Web Analytics Made Easy - Statcounter

رییس اداره امورعشایر شهرستان سمیرم روز چهارشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: این ایستگاه‌ها در همجواری پاسگاه‌های کنترل کوچ یگان حفاظت اداره منابع طبیعی و آبخیزداری فعالیت می‌کنند.

 علی اکبر نادری افزود: طبق مصوبه آخرین جلسه ستاد مدیریت کرونا در فرمانداری سمیرم؛ اداره امور عشایر موظف شد با همکاری شبکه بهداشت، اداره منابع طبیعی و هلال احمر اقدام به راه‌اندازی ایستگاه‌های کنترل سلامت در مسیرهای ورود عشایر کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با تاکید بر اجرای دقیق پروتکل‌های بهداشتی و حفاظتی توسط همه اقشار بویژه عشایر اظهار داشت: جابجایی عشایر و دام هایشان از نقاط گرمسیر به سردسیر در این بازه زمانی و شرایط کرونایی باید با رعایت همه جوانب احتیاطی و بهداشتی همراه باشد.

نادری با بیان اینکه ۲۵ تا ۳۰ هزار نفر از جامعه عشایری هر سال در فصل بهار به سمیرم کوچ می‌کنند، افزود: امسال بارندگی و ریزش برف در ابتدای سال باعث سرمای بیشتر هوا هم شده و شرایط را سخت کرده است.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سمیرم نیز در همین پیوند اظهار داشت: پاسگاه‌های کنترل کوچ در جنوب سمیرم و مرزهای عشایر (زمان کهریز، چهارراه و قبرکیخا) مستقر هستند و اجازه ورود دام ها به مراتع ییلاقی را نخواهند داد.

علی پورعسگر تصریح کرد: هر چند کنترل حدود ۵ هزار خانوار عشایری به همراه حدود ۷۰۰ هزار دامی که به یکباره وارد مرزهای عشایری می‌شوند کاری سخت و دشوار است اما یگان حفاظت این اداره مطابق قانون به تکلیف خود عمل می‌کند.

وی تاکید کرد: امکانات این اداره و یگان حفاظت جوابگوی این حجم و تعدد زیاد دام نیست و انتظار از عشایر رعایت بازه قانونی تقویم کوچ است تا مشکلی در این زمینه پیش نیاید.

رییس اداره منابع طبیعی سمیرم ادامه داد: با نگاهی به کوچ بهاره سال‌های گذشته بویژه در خشکسالی؛ شکسته شدن قرق قبل از ۲۵ اردیبهشت  را هر ساله شاهد بوده‌ایم اما امسال با وجود شیوع ویروس کرونا از عشایر می‌خواهیم زمان کوچ خود را مدیریت کنند و دیرتر به ییلاق بروند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: ۱۲ ایستگاه کنترل سلامت درمرزهای عشایری شهرستان های غربی، جنوبی و شرق اصفهان مستقر شده است.

منصور شیشه فروش گفت: این ایستگاه‌ها با همکاری جمعیت هلال احمر، شبکه بهداشت و درمان، راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، نیروی انتظامی و اداره منابع طبیعی روند کوچ و رعایت شرایط بهداشتی را نظارت و کنترل می‌کنند.

وی تصریح کرد: اداره کل امور عشایر نیز موظف شد به استان‌های عشایری اعلام کند تا عشایر کوچ را به تعویق بیندازند و حتی المقدور به شکل سنتی و  در مسیر ایل راه‌ها حرکت کنند.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان با یادآوری بارندگی سیل آسای فروردین و اردیبهشت سال گذشته، تصریح کرد: اگر عشایر تقویم کوچ(۲۵ اردیبهشت) را رعایت نکنند و احتمال بروز حوادث غیر مترقبه را در نظر نگیرند؛ خود و سازمان‌های امدادی و خدماتی را به دردسر می‌اندازند.

شیشه فروش از جامعه عشایری خواست زمان کوچ خود را ۱۰ تا ۱۵ روز عقب بیندازند تا شرایط کرونایی به ثبات رسیده و بهبود یابد.

فرماندار سمیرم هم از عشایر مستقر در قشلاق خواسته بود تا زمان کوچ خود به منطقه ییلاقی این شهرستان را به تعویق بیندازند و به‌شکل سنتی و بدون استفاده از کامیون و خودرو کوچ کنند.

 افزون بر چهار هزار و ۷۰۰ خانوار عشایری از چهار طایفه عمله، فارسیمدان، شش بلوکی و دره شوری ایل قشقایی، ۶ ماه ابتدای سال را به منطقه ییلاقی سمیرم و مراتع سرسبز این خطه کوهستانی عزیمت می‌کنند.

شهرستان سمیرم در جنوب استان اصفهان، یکی از کانون‌های ییلاقی عشایر کشور محسوب می‌شود و با حدود یکصد هزار نفر جمعیت شهری، عشایری و روستایی در ۱۶۰ کیلومتری جنوب اصفهان و ۱۶۴ کیلومتری شمال یاسوج واقع شده است.

منبع: جماران

کلیدواژه: بودجه 99 ویروس کرونا اصفهان جامعه شبکه بهداشت و درمان قانون منابع طبیعی و آبخیزداری بودجه 99 ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی اداره منابع طبیعی ایستگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۴۵۶۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۳ اکیپ راهداری در جاده‌های غرب اصفهان فعال هستند

ایسنا/اصفهان رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تیران و کرون گفت: ۱۳ اکیپ راهداری برای خدمت رسانی به مسافران در جاده‌های غرب استان اصفهان در محدوده این شهرستان فعال هستند.

بهنام پاکدامن در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اکیپ‌های فعال راهداری در مسیرهای غرب استان اصفهان، اظهار کرد: ۱۳ تیم راهداری برای خدمت‌رسانی به مردم و مسافران از اول زمستان فعال بوده و فعالیت آن‌ها تا پایان نوروز ادامه دارد.

وی افزود: این اکیپ‌ها با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و دولتی بوده که بازگشایی مسیر برای تردد در روزهای برفی توسط آن‌ها انجام شد.

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تیران و کرون با بیان اینکه اکیپ‌های راهداری با استفاده از ماشین‌آلات سنگین و نیمه سنگین در جاده‌های این شهرستان فعال هستند، تصریح کرد: در روزهای برفی اسفندماه بیش از هزار تن شن و نمک برای بازگشایی مسیرهای بین‌شهری مصرف شد.

وی اضافه کرد: ماشین‌آلات راهداری مجهز به مخازن شن و نمک و لودرها و گریدرهای با تیغ برف‌روب بودند و مسیرهای تیران به سمت داران و بالعکس را بازگشایی کردند.

پاکدامن با بیان اینکه بارش‌ها در این هفته نیز ادامه دارد، خاطرنشان کرد: تیم‌های راهداری در راهدارخانه تیران و عسگران مستقر هستند.

وی به حضور تیم‌های پلیس‌راه، نیروی انتظامی و اورژانس در کنار نیروهای راهداری خبر داد و گفت: گشت  ماشین‌های سبک پلیس و راهداری در بازگشایی مسیر و روان‌سازی ترافیک فعال است.

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تیران و کرون با بیان اینکه خواب آلودگی مهم‌ترین عامل تصادفات نوروز ۱۴۰۲ بود، افزود: امسال دو ایستگاه ایمنی و سلامت در جاده‌های این شهرستان ایجاد خواهد شد، اما رعایت سرعت مطمئنه و جلوگیری از خواب آلودگی در حین رانندگی برای کاهش حوادث ترافیکی لازم است.

به گفته وی، تیم‌های محسوس و نامحسوس پلیس‌راه در سطح جاده‌ها فعال شده تا با رانندگان متخلف برخورد کند و از وقوع تصادفات پیشگیری شود.

پاکدامن معتقد است، استراحت به موقع و رفع خستگی در حین رانندگی با توقف‌های کوتاه مدت برای کاهش تصادفات لازم بوده و این موضوع در افزایش ایمنی سفر کارگشا خواهد بود.

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تیران و کرون، یادآور شد: ایجاد هوشیاری و هشدارهای ایمنی به رانندگان در جاده‌ها با ایست و کنترل‌های پلیس و توقف اجباری رانندگان در ایستگاه‌های ایمنی و سلامت انجام می‌شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • نوروزگاه‌های عشایر در استان اردبیل برپا شد
  • فعالیت ۲۲گروه بازرسی بهداشت محیط کاشان در نوروز
  • استقبال سیاه چادر‌های عشایری از مسافران نوروزی
  • برپایی نوروزگاه‌‎های عشایری در خوزستان
  • برپایی نوروزگاه وبازارچه عشایری سمیرم
  • امضای تفاهم نامه اجرای خدمات مراقبت سلامت زنان در سنین باروری در اداره‌های خوزستان
  • افتتاح نخستین نوروزگاه و بازارچه عشایری سمیرم
  • راه اندازی نوروزگاه‌های عشایری در فارس
  • نوروزگاه عشایری، فرصتی برای تجربه زندگی عشایر
  • ۱۳ اکیپ راهداری در جاده‌های غرب اصفهان فعال هستند