Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسؤول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری قوچان گفت: یکی از مهم‌ترین برنامه‌ها ثبت آثار تاریخی و معنوی در فهرست آثار کشوری بوده، اما به دلیل حجم بالای آثار ارسالی در وزارتخانه‌ نتایج دیر اعلام می‌شود که این مهم‌ترین چالش حوزه میراث فرهنگی به شمار می‌رود.

جواد رجبی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قوچان با اشاره به مهم‌ترین چالش‌های حوزه میراث فرهنگی این شهرستان در سال گذشته، اظهار کرد: برنامه‌ریزی‌هایی به‌منظور ثبت آثار تاریخی و معنوی در دستور کار بوده که عمدتاً پرونده‌هایی برای بررسی ارسال می‌شود، اما به دلیل حجم بالای آثار ارسالی در وزارتخانه، اعلام نتایج به سال جاری موکول شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مسؤول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری قوچان افزایش آثار ثبتی این شهرستان را موجب ارتقای سریع‌تر نمایندگی به اداره دانست و خاطرنشان کرد: متأسفانه موزه مردم‌شناسی قوچان هم دارای وسعت کمی بوده که در صورت تملک یکی از حمام‌های تاریخی می‌توان آن را به موزه مردم‌شناسی و باستان‌شناسی به همراه نمایش جلوه‌های این شهرستان تبدیل کرد.

وی یادآور شد: حمام‌های تاریخی یکی از مهم‌ترین پتانسیل‌های این شهرستان بوده که تعیین تکلیف و مرتفع ساختن مشکلات حقوقی حمام‌های سه‌گانه با اولویت «حمام سرکاری» در دستور کار قرار داشت که در سال جاری پس از تملک، اقداماتی برای بازپیرایی و مرمت صورت می‌گیرد.

رجبی بابیان اینکه قوچان ظرفیت‌های مناسبی در حوزه گردشگری دارد و دو منطقه نمونه در حال جذب گردشگران است، افزود: ایجاد اقامتگاه‌های بوم گردی به رونق این صنعت کمک می‌کند که موافقت‌نامه اصولی ۸ اقامتگاه بوم‌گردی در این شهرستان اخذ شده است.

مسؤول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری قوچان یادآور شد: متأسفانه بسیاری از رشته‌های صنایع‌دستی در این شهرستان رو به فراموشی و حتی منسوخ شدن حرکت می‌کرد که راه‌اندازی اولین بازارچه رسمی صنایع‌دستی توانست به رشد هنری و شکوفایی اقتصادی در برخی از این رشته‌ها کمک کند.

وی ادامه داد: قوچان دارای ۷۰۰ هنرمند شناخته‌شده در حوزه صنایع‌دستی است که حدود ۲۰۰ نفر از آن‌ها شناسنامه‌دار یا دارای کارت صنعتگری هستند و راه‌اندازی اولین مرکز آموزش صنایع‌دستی قوچان هم می‌تواند به رونق رشته‌های مختلف و رشد و شکوفایی هنرمندان کمک کند.

رجبی با یادآوری این موضوع که ۱۳۷ اثر تاریخی در قوچان وجود دارد که تنها ۴۷ اثر در فهرست بناهای تاریخی به ثبت رسیده، گفت: این آثار شامل محوطه‌ها، تپه‌ها و بناهای تاریخی است که قابلیت واگذاری در صورت وجود سرمایه‌گذار را دارا هستند و از طریق صندوق احیای بناهای تاریخی نیز کمک انجام می‌شود تا یک مرکز تاریخی، فرهنگی و اقامتی ایجاد شود.

انتهای پیام/ ۷۰۰۴۳

منبع: فارس

کلیدواژه: صنایع دستی قوچان جواد رجبی قوچان آثار تاریخی و معنوی کارت صنعتگری میراث فرهنگی صنایع دستی مهم ترین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۴۰۶۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایان نمایشگاه توانمندی‌های بانوان منطقه آزاد ماکو

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، علی خورابلو با اعلام این مطلب گفت: در این نمایشگاه ۲۵ نفر شرکت‌کننده در حوزه‌های مختلف صنایع‌دستی، گردشگری، آشپزی و عفاف و حجاب حضور داشتند که به همت سازمان منطقه آزاد ماکو و اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ماکو برگزار شده بود.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ماکو افزود: در این نمایشگاه ۲ غرفه صنایع‌دستی در رشته‌های‌ چوب و کالاهای چوبی، گره‌چینی، خراطی و کنده‌کاری چوب دایر شده بود.

او تصریح کرد: پخش موسیقی‌های سنتی آشیقی و پاپ، اجرای مسابقات پرسش و پاسخ، پخش مستندهای مختلف فرهنگ عامه، اجرای برنامه‌های آیینی و سنتی از دیگر برنامه‌های جانبی این نمایشگاه هستند.

 

 

 

دیگر خبرها

  • تداوم خدمات‌رسانی به گردشگران در جاذبه‌های تاریخی و پایانه‌های مسافرتی استان اصفهان
  • پتانسیل های گردشگری استان کرمانشاه هنوز بخوبی معرفی نشده اند
  • کاوش و سامان‌دهی قلعه تپه تاریخی ابهر
  • موافقت با ۱۴ طرح سرمایه‌گذاری حوزه گردشگری در گلستان
  • جشنواره فرهنگی، ورزشی و تفریحی سلماس برگزار می‌شود
  • پایان نمایشگاه توانمندی‌های بانوان منطقه آزاد ماکو
  • موافقت با 14 طرح سرمایه‌گذاری حوزه گردشگری در گلستان
  • بازدید از آثار تاریخی زنجان به مناسبت روز جهانی بناها رایگان است
  • بازدید از بناهای تاریخی کردستان روز پنجشنبه رایگان است
  • شرایط جذب سرباز امریه در اداره‌کل میراث‌فرهنگی قم