Web Analytics Made Easy - Statcounter

پس از حدود یک سال و نیم از راه‌اندازی سامانه موسوم به اینستکس، روز گذشته اولین تراکنش مالی میان ایران و اروپا در چارچوب این سامانه مالی انجام شد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری دانشجو، روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال در گزارشی به انتشار برخی جزئیات از اولین تراکنش مالی میان اروپا و ایران تحت سامانه مالی اینستکس اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این گزارش آمده است: «جزئیات اندکی درباره این تراکنش مالی ارائه شده، اما افراد نزدیک به این موضوع اعلام کردند که تجهیزات فروخته شده مربوط به درمان بیماری‌های خونی بوده که از یک شرکت آلمانی خریداری شده و چندین ماه نهایی شدن این معامله به طول انجامیده است.»

بر اساس اعلام این افراد، ارزش مالی این قرارداد تقریبا ۵۰۰ هزار یورو (۵۴۸ هزار دلار) بوده است و تجهیزات فروخته شده هیچ ارتباطی به همه‌گیری ویروس کرونا ندارد.

ساز و کار مالی اینستکس در ژانویه سال ۲۰۱۹ (دی ماه ۱۳۹۷) توسط سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان راه اندازی شد. هدف از ایجاد این سازکار مالی حفظ کردن تراکنش‌های تجاری با ایران بوده تا ایران نیز به شرایط درج شده در توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ (برجام) پایبند بماند.

بر اساس گفته یک مقام که روزنامه وال‌استریت ژورنال هیچ اشاره‌ای به هویت این مقام نکرده، مقامات آمریکایی تنها پس از آنکه این تراکنش به پایان رسیده و پیش از اعلام رسمی آن، درباره آن مطلع شده‌اند.

روز گذشته، وزیران خارجه آلمان فرانسه، آلمان و انگلیس نخستین عملیات مالی با ایران بر اساس اینستکس را تأیید کردند.

منابع اروپایی پیش از این چندین بار از راه اندازی سامانه مالی ایران و اروپا موسوم به اینستکس خبر داده بودند، اما مقامات ایرانی هیچ کدام از آن‌ها را تایید نکرده بودند.

«میخائیل اولیانوف»، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین نیز در توئیتی که بعدازظهر چهارشنبه منتشر کرد، ابراز امیدواری کرد که ساز و کار اینستکس، شامل کالا‌های تحریمی نیز بشود.

وی در توییت خود نوشت: «سه کشور اروپایی تایید کردند که اینستکس با موفقیت اولین تراکنش خود را انجام داده است (صادرات کالا‌های درمانی از اروپا به ایران). تبریک می‌گویم. با نگاه به کووید - ۱۹، عالی خواهد شد که اینستکس به سرعت به سوی تراکنش‌های مربوط به کالا‌های قابل تحریم حرکت کند و از مرز‌های اروپا فراتر رود.»

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: اینستکس کانال مالی ایران و اروپا تعهدات برجامی برجام اولین تراکنش تراکنش مالی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۴۵۴۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امیرعبداللهیان: عملیات تبیهی ایران در چارچوب دفاع مشروع بود

  به گزارش­ سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما به نقل از وبگاه خبری وزارت امور خارجه ایران، دکتر امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه رایزنی‌ها و ملاقات‌های دیپلماتیک خود در نیویورک، با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد دیدار و گفتگو کرد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان عملیات نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران علیه مواضع نظامی رژیم متجاوز صهیونیستی در چهارچوب دفاع مشروع و حقوق بین‌الملل را تشریح کرد و گفت: با وجودی که ایران قادر بود این عملیات را در شعاع گسترده‌تری انجام دهد، صرفاً آن بخش از مواضع نظامی رژیم صهیونیستی هدف قرار داده شد که از آنجا حمله به سفارت کشورمان در دمشق صورت گرفته بود.

دکتر امیرعبداللهیان ضمن تشکر از تلاش‌های دبیرکل سازمان ملل متحد در کمک به مردم فلسطین افزود: ناکارآمدی شورای امنیت و عدم محکومیت حمله رژیم اسراییل به سفارت ایران در دمشق، موجب شد تنها گزینه‌ای که در برابر کشورم باقی بماند، دفاع مشروع از خود و تنبیه رژیم صهیونیستی بود.

وزیر امور خارجه کشورمان ضمن یادآوری این که امنیت منطقه برای جمهوری اسلامی ایران از اهمیت بسزایی برخوردار است، تاکید کرد که رژیم صهیونیستی با حمایت آمریکا و متحدانش در حال قتل عام و نسل کشی کودکان و زنان بی دفاع فلسطینی در غزه است.

دکتر امیرعبداللهیان از رویکرد و تلاش‌های مثبت دبیر‌کل سازمان ملل متحد برای توقف جنگ علیه غزه و ارسال کمک‌های انسان دوستانه برای مردم فلسطین قدردانی نمود و افزود: جمهوری اسلامی ایران از ابتکارات و تلاش‌های دبیر کل سازمان ملل متحد در تحقق امنیت پایدار در منطقه استقبال می‌کند.

در این دیدار، آنتونی گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد با اشاره به عملیات جمهوری اسلامی ایران علیه رژیم اسراییل، خواستار تداوم خویشتن داری از سوی طرف‌های درگیر در مناقشات منطقه شد.

دبیر کل سازمان ملل متحد بار دیگر هر گونه حمله و تعرض به اماکن دیپلماتیک را به شدت محکوم و تاکید کرد اماکن دیپلماتیک باید از مصونیت برخوردار باشند.

گوترش در این دیدار همچنین ضمن تاکید بر مخاطرات ناشی از گسترش دامنه تنش‌ها در منطقه، اظهار داشت که سازمان ملل متحد خواستار تنش زدایی در منطقه است و تمام تلاش خود را برای کمک به برقراری صلح و امنیت بکار می‌گیرد.

دبیر کل سازمان ملل متحد خاطر نشان کرد: در حال حاضر تمرکز جامعه بین المللی بر آتش بس فوری در غزه و پایان فوری جنگ متمرکز می‌باشد.

دیگر خبرها

  • فوتبال از دریچه فان؛ زیدان پس از اولین جلسه تمرین در منچستریونایتد
  • صدای شما پیگیر مطالبات در استان چهارمحال و بختیاری
  • واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان | تنش ها میان ایران و اسرائیل کاهش یافته است؟
  • امیرعبداللهیان: عملیات تبیهی ایران در چارچوب دفاع مشروع بود
  • ساعت پخش زنده بازی رم و میلان‌ از تلویزیون+ شبکه ۳ و پخش آنلاین
  • ساعت پخش زنده بازی لیورپول و آتالانتا ‌+پخش آنلاین
  • ساعت پخش زنده بازی پیکان و هوادار از تلویزیون + شبکه ورزش و پخش آنلاین
  • جام ملت‌های فوتسال آسیا؛ برگزاری تمرین تیم ملی ایران
  • دورتموند - پاری سن ژرمن؛ اولین بازی نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا
  • ساز مخالف اسلواکی در اتحادیه اروپا؛ باز هم پای روسیه در میان است