Web Analytics Made Easy - Statcounter

استاد دانشگاه گفت: هر ساله در روز سیزدهم فروردین بسیاری از مردم از خانه خارج می‌شدند تا به اعتقادی جاهلی، بی‌­پایه و ضد عقل، نحسی ۱۳ را از خود و خانواده خویش دور کنند. ۱۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۳ فرهنگی دین ، قرآن و اندیشه نظرات - اخبار فرهنگی -

حسین محمدی‌فام استاد دانشگاه و پژوهشگر مطالعات دینی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم به مناسبت فرا رسیدن سیزدهمین روز از عید نوروز (روز طبیعت) گفت: هر ساله در روز سیزدهم فروردین بسیاری از مردم از خانه خارج می‌شدند تا به اعتقادی جاهلی، بی‌­پایه و ضد عقل، نحسی 13 را از خود و خانواده خویش دور کنند لذا این روز به "سیزده به در" معروف شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: تلاش­‌های فرهنگی و تربیتی پس از انقلاب هم فقط تا این حد مؤثر واقع شد که نام این روز به "روز طبیعت" تغییر پیدا کند و مردم به نیت تکریم و پاسداشت طبیعت به دامن دشت و چمن بروند؛ بماند که غالباً این روز به نابودی و آلوده کردن طبیعت منجر شده و از وجه تسمیه خود فاصله گرفته است.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: امسال در حالی به این روز رسیده‌­ایم که فریاد «در خانه بمانیم» از هر رسانه‌­ای بلند بوده و حتی برای حضور در پارک‌­ها و بوستان­‌ها جرایمی در نظر گرفته شده است و خلاصه به هر شکل ممکن باید «در خانه بمانیم.»

محمدی‌فام گفت: متأسفانه برخی از ما این خان‌ه­نشینی را تهدید دانسته و به آن به عنوان یک مشکل، محدودیت، بلا، عذاب و مانند آن نگاه می‌کنیم حال آنکه معتقدم این یک فرصت طلایی است که به شدت باید آن را قدر بدانیم. فرصتی که خداوند در اختیار ما قرار داده و کفران این نعمت است که موجب مشکلات مادی و معنوی برای ما خواهد شد.

این کارشناس مسائل دینی یادآور شد: نگاهی به روایات پیامبر اکرم(ص) و ائمه هدی (ع) به ما گوشزد می‌­کند که حضور در کنار خانواده تا چه حد مهم و دارای اجر الهی است و اگر تا به حال به خاطر گرفتاری­‌های کاری و اجتماعی از آن محروم بوده‌­ایم، هم اکنون بهترین فرصت برای جبران این نقیصه و بهره بردن از فیض عظیم با خانواده بودن است.

«پیامبر عزیز اسلام(ص) در حدیثی فرمود: «جُلوسُ المَرءِ عِندَ عِیالِهِ اَحَبّ اِلَی اللهِ تَعالی مِن اعتِکافِ فی مَسجدی هذا: نشستن مرد در کنار خانواده‌اش، نزد خدای بزرگ دوست‌داشتنی‌تر از اعتکاف [و نشستن] در این مسجد من است.» (میزان الحکمه، ج 4، ص 287) ایشان در فرمایش نورانی دیگری فرمود: «اِنَّ الرَجُلَ لَیؤجَرُ فِی رفعِ اللُقمه اِلی فِی اِمرَاَتِهِ: مرد در برابر لقمه‌ای که در دهان همسرش می‌گذارد پاداش می‌برد.» (المحجه البیضاء، ج 3، ص 70)»

وی با بیان مطلب فوق افزود: ببینید اسلام تا چه حد در مسأله خانواده و روابط عاطفی زن و شوهر دقیق شده و دستوراتی چون این حدیث را صادر کرده است. متأسفانه الان در جامعه و خانواده‌­های ما چنین است که مردی (حتی در جمع محدود خانواده خویش) اگر لقمه در دهان همسرش بگذارد، این حرکت را عبادت و کاری دارای اجر نمی‌­داند و چه بسیار مؤمنانی که اینگونه حرکات را غربی و خارج از شئونات می­‌دانند در حالیکه طبق حدیث نبوی اتفاقاً شأن مؤمن واقعی ایجاب می‌­کند که تا این حد در خدمت خانواده و همسرش باشد.

محمدی‌فام اظهار کرد: امیرالمومنین علی(ع) در این ­باره فرمود: «همیشه با همسرت مدارا کن و با او به نیکی همنشینی کن تا زندگیت باصفا شود.» (مکارم الاخلاق، ص 218) آری! همنشینی نیکو با همسر و خانواده یک سفارش همیشگی دینی است. باید خدا را شاکر بود که شرایط عمل به آن را برایمان فراهم کرده است.

وی افزود: پیامبر اکرم(ص) در دو سفارش به امیرالمومنین(ع) فرمود: 1ـ یا على! خِدمَةُ العِیالِ کَفّارَةٌ لِلکَبائِرِ و َتُطفى غَضَبَ الرَّبِّ، وَ مُهُورُ الحُورِ العینِ، و َتَزیدُ فِى الحَسَناتِ و َالدَّرَجاتِ: یا على! خدمت به خانواده، کفاره گناهان کبیره و خاموش کننده خشم خداوند و مهریه حورالعین و زیاد کننده حسنات و درجات است. (جامع احادیث الشیعه(بروجردی)، ج22 ، ص306) 2ـ یا على! لا یَخدِمُ العِیالَ إلاّ صِدّیقٌ أَو شَهیدٌ أَو رَجُلٌ یُریدُ اللّه  بِهِ خَیرَ الدُّنیا وَالاخِرَةِ: یا على! به خانواده خود خدمت نمى‌کند مگر صدّیق یا شهید یا مردى که خداوند خیر دنیا و آخرت را براى او مى‌خواهد. (بحارالأنوار، ج101، ص132)

وی خاطرنشان کرد: پس بیاییم قدر این خانه‌نشینی را بدانیم و به جای «سیزده به در» بگوییم:

گلایه از خانه‌نشینی به در . . .

دنبال شادی در بیرون خانه گشتن به در . . .

خدمتگذاری خانواده را نکردن به در . . .

نگاه ناقص به اسلام و تشیع به در . . .

کرونا، بیماری و غم و غصه به در . . .

و خلاصه؛ خیلی چیزها که خدا دوست ندارد به در . . .

استاد انصاریان: در برابر ارادۀ خدا هیچ قدرتی کارساز نیستارتباط بهار با عصر ظهور در اندیشه قرآنی امام حسین(ع)

انتهای پیام/

R1410/P/S4,37/CT3 واژه های کاربردی مرتبط ویروس کرونا عید نوروز

منبع: تسنیم

کلیدواژه: ویروس کرونا عید نوروز روز طبیعت ویروس کرونا عید نوروز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۴۲۸۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

به رنگ حمایت و همدلی در خانواده

همکاری در امور خانه یکی از ستون‌های اصلی زندگی زناشویی شاد و موفق است؛ زمانی که زوجین در انجام کارهای خانه دوشادوش یکدیگر قدم برمی‌دارند، بار مسئولیت‌ها سبک‌تر شده، حس همدلی و تعلق خاطر افزایش می‌یابد و عشق و احترام متقابل در خانه موج می‌زند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، زندگی مشترک، یک شراکت دو نفره است که در آن، زن و شوهر باید در تمام ابعاد زندگی، همراه و پشتیبان یکدیگر باشند؛ یکی از مهم‌ترین عرصه‌های این شراکت، امور مربوط به خانه و خانواده است، در گذشته، تصور رایج بر این بود که وظایف خانه‌داری به طور کامل بر عهده زنان است، اما با تغییر سبک زندگی و افزایش حضور زنان در جامعه، ضرورت همکاری زوج‌ها در انجام کارهای منزل بیش از پیش احساس می‌شود.

همکاری زوج‌ها در امور خانه، فواید متعددی برای زندگی مشترک به همراه دارد، این امر نه تنها به زن و شوهر کمک می‌کند تا بار مسئولیت‌ها را به طور عادلانه تقسیم کنند، بلکه موجب ایجاد صمیمیت و همدلی بیشتر بین آنها می‌شود.

کمک مردان در کارهای منزل از فشار و استرس زنان جلوگیری می‌کند

فاطمه رضازاده، روان‌شناس و مشاور خانواده در خصوص مزایای همکاری زوج‌ها در امور خانه اظهار می‌کند: انجام کارهای خانه به تنهایی، می‌تواند برای هر دو نفر خسته‌کننده و طاقت‌فرسا باشد، اما با تقسیم وظایف بین زن و شوهر، این بار سبک‌تر شده و هر دو نفر می‌توانند زمان بیشتری را برای استراحت و تفریح خود داشته باشند.

وی ادامه می‌دهد: زمانی که زن و شوهر در کنار هم کار می‌کنند، به طور مستقیم با سختی‌ها و چالش‌های یکدیگر آشنا می‌شوند، این امر موجب می‌شود تا آنها نسبت به یکدیگر همدلی و درک بیشتری پیدا کنند.

این روان‌شناس تصریح می‌کند: همکاری در انجام کارهای خانه، فرصتی برای زن و شوهر فراهم می‌کند تا در کنار هم وقت بگذرانند و با یکدیگر صحبت کنند و این منجر به تقویت صمیمیت و روابط عاطفی بین آنها خواهد شد.

وی می‌گوید: فرزندان با مشاهده همکاری پدر و مادر در انجام کارهای خانه، یاد می‌گیرند که چگونه مسئولیت‌های خود را به عهده بگیرند و به دیگران کمک کنند، همچنین زمانی که زن و شوهر در کنار هم برای ساختن و حفظ خانه تلاش می‌کنند، حس تعلق خاطر بیشتری به زندگی مشترک خود پیدا می‌کنند.

رضازاده بیان می‌کند: انجام تمام وظایف خانه و خانواده به تنهایی، می‌تواند فشار و استرس زیادی به زنان شاغل یا خانه‌دار وارد کند؛ کمک مردان در کارهای منزل، این بار سنگین را سبک‌تر می‌کند و به زنان فرصتی برای استراحت و رسیدگی به خود می‌دهد.

وی ادامه می‌دهد: تحقیقات نشان داده است که زنانی که در انجام کارهای منزل تنها هستند، بیشتر در معرض افسردگی، اضطراب و خستگی قرار دارند؛ در مقابل، زنانی که از حمایت همسر خود در انجام کارهای خانه برخوردارند، شادتر و سالم‌تر هستند.

یک تشکر ساده؛ انگیزه‌ای برای ادامه همکاری و حس رضایت است

رضازاده با اشاره به راهکارهایی برای افزایش همکاری زوج‌ها در امور خانه اظهار می‌کند: اولین قدم برای افزایش همکاری زوج‌ها در امور خانه، گفت‌وگوی صریح و صادقانه با همسرتان بر سر تقسیم وظایف است؛ زن و شوهر باید با یکدیگر صحبت کنند و مشخص کنند که هر کدام چه وظایفی را می‌توانند بر عهده بگیرند، بنابراین درباره انتظارات، توانایی‌ها و محدودیت‌های یکدیگر صحبت کنید، به یکدیگر گوش دهید و سعی کنید دیدگاه و احساسات یکدیگر را درک کنید.

وی اضافه می‌کند: شرایط زندگی در حال تغییر است و ممکن است گاهی اوقات یکی از زوجین به دلیل شرایط کاری یا شخصی، زمان و توانایی کمتری برای انجام وظایف خانه داشته باشد؛ در چنین مواقعی انعطاف‌پذیری و درک متقابل حرف اول را می‌زند، از این رو لازم است که زن و شوهر در تقسیم وظایف خود انعطاف‌پذیری نشان دهند.

این روان‌شناس تصریح می‌کند: از زحمات و تلاش‌های همسرتان در انجام کارهای خانه قدردانی کنید؛ یک تشکر ساده و یا انجام دادن کار مورد علاقه همسرتان، می‌تواند انگیزه او را برای ادامه همکاری افزایش دهد، همچنین از یکدیگر به خاطر انجام کارهای خانه تشکر و قدردانی کنید، این امر موجب احساس ارزشمندی و مورد احترام بودن برای هر دو نفر می‌شود.

وی در ادامه می‌گوید: زن و شوهر می‌توانند با یکدیگر برنامه‌ریزی کرده و مشخص کنند که چه زمانی باید چه کاری انجام شود و این می‌تواند به آنها کمک کند تا از اتلاف وقت و انرژی جلوگیری شود، همچنین آنها می‌توانند از فرزندان خود نیز در انجام کارهای خانه کمک بخواهند تا حس مسئولیت‌پذیری را یاد بگیرند.

رضازاده می‌گوید: انجام تمام وظایف خانه و خانواده به تنهایی، می‌تواند فشار و استرس زیادی به زنان شاغل یا خانه‌دار وارد کند؛ کمک مردان در کارهای منزل، این بار سنگین را سبک‌تر می‌کند و به زنان فرصتی برای استراحت و رسیدگی به خود می‌دهد.

کمک مردان در کارهای خانه نشانه‌ای از احترام و تعهد به همسر و خانواده است

وی اظهار می‌کند: کمک مردان در کارهای خانه نشانه‌ای از عشق، احترام و تعهد به همسر و خانواده است؛ زمانی که در کنار همسرتان برای ساختن خانه‌ای گرم و صمیمی تلاش می‌کنید، پیوندتان عمیق‌تر شده و زندگی زناشویی‌تان شادتر و پویاتر خواهد شد، بنابراین با تقسیم عادلانه وظایف منزل، می‌توانید زندگی مشترکی شادتر، سالم‌تر و موفق‌تر داشته باشید.

این روان‌شناس ادامه می‌دهد: انجام کارهای خانه همیشه خسته‌کننده و یکنواخت نیست، با کمی خلاقیت می‌توانید آنها را به فعالیتی لذت‌بخش تبدیل کنید، به عنوان نمونه می‌توانید باهم آشپزی کنید یا انجام امور خانه را با همکاری فرزندان خانواده و تشویق آنها به همکاری و مسئولیت‌پذیری در فضایی شاد و صمیمی انجام دهید.

با این اوصاف؛ همکاری زوج‌ها در امور خانه، یک ضرورت برای داشتن یک زندگی مشترک شاد و موفق است؛ با کمی تلاش و برنامه‌ریزی، می‌توانید این امر را به یک برنامه‌ریزی همیشگی تبدیل کنید و از فواید آن بهره‌مند شوید؛ به یاد داشته باشید که صبر و حوصله، شوخ‌طبعی و ایجاد فضایی شاد و صمیمی در خانه، می‌تواند همکاری در امور خانه را به تجربه‌ای لذت‌بخش و خاطره‌انگیز تبدیل کند.

کد خبر 744960

دیگر خبرها

  • به رنگ حمایت و همدلی در خانواده
  • نتانیاهو به دریافت «هدیه ممنوعه» از میلیاردر آمریکایی متهم شد
  • اجباری بودن سنجش برای نوآموزان پایه اول دبستان
  • ارتقای معدل دانش‌آموزان در گرو همکاری خانواده‌ها
  • از ماجرای گم شدن المیرا تا پیدا شدن یک جسد سوخته
  • هنر تبدیل کانتینر به خانه ای 36 متری که مایل به ترک آن نخواهید بود! (+فیلم و عکس)
  • «فراموشی» به دنبال مسائل اخلاقی‌ست/ توجه به مساله عرضه و تقاضای فیلم
  • ۱۵۰ میلیارد تومان برای تصفیه خانه فاضلاب مهران اختصاص یافت
  • خانواده شهدا چشم و چراغ ملت هستند
  • فرار دختر جوان با پسری که او را کنیز خودش کرد