Web Analytics Made Easy - Statcounter

مجتبی احمدی؛ دبیر گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا

اگر قصه و فیلمنامه را پایه و اساس هر درام نمایشی در مدیوم های مختلف از تئاتر و سینما گرفته تا تلویزیون قلمداد کنیم و تمام بساط مورد نیاز ساخت یک اثر از کارگردان و بازیگر و عوامل فنی برقرار باشد اما اوضاع به لحاظ قصه و فیلمنامه بلنگد، برای مخاطب ایرانی که اصولا با قصه سرگرم می شود، حداقل کار پیش نمی رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تجربه نشان داده عوامل درخشان یک اثر (استارها) در مدت محدودی برای تماشاگر جذابیت دارند. در واقع ستاره‌ها کاربردشان را با گذشت زمان از دست می دهند و این کشش و جذابیت داستان است که می تواند گلیم یک اتفاق نمایشی را از آب بیرون بکشد.

نکته ای که در چند سال اخیر به شدت مورد توجه مدیران تلویزیون و برنامه سازان بوده است به ماهیت و توانمندی و رمق قصه ها برمی گردد که گاهی فقط پتانسیل تنها یک داستان تک قسمتی در دو خطی داستان موجود است اما برای یک سریال بیست و چند قسمتی نویسنده به جان کار آب می بندد و در حقیقت این قصه بی رمق جان و کشش لازم را برای پیشرفت و کشاندن مخاطب در شب های متمادی ندارد.

کاراکترها بدون قصه بلاتکلیف هستند و بازیگر نمی تواند تنها به واسطه جذابیت های بصری اش مخاطب را راضی کند، وقتی که ایفاگر یک نقش آمفوتر (خنثی) با او همراه نمی شود و با گذشت چند قسمت خواهیم دید که شخصیت های یک داستان آن شکل و شمایل دوست داشتنی لازم را دیگر تجربه نمی کنند.

این روزها در برخی از آثار شاهد آن هستیم که جانمایی گره‌های نمایشی به شدت هوشمندانه و در برخی دیگر بسیار نابخردانه است. پرواضح است که اطلاع رسانی قطره چکانی به تماشاگر و داده های هر قسمت و اندینگ‌های جذاب (پایان بندی) که کشش و گیرایی انگیزشی مخاطب را برای دنبال کردن سریال در شب های آینده باید با خود همراه داشته باشد، در برخی از آثار وجود ندارد و این مسئله به ماندگاری سریال و ذهن مخاطب صدمه وارد می کند.

پراکنده گویی، عدم جانمایی داستان های فرعی در کنار قصه محوری و ورود و خروج شخصیت های بی ربط و با ربط، بی تردید تمرکز مخاطب کم حوصله تلویزیون را برهم می زند و این درست در تقابل است با سریالی که بدون زیاده گویی با شخصیت های کاملا معرفی شده با رعایت تمرکز مخاطب پیش می رود و مشخصا در مهندسی نگارش، نویسنده تلاش کرده است با مشوش نکردن ذهن تماشاگر او را در دنبال کردن سریال کلافه نکند.

این به شدت اشتباه است که ما فکر کنیم با تزریق چند داستان فرعی و بی ربط و ایجاد روابط غیرمنطقی و تصادفی میان کاراکترها تنها در جهت بهم رساندن داستان های فرعی در پایان بندی قصه این ادعا را داشته باشیم که خالق داستانی متنوع و پر لابیرنت هستیم.

در حالی که خودمان با دست خودمان تماشاگرمان را سردر گم کرده و اجازه نمی دهیم با یک قصه ناب و سر و شکل دار شسته و رفته همراهمان بماند و این مسئله درمورد تعدد شخصیت ها و داستانی که برای آنها در نظر گرفته ایم نیز صدق می کند.

گاهی شاهد این هستیم که برخی شخصیت ها نه تنها شناسنامه درست و کاملی ندارند که حتی جای درستی هم در قصه برای آنها تعبیه نشده است. تنها به واسطه ریز گره‌هایی که باشد و نباشد آنها خیلی فرقی ندارد می‌آیند و می روند و تاثیر آنچنانی بر ماهیت قصه نمی گذارند.

از حربه‌های مرسوم تهیه و تولید و برآورد در نگارش فیلمنامه ها که گاهی بر پیشبرد قصه صدماتی دارد که عبور کنیم به این نکته می رسیم که جذابیت هر قصه در فیلمنامه مستقیما به دو خطیِ ابتدای کار برمی گردد و توانمندی تیم نگارش در شخصیت پردازی، دیالوگ نویسی و... است که قوت و قدرت کار را دوچندان می نماید.

گاهی نمی‌توان توقع داشت از یک فیلمنامه ضعیف حتی یک اثر متوسط بیرون بیاید اما بارها شاهد این بوده ایم که برخی کارگردانان از یک فیلمنامه قوی اثری متوسط خلق کرده اند. در ادامه نگاهی موشکافانه به حوزه کارگردانی در سریال های مناسبتی خواهیم داشت.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: تئاتر تلویزیون ذهن فرهنگ و هنر نمایش فیلمنامه نوروز 99 فرهنگی شخصیت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۴۱۵۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین خبرها از ساخت پایتخت ۷ | دستمزد نجومی سلبریتی‌ها اصلاح می‌شود

به گزارش همشهری آنلاین، غفوری قائم‌مقام سیما که پیش از این به عنوان مدیر شبکه‌های مستند و افق سیما شناخته می‌شود؛ معتقد است سال ۱۴۰۲ تغییر در شیوه سریال‌سازی یعنی دفتر فیلمنامه شکل گرفت و بنابر این شد تا فیلمنامه‌ای تکمیل نشده وارد تولید نشود.

او می‌گوید: این تغییر رویکردی که هم در ساختار و هم در فضای سریال‌سازی ایجاد شد عملاً در سال ۱۴۰۲ به نتیجه رسید و اکنون بیش از ۱۳۰ فیلمنامه در مراحل مختلف وجود دارد. در سیمافیلم تعداد زیادی سریال در مراحل مختلف پیش تولید، تولید و پس تولید قرار دارد و این ها نویدبخش فضای خوبی امسال است.

با سلیم غفوری قائم‌مقام معاونت سیما درباره ساخت سریال‌های جدید، ادامه نهضت دنباله‌سازی، سرانجام ساخت سریال «موسی(ع)» و فصل جدید «پایتخت» و همچنین دستمزدهای سلبریتی‌ها گفت‌وگویی انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید:

آقای سلیم غفوری! سرمایه‌گذاری روی ساخت سریال‌های طنز و برنامه‌های سرگرم‌کننده جواب داد. آنچه که در میان سریال‌های امسال در ماه رمضان هم دیدیم نه ماورایی انتظار داشتیم ماورایی از آب درآمد و نه معمایی، معمایی شد. برنامه‌تان برای ساخت سریال‌های جدید به چه صورت است و آیا به سمت ساخت سریال‌های طنز متعدد خواهید رفت یا خیر؟

چند کار طنز در دست تولید است. این آثار نمایشی برای آنتن تابستان پیش‌بینی شده که از جمله آن می‌توان به سریال «بدل» علی مسعودی (علی مشهدی) اشاره کرد و به تدریج نام‌ سریال‌های بعدی را اطلاع‌رسانی خواهند کرد. «پایتخت» در حال گفت‌وگو هستند طبعاً به طرح و فیلمنامه خوب و جذابی برسند حتماً امسال در دستور کار قرار می‌گیرد. این روزها دفتر فیلمنامه کارهای جدید در حوزه طنز طراحی می‌کند.

تلویزیون باید بین همه ژانرهای نمایشی تعادل ایجاد کند

آیا اولویتی برای پرداختن به ژانرهای نمایشی دارید؛ مثلاً طنز یا درام و معمایی؟

حتماً اولویت بر آن است در گونه‌های مختلف تعادل وجود داشته باشد. تلویزیون هم به کار طنز نیاز دارد و هم کار اجتماعی، هم به کار تاریخی، معمایی، پلیسی و به همه اینها نیاز دارد. اگر هر شب تلویزیون، طنز پخش کند در همه شبکه‌ها دلزدگی ایجاد می‌شود. باید بین گونه‌های مختلف تعادل وجود داشته باشد.

کما اینکه همان قدر کارهای طنز پرمخاطب است که کارهای تاریخی هم این‌طور است. مصداق بارز آن سریال «سرزمین مادری» که در زمستان کار پرمخاطبی شد. مخاطب آن را پسندید و دنبال کرد؛ بنابراین کار تاریخی هم جذاب است. تلویزیون حتماً بین گونه‌های نمایشی تعادل ایجاد می‌کند و این نکته در دستور کار است.

نکته‌ای درباره نهضت دنباله‌سازی مطرح شد. از نون‌خ، زیرخاکی و پایتخت صحبت شد که نون‌خ و زیرخاکی به آنتن رسیدند و شما به پیگیری «پایتخت» جدید اشاره کردید. آیا قرار است دنباله‌هایی همچون «بچه مهندس» و دیگر چند فصله‌های تلویزیون هم در دستور کار قرار بگیرد؟

باید به ایده رسید و مثلاً باید دید «بچه مهندس» که اشاره کردید چقدر قابلیت ادامه دادن و ساخت فصل جدید را دارد. حتماً کاری قابلیت داشت در نهضت فصل بعدی‌سازی که در دستور کار ما است، مورد توجه قرار می‌گیرد منتها با طرح و ایده جدید. اگر یک دنباله‌ای طرح و ایده جدید نداشته باشد نه تنها موفق نخواهد بود بلکه عقبه آن برند را هم از بین می‌برد.

صحبت‌ها بر سرِ شروع تولید سریال «موسی(ع)» است. آیا امسال جلوی دوربین می‌رود؟

الان سریال «موسی(ع)» در مرحله پیش‌تولید است. تست‌ها را از عوامل و بازیگران و دست‌اندرکاران می‌گیرند. سریال «حضرت موسی(ع)» با یک سیستم نوآوری جدید تولید می‌شود باید تجهیزات آن تأمین و وارد کشور شود. شاید امسال به تولید اصلی نرسد اما فرآیند آن دنبال می‌شود.

خبرهایی در فضای‌مجازی پخش می‌شود که بابک حمیدیان بازیگر نقش «موسی(ع)» خواهد بود و حتی نام‌های دیگری هم مطرح می‌شوند؛ صحت دارند؟

هنوز هیچ‌چیز راجع به هنرپیشه‌ها قطعی نیست و به نظرمن اجازه بدهید کارگردان و تهیه‌کننده در فضای آرامی با عوامل و بازیگران گفت‌وگو کنند تا به نتیجه برسند.

همان‌طور که می‌دانید آقای جبلی درباره ماجرای دستمزد سلبریتی‌ها در تحویل سال توضیحاتی دادند. آیا فرآیند بازنگری و اصلاح فرآیند دستمزدها به چهره‌ها که گفته شد در حال انجام است. دستمزد چهره‌هایی که میهمان برنامه‌های تلویزیونی می‌شوند یا در سریال‌ها و برنامه‌ها حضور دارند اصلاح می‌شود یا خیر؟

فرآیند آن در حال انجام است. طبعاً چهره‌ها برای حضور در سریال، میهمان شدن در تلویزیون، اجرا و به انحاء و گونه‌های دیگر دستمزدهایی را طلب می‌کنند. البته این اتفاق فقط مختص به تلویزیون نیست بلکه در فضاهای رسانه‌ای دیگر هم اتفاق می‌افتد. متأسفانه در خلال صحبت‌هایم به آن اشاره کردم که پلتفرم‌ها فضای دستمزدی را به شدت تغییر دادند. به هر حال اگر قرار باشد این یک بام و دو هوایی‌ها و دستمزدهای عجیب و غریب کاملاً اصلاح شوند نیازمند همگرایی بین تلویزیون، سینما و پلتفرم‌هاست. اگر این همگرایی کامل شکل نگیرد کنترل شرایط حتماً پیچیده و سخت خواهد بود و این فرآیند حتماً دنبال خواهد شد.

بالاخره پایتخت ۷ وجود دارد یا نه ؟ | آخرین خبرها از ساخت سری جدید این سریال | ببینید

کد خبر 845084 منبع: تسنیم برچسب‌ها خبر مهم بازیگران سینما و تلویزیون ایران محسن تنابنده فیلم و سریال ایرانی چهره‌های مشهور

دیگر خبرها

  • بالاگرفتن نقدها به سریال‌های رمضانی/ هیس هیچی نیس!
  • تلویزیون دستمزد نجومی می‌دهد؟
  • دستمزد نجومی بازیگران تلویزیون؛ شایعه یا واقعیت؟
  • یک سریال فانتزی جایگزین «رستگاری» شد
  • شروع یک سریال فانتزی در شبکه دو
  • همای سعادت بر شانه افعی تهران / در «افعی تهران» تعادل برقرار است
  • آخرین خبرها از ساخت پایتخت ۷ | دستمزد نجومی سلبریتی‌ها اصلاح می‌شود
  • شخصیت‌پردازی در فیلم‌های قهرمان‌محور تعیین‌کننده است/ ماندگاری «بوعلی‌سینا» با تصویر امین تارخ
  • نگاهی به تاریخ جهان در مجموعه نمایشی «هیس هیچی نیست»
  • رقابت فرزاد فرزین با جواد عزتی در قطب شمال