Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-03-29@06:43:08 GMT

بیمه اجباری سلامت چه شد/ ابهام در نتایج آزمون وسع

تاریخ انتشار: ۱۳ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۴۷۱۸۰

بیمه اجباری سلامت چه شد/ ابهام در نتایج آزمون وسع

به گزارش خبرنگار مهر، مهر ماه سال ۹۸ بود که بر اساس ابلاغیه هیأت وزیران، سازمان بیمه سلامت موظف شد نسبت به پوشش بیمه‌ای افراد فاقد بیمه در کشور اقدام کند.

بر همین اساس و همزمان با هفته بیمه سلامت، ثبت نام برای بیمه اجباری آحاد مردم آغاز شد که البته آزمون وسع نیز همزمان توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از شرایط استفاده از تسهیلات بیمه اجباری سلامت، خود اظهاری خانواده‌ها برای تعیین حق بیمه بود. به طوری که افرادی که نیازمند هستند و توانایی پرداخت حق بیمه را ندارند، با تأیید وزارت رفاه حق بیمه را دولت می‌دهد اما برای سایر افراد ماهیانه ۴۸ هزار و ۴۰۰ تومان و در سال ۵۸۱ هزار تومان حق بیمه باید پرداخت شود.

بر همین اساس، افرادی که هیچ پوشش بیمه‌ای ندارند می‌توانستند از این فرصت برای پوشش بیمه‌ای استفاده کنند و در هنگام ثبت نام به آنان اعلام می‌شد ظرف مدت یک ماه پیامکی مبنی بر اینکه در چه دهک درآمدی قرار دارند، ارسال می‌شد.

تمامی تمهیدات لازم دیده شد و همچنین آئین نامه رسیدگی به شکایات با وزارت رفاه نیز تنظیم گردید تا آنهایی که نسبت به دهک درآمدی خود اعتراض داشتند، اقدام کنند.

در همان زمان بود که طاهر موهبتی مدیرعامل بیمه سلامت، عنوان داشت که ۱۰ درصد از جمعیت کشور از هیچ پوشش بیمه‌ای برخوردار نیستند. یعنی بیش از ۸ میلیون نفر ایرانی در کشور، تا سال گذشته از هیچ گونه بیمه‌ای برای استفاده از خدمات درمانی برخوردار نبودند.

بر اساس ارزیابی وسع، تسهیلاتی مانند پرداخت یارانه بیمه همگانی از ۵۰ تا ۱۰۰ درصد در نظر گرفته شده و همچنین سرانه بیمه نیز از سوی دولت پیش بینی شده بود. اما، همان زمان نیز برخی کارشناسان حوزه سلامت، نسبت به نحوه اجرای این طرح در کشور انتقاداتی داشتند. به طوری که مهم‌ترین آن، ضمانت اجرایی طرح بود که باید برای رفع این مشکل تمهیداتی اندیشیده می‌شد.

بر اساس آمارهای سازمان بیمه سلامت، هر یک میلیون بیمه شده کشور در سال ۵۸۱ میلیارد تومان هزینه دارند. بر همین اساس، اگر درآمد خانوار ۴۰ درصد حداقل حقوق مصوب شورای عالی کار و دستمزد باشد، صد درصد هزینه حق بیمه این خانوارها توسط دولت پرداخت خواهد شد. آن دسته از خانوارهایی که بین ۴۰ درصد تا حداقل حقوق درآمد دارند، از ۵۰ درصد یارانه دولت برای بیمه سلامت برخوردار می‌شوند. به عبارتی این افراد جزو دهک چهار قرار گرفته اند.

درآمد بیش از حداقل حقوق، طبق مصوبه شورای عالی کار و دستمزد، سرانه کامل حق بیمه را پرداخت خواهند کرد. این افراد جزو دهک‌های پنج و بالاتر قرار دارند که می‌بایست حق بیمه را کامل پرداخت کنند.

طاهر موهبتی مدیرعامل سازمان بیمه سلامت، یکی از چالش‌های جدی در نظام بیمه‌ای کشور را عدم تعادل بین منابع و مصارف دانست و گفت: همه ما نگران محرومان هستیم و این در حالی است که سفره‌ای به نام محرومان پهن می‌شود، اما افرادی که محروم نیستند سر این سفره می‌نشینند.

وی با عنوان این مطلب که خط قرمز ما محرومان واقعی است، افزود: ۸۵ درصد بیمه شدگان سازمان بیمه سلامت رایگان هستند، اما باید پرسید آیا کشور واقعاً باید ۳۵ میلیون بیمه شده رایگان داشته باشد.

بر همین اساس، قرار شد وزارت رفاه نسبت به شناسایی نیازمندان و محرومان واقعی در کشور اقدام کند و نتایج آن را در اختیار سازمان بیمه سلامت قرار دهد.

به گفته مدیرعامل سازمان بیمه سلامت، ۵۵ درصد افرادی که درخواست آزمون وسع داشتند می‌توانند تحت پوشش بیمه رایگان قرار بگیرند.

اما، بعد از اعلام نتایج آزمون وسع، شاهد اعتراض برخی از ثبت نام شدگان بیمه اجباری سلامت بودیم که خواهان استفاده از مزایای بیمه رایگان بودند.

آنچه تا کنون می‌بایست مورد توجه سازمان بیمه سلامت قرار گیرد، پوشش بیمه‌ای ۸ میلیون نفر فاقد بیمه در کشور است. در حالی که قرار بود این طرح ظرف مدت ۶ ماه اجرایی شود، هنوز مسئولان بیمه سلامت نتوانسته اند گزارش کاملی از تعداد بیمه شدگان اجباری ارائه دهند.

کد خبر 4890397 مهناز قربانی مقانکی

منبع: مهر

کلیدواژه: سازمان بیمه سلامت طاهر موهبتی بیمه سلامت ویروس کرونا شیوع کرونا شهرداری تهران وزارت آموزش و پرورش نیروی انتظامی آموزش مکمل پلیس راهور دستگیری سارق سازمان هواشناسی سیدابراهیم رئیسی شهر تهران قوه قضاییه نوروز روز طبیعت سازمان بیمه سلامت بر همین اساس پوشش بیمه ای بیمه اجباری حق بیمه آزمون وسع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۴۷۱۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درآمد سال ۱۴۰۲ البرز بیش از ۱۸۵ هزار میلیارد ریال بود

ایسنا/البرز رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی البرز گفت: درآمدهای عمومی وصول شده استان در سال ۱۴۰۲ مبلغ ۱۸۵ هزار و ۷۱۰ میلیارد ریال بوده است که نسبت به مبلغ پیش بینی شده آن ۱۳۰ درصد محقق شده است.

به گزارش ایسنا، توحید شیریزاد گفت: از این مبلغ وصولی ۱۹۳ هزار و ۳۰ میلیارد ریال مربوط به مالیات است که نسبت به مبلغ پیش‌بینی شده برای استان بیشتر از ۱۳۰ درصد تحقق را نشان می‌دهد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان البرز افزود: خوشبختانه با رایزنی های صورت گرفته از طرف این سازمان و استاندار محترم و نیز مساعدت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، در سال ۱۴۰۳ بودجه خوبی در پایه استان لحاظ و در بخش بودجه عمرانی افزایش بسیار خوبی را شاهد خواهیم بود.

وی خاطرنشان کرد: در آخرین روزهای سال ۱۴۰۲ تخصیص بودجه خوبی در اختیار دستگاه‌ها قرار گرفت که در راستای ارائه خدمات مناسب در پایان سال به کارمندان پرداخت شد.

شیریزاد ادامه داد: در آخرین روزهای سال گذشته با تلاش همکاران سازمان مدیریت ۷۰ درصد از مطالبات مرخصی سنواتی بازنشستگان پرداخت و الباقی آن نیز به زودی پرداخت خواهد شد.

وی یاد آور شد: در نشست مهمی که با آقای غضنفری رئیس صندوق توسعه ملی داشتیم مقرر شد، شرکت‌های بزرگ صادرات محور استان بتوانند به میزان مورد نیازشان از این صندوق تسهیلات ارزی دریافت کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اعلام نحوه دریافت بیمه بیکاری در سال ۱۴۰۳
  • ابهام در واگذاری پرسپولیس؛ سازمان بورس به بانک ملت نامه زد + عکس
  • پیش‌بینی تولید ۷۷ هزار تن میگوی پرورشی در سال جدید
  • نحوه دریافت بیمه بیکاری در سال ۱۴۰۳ + جدول
  • امسال چند ماه می‌توانیم بیمه بیکاری دریافت کنیم؟
  • نحوه دریافت بیمه بیکاری در سال ۱۴۰۳ اعلام شد (+ جدول)
  • نحوه دریافت بیمه بیکاری در سال ۱۴۰۳ اعلام شد + جدول
  • وضعیت نامناسب تامین داروی بیماران تالاسمی / سازمان غذا و دارو و بانک مرکزی به تعهداتشان عمل نکردند
  • اعلام نتایج آزمون استخدامی دانشگاه علوم پزشکی آبادان
  • درآمد سال ۱۴۰۲ البرز بیش از ۱۸۵ هزار میلیارد ریال بود