Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خرداد»
2024-04-19@04:59:54 GMT

خراسان شمالی در روز طبیعت گل کاشت

تاریخ انتشار: ۱۳ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۴۵۱۰۶

خرداد: مردم خراسان شمالی روز طبیعت گل کاشتند و پس از سال‌ها، امسال طبیعت دلتنگ مردمی شد که هر سال ۱۳ فروردین به بوستان‌ها، جنگل و مراتع پناه می‌بردند.
به گزارش خرداد ،امروز طبیعت نفس تازه کرد و بعد از سال ها مردم با در خانه ماندنی هدفمند، روز طبیعت را گرامی داشتند و به طبیعت مادر زمین ارج نهادند.
خراسان شمالی، مردمانی طبیعت گرد دارد که نه تنها در روز ۱۳ فرودین، بلکه در هر وقت سال و به هر مناسبتی به دامان طبیعت پناه می برند و بعضا خواسته و یا ناخواسته تیشه به ریشه طبیعت خدادادی زده و آنرا تخریب می کنند، اما امسال گویا طبیعت نفس راحتی می کشد زیرا نه دستی شاخه های ترد و تازه را می شکند و نه آتشی برافروخته می شود تا مراتع و جنگل ها را بسوزاند حتی اگر به عمد نباشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


گر چه امروز ۱۳ فرودین ۹۹ است و مردم در همراهی با پویش «در خانه بمانیم» در خانه مانده اند اما بوستان های خراسان شمالی نیز بسته است و علاوه بر این فرمانده یگان حفاظت از منابع طبیعی استان نیز نسبت به تردد بی مورد در روز ۱۳ بدر در جنگل ها و مراتع هشدار داده است.
تشدید حفاظت از منابع طبیعی در روز طبیعت
سرهنگ موسی الرضا حیاتی گفت: حفاظت از منابع طبیعی در تعطیلات نوروز و روز طبیعت به دقت و جدیت انجام خواهد شد.
وی  از ابلاغ دستورالعمل تشدید حفاظت از هسته منابع طبیعی در تعطیلات نوروز ۱۳۹۹ و روز طبیعت در کشور خبر داد و افزود:  همانند سال‌های گذشته دستورالعمل تشدید حفاظت هسته منابع طبیعی در ایام تعطیلات نوروز ۱۳۹۹ و روز طبیعت را در دستور کار خود داشته و داریم.
سرهنگ حیاتی تصریح کرد: تلاش می شود تا از فرصت‌طلبی سودجویان که از ایام تعطیل برای تخلف استفاده می‌کنند، جلوگیری کنیم.
فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی خراسان شمالی با اشاره به تعامل مثبت با مسوولان انتظامی و دادستان‌ها در استان‌ و شهرستان‌ها، یادآور شد: دریافت مجوزهای قانونی برای برخورد در سطح کشور سبب برخوردهای قاطع‌تری در این زمینه خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه شماره ۱۵۰۴ مانند سال‌های گذشته به صورت شبانه‌روزی در سراسر استان‌ها آماده دریافت اخبار و اطلاعات مردمی در حوزه منابع طبیعی است، گفت: با توجه به تاکید بر خانه ماندن خانواده‌ها به خاطر پیشگیری از بیماری کووید ۱۹، نوروز ۹۹، حضور افراد در جنگل‌ها و مراتع نسبت به سال های دیگر متفاوت خواهد بود.
سرهنگ حیاتی اضافه کرد :سرکشی به پاسگاه های تحت نظر یگان جهت بررسی عملکرد نیروهای کشیک گشت و مراقبت در این روز و همچنین بررسی عملکرد آنان در ارتباط با ماموریت های مرتبط با یگان در سراسر استان انجام و گروههای گشت زنی ما به صورت شبانه روزی فعالند و با هر گونه تخلف و تجاوز به اراضی ملی برخوردی قاطع خواهند داشت.     
این مقام انتظامی با اشاره به متفاوت بودن تردد در محیط های جنگلی و عرصه های طبیعی نسبت به سال گذشته، خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط خاص حاکم بر جامعه و شیوع ویروس کرونا، اقدامات یگان حفاظت نیز ۲ برابر شده و در راستای کمک به حفظ سلامت عمومی جامعه از ترددهای بی مورد به جنگل ها و مراتع که با هدف تفریح و سرگرمی انجام می شود به طور قاطع ممانعت می شود.
ورود به پارک‌های ملی ممنوع
 مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی نیز گفت: ورود به پارک‌های ملی و مناطق حفاظت شده در استان، تا اطلاع بعدی ممنوع شده است.
مهدی الله پور اظهار داشت: با اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی و به منظور پیشگیری از انتشار ویروس کرونا، بازدید از پارک های ملی و نیز مناطق تحت مدیریت این اداره کل ممنوع شده است.
وی افزود: این ممنوعیت در روز سیزدهم فروردین ماه و روز طبیعت با جدیت بیشتری اعمال می شود.
وی با اشاره به اینکه حمل سلاح شکاری در روز طبیعت، به منزله اقدام به شکار است، گفت: با هر گونه تخلف در این زمینه هم به صورت جدی برخورد می شود.
اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی مناطق حفاظت شده و پارک های ملی سالوک، ساریگل و ضامن آهو، مناطق حفاظت شده قرخود، گلول، سرانی و پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم را که محل زیست یوزپلنگ است با گستره ۱۹۴ هزار و ۱۴۱ هکتار مدیریت می کند.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی هم گفت: با اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی، حضور مردم در پارک های جنگلی ممنوع شده است.
حسن وحید اظهار داشت: این ممنوعیت تا اطلاع بعدی ادامه دارد و خوشبختانه در روزهای تعطیل نوروز امسال، گزارشی از تخریب و تصرف عرصه های طبیعی گزارش نشده است.  
تردد نزدیک به صفر در روز طبیعت
فرمانده پلیس راه خراسان شمالی نیز با تاکید بر این که طرح فاصله گذاری اجتماعی، با هدف به حداقل رساندن تماس‌های بین مردم اجرایی شده، افزود: تلاش داریم تا ترددهای بین شهری محدود شود و این اتفاق نیز افتاده است.
سرهنگ علیرضا حسین زاده اظهار داشت: پلیس راه تردد در تمام محورهای این استان چه اصلی و چه فرعی را زیر نظر دارد که میزان ترددهای امروز نسبت به دیگر ایام نوروز کاهش چشمگیری داشته است.
بنا بر ابلاغ ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا زمان طرح فاصله گذاری اجتماعی که از هشتم فروردین آغاز شد تا ۲۰ فروردین ادامه دارد.
این طرح  با هدف به حداقل رساندن تماس های بین مردم و محدودیت در ترددهای بین شهری به اجرا درآمده که در ۱۶ نقطه ایستگاهی استان اجرا می شود.
ایستگاه های تب سنجی و غربالگری نیز در مبادی ورودی استان خراسان شمالی ایجاد شده است. برچسب ها: خراسان شمالی

منبع: خرداد

کلیدواژه: خراسان شمالی طرح فاصله گذاری اجتماعی منابع طبیعی خراسان شمالی روز طبیعت پارک های ملی روز طبیعت جنگل ها روز ۱۳ سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۴۵۱۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانش سنتی حاصل قرن‌ها آزمون و خطا در محیط طبیعی و اجتماعی است

به گزارش خبرنگار مهر، رسول زمانی، دبیر علمی همایش دانش سنتی محیط زیست امروز در همایش دانش سنتی ممحمحیط زیست اظهار داشت: نخستین همایش دانش سنتی محیط‌زیست از جامع‌ترین رویدادهای علمی پژوهشی کشور در این حوزه به شمار می‌رود.

وی هدف از برگزاری همایش دانش سنتی و محیط زیست را مستندسازی دانش سنتی، ترویج و تبادل دانش و تجربه بین پژوهشگران، دانشجویان و دستگاه‌های اجرایی عنوان کرد.

زمانی شناسایی اشکال و ارزش‌های دانش سنتی محیط‌زیست، اشاعه، ترویج و بهره‌برداری از دانش سنتی محیط زیست، تلاش برای حفظ حقوق مالکیت فکری، توجه به نقش و اهمیت دانش سنتی در حفاظت تنوع زیستی، بهسازی محیط زیست و بهره‌گیری از دانش سنتی و تجربیات جوامع محلی در راستای مدیریت پایدار محیط زیست را از دیگر هدف‌های این همایش معرفی کرد.

وی مفاهیم و مبانی دانش سنتی محیط زیست، سازگاری انسان و محیط‌زیست در گذر زمان، دانش سنتی محیط‌زیست، دین و فرهنگ عامه، دانش سنتی و محیط‌زیست انسانی، دانش سنتی، محیط زیست و حفاظت از تنوع زیستی، دانش سنتی محیط‌زیست و بهره‌برداری پایدار از سرزمین وجایگاه دانش سنتی بوم شناختی در مواجه با تغییر اقلیم را از محورهای مهم این همایش عنوان کرد.

دبیرعلمی همایش ملی دانش سنتی محیط‌زیست با اشاره به برگزاری چهار نشست تخصصی (پنل) علمی در این همایش گفت: بررسی چالش‌ها، تغییراقلیم و دانش سنتی با سخنرانی دکتر احد وظیفه رئیس انجمن هواشناسی ایران و رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی کشور و محیط زیست، انسان و بهره‌برداری پایدار از سرزمین با سخنرانی دکتر ژاله امینی رئیس گروه برنامه ریزی و مدیریت زیست بومی دفتر تالاب‌ها از پنل‌های روز نخست این همایش به شمار می‌رود.

وی یادآور شد: همچنین در روز دوم همایش نیز پنل‌های تنوع زیستی، آموزش، مشارکت و حفاظت با سخنرانی دکتر اصغر مبارکی مقام علمی کنوانسیون سایتس و رابط کنوانسیون تنوع زیستی در سازمان حفاظت محیط زیست و دین، فلسفه، جامعه‌شناسی، فرهنگ و محیط زیست در گذر زمان با سخنرانی دکتر کاوه فرهادی برگزار می‌شود.

دبیرعلمی همایش ملی دانش سنتی و محیط‌زیست در چهارمحال و بختیاری گفت: قرار است در هر نشست تخصصی سه مقاله منتخب به صورت سخنرانی ارائه و پس از آن پرسش و پاسخ انجام شود.

زمانی ادامه داد: برگزاری کارگاه‌های تجزیه و تحلیل داده‌های گیاه شناسی قومی با استفاده از زبان برنامه نویسی آر، مفاهیم واهمیت مناطق تحت حفاظت عرفی جوامع بومی و محلی، تبادل تجربیات در خصوص کاربرد دانش سنتی و محلی برای حفاظت مشارکتی در پروژه‌های برنامه کمک‌های کوچک و ثبت و مستندسازی دانش سنتی از دیگر برنامه‌های این همایش به شمار می‌رود.

زمانی یادآور شد: نخستین همایش ملی دانش سنتی محیط زیست با همت دانشگاه شهرکرد و با همکاری اداره کل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری و حمایت معاونت آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط‌زیست برگزار می‌شود.

وی در خصوص دانش سنتی گفت: این دانش در برگیرنده دانش هر جامعه محلی یا بومی و بخشی از سرمایه ملی هر قوم است که باورها، روش‌ها، ارزش‌ها، ابزار و آگاهی‌های عملی را دربر می‌گیرد.

دبیرعلمی همایش ملی دانش سنتی محیط زیست ادامه داد: دانش سنتی حاصل قرن‌ها آزمون و خطا در محیط طبیعی و اجتماعی است وبه طورغالب به صورت شفاهی از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شود.

وی با بیان اینکه براساس نظر دانشمندان معاصر؛ دانش سنتی باید یکی از عوامل زیربنایی در برنامه‌های توسعه باشد گفت: در این ارتباط می‌توان این دانش را به عنوان سازه‌ای مؤثر در برنامه توسعه کشور منظور کرد.

زمانی تاکید کرد: دانش سنتی، جوامع محلی و بومی را قادر به تأمین نیازمندی‌های خود از منابع طبیعی کرده بدون آن که این منابع را تحلیل ببرند بنابراین مجموعه دانش سنتی جهان گنجینه ارزشمندی از روش‌ها و ابزار زمان آزموده‌ای است که در توسعه پایدار تمام جوامع به کار آید.

کد خبر 6080122

دیگر خبرها

  • رفع تصرف ۳۰۰ هکتار از عرصه‌های طبیعی کرمانشاه
  • فردی که متهم به قطع درختان بود در گرگان دستگیر شد
  • جذب ۴ هزار نیرو در یگان حفاظت منابع طبیعی کشور
  • ایجاد موزه تاریخ طبیعی و تنوع زیستی شهرستان بروجرد دستور کار محیط زیست لرستان قرار گرفت
  • رفع تصرف اراضی ملی در شهرستان قائم شهر
  • رهاسازی ۳۰ قطعه کبک در دامان طبیعت مرند
  • دانش سنتی حاصل قرن‌ها آزمون و خطا در محیط طبیعی و اجتماعی است
  • ۲۰ عنوان برنامه همزمان با هفته محیط زیست در مرکزی اجرا می شود
  • ریشه‌های غنی تاریخی در حفط محیط زیست مورد توجه قرار گیرد
  • رفع تصرف ۱۳ هکتار از اراضی ملی چرام