Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@17:45:59 GMT

حمایت از تولید داخلی موجب «جهش تولید» می‌شود

تاریخ انتشار: ۱۳ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۴۱۰۷۱

حمایت از تولید داخلی موجب «جهش تولید» می‌شود

«محمد خدابخشی»  در گفت‌ وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا درباره نامگذاری سال ۹۹ به نام سال «جهش تولید» از سوی رهبر معظم انقلاب اظهار داشت: انتخاب پیاپی شعارهای سال از سوی رهبر انقلاب اسلامی با محوریت مسائل اقتصادی نشان‌دهنده این نکته است که اقتصاد نقطه آسیب کشور است.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی در حوزه‌های نظامی، فناوری و علمی و درمانی به جایگاه قابل قبولی در دنیا رسیده‌ است، بیان کرد: اما در حوزه اقتصادی همچنان با چالش‌ها و مشکلاتی مواجه هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خدابخشی با اشاره به انتخاب شعار سال از سوی رهبری بیان کرد: با انتخاب این شعار از سوی ایشان و با تکیه بر توان داخلی و محوریت مسائل اقتصادی،  این تکلیف برای همه ایجاد می‌شود که در راستای ایجاد تحول در مسائل اقتصادی همه توان خود را به‌کار گیرند و همچنین تکیه بر ظرفیت داخلی و محوریت تولید نشاندهنده نقش تقویت تولید در خودکفایی هر چه بیشتر کشور است.

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه در مجلس بیان کرد: بعد از اعلام شعار "جهش تولید" از سوی مقام معظم رهبری، با استفاده از ظرفیت متخصصان اقتصادی، برنامه‌ای تدوین و در آن علاوه بر ترسیم اهداف کوتاه و بلندمدت، وظایفی برای قوای سه‌گانه و دیگر دستگاه‌های اجرایی تعریف شده است.

 جهش تولید با رفع موانع تولید

خدابخشی یادآور شد: بومی‌سازی، جلوگیری از واردات، ارتقاء کیفیت و تقویت کالاهای تولید داخل،  شناسایی ظرفیت‌ها و رفع موانع جهش تولید و طراحی سامانه هوشمند مدیریت ملی "جهش تولید پایدار" اهداف کلی ترسیم شده در این طرح پیشنهادی است.

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: جایگزینی واردات و افزایش صادرات، تحریک تقاضای کالاها و خدمات تولید داخل از طریق ارتقاء کیفیت و کاهش قیمت تمام شده، ارتقاء ثبات اقتصاد کلان،  افزایش حجم و تنوع تولید و شناسایی و احیای ظرفیت‌های خالی منابع به ویژه نیروی انسانی و دانش‌آموختگان دانشگاهی نیز از مهمترین راهبردهای کلان این طرح است.

خدابخشی، تشکیل ستاد مشترک دولت، قوه قضاییه و مجلس، تشکیل کارگروه بودجه و سایر کارگروه‌های تخصصی و ارائه گزارش ماهانه دستگاه‌های اجرایی مرتبط تا پایان سال را از برنامه‌های زمان‌بندی «جهش تولید»  عنوان کرد و گفت: مردم، تولیدکنندگان، قوای سه‌گانه و دیگر دستگاه‌های اجرایی هر یک نقش و وظایفی برای تحقق شعار سال دارند.

وی تصریح کرد: تولیدکنندگان با تولید کالای با کیفیت و مردم نیز با مصرف کالاهای تولید داخل، می‌توانند نقش موثری در تحقق شعار سال ایفا کنند. حمایت از تولید داخلی علاوه بر تثبیت اشتغال، منجر به ایجاد ظرفیت‌های جدید اشتغال شده و جهش تولید می‌شود.

خدابخشی بسیاری از معضلات و کاستی‌ها را ناشی از ضعف نظام برنامه‌ریزی کشور عنوان کرد و افزود: با اصلاح نظام برنامه‌ریزی، زمینه برای اصلاح بسیاری از امور فراهم می‌شود.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به‌ مناسبت آغاز سال ۱۳۹۹ به ارزیابی میزان پیشرفت شعار  رونق تولید پرداختند و با تأکید بر اینکه باید با کار ۱۰ برابری، تولید به جایی برسد که در زندگی مردم اثر بگذارد، افزودند: مسائل اقتصادی کشور متعدد است از جمله «اصلاحات بانکی، گمرکی و مالیاتی» و «بهبود فضای کسب‌وکار» اما نقش تولید بی‌همتا است و با راه افتادن تولید و استفاده از بازار فروش ۸۰ میلیونی در داخل و ضمناً ارتباط با فروش و بازارهای خارجی، مشکلات اقتصادی قطعاً پایان می‌یابد و تحریم‌ها به نفع کشور تمام خواهد شد.

ایشان با تاکید بر نیاز قطعی کشور به تولید، سال ۹۹ را سال «جهش تولید» نامگذاری کردند و خطاب به دست‌اندرکاران تأکید کردند: جوری عمل کنید که با جهش تولید، تغییری محسوس در زندگی مردم به‌وجود آید.

برچسب‌ها الیگودرز محمد خدابخش مقام معظم رهبری رونق تولید جهش تولید انتخابات مجلس شورای اسلامی پروندهٔ خبری سال ۹۹؛ سال جهش تولید

منبع: ایرنا

کلیدواژه: الیگودرز مقام معظم رهبری رونق تولید جهش تولید انتخابات مجلس شورای اسلامی الیگودرز مقام معظم رهبری رونق تولید جهش تولید انتخابات مجلس شورای اسلامی مسائل اقتصادی تولید داخل جهش تولید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۴۱۰۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای سند توسعه اشتغال در ۵۰۰ روستای خراسان شمالی

مرتضی بهزادفر با بیان اینکه توجه به توانمند سازی جوامع محلی در روستاهای استان به صورت ویژه در دستورکار قرار گرفته است، افزود: ۳۰ درصد اقتصاد مردم استان وابسته به روستا است و فعالیت بخش کشاورزی برای استان یک محور مهم رونق اقتصادی و زمینه مشارکت مردم با رویکرد تحقق شعار سال است. وی تصریح کرد: در همین راستا توسعه اشتغال و اجرای طرح توان افزایی جوامع محلی مورد توجه جدی قرار گرفته است و تاکنون سند توسعه اشتغال برای ۵۰۰ روستای استان اجرا شده است. بهزاد فر با اشاره به شعار امسال اظهار کرد: زمینه تحقق شعار سال و پیشبرد اهداف توسعه‌ای استان نیازمند تهیه و تدوین یک سند عملیاتی است که پیش نویس این سند در استان آماده شده است. وی با بیان اینکه طی سال های اخیر مقام معظم رهبری نامگذاری شعار سال را با نگاه عالمانه با محوریت اقتصاد قرار داده اند، گفت: مشارکت مردم و مردمی سازی اقتصاد بسترساز جهش در اقتصاد خواهد بود. رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان شمالی همزمان شدن شروع سال ۱۴۰۳ با شروع سال برنامه هفتم توسعه را مورد توجه قرار داد و افزود: براساس ابلاغ سیاست های کلی در هر دو مورد بر موضوعات کلیدی نظیر پیشرفت اقتصادی توام با عدالت و مردمی سازی اقتصاد به عنوان هسته‌های اصلی و نقش مردمی به صورت ویژه تاکید شده است. بهزادفر با بیان اینکه در برنامه پنجم و ششم توسعه توجه به سهم تعاونی ها به عنوان الگوی اصلی مردمی سازی اقتصاد تاکید شد اما توفیق زیادی در این حوزه وجود نداشته است، اظهار امیدواری کرد: با سیاست‌های کلان و برنامه ریزی هایی که اکنون در زمینه مردمی سازی انجام شده و تاکیدات مقامات عالی رتبه کشور بر تدوین سند اجرایی یکساله زمینه تحقق این مهم در استان و کشور فراهم شود. وی به ابلاغ بخشنامه در قالب تدوین سند از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور به استان ها در جهت تحقق جهش تولید با مشارکت مردم اشاره کرد و ادامه داد: در این برنامه بر رشد اقتصادی استان بر اساس شعار سال، شیوه ها و راهکارهای مشارکت حداکثری مردم، فعالان اقتصادی و نخبگان، برنامه رشد اقتصادی، حفظ محیط زیست، حمایت از توسعه و تجاری سازی فناورهای راهبردی، توجه به زنجیره های ارزش صنایع استان و توجه به نقش آفرینی پارک علم و فناوری و ظرفیت نخبگان و صنایع خلاق و... تاکید شده است.  این مقام مسئول گفت: در این سند بر احیای واحدهای راکد و نیمه تعطیل، توسعه تعاونی ها، مشارکت صندوق ها، بانک های خصوصی، بیمه ها و ابزار و شیوه های نوین تامین مالی  و اتمام پروژه های نیمه تمام که نقش پیشران اقتصادی در استان دارند نیز توجه ویژه شده است. بهزادفر اضافه کرد: برنامه رشد اقتصادی استان بر اساس شعار سال و همسو با سیاست های کلی برنامه هفتم پیشرفت و سند آمایش در برنامه اولیه پیشنهادی و عملیاتی این سازمان در قالب هشت بسته، محور اساسی جهش تولید در استان تهیه شده است. رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان شمالی تصریح کرد: رویکرد سازمان برنامه و بودجه، برنامه ریزی برای انجام اقداماتی است که قابلیت اجرایی یک ساله داشته باشد تا نتیجه این اقدامات زودتر به منصه ظهور برسد./ خراسان شمالی _خبرنگار جام جم _اسدالله ابراهیمی

دیگر خبرها

  • مسئولان استان متناسب با "تحقق شعار سال" برنامه‌ریزی کنند
  • ضرورت تسهیل و رفع موانع تولید در تحقق شعار سال
  • اجرای سند توسعه اشتغال در ۵۰۰ روستای خراسان شمالی
  • حضور واحد‌های تولیدی شهرک صنعتی اردبیل در نمایشگاه ایران اکسپو
  • بارندگی‌ شدید موجب توقف برداشت مقطعی پیاز شد
  • مشارکت مردمی تضمین‌کننده امنیت غذایی کشور است
  • پیشگامی آذربایجان شرقی برای تحقق شعار سال
  • تعطیلی پنجشنبه ها از موانع اصلی عدم تحقق شعار سال است
  • جهش تولید را در حوزه های مختلف اقتصادی باید دنبال کرد
  • توسعه علمی، سکوی جهش تولید