Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، چرخه احصای چالش‌های کشور و اولویت‌های پژوهشی، تحقق مسئله‌محوری در تحقیقات دانشگاهی و اثرگذاری ازجمله کارکردهای نسل دوم دانشگاه‌های جهان به‌شمار می‌رود. ولی سوال اینجاست که آیا تولید صرف یافته‌های جدید علمی و بروندادهای دانشگاهی و حتی حرکت محض بر روی مرزهای دانش می‌تواند اثرگذاری دانشگاه را در اقتصاد کشور تضمین کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به نظر می‌رسد تا زمانی که یافته‌های پژوهشی دانشگاه تا سر مقصد نهایی یعنی «صنعت» نرود، ایده دانشگاه نیز به نتیجه مطلوب نخواهد رسید. تعریف اثرگذاری دانشگاه بر روی صنعت و جامعه نیز از آنجایی نشأت می‌گیرد که این نهاد نخبگانی فاصله خود را از حلقه‌های پس از خود به صفر برساند. دانشگاه نیروی متخصص تربیت می‌کند، مسئله یابی می‌کند، پلتفرم‌های شبیه‌سازی‌ و انجام آزمایشات را فراهم می‌کند؛ حال اگر نتواند این پژوهش‌ها را که حاصل چرخه هزینه‌زای دانشگاهی است به سرمقصد برساند تکلیف کارکرد و مسئولیت دانشگاه در جامعه چیست.

اتفاقاً باید اذعان کرد سال‌هاست که دانشگاه‌های کشور به پیمودن روندهای هزینه‌زا عادت کرده‌اند و اساساً دانشگاه نه به فکر درآمدزایی اعضای زیست بوم خود هست و نه ایده‌ای برای رساندن محصولاتش به دست مصرف‌کنندگان! باید دید کدام عوامل و فقدان کدام حلقه در انتهای چرخه‌های پژوهشی، کل روند کارکردی دانشگاه را ابتر گذاشته است. آنچه که واضح است، دانشگاه‌های کشور از نسخه‌های نسل سومی خود فاصله معنادار دارند و بازتعریف مأموریت‌ها و کارکردها امری اجتناب‌ناپذیر به‌نظر می‌رسد.

اشتغال دانش‌آموختگان و درآمدزایی دانش‌بنیان دو فاکتور بسیار مهم است که دانشگاه‌های کارآفرین همواره به‌دنبال آن هستند. ایجاد بسترهای کارآفرینی و اشتغالزایی اولین راهبرد دانشگاه برای نیل به دو هدف فوق‌الذکر است. دانشگاه‌های مختلف جهان براساس پتانسیل‌ها، قوانین و اقتضائات، روش‌های متنوعی برای ایجاد زیست‌بوم‌های کسب‌وکار انتخاب می‌کنند.

اشتغال دانش‌آموختگان از جمله فاکتورهای ارزیابی و رتبه‌بندی دانشگاه‌ها به‌شمار می‌رود. هرچقدر که میزان اشتغال در بین فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بالا باشد رتبه آن دانشگاه نیز بهتر می‌شود. به تعبیری مأموریت‌ اصلی دانشگاه‌های نسل سوم پس از دانش‌آموختگی دانشجویان آغاز می‌شود. دانشگاه نه متولی استخدام، بلکه باید بسترساز اشتغال و کارافرینی باشد.
ازطرفی با احتساب دانشگاه به‌عنوان عاملی قدرتمند در جهش‌های اقتصادی، باید تعریفی جدید در تولیدکنندگی این نهاد صورت بگیرد.

دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان اثرگذارترین زیرنظام آموزش عالی کشور در رویکردهای جدید خود پس از ایجاد جراحی‌های عمیق در حوزه پژوهش‌های دانشگاهی و جهت‌دهی بروندادها با عملیاتی کردن طرح «پایش آزاد»، برای اثربخشی پژوهش‌ها در صنعت و جامعه، نسبت به راه‌اندازی طرح «پویش کارآفرینی» اقدام کرده است. پویش قصد دارد زبانی مشترک برای پژوهش‌های دانشگاهی و پلتفرم‌های کسب‌وکار باشد.

مراکز رشد واحدهای دانشگاهی متولی راهبری «پویش» هستند، شناسایی چالش‌های بافوریت صنعت، جامعه و دستگاه‌های اجرایی توسط مراکز رشد و یافتن پاسخ عملیاتی برای این چالش‌ها توسط واحدهای فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی پیش‌بینی و طراحی شده است. طرح پویش با هدف وصل کردن فناوران و پژوهشگران دانشگاهی به صنعت و نیازهای جامعه شکل گرفته است. رویدادهای «چالش فناوری» پلتفرمی است که برای راهبری پویش درنظر گرفته شده است.

اجرای طرح پویش در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی امتیازی برای مراکز رشد به‌شمار می‌رود. مراکز رشد با اجرای این طرح و برگزاری «چالش‌های فناوری» مقدمات اخذ امتیاز راه‌اندازی «سرای نوآوری» را به‌دست می‌آورند. مراکز رشد عضو تشکیل‌دهنده و یکی از اِلمانهای اصلی سراهای نوآوری است.
دانشگاه آزاد اسلامی با اصلاح و مجزاسازی ساختارهای پژوهشی و فناوری از یکدیگر و بازتعریف سازوکارهای اثرگذاری دانشگاه بر روی صنعت و جامعه به‌دنبال تحول بزرگی است که تا زمینه‌های اشتغال دانش‌آموختگان را محقق بسازد. اهتمام همه واحدهای دانشگاهی و شناسایی چالش‌ها منجربه رونق پویش و به حرکت درآمدن چرخه‌های اقتصاد دانش‌بنیان در جامعه می‌شود.

انتهای پیام/

358 / 167 پویش کارآفرینی طرح پویش دانشگاه آزاد چالش فناوری دانشگاه آزاد مرکز ر‌شد دانشگاه آزاد

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: پویش کارآفرینی طرح پویش دانشگاه آزاد چالش فناوری دانشگاه آزاد مرکز ر شد دانشگاه آزاد دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای دانشگاه دانشگاه ها مراکز رشد پژوهش ها چالش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۴۱۴۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زیرساخت‌های «شهر دانشگاهی» در کردستان فراهم شد+فیلم

یکهزار و ۱۰۷ هکتار از زمین‌های دانشگاه علوم پزشکی کردستان برای ایجاد و تقویت زیرساخت آموزش، بهداشت و درمان در قالب شهر دانشگاهی در استان اختصاص داده شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، بر اساس آخرین نتایج رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان در نظام رتبه‌بندی بین‌المللی Times World University Ranking اواخر سال گذشته و بر اساس شاخص و استاندارد، دانشگاه علوم پزشکی کردستان موفق به کسب رتبه دوم کشوری در میان دانشگاه‌های علوم پزشکی و رتبه 601 تا 800 دانشگاه‌های جهان شده است.

در همین زمینه؛ صدیق جدیدالاسلام، معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی دانشگاه علوم پزشکی کردستان ضمن تبریک سال نو و قدردانی از زحمات همکاران اظهار داشت: علی‌رغم همه کمبودها در سال گذشته اتفاقات خوبی از جمله اختصاص یکهزار و 107 هکتار از زمین‌های دانشگاه برای ایجاد و تقویت زیرساخت آموزش، بهداشت و درمان در قالب تأسیس شهر دانشگاهی در استان رقم خورد.

وی افزود: بالغ بر 18 هزار متر مربع پروژه‌های عمرانی در قالب پایگاه و مراکز بهداشت، توسعه بیمارستان‌ها، اورژانس‌ها و بخش‌های CCU، ICU دیالیز و ارتقای زیرساخت‌های بیمارستانی در استان کردستان انجام شد.

به گفته معاون دانشگاه علوم پزشکی کردستان؛ تجهیزات پزشکی هایتک بسیار خوبی از جمله دستگاه توموتراپی(پرتو درمانی)،  MRI قروه و سنندج وارد و باعث شده که بیماران در داخل استان درمان شوند و نیازی به خارج از استان نداشته باشند.

وی بیان کرد: به زودی 18 دستگاه خودرو علمیاتی و 12 دستگاه آمبولانس به ناوگان دانشگاهی استان اضافه می‌شود.

جدیدالاسلام درباره اقدامات رفاهی؛ از پرداخت 1200 میلیارد ریال تسهیلات به 3500 نفر از پرسنل توسط بانک‌های عامل و طرف قرارداد در استان خبر داد و عنوان کرد: همچنین 200 میلیارد ریال وام اشتغالزایی پرداخت و تعدادی سوئیت در تهران، شمال و مریوان برای اسکان همکاران فراهم شده است.

معاون دانشگاه علوم پزشکی کردستان می‌گوید: این دانشگاه در بین دانشگاه‌های مشابه و استان‌های همجوار جزو 5 دانشگاه برتر در پرداخت کارانه بخش بهداشت و درمان است.

630 خانه بهداشت، 156 مرکز جامع ارائه خدمات سلامت، 115 پایگاه بهداشت، 69 پایگاه اورژانس پیش بیمارستانی و 16 بیمارستان در سطح استان کردستان با بیش از هزار پزشک عمومی، 550 پزشک متخصص و فوق تخصص، 500 داروساز و دندانپزشک و بیش از 13 هزار نفر کادر سلامت در واحدهای مختلف به مردم استان خدمات بهداشت و درمان ارائه می‌دهند.

انتهای پیام/481/

دیگر خبرها

  • زیرساخت‌های «شهر دانشگاهی» در کردستان فراهم شد+فیلم
  • تکمیل زنجیره دانش‌شهر ایران با گشایش ناحیه نوآوری
  • چگونه دانشگاه‌ها زندگی افراد مسن را بهبود می‌بخشند؟
  • اولین پارک کارآفرینی با رویکرد مردم‌محوری در قم راه‌اندازی می‌شود
  • استفاده از ظرفیت دانشجویان در فعالیت‌های فناورانه و دانش‌بنیان
  • حدود دوهزار رشته غیراستاندارد دانشگاهی حذف شد
  • حدود ۲هزار رشته غیراستاندارد دانشگاهی حذف شد
  • طرح مدرسه عالی گردشگری و مرکز مهارتی حقوق تجاری تدوین می‌شود
  • تولد نخستین دوقلو‌های سال ۱۴۰۳ در استان سمنان
  • حضور مردم در محفل امام حسنی‌ها نشان دهنده ماهیت ملت ایران است