Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-25@00:05:29 GMT

سیزده بدر کرونایی؛ باید در خانه بمانیم

تاریخ انتشار: ۱۳ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۴۱۰۹۷

سیزده بدر کرونایی؛ باید در خانه بمانیم

ایرنیان باستان روز ۱۳ فروردین را روزی شاد و نیکو برای نیایش و شکرگزاری و روز پیروزی ایزد باران بر دیو خشکسالی می دانستند و از این رو تیر روز را در دامان طبیعت سر می کردند اما امسال ایرانیان برای پیروزی بر دیوی به نام کرونا ویروس باید در خانه بمانند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در گاهشمار ایرانی، هر روز ماه، نام ویژه‌ای دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای مثال روز نخست هر ماه، "اورمزد" روز و سیزدهم هر ماه "تیر" روز نامیده می‌شود و متعلق به "ایزد تیر" است. تیر یا تشتر به معنای، ایزد باران است. با توجه به اطلاق گرفتن نام ایزد باران، می‌توان گفت که "تیر " در نزد ایرانیان باستان نمادی از رحمت الهی بوده‌است.

روز طبیعت "سیزده‌به‌در" سنت ایرانیان باستان به مناسبت پیروزی ایزد باران بر دیو خشکسالی اَپوش و از ۱۸۰۰ قبل از میلاد بین ایرانیان مرسوم بوده است.

در اسطوره‌های ایرانی، ایزد باران همواره به‌صورت اسبی با دیو خشکسالی که دیواپوش نام دارد در جنگ و مبارزه است و اگر تیر ایزد پیروز شود، باران می‌بارد و چشمه‌ها می‌جوشند و رودها روان می‌گردند و سرسبزی را به ارمغان می‌آورند.

به باور پیشینیان برای اینکه ایزد باران در سال جدید پیروز و دیو خشکسالی نابود شود. در ایران باستان پس از برگزاری مراسم نوروزی سیزدهم که به ایزد باران تعلق داشت مردم به دشت و صحرا و کنار جویبارها می‌رفتند، از خداوند آرزوی بارش باران می‌کردند و تا آخر آن روز را بیرون از خانه و در طبیعت و میان سبزه و صحرا به شادمانی سپری می‌کردند.سبزه گره زدن، پختن خوراک‌های گوناگون به ویژه آش رشته، پرتاب ۱۳ سنگ از جمله رسوم این روز است.

اما سیزده بدر امسال با همه سال‌ها متفاوت است؛ امسال دیوی به نام کرونا ویروس آمده که انسان را خانه نشین کرده است؛ گویا رد پای سال‌ها بی مهری انسان را در طبیعت گرفته و این روزها زندگی او را تهدید می‌کند.

برای مقابله با این دیو لجام گسیخته و مخوف باید عادات دیرینه، رسومات و با هم بودن‌ها را برای مدتی کنار گذاشت. برخلاف باور برخی‌ها، سیزده به در نحس نیست، "سیزده‌به‌در" به‌معنای "سیزدهم به‌سوی در و دشت شدن" است که همان معنی بیرون‌رفتن و در دامان طبیعت سرکردن را می‌دهد با وجود این امسال برای راندن دیو منحوس کرونا باید در خانه ماند. در حالی که مسئولان وزارت بهداشت از یک ماه قبل درباره افزایش شمار مبتلایان تا ۲۰ فروردین هشدار می‌دادند و بسیاری از کارشناسان بر قرنطینه شهرها برای جلوگیری از همه گیری کرونا در کشور تاکید داشتند اما این موضوع در ایام نوروز چندان جدی گرفته نشد و برخی از هم وطنان راهی سفر شدند.

از این رو مسئولان تمهیداتی برای در خانه ماندن مردم در روزهای ۱۲ و ۱۳ فروردین امسال و جلوگیری از فاجعه انسانی در نظر گرفتند. در اصفهان نیز مانند سایر نقاط کشور تردد شهروندان در روز طبیعت ممنوع شده است.

بسته شدن ورودی پارک‌ها و بوستان‌های شهری

حسین امیری معاون خدمات شهری شهردار اصفهان گفت: بر اساس تصمیم ستاد پیشگیری و مقابله با شیوع بیماری کرونا در اصفهان، ورودی پارک‌ها اعم از حاشیه رودخانه زاینده رود، پارک‌های بزرگ مناطق از جمله قلمستان، صفه، گل محمدی و همچنین پارک‌های محلی مناطق بسته شده و از عبور و مرور افراد در آنها جلوگیری می‌شود.

وی با بیان اینکه در خصوص خاموش کردن نور تمام پارک‌ها و بوستان‌های شهر اقدامات لازم انجام می‌شود، تصریح کرد: ورودی پارکینگ تمام پارک‌ها در کل مناطق ۱۵ گانه شهر مسدود شده و از ورود خودرو ممانعت می‌شود.

ورود به مناطق حفاظت شده و پناهگاه‌های حیات وحش ممنوع شد

همچنین مرتضی جمشیدیان فرمانده یگان حفاظت اداره کل حفاظت محیط استان اصفهان با اشاره به مصوبات ستادهای ملی و استانی مقابله با کرونا به ایمنا گفت: مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط زیست این استان امسال به هیچ عنوان در تعطیلات نوروزی به ویژه روز طبیعت پذیرای گردشگران نیست.

وی با بیان اینکه محیط بانان به منظور حفظ سلامت عمومی و پیشگیری از شیوع ویروس کرونا از ورود گردشگران به مناطق حفاظت شده جلوگیری می‌کنند، به هموطنان توصیه کرد: در این ایام به مناطق حفاظت شده و تحت مدیریت محیط زیست وارد نشوند.

ممنوعیت تردد و جریمه ۵۰۰ هزار تومانی در روزهای ۱۲ و ۱۳ فروردین

سرهنگ محمدرضا محمد رئیس پلیس راهور استان اصفهان در خصوص محدودیت‌های ترافیکی سطح استان اظهار کرد: در روز ۱۲ و ۱۳ فروردین هرگونه تردد غیرضروری در سطح معابر استان مشمول جریمه ۵۰۰ هزار تومانی است.

وی افزود: خروج از شهر با پلاک بومی و ورود به شهر با پلاک غیر بومی در تمامی شهرستان‌های استان اصفهان ممنوع و مشمول جریمه می‌شود.

حضور نیروهای نظامی در ۲۰۵ محور اصلی و فرعی استان اصفهان

در این پیوند منصور شیشه فروش مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان نیز با بیان اینکه به دنبال اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی، کاهش ۸۵ تا ۹۰ درصدی تردد شهری و جاده‌ای را نسبت به مدت مشابه سال گذشته شاهد هستیم، گفت: این طرح برای کاهش انتقال کرونا اجرا شده است و مردم اصفهان همگام با مدیریت استان برای قطع زنجیره و مقابله با شیوع کرونا همکاری و مشارکت می‌کنند.

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان ادامه داد: ورودی تمامی پارک‌ها و بوستان‌ها با همکاری شهرداری و نیروی انتظامی مسدود شده است و برای ممانعت از تردد و ورود به اصفهان نیروهای بسیج، سپاه، ارتش، نیروی انتظامی، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در ۲۰۵ نقطه از جاده‌های اصلی و فرعی استان استقرار دارند.
وی یادآور شد: در طرح فاصله گذاری اجتماعی و ممنوعیت تردد فقط خودروهای تیم‌های مدیریت بحران، امداد و فعالان عرصه بهداشت امکان تردد دارند.

توصیه محیط زیستی؛ سبزه‌ها را در خاک دفن کنید

سیزده به در فرصتی برای دوستی با طبیعت و محیط زیست است در حالی که سال‌های گذشته صحنه‌ها و تصاویر زشتی از تلنبار سبزه‌ها در آبراهه‌ها، آتش زدن مراتع و رها کردن زباله‌ها در طبیعت را شاهد بودیم، اما کرونا با همه بدی‌هایش به ما آموخت که قدر طبیعت و محیط زیست را بدانیم و از آن حفاظت کنیم، می‌توان سبزه‌ها را به جای رهاسازی در آب‌های روان یا انداختن در سطل زباله، در خاک دفن کرد زیرا این اقدام سبب حاصلخیزی خاک و همچنین جلوگیری از آلودگی زیست محیطی می‌شود.

کد خبر 417031

منبع: ایمنا

کلیدواژه: سیزده بدر ویروس کرونا سبزه نوروز ماهی قرمز پیشگیری از کرونا ممنوعیت تردد خودرو طرح فاصله گذاری اجتماعی محيط زيست شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق استان اصفهان دیو خشکسالی ایزد باران ۱۳ فروردین محیط زیست پارک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۴۱۰۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم| لحظهٔ ریزش خانهٔ قدیمی در زوارهٔ اصفهان بر اثر بارندگی

فیلم| لحظهٔ ریزش خانهٔ قدیمی در زوارهٔ اصفهان بر اثر بارندگی

دیگر خبرها

  • بارش باران بهاری در فولادشهر اصفهان + فیلم
  • (ویدیو) لحظه تخریب یک خانه بر اثر بارندگی شدید در اصفهان
  • ببینید | لحظه تخریب یک خانه بر اثر بارندگی شدید در اصفهان
  • فیلم لحظه هولناک تخریب کامل یک خانه در اصفهان توسط باران!
  • فیلم| لحظهٔ ریزش خانهٔ قدیمی در زوارهٔ اصفهان بر اثر بارندگی
  • هواشناسی اصفهان فردا پنجشنبه ۶ اردیبهشت؛ بارش باران و رعد و برق
  • پست معنادار و پیش‌بینی سعید حجاریان با تداوم دولت سیزده
  • ببینید | شاهکار شهرداری خور و بیابانک اصفهان؛ تبدیل خیابان به رودخانه با بارش باران
  • ۲ توصیه مهم پزشکی به زائران خانه خدا | بخش عمده‌ سرماخوردگی‌ها کروناست | شیوع یک سویه بسیار واگیر کرونا
  • طبیعت تماشایی افوس به وقت بهار + فیلم