهى به نام کمکهاى اقتصادى و بهداشتی و زمانى تحت عنوان روابط فرهنگى، گاه در لباس حمایت از حقوق بشر و زمانى تحت عنوان پیمانهاى دفاعی و نیز گاهی در قالب ترورهای بیولوژیک و گسترش بیماری سعی در ضربه زدن به این نظام را دارند.
درسهای سوره یوسف علیهالسلام به ما میآموزد حفظ جان و امنیت از ملزومات تفریح سالم و طبیعتگردی محسوب میشود. حال که جامعه جهانی از جمله کشور ما در معرض بیماری مسری مثل کرونا قرار گرفته و موجبات سلب امنیت را فراهم آورده است، بهترین محیط برای گذران مراسم سیزده بدر ، محیط منزل است تا اینکه به محبت خداوند شرّ این بیماری از سر جامعه برداشته شود.
یادداشت| آمریکا و سناریوی جدید حضور داعش در مرز شرقی ایران5 سؤال کلیدی درباره «خیانت قرن» و سه سناریوی احتمالیانتهایپیام/
R1392/P/S4,37/CT4 واژه های کاربردی مرتبط ویروس کرونا تفسیر قرآنمنبع: تسنیم
کلیدواژه: ویروس کرونا تفسیر قرآن ویروس کرونا تفسیر قرآن علیه السلام
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۴۰۲۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
پاسخ مورایس به مهمترین سوال سپاهان
به گزارش "ورزشسه"، این سوال در حالی از سوی خبرنگاران اصفهانی در نشست خبری مطرح شد که تا پیش از این سرمربی پرتغالی سپاهان بارها به دلیل عملکرد ضعیف خط دفاعی تیم مورد انتقاد و سوال قرار گرفته بود و اینبار درباره نمایش ضعیف تیم در خط هجومی و فرصت سوزی پرسیده شد که پاسخ جالب توجهی نیز از سوی مورایس همراه داشت.
سرمربی سپاهان در واکنش به این سوال که تعجب و لبخند را به صورتش آورده بود، گفت:« یک سوال متفاوت. برخی مواقع بابت دفاع نکردن و برخی مواقع بابت گل نزدن مورد انتقاد قرار میگیریم. می توان گفت برخی مواقع شاید آرامش لازم به بازیکنان داده نشده است و نتوانستهاند موقعیتها را به گل تبدیل کنند. برخی مواقع به خودخواهی بازیکن برمیگردد که شاید در ان لحظه می توانسته تصمیم بهتری بگیرد. شوت بزنم یا نزنم یا انتخاب دیگر و بهتری داشته باشد. برخی مواقع گل هم زدیم اما موقعیتهای زیادی را در همان بازی گل نکردیم. ببینیم فردا چه می شود و به هر حال باید قبول کنم. به همین دلیل فشار بیشتری روی بازیکنان گذاشتیم و بیشتر کار کردیم. ببینیم فردا چه میشود.»
گفتنی است که این سوال در حالی از سوی خبرنگاران مطرح شد که مهاجمین سپاهان در سه بازی اخیر فقط یک مرتبه مقابل صنعت نفت در آبادان گلزنی کردند. با این حال همچنان تیم مورایس با ثبت 41 گل و با اختلاف قابل توجه نسبت به تیم دوم که تراکتور است و 32 گل زده، بهترین خط هجومی مسابقات به شمار میرود و رضا اسدی و شهریار مغانلو نیز با 11 و 10 گل بهترین گلزنان لیگ برتر هستند.