Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، امروزه سرعت تغییرات فناورانه منجر به رقابت تنگاتنگ شرکت‌های بزرگ و کوچک به منظور افزایش سهم بازار خود از طریق استفاده گسترده از نوآوری‌های علمی و فنی در تولید محصول و ارائه خدمات گردیده است. با پر رنگ شدن نقش نوآوری و فناوری، محافظت از دستاورد‌های نوآورانه علمی و فنی نیز به امری بسیار مهم و حیاتی بدل گشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این روز‌ها در جامعه ما بسیاری از جوانان و فارغ التحصیلان دانشگاهی ایده‌های بزرگ در سر دارند و اختراعات عجیبی را روانه بازار می‌کند که از شنیدن و دیدن آن‌ها حیرت زده می شویم. بسیاری از این افراد که موفق به یک اختراع، ساخت یک وسیله و مواردی از این قبیل می‌شوند به دنبال آن هستند که این اختراع را به نام خود ثبت کنند.

 اختراع به معنی ایده یک مخترع است به طوری که عملاً برای یک مشکل خاص در زمینه فناوری راه‌حل ارائه می‎کند همچنین این سازمان، پتنت را حقی انحصاری که در قبال اختراع انجام شده به مخترع یا نماینده قانونی او اعطا می‌شود تعریف می‌کند.

با توجه اعطای حق انحصاری به مالک پتنت، لازم است معیار‌های مشخصی در نظر گرفته شود تا براساس این معیار‌ها درباره پتنت شدن یک اختراع قضاوت کرد و به افرادی که اختراع آن‌ها واجد شرایط لازم است، این حق انحصاری اعطا شود. 

اعتبار پتنت عمدتا ۲۰ سال است

سازمان جهانی مالکیت فکری، پتنت را حقی انحصاری که در قبال اختراع انجام شده، به مخترع یا نماینده قانونی او اعطا می‎شود (grant)، تعریف می‌کند؛ به عبارت دیگر، پتنت سندی است که بنابر درخواست متقاضی به وسیله یک اداره دولتی ثبت اختراع یا توسط یک اداره منطقه‌ای به نیابت از چند کشور صادر می‎شود.

  این سند ضمن توصیف اختراع، حمایت قانونی و حق انحصاری یک اختراع را به صاحب آن در محدوده زمانی خاصی که عمدتاً ۲۰ سال است، اعطا می‌کند تا مانع از بهره‌برداری دیگران (تولید، استفاده، فروش و واردات) از آن اختراع بدون اجازه مالک پتنت شود. نکته بسیار مهم این است که پتنت واقعاً حق تولید، استفاده یا فروش اختراع را به مالک پتنت نمی‌دهد بلکه پتنت دیگران را از تولید، استفاده، فروش یا واردات یک اختراع باز می‎دارد؛ به عبارت بهتر، پتنت مجوز تولید محصول اختراعی نیست بلکه تنها دیگران را از تولید آن باز می‎دارد.

توجه روز افزون شرکت‌های پیشرو به موضوع مالکیت فکری، علی‌الخصوص ثبت پتنت، به خوبی مبین این روند است اما تمایل به ثبت پتنت بیشتر باعث شده که برخی کشور‌ها برای عقب نمادن از روند این قافله کمیت را بر کیفیت ترجیح داده و ثبت تعداد پتنت بیشتر را بر کیفیت آن ارجح بدانند اما به راستی تعداد پتنت و یا کیفیت آن کدام یک مهمتر است؟ در ادامه این گزارش به بررسی این موضوع می‌پردازیم.

 تعداد پتنت و یا کیفیت آن کدام یک مهمتر است؟

بررسی‌ها حاکی از آن است که داشتن سبدی پرتعداد از ثبت اختراعات مختلف، به تنهایی تضمینی برای موفقیت و پیشی گرفتن از رقبا نخواهد بود. آنچه نوآوری واقعی را به خوبی توضیح و تفسیر می‌کند، کیفیت پتنت در کنار تعدد آن است.

برخی از گزارش‌های جدید که مبتنی بر کیفیت و قدرت پتنت‌ها در حوزه‌های مختلف است، کمی جایگاه شرکت‌های برتر در فهرست‌های آماری را تغییر داده و این حاکی از لزوم توجه به کیفیت پتنت‌ها در کنار تعدد آن‌ها است.

امروزه نوآوری به یکی از مهم‌ترین ابزار‌های رقابتی شرکت‌های فناور بدل شده و با توجه به تشدید رقابت‌های ناشی از جهانی‌سازی و همگرایی فناوری در حوزه‌های مختلف کسب‌وکار، سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های تحقیق و توسعه و تلاش برای تجاری‌سازی نوآوری‌ها و ابداعات، به شکل قابل توجهی افزایش یافته است.

در این میان، حفاظت از نوآوری به یک مقوله کلیدی بدل شده و ثبت اختراع به‌عنوان یک ابزار کارآمد حفاظتی، استقبال شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف را برانگیخته است اما پتنت را از یک منظر دیگر هم می‌توان نگریست: «شاخصی دقیق برای درک بهتر عملکرد نوآوری و موفقیت آن».

بیشتر بخوانید: چطور اختراع خود را ثبت کنیم؟/ شرایط لازم برای پتنت شدن یک اختراع

دام شمارش پتنت‌ها، ارزیابی‌ها را سطحی می‌کند

بررسی موشکافانه دنیای «IP»، ما را با تعداد قابل‌توجهی از گزارش‌های آماری درباره تعداد ثبت اختراعات و بازیگران برتر در حوزه‌های مختلف فناوری مواجه می‌کند؛ آمار‌هایی که کمیت فعالیت‌های ثبت اختراع را به‌عنوان تنها شاخص نوآوری در نظر می‌گیرند.

بدون شک، پتنت‌های فراوان بسیار مؤثر است، اما شاید بتوان کمی واقع‌بینانه‌تر نیز به این مسئله نگاه کرد. افتادن در دام شمارش پتنت‌ها، می‌تواند ارزیابی‌ها را کمی سطحی و غیردقیق کند؛  این در حالی است که تمرکز بیشتر بر کیفیت پتنت‌ها، درک ما را از روند نوآوری و جایگاه شرکت‌های مختلف تغییر می‌دهد.

تفاوت شاخص کمی و کیفی پتنت‌ها بسیار زیاد است

به عنوان مثال، گزارش اخیر «IPlytics»، هوآوی را دارای بیشترین پتنت در حوزه «۵ G» معرفی کرده است؛ اطلاعات ارائه شده، این تصور را ایجاد می‌کند که این غول فناور چینی، موفق به پیشی گرفتن از رقبای قدرتمند خود شده است.

این شرایط در حالی است که «IEEE Spectrum»، با تعریف شاخصی تحت عنوان «شاخص قدرت پتنت» (Patent Power Index)، تأثیر، عمومیت و ارزش پتنت‌ها در فناوری‌های ارتباطی را در نظر گرفته و بر این اساس، یک طبقه‌بندی جدید از شرکت‌های برتر ارائه کرده است؛ طبق این شاخص، کوالکام در صدر قرار گرفته و هوآوی به رده نهم سقوط کرد.

این مسئله، مهر تأییدی بر اهمیت کیفیت پتنت‌ها بوده است و به خوبی نقش و اهمیت کیفیت و ارزش پتنت در کسب‌وکار‌های رقابتی فعلی را نشان می‌دهد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ثبت پتنت فناوری ثبت اختراع ثبت اختراع یک اختراع بر کیفیت پتنت ها شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۴۸۹۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونمایی از طرح مرکز رشد و نوآوری اتاق بازرگانی سنندج

طرح راه اندازی مرکز رشد و نوآوری اتاق بازرگانی سنندج با حضور معاون نوآوری و فن‌آوری وزیر ارتباطات و جمعی از مسئولان استانی، اعضای اتاق بازرگانی و اصحاب رسانه رونمایی شد.

مرکز رشد و نوآوری اتاق بازرگانی سنندج کنسرسیومی علمی، آموزشی، تحقیقاتی، خدماتی و صادراتی است که برای زنجیره ذینفعان کارآفرینی، بازرگانی، صنایع، معادن، کشاورزی و گردشگری کردستان برنامه‌ریزی و ایجاد ریل گذاری هوشمند و کاربردی را ممکن خواهد کرد.

این مرکز به عنوان یکی از بازو‌های بنیاد توسعه و پیشرفت کردستان به منظور ارتقای کیفیت زندگی مردم و تولید ثروت راه‌اندازی می‌شود و در نظر دارد طی هزار و ۸۳۵ روز برای سه هزار نفر فارغ‌التحصیل دانشگاهی استان فرصت شغلی فراهم کند.

هزینه کردن برای تاسیس «مرکز رشد و نوآوری تاک» در واقع عملی کردن این گزاره «مهم‌ترین راه پیش‌بینی آینده، ساختن آینده است» که سرلوحه فعالیت سازمان‌های آینده‌ساز جهان است.

برنامه ریزی برای ایجاد «ساختار یکپارچه تولید دانش و تسهیل گری خدمات برای مجموعه‌های نوپا، نوآور و فناور» در قالب یک مرکز رشد و نوآوری امری ضروری برای اقتصاد استان تلقی می‌شود.

 راه‌اندازی مرکز رشد و نوآوری تاک که با همکاری دستگاه‌های دولتی و شرکت‌های بخش خصوصی در فرایند افتتاح قرار می‌گیرد مجموعه‌ای برای جذب، آموزش، سازماندهی و بکارگیری جوانان خلاق و نوآور استان کردستان است.

باشگاه خبرنگاران جوان کردستان سنندج

دیگر خبرها

  • ثبت اختراع کاربردی دانشجوی دانشگاه لرستان
  • دستگاه تلقیح مصنوعی ملکه ثبت اختراع شد
  • روزی به نام تلفن!/الو... صدا میاد؟
  • موفقیت ساخت بلوک بتنی جدید به همت دانشجوی تفتی
  • ساخت بلوک بتنی سبک ﺑﺎ ﺍﺳﺘﻔﺎده ﺍﺯ ﻣﺤﺼﻮل ﺟﺎﻧبی ﺗﻮﻟﯿﺪ ﻣﻼﻣﯿﻦ
  • روزی به نام تلفن!
  • رونمایی از طرح مرکز رشد و نوآوری اتاق بازرگانی سنندج
  • روز جهانی لوازم التحریر ۱۴۰۳ + تاریخچه و پوستر World Stationery Day
  • نوآوری و تاب‌آوری، موتور جهش تولید
  • موفقیت مخترعان شیرازی در اختراع کیسه مدرج جمع آوری خون از ناحیه جراحی