Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@06:58:54 GMT

سکوت کرونایی بر فضای طبیعت سیزده بدری اردبیل

تاریخ انتشار: ۱۳ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۴۵۳۰۸

سکوت کرونایی بر فضای طبیعت سیزده بدری اردبیل

به گزارش خبرنگار ایرنا، همان آرامش و خلوتی که هنگام سپیده دم سیزده بدر بر گذرگاه‌های درون‌شهری اردبیل حاکم بود با پیشروی عقربه‌های ساعت به حوالی عصر همچنان کم و بیش حفظ شده است و حتی خیابان‌های حاشیه‌ای و منتهی به پارک‌ها و تفرجگاه‌های شهر نیز لحظه‌های خلوتی را سپری می‌کنند.

بر سر خیابان‌ها و کوچه‌های اصلی منتهی به پارک‌ها و فضاهای سبز اردبیل چند نفر مامور راهنمایی و رانندگی دیده می‌شوند تا از تردد خودروها به منظور سپری کردن سیزده نوروز در این مکان‌ها جلوگیری نمایند ولی به نظر می‌رسد نیازی به حضور این ماموران نباشد چرا که  قریب به اکثریت خانواده‌های اردبیلی برای مقابله با کرونا امسال سیزده بدر را تحریم کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 خیابان‌های اردبیل و حتی گذرگاه‌های اصلی هسته شهر نیز امروز ساعات بسیار خلوت و آرامی را سپری می‌کنند و هر از گاهی یکی دو خودرو از آنها گذر می‌کنند که هیچ نشانه‌ای از اینکه برای تفریح سیزده بدری آمده باشند در ظاهر و باطنشان به چشم نمی‌خورد و به نظر می‌رسد برای خرید و یا کارهای ضروری رهسپار کوچه و بازار شده‌اند.

مشاهده های خبرنگار ایرنا حاکیست که درصد زیادی از مردم اردبیل امسال از برگزاری مراسم سنتی سیزده نوروز حتی در خانه‌هایشان پرهیز کرده‌اند که این تنها به خاطر موارد ایمنی و بهداشتی در ارتباط با همه‌گیری ویروس کرونا نیست بلکه در واقع به نوعی ابراز همدردی با بازماندگان جانباختگان این بیماری نیز می‌باشد.

به نظر می‌رسد همه‌گیری و پاندمی کرونا هرچند به شکل مستقیم و غیرمستقیم پیامدهای منفی فراوانی را برای مردم داشته و خانواده‌هایی را داغدار نموده ولی نباید از بعضی اثرهای مثبت آن نیز چشم پوشی کرد.

علاوه بر پارکها و تفرجگاه‌های درون‌شهری اردبیل امسال چشم‌اندازهای کم نظیر طبیعی این شهرستان از دامنه کوه‌های سر به فلک کشیده تا جنگل‌ها و رودخانه ها و باغ‌های استان نیز از هجمه      بی‌امان انسان‌های هزاره سوم در امان مانده‌اند و نفسی راحت می‌کشند که شاید طی یک قرن گذشته یعنی از زمانی که رفتن به کوه و دشت با انواع وسایل نقلیه در روز سیزده نوروز باب شد تاکنون سابقه نداشته است.  

خودداری ساکنان اردبیل از رفتن به فضاهای طبیعی و برگزاری مراسم سیزده بدر امسال درحالی است که از سپیده دم تا حوالی ظهر امروز هوای آفتابی و دلپذیر بر این شهرستان حاکم بود و از دقایقی قبل ابرهای باران زا در گوشه و کنار آسمان منطقه گسترش یافته و هوا بطور کامل بهاری شده است.

براساس مصوبات ستاد کرونای استان اردبیل امسال محدودیت‌هایی به منظور جلوگیری از حضور مردم در پارک‌ها و فضاهای طبیعی بیرون شهری این استان با همکاری ارگان‌های ذیربط به اجرا گذاشته شده  که از آن جمله می توان به بستن بعضی خیابان‌ها و جاده‌های منتهی به مکان‌های تفریحی پرتراکم مانند منطقه نمونه گردشگری دریاچه شورابیل ؛ مناظر و چشم اندازهای شهر سیاحتی سرعین؛ منطقه جنگلی فندقلوی شهرستان نمین؛ تفرجگاه بولاخلار در شهر نیر؛ تفرجگاهها و پلهای معلق و شیشهای شهرهای مشگین‌شهر و هیر ؛ گردنه حیران؛ دریاچه گیلارلو شهرستان گرمی و گردشگاههای شهرستان های خلخال ، کوثر ، پارس آباد و بیله‌سوار اشاره کرد.  

حضور نیروهای انتظامی و دیگر ارگان‌های نظامی و امنیتی و امدادی نیز امروز به کمک اراده جمعی شهروندان استان اردبیل آمده و نمونه همراهی و همدلی را برای مقابله با بیماری کرونا را به نمایش گذاشت.

 معاون سیاسی ، امنیتی و اجتماعی استاندار اردبیل از استقرار ۴۰۰ نیروی انتظامی و بسیج با همکاری فرمانداری‌ها در ۳۰ نقطه از مسیرهای ورودی و خروجی شهرهای استان خبر داد.

 بهروز ندایی روز چهارشنبه گفت: در این نقاط از ورود و خروج خودروها از شهری به شهر دیگر ممانعت و در صورت تخلف جریمه ۵۰۰ هزار تومانی و توقیف خودرو را به دنبال دارد.

وی هدف از کنترل عبور و مرور و ترغیب به ماندن در خانه را اقدامی در جهت حفظ سلامت مردم ذکر کرد.

او بیان‌کرد: نتیجه این اقدامات ثابت ماندن روند صعودی کرونا در استان بوده و باید تا کاهش و رفع این ویروس ماندن در خانه را ادامه دهیم.

به گفته وی ، در روز ۱۳ فروردین، تمام مراکز تفریحی، گردشگری و بوستان ها کنترل شده و از حضور و تجمع افراد جلوگیری می‌شود.

همه ساله از نخستین ساعات سیزدهم نوروز گذرگاه‌ها و خیابانهای اردبیل را جنب و جوش خاصی فرا گرفته و سیل عظیم مردم باهمراه داشتن تنقلات و خوراکی ها با هر وسیله نقلیه ممکن رهسپار کوهها ؛ دشتها و تفرجگاههای منطقه می‌شدند.

برچسب‌ها ویروس کرونا اردبیل روز طبیعت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا اردبیل روز طبیعت ویروس کرونا اردبیل روز طبیعت خیابان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۴۵۳۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احیای طبیعت منطقه گردشگری لنجرود

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اراک؛ طبیعت منطقه گردشگری لنجرود با همت شهرداری شهرستان و گرچه کوهنوردی کوهسا و مردم شهرستان با کاشت درخت و نهال احیا شد تا افزون بر حفظ طبیعت این منطقه، فضای تفریحی مناسب‌تری ایجاد شود.

طبیعت لنجرود شهرستان آشتیان یکی از مناطق گردشگری در شهرستان است که به علت خشکسالی و ناملایمتی برخی گردشگران آسیب دیده است.

با کاشت نهال در این عصر پر تلاطم زیست محیطی می‌توان به مقابله با خشکسالی رفت؛ همان پدیده‌ای که به ریه‌های زمین چنگ انداخته است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • آغاز به کار آزمایشی «سینما دانش» شهرستان قوچان 
  • مساعدت ۴ میلیارد تومانی مردم اردبیل به حساب ۱۰۰ امام (ره)
  • نهالکاری مشارکتی با همکاری شهروند طبیعت دوست در شهرستان اشتهارد اجرا شد
  • سپاه پاسداران در عرصه سلامت گره‌گشا است/ دوران شیوع کرونا جلوه‌ای از خدمت‌رسانی به مردم
  • سپاه پاسداران در عرصه سلامت گره‌گشا است / دوران کرونا جلوه‌ای از خدمت‌رسانی به مردم
  • سپاه پاسداران؛ از سربلندی در آزمون کرونا تا امداد به سیل‌زدگان
  • تجهیز بیش از ۱۰۰۰ هکتار زمین‌ کشاورزی اردبیل به سیستم آبیاری تحت فشار
  • تجهیز بیش از ۱۰۰۰ هکتار زمین‌های کشاورزی اردبیل به سیستم آبیاری تحت فشار
  • احیای طبیعت منطقه گردشگری لنجرود
  • اجرای ۱۸ پروژه بااولویت/۱۲۰۰ هکتار به فضای سبز ساری اضافه می شود