Web Analytics Made Easy - Statcounter

رییس اداره امورعشایر شهرستان سمیرم روز چهارشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: این ایستگاه‌ها در همجواری پاسگاه‌های کنترل کوچ یگان حفاظت اداره منابع طبیعی و آبخیزداری فعالیت می‌کنند.

 علی اکبر نادری افزود: طبق مصوبه آخرین جلسه ستاد مدیریت کرونا در فرمانداری سمیرم؛ اداره امور عشایر موظف شد با همکاری شبکه بهداشت، اداره منابع طبیعی و هلال احمر اقدام به راه‌اندازی ایستگاه‌های کنترل سلامت در مسیرهای ورود عشایر کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با تاکید بر اجرای دقیق پروتکل‌های بهداشتی و حفاظتی توسط همه اقشار بویژه عشایر اظهار داشت: جابجایی عشایر و دام هایشان از نقاط گرمسیر به سردسیر در این بازه زمانی و شرایط کرونایی باید با رعایت همه جوانب احتیاطی و بهداشتی همراه باشد.

نادری با بیان اینکه ۲۵ تا ۳۰ هزار نفر از جامعه عشایری هر سال در فصل بهار به سمیرم کوچ می‌کنند، افزود: امسال بارندگی و ریزش برف در ابتدای سال باعث سرمای بیشتر هوا هم شده و شرایط را سخت کرده است.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سمیرم نیز در همین پیوند اظهار داشت: پاسگاه‌های کنترل کوچ در جنوب سمیرم و مرزهای عشایر (زمان کهریز، چهارراه و قبرکیخا) مستقر هستند و اجازه ورود دام ها به مراتع ییلاقی را نخواهند داد.

علی پورعسگر تصریح کرد: هر چند کنترل حدود ۵ هزار خانوار عشایری به همراه حدود ۷۰۰ هزار دامی که به یکباره وارد مرزهای عشایری می‌شوند کاری سخت و دشوار است اما یگان حفاظت این اداره مطابق قانون به تکلیف خود عمل می‌کند.

وی تاکید کرد: امکانات این اداره و یگان حفاظت جوابگوی این حجم و تعدد زیاد دام نیست و انتظار از عشایر رعایت بازه قانونی تقویم کوچ است تا مشکلی در این زمینه پیش نیاید.

رییس اداره منابع طبیعی سمیرم ادامه داد: با نگاهی به کوچ بهاره سال‌های گذشته بویژه در خشکسالی؛ شکسته شدن قرق قبل از ۲۵ اردیبهشت  را هر ساله شاهد بوده‌ایم اما امسال با وجود شیوع ویروس کرونا از عشایر می‌خواهیم زمان کوچ خود را مدیریت کنند و دیرتر به ییلاق بروند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: ۱۲ ایستگاه کنترل سلامت درمرزهای عشایری شهرستان های غربی، جنوبی و شرق اصفهان مستقر شده است.

منصور شیشه فروش گفت: این ایستگاه‌ها با همکاری جمعیت هلال احمر، شبکه بهداشت و درمان، راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، نیروی انتظامی و اداره منابع طبیعی روند کوچ و رعایت شرایط بهداشتی را نظارت و کنترل می‌کنند.

وی تصریح کرد: اداره کل امور عشایر نیز موظف شد به استان‌های عشایری اعلام کند تا عشایر کوچ را به تعویق بیندازند و حتی المقدور به شکل سنتی و  در مسیر ایل راه‌ها حرکت کنند.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان با یادآوری بارندگی سیل آسای فروردین و اردیبهشت سال گذشته، تصریح کرد: اگر عشایر تقویم کوچ(۲۵ اردیبهشت) را رعایت نکنند و احتمال بروز حوادث غیر مترقبه را در نظر نگیرند؛ خود و سازمان‌های امدادی و خدماتی را به دردسر می‌اندازند.

شیشه فروش از جامعه عشایری خواست زمان کوچ خود را ۱۰ تا ۱۵ روز عقب بیندازند تا شرایط کرونایی به ثبات رسیده و بهبود یابد.

فرماندار سمیرم هم از عشایر مستقر در قشلاق خواسته بود تا زمان کوچ خود به منطقه ییلاقی این شهرستان را به تعویق بیندازند و به‌شکل سنتی و بدون استفاده از کامیون و خودرو کوچ کنند.

 افزون بر چهار هزار و ۷۰۰ خانوار عشایری از چهار طایفه عمله، فارسیمدان، شش بلوکی و دره شوری ایل قشقایی، ۶ ماه ابتدای سال را به منطقه ییلاقی سمیرم و مراتع سرسبز این خطه کوهستانی عزیمت می‌کنند.

شهرستان سمیرم در جنوب استان اصفهان، یکی از کانون‌های ییلاقی عشایر کشور محسوب می‌شود و با حدود یکصد هزار نفر جمعیت شهری، عشایری و روستایی در ۱۶۰ کیلومتری جنوب اصفهان و ۱۶۴ کیلومتری شمال یاسوج واقع شده است.

برچسب‌ها زندگی عشایری اصفهان سمیرم زاگرس

منبع: ایرنا

کلیدواژه: زندگی عشایری اصفهان سمیرم زاگرس زندگی عشایری اصفهان سمیرم زاگرس اداره منابع طبیعی ایستگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۴۵۴۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دومین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر اردبیل با شرکت ۷ کشور خارجی

حاتم طهماس‌پور در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: دومین جشنواره بین المللی کوچ عشایر با اهداف و معرفی ظرفیت‌ها و تولیدات جامعه عشایری و حفظ و احیا و معرفی فرهنگ، هنر، آداب و سنن و صنایع دستی و نمایش جایگاه بی بدیل جامعه عشایری در زمینه‌های تاریخی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و همچنین فراهم ساختن آشنایی اقوام و تبادل افکار و تجارب عشایر کشور برگزار می‌شود.

وی گفت: جشنواره با حضور و مشارکت ۷ استان گلستان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کهکیلویه و بویراحمد، لرستان، فارس و کرمانشاه اجرا خواهد شد.

مدیرکل امور عشایر استان تصریح کرد: در این جشنواره ۷ کشور شامل افغانستان، مغولستان، ترکمنستان، عراق قزاقستان، ترکیه، پاکستان و نیجریه حضور خواهند داشت.

طهماس پور گفت: در جشنواره دو روزه شهر جعفرآباد صنایع دستی، پخت غذای سنتی، محصولات عشایر، لباس سنتی، آیین‌های موسیقی، رقص و عاشیق و بازی‌های بومی و محلی شامل چلینگ آغاجی، قییش کوتی، اسب سواری، شتر کوچ برتر برای عموم به معرض نمایش گذاشته خواهد شد.

کد خبر 6088139

دیگر خبرها

  • دومین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر اردبیل با شرکت ۷ کشور خارجی
  • جعفرآباد مغان میزبان دومین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر از فردا
  • بهسازی ۳۰۰ کیلومتر از راه‌های عشایر استان مرکزی آغاز شد
  • کوچ بهاره بیش از ۱۱ هزار خانوار عشایری به مناطق ییلاقی لرستان
  • ممنوعیت ورود عشایر به شهرستان فریدونشهر تا پایان اردیبهشت
  • عشایر نقش پررنگی در تحقق شعار سال دارند
  • آغاز کوچ بهاره عشایر بروجرد
  • نیروگاه خورشیدی برای مناطق عشایری ۵۰ خانواری استان نصب می شود
  • تمدید مهلت نام نویسی مادران روستایی و عشایر برای بیمه رایگان
  • اجرای طرح ارتقای سلامت دهان و دندان در مدارس عشایری کشور