Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-29@00:24:11 GMT

در خانه ماندن تنها نسخه رفع نحسی کرونا

تاریخ انتشار: ۱۳ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۴۱۰۲۳

در خانه ماندن تنها نسخه رفع نحسی کرونا

به‌عبارت‌دیگر در خانه ماندن "زمان خریدن" برای متخصصان است تا بلکه بتوانند دارو و درمانی برای این ویروس مرگبار کشف کنند و پشت این غول ریزنقش و بد بدن را بر زمین بزنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم روز سه شنبه با بیان اینکه در ۲۴ ساعت گذشته ۱۰۳ بیمار مشکوک به کرونا در مراکز در مانی استان پذیرش شده اند گفت: نگران افزایش شیوع کرونا به دلیل رعایت نشدن قرنطینه خانگی در روز طبیعت هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمدرضا قدیر با تاکید بر لزوم توجه مردم به توصیه های پزشکی و قرنطینه خانگی افزود: مهمترین دغدغه ما افزایش پیک مراجعات مردمی بعد از سیزدهم فروردین ماه است و از این رو از مردم می خواهیم در منازل مانده و بیرون نروند.

وی ادامه داد: هم اکنون ۱۲۰ بیمار بدحال در مراکز درمانی قم وجود دارند.

بر اساس تاکید کارشناسان، در خانه ماندن علاوه بر نقش مستقیم در کاهش زنجیره انتقال و افراد مبتلا، همچنین فرصتی برای مراکز درمانی است تا خود را بازسازی و آماده کنند و با درک بهتری از واقعیت‌های کووید ۱۹ به مقابله با آن بپردازند.

به گفته آنان، هیچ تضمینی بر اینکه فصل گرما از شیوع این بیماری بکاهد وجود ندارد و همه بیماری‌های فصلی به یک‌شکل عمل نمی‌کنند، بنابراین تنها نسخه قابل‌اعتماد برای کاهش سرایت کووید۱۹ همان شعار«در خانه بمانیم» است که همه کشورها از آن به‌عنوان مهم‌ترین اقدام یاد می‌کنند.

کمی سعه‌صدر لطفا!

اما جلوه دیگر این بیماری این است که کروناویروس فقط سلامت انسان را نشانه نگرفته بلکه مناسبت‌های اقتصادی و اجتماعی را نیز به‌هم‌ریخته و شرایطی را به وجود آورده که تا سه ماه پیش در مخیله هیچ اندیشمندی نمی‌گنجید.

کووید ۱۹ فقط به‌سلامت انسان حمله نمی‌کند بلکه به بسیاری از کسب‌وکارهای خرد و کوچک نیز یورش برده و آن‌ها را به ورطه تعطیلی کشانده است و بسیاری از مردم درآمدشان را ازدست‌داده‌اند اما خاطر هدف بالاتری در خانه ماندند که در این شرایط افزایش روحیه سعه‌صدر ضروری‌تر از هر مساله دیگری است.

در وضعیتی که امروز در آن قرار داریم و به‌ویژه ساعت‌های طولانی که در خانه می‌مانیم باید فضای محبت و جلوگیری از هرگونه تنش و تحمیل کردن عقاید و خواسته‌های خودمان به بقیه را تمرین کنیم. و اجازه ندهیم که کانون گرم خانواده به محلی برای نزاع و تنش تبدیل شود.

ویروس‌هایی که انسان را به کام مرگ کشاندند

در تاریخ بشر اپیدمی‌های که منجر به مرگ گسترده انسان شده کم نبوده است، حوادثی که می‌توان از آن‌ها به‌عنوان نقاط عطفی یادکرد که دوران قبل و بعد از خود را کاملا از همه جدا ساخته‌اند.

بعنوان نمونه، بیماری طاعون در قرن ۱۴ میلادی شیوع پیدا کرد و در مدت نه‌چندان درازی جان ۶۰ درصد از مردم اروپا و بیش از ۲۰۰ میلیون نفر را در اوراسیا گرفت. طاعون در سال ۱۱۵۱ هجری شمسی در ایران نیز شیوع یافت و ۲ میلیون را به کام مرگ کشاند.

ویروس H۱N۱  نیز در سال ۱۹۱۸ منجر به شیوع آنفولانزای اسپانیایی شد و این ویروس در طول دو سال جان بیش از ۱۰۰ میلیون را گرفت. بعدها مشخص شد که منشا این ویروس آمریکا بوده اما اسپانیا برای اولین بار آن را کشف و رسانه‌ای کرد.

همچنین این ویروس بار دیگر در سال ۲۰۰۹ به نام آنفولانزای خوکی در جهان همه‌گیر شد و بیش از ۱۸ هزار را قربانی کرد

ویروس HIV  نیز که در میانه‌های قرن بیستم از یک شامپانزه به انسان منتقل شد و از آن زمان به بعد ۷۴ میلیون را به خود مبتلا کرده که ازاین‌بین ۳۲ میلیون جان‌باخته‌اند. ویروس "ابولا " نیز در فاصله بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ بیش از ۱۱ هزار نفر را در غرب آفریقا به کام مرگ کشاند.

مورد دیگر بیماری‌های همه‌گیر ویروس سارس است، ویروس سارس از سال ۲۰۰۳ در سطح جهان شایعه شد ۸ هزار را آلوده و جان ۸۰۰ نفر را گرفته است.

اما کووید ۱۹ که به گفته کارشناسان منشا آن خفاش و یا گونه‌ای از مورچه‌خوار است آخرین نمونه از این قبیل بیمارهای همه‌گیر جهانی است که سراسر جهان را درگیر خودکرده و تمام مناسبت‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی را دگرگون کرده است.

کووید ۱۹ تاکنون در ۲۰۰ کشور جهان نفوذ کرده و ۸۰۰ هزار نفر را مبتلا کرده که ازاین‌بین ۳۸ هزار بیمار را قربانی کرده است و همچنان تصوری از پایان همه‌گیری و یا کشف دارویی موثر برای آن در وجود ندارد.

مادر گیتی این قبیل بحران‌های همه‌گیری را کم ندیده است اما مانند تمام تجربه‌های قبلی اپیدمی‌های جهانی، دوران جولان کرونا را نیز به پایان می‌رسد و آیندگان درباره جهت‌گیری و اقدامات ما در رابطه با این بحران سخن خواهند گفت، اقداماتی که در راس آن در خانه ماندن و رعایت بهداشت فردی و محیطی است. در خانه ماندنی که امسال حتی شامل سیزده فروردین - روز طبیعت هم شده است، سیزده ای که بدامان طبیعت رفتن و بدر کردنش امسال نحس اندر نحس است، نحسی که ما و عزیزان ما را دامن گیر می کند و باعث می شود حالا حالا این مهمان ناخوانده در شهر و دیار ما بماند و قربانی بگیرد. 

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۳۶۶۲۰۰۲۳، ۳۶۶۲۰۹۹۹، ۳۶۷۰۶۰۳۰ و ۳۶۷۰۴۳۶۸ (با پیش‌شماره ۰۲۵) تماس بگیرند و یا برای کسب آخرین اخبار از دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند./

برچسب‌ها ویروس کرونا قم آنفولانزا پروندهٔ خبری کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها هراس جهانی از ویروس کرونا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا قم آنفولانزا ویروس کرونا قم آنفولانزا خانه ماندن کووید ۱۹ همه گیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۴۱۰۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این عادت شانس زنده ماندن افراد مبتلا به سرطان را افزایش می‌دهد

ایتنا - یافته‌های جدید دانشمندان نشان می‌دهد تقویت توده‌های عضلانی از طریق بلند کردن وزنه و افزایش مصرف پروتئین می‌تواند شانس بقای بیماران مبتلا به سرطان را به شدت افزایش دهد.
متخصصان پزشکی توصیه می‌کنند بیماران پیش از شروع درمان، با تمرینات مقاومتی و افزایش پروتئین، تودۀ عضلانی خود را بالا ببرند.

دکتر لورن یانسی، جراح چشم و محقق در زمینه سرطان، در یک ویدئوی محبوب در تیک‌تاک که بیش از ۵ میلیون بار دیده شده، اهمیت داشتن تودۀ عضلانی مناسب را برای بیماران سرطانی تشریح کرده است.

وی می‌گوید: بهترین چیزی که می‌توانید پیش از شروع درمان سرطان داشته باشید، تودۀ عضلانی خوب است. داروهای شیمی‌درمانی باعث تحلیل عضلات اسکلتی می‌شوند؛ اگر با تودۀ عضلانی ضعیف شروع کنید، دقیقاً مانند رانندگی با باک خالی است.

دکتر یانسی تأکید کرد: وزنه‌برداری و تمرینات مقاومتی نه تنها در زندگی روزمره به شما کمک می‌کنند، بلکه در صورت نیاز به درمان سرطان، می‌تواند زندگی شما را نجات دهد.

یافته‌های یک مطالعه در سال ۲۰۲۱ که در مجله شبکه سرطان ملی آمریکا منتشر شد، نشان داد تودۀ عضلانی بالا نه تنها با بقای بیشتر در سرطان‌های پیشرفته، بلکه با کاهش علائم نیز مرتبط است.

تودۀ عضلانی کافی برای حفظ وضعیت بدن، تعادل و قدرت بسیار مهم است. هرچه عضلات بیشتری داشته باشید، احتمال حفظ استقلال و انجام فعالیت‌های بدنی که برای سیستم ایمنی مفید است، افزایش می‌یابد.

متخصصان توصیه می‌کنند بیماران سرطانی علاوه بر افزایش دریافت پروتئین، تمرینات مقاومتی مانند وزنه‌برداری و پرس سینه را نیز در برنامه خود قرار دهند تا ضمن حفظ و افزایش تودۀ عضلانی، شانس بیشتری برای غلبه بر بیماری داشته باشند.

دیگر خبرها

  • افراد بزرگسال تا ۸۰۰ بار در روز صورت خود را لمس می‌کنند/ ما چطور مریض می‌شویم؟
  • راکد ماندن ۱۰ ساله ساخت استخر شنای سرپوشیده آموزش و پرورش بردسکن
  • راز کثیف؛ دستان ما چگونه بیماری‌ها را انتقال می‌دهند؟
  • ۴ گزینه اصلی هدایت بارسلونا
  • استفاده از ربات ۱۸۵ هزار یورویی هوش مصنوعی در پرورش لاله‌های سالم
  • دستان ما چگونه بیماری‌ها را منتشر می‌کنند؟
  • ستاره بایرن: به جدایی فکر هم نمی‌کنم
  • (تصاویر) تکرار تاریخ؛ شباهت همه گیری آنفلوآنزای اسپانیایی و کرونا
  • زنده ماندن در گرو شکست طلسمی به نام عطایی
  • این عادت شانس زنده ماندن افراد مبتلا به سرطان را افزایش می‌دهد