Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-24@15:53:36 GMT

مصرف افراطی دم‌نوش از اشتباهات تغذیه‌ای است

تاریخ انتشار: ۱۳ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۴۷۹۸۹

مصرف افراطی دم‌نوش از اشتباهات تغذیه‌ای است

دکتر مامک هاشمی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا

متخصص طب سنتی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا همدان یکی از  اشتباهات تغذیه ای افراد را مصرف افراطی دم نوش ها و روی آوردن به مصرف بیش از حد سیر خام دانست و گفت: در هر شرایطی باید تعادل رعایت شود و بهترین و مهمترین نکته برای رعایت تغذیه مصرف مواد غذایی با توجه به فصول سال است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با بیان اینکه هر فصل توصیه های تغذیه ای خاص خود را دارد افزود: ماندن در خانه برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا، نباید زمینه‌ای برای پُرخوری و گرایش به مصرف غذاهای پرکالری و سنگین شود.

وی اظهار داشت: کم مصرف کردن غذاهای سنگین و پرگوشت، پرهیز از خوردن آجیل های شور و استفاده از غذاهای سبک و گیاهی در فصل بهار مورد تاکید است.

وی اضافه کرد: در فرهنگ ایرانی چون دید و بازدید در آغازین روزهای فصل بهار بوده و میزان مهمانی ها در این روزها افزایش می یابد بنابراین تغذیه مردم نسبت به سایر روزهای عادی و غیرتعطیل سال غلیظ، چرب و سنیگن تر شده اما امسال با وجود کاهش دید و بازدیدهای نوروزی، ماندن در خانه و افزایش اوقات فراغت روی آوردن به پُرخوری را بیشتر کرده است.

متخصص طب سنتی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا همدان بیان کرد: سوپ ها و آش های ساده از جمله آش شعله قلم کار یا آش رشته که رشته آن غذا را غلیظ و سنگین برای این فصل توصیه نمی شود بلکه مصرف سوپ و آش سبزیجات با مقدار کمی جو گندم، برنج  و سبزیجات بدون افزودن شیر و  خامه که خاصیت چربی دارد، بهتر است.

مصرف سوپ و آش سبزیجات با مقدار کمی جو گندم، برنج  و سبزیجات بدون افزودن شیر و  خامه که خاصیت چربی دارد، بهتر است.

هاشمی اظهار داشت: رعایت توصیه های تغذیه ای بهترین راه برای پیشگیری از بیماری عفونی است چراکه افراد دارای اضافه وزن و به نوعی انباشتگی مواد زائد در بدن مستعد بیماری بوده بنابراین باید از پُر خوری جلوگیری کنند.

وی افزود: تحقیقات نشان داده با کاستن دریافت کالری، بدن بهتر می تواند با بیماری مبارزه کند و بهترین توصیه تغذیه ای برای ایمن ماندن در برابر بیماری در پیش گرفتن یک حالت، مثل روزه داری خفیف است.

متخصص طب سنتی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا همدان اضافه کرد: گاهی مواقع در جریان بیماری، بدن دچار کم اشتهای می شود که این روند را طبیعت بدن برای مقابله با بیماری در پیش گرفته است بنابراین نباید سعی کرد به بیمار غذاهای غلیظ و سنگین داد بلکه بهترین غذا برای پیشگیری و درمان سوپ ها و آش های ساده است.

هاشمی اظهار داشت: به هیچ وجه  افراط و زیاده روی در مصرف یک نوع، سبک و دسته غذاهای خاص توصیه نمی شود چراکه افراد دارای مزاج ها و شرایط طبیعی، سنی، جسمی، جنسی و فیزیولوژیک مختلف هستند.

وی ادامه داد: بنابراین نمی توان یک نسخه برای همه پیچید و گفت همه مردم هر روز به یک مقدار مشخص از یک ماده غذایی استفاده کنند چراکه احتمال دارد این قبیل تجویزها برخی افراد را دچار عارضه کند، بنابراین تغذیه باید به تعادل باشد.

مصرف سیر خام به مقدار زیاد به هیچ وجه توصیه نمی شود بلکه به جای آن می طلبد سیر را به حد معمول داخل غذا ریخته و به صورت پخته آن را مصرف کرد.

هاشمی با بیان اینکه مصرف سیر خام به مقدار زیاد به هیچ وجه توصیه نمی شود اضافه کرد: به جای این کار می طلبد سیر را به حد معمول داخل غذا ریخته و به صورت پخته آن را مصرف کرد.

وی افزود: در بین میوه ها مصرف روزی یک عدد سیب توصیه می شود همچنین در صورت ابتلا به سرما خوردگی و آنفلوانزا و کرونای خفیف و ضرورت مراقبت در منزل، می توان برای کنترل تب از آب سیب استفاده کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا همدان  بیان کرد: میزان مراقبت از افرادی که دچار بی اشتهایی می شوند را باید افزایش داد تا آنها دچار ضعف و کم آبی نشوند بنابراین باید غذاهای رقیق که بار زیادی برای هضم آن تحمیل نمی شود به آنها داد.

وی اضافه کرد: نوع تغذیه به گونه ای باشد که دفع مدفوع روزانه بیش از یک بار اتفاق بیافتد همچنین افراد دارای سوء تغذیه از خوردنی ملایم یا شربت خاکشیر با آب گرم استفاده کرده و در صورت داشتن تب به این نوشیدنی ها مقداری عرق کاسنی به خاک شیر اضافه کنند.

متخصص طب سنتی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا همدان ادامه داد: شربت آب لیموترش با ترکیب عسل و آب گرم جزو نوشیدنی های پاکسازی کننده بدن هست که همه می توانند آن را استفاده کنند.

دکتر هاشمی اظهار داشت: مبتلایان به بیماری حاد کوتاه مدت باید حجم و مقدار غذای خود را کم کنند و از غذاهایی که حجم متوسط و غلظت و سنگینی کمی دارند مصرف کنند تا بدن انرژی زیادی برای هضم و دفع آنها نیاز نداشته باشد.

منبع: جماران

کلیدواژه: بودجه 99 ویروس کرونا تغذیه درمان شیر مصرف بیش از حد هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بودجه 99 ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی توصیه نمی شود تغذیه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۴۷۹۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳ فایده بی‌نظیر تخم‌مرغ/ روزی چند عدد تخم مرغ بخوریم خوب است؟

به گزارش خبرآنلاین، مطالعات جدید نشان داده است که مصرف دو عدد تخم مرغ برای سلامتی مفید است.

همشهری آنلاین در گزارشی به نقل از یورونیوز نوشت: تخم‌مرغ که در بسیاری از یخچال‌های خانگی جز اصلی تغذیه روزانه محسوب می‌شود، چیزی فراتر از یک گزینه همه‌کاره و خوشمزه است. تحقیقات اخیر دلایل متعددی را برای گنجاندن دو تخم مرغ در رژیم غذایی روزانه نشان می‌دهد.

تخم مرغ بسیار فراتر از یک غذا است و سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری است. تحقیقات دانشمندان از مزایای مصرف روزانه دو تخم‌مرغ می‌گوید.

سلامت چشم

تخم مرغ حاوی آنتی اکسیدان های قوی مانند لوتئین و زآگزانتین است که برای حفظ سلامت چشم بسیار حیاتی هستند. این آنتی اکسیدان‌ها در ماکولا، بخشی از چشم که مسئول بینایی مرکزی است، متمرکز شده‌اند.

دانشمندان در تحقیقی که در یک مجله علمی آمریکایی به نام «بایگانی‌های چشم‌پزشکی» منتشر شد، مقدار مناسب تخم مرغ مورد نیاز برای محافظت از چشمان را بررسی کردند.

در این مطالعه بررسی شد که آیا مصرف تخم مرغ کافی می تواند از بیماری «تباهی لکه‌زرد» که منجر به کوری یا انحطاط چشم می‌شود، جلوگیری کند.

در نهایت این مطالعه نشان داد که خطر ابتلا به این عارضه در بین افرادی که به مدت دو سال و به صورت روزانه دو عدد تخم مرغ مصرف می کردند، ۴۴ درصد کمتر است.

سوپرغذای تقویت‌کننده مغز

یکی از مزایای برجسته مصرف دو عدد تخم مرغ در روز، تاثیر مثبت آن بر سلامت مغز است. تخم مرغ منبعی غنی از کولین است که یک ماده مغذی حیاتی برای رشد و عملکرد مغز است.

در مطالعه ای که در مجله «عصب‌زیست‌شناسی یادگیری و حافظه» منتشر شد، شرکت کنندگانی که روزانه دو عدد تخم مرغ در طول چهار هفته خوردند، بهبود قابل توجهی در سطح حافظه و تمرکزخود نشان دادند.

مدیریت طبیعی وزن

تخم مرغ همچنین منبع بسیار خوبی از پروتئین‌های با کیفیت بالا و چربی‌های سالم است.

مطالعات نشان می دهد که شروع روز با تخم مرغ می تواند منجر به مصرف کالری کمتر در طول روز در مقایسه با جایگزین‌های غنی از کربوهیدرات مانند غلات صبحانه شود. این موضوع می تواند یک استراتژی مفید برای کسانی باشد که به دنبال مدیریت موثر وزن خود هستند.

روزی چند عدد تخم‌مرغ می‌توان خورد؟ متخصصان تغذیه پاسخ می‌دهند

علاوه بر این، تخم مرغ حاوی انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی است که به جلوگیری از بیماری‌های مزمن مانند بیماری قلبی و برخی سرطان‌ها کمک می‌کند. بنابراین بهتر است که در هر صبحانه جا را برای خوردن دو تخم مرغ باز کنید تا بهتر ببینید و بهتر فکر کنید و از چاقی و بیماری‌ها در امان بمانید.

۴۷۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899010

دیگر خبرها

  • روزی چند عدد تخم مرغ بخوریم خوب است؟
  • ۳ فایده بی‌نظیر تخم‌مرغ/ روزی چند عدد تخم مرغ بخوریم خوب است؟
  • یک ادعای عجیب از سوءتغذیه نیمی از ایرانی ها
  • یک ادعای عجیب از سوءتغذیه نیمی از ایرانی‌ها
  • دمنوشی که موجب جلوگیری از اضافه وزن می‌شود
  • برای حفظ سلامتی روزی چند عدد تخم مرغ بخوریم؟
  • ضرورت توسعه نان فیبردار با هدف کاهش ابتلا به سرطان
  • تغذیه بد خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد
  • چرا دانشمندان خوردن روزی دو تخم‌‌مرغ را توصیه می‌کنند؟
  • خود مراقبتی و تغذیه صحیح عاملی موثر در پیشگیری از بیماری‌های قلبی